Veronmaksajien kustantamalle veronalennukselle löytyy ottajia niin öljytuottajista kuin väliportaistakin.
Suuri polttoainetukkuri varoittaa perussuomalaisten bensa- ja dieselale valumassa ennakoimattomiin taskuihin
https://www.is.fi/autot/art-2000009873493.html
Sinne män seki alennus
Kommentit (4)
NEOT ei lausunnossaan arvioi asiaa tarkemmin, mutta toteaa asiakirjassa vielä toisenkin kerran, että ”valmisteveron alennus ei vielä takaa alempaa hintaa kuluttajille”.
”Tukkukaupan toimijan näkökulmasta valmistevero on läpilaskutuserä, jonka kulut siirretään asiakkaalle”, NEOT ilmoittaa vielä.
😆
Kokoomukselta ja Persuilta olikin odotettavissa että verohuojennukset annetaan suurkorporaatioille, mutta väitetään että kansan hyväksi.
NEOT on aikaisemmissakin lehtijutuissa todennut, että heidän tehtävä on optimoida polttoaineiden ostoja ja biopolttoaineiden sekoitteitta niin että omistajat (ST1 ja ABC) saavat mahdollisimman parhaan taloudellisen hyödyn. Kaikki fossiilisten polttoaineiden vero-alennukset vain kasvattavat yhtiön marginaalia, nämä ei tuntuvasti näy kuluttajahinnoissa eikä hyödynnä loppukuluttajaa.
Kyseisen yhtiö on myös myöntänyt että biopolttoaineita sekoitetaan ja myydään vain sen verran mikä on taloudellisesti kannattavaa, maksavat myös sakkoja mieluummin kun se että jakelisivat puhtaampia biopolttoaineita.
Kokoomus ja persut HOI! Eikö juurikin biopolttoaineiden verotusta kannattaisi alentaa eikä fossiilisten? Pienentäisi päästöjä ja mahdollisesti alentaisi myös kuluttajahintoja. Koko ajan on jauhettu sitä, että jakeluvelvoitteen biopolttaineet ovat niin kalliita. Kerrankin voisi Suomi vähän ajaa omaa asiaa, onhan osittain valtionomistuksessa meillä maailman suurin uusiutuvan dieselin ja lentopolttoaineen valmistaja Neste. Mutta EI, tuetaan sitten fossiilisia polttoaineita ja kiinalaisia akkuautoja mielummin kun kotimaista biopolttoainetuotantoa.
Asia selviää öljytuotteiden tukkukauppaa harjoittavan North European Oil Trade NEOT:n valtiovarainministeriölle toimittamasta lausunnosta, jonka mukaan polttoaineen hintaan vaikuttaa verotuksen lisäksi myös ”useita muita tekijöitä” – ”minkä vuoksi valmisteverojen muutokset eivät välttämättä välity sellaisenaan suoraan polttoaineen loppukuluttajille hinnan alentumisena”.