Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiseksi asti määräätte lapsenne hiuksista?

Vierailija
22.09.2023 |

?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut tarvetta määrätä. Millä lailla pitäisi?

Siis niiden pituudesta ja muusta kampaajakäynteihin liittyvästä. Ihan kuten määräät vaatetuksestakin. Ap

En ole määrännyt. Lasten mummokin on saattanut viedä kampaajalle. Enkä koe määräämiseksi jos lapsi ei itse osaa sanoa mitään toiveita.

En kyllä vaatteistakaan ole sanottavasti määräillyt.

Minun puolestani olisi ollut ihan sama esim. jos tytär olisi halunnut vaikka siilitukan. Kasvaahan ne, nuorena varsinkin.

Vierailija
22/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi saanut vielä teininäkään leikata hiuksiani. Olisin siis halunnut yksinkertaisesti leikata hiukseni lyhyemmiksi. Sitten lukion loppupuolella kun olin jo täysi-ikäinen uskalsin leikata hiuksiani ja sain hirveät huudot. Rahaa kampaajalle pääsyyn en siis koskaan ollut edes pyytämässä, vaan ihan itse olin valmis hiukseni leikkaamaan.

Nyt vaihdevuosia lähestyvänä haluaisin samanlaisen hiustyylin kuin Annika Saarikolla on, mutta tuollaista on vaikea itse leikata. Täysi av-mamman hiustyylihän tuo on, ilman shokkivärejä toki, mutta ei haittaa. Tässä iässä tuollainen vain on paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ole ollut mikään erityinen juttu meillä. 2 poikaa, 12 ja 9. Saavat itse päättää, millaisen mallin haluavat leikkauttaa. Olen sanonut kyllä, että värjäystä ei, mutta eivät toisaalta ole sellaista ajatelleetkaan.

Vierailija
24/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat saaneet aina päättää leikkauksista itse. Poika onkin halunnut pitää pitkät hiukset. Alakoululainen olisi halunnut värjätä, mutta kemikaaliriskien takia kehotin harkitsemaan vielä. Sitä voi kerran herkistyttyään olla allerginen jollekin yleiselle kemikaalille lopun ikäänsä.

Vierailija
25/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18

Vierailija
26/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tuon että vanhemmat määräävät pienen lapsen hiuksista, jos lapsi ei osaa itse hoitaa hiuksiaan vielä. Esim. antaa pitkien hiusten mennä takkuun tai ei anna laittaa hiuksia kiinni ja ovat tiellä. Mutta jos ei tällaista syytä ole niin sitten lapsen oman mielen mukaan. En kyllä ymmärrä miksi pitäisi pakottaa lapselle esim. pitkät hiukset vasten tahtoaan.

Vierailija
27/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini hiukset eivät kasva kuin lyhyenä ja ohuena, ja ehkä tästä on tullut hänelle jokin kompleksi, että kaikki mukamas haluavat mahdollisimman pitkät hiukset. Minun hiuksistani hän yritti määräillä vielä aikuisenakin, kaikki muu leikkaaminen kuin minimaalinen latvojen tasoitus oli no-no. Repäisin sitten kunnolla ja leikkautin kerralla koko pään lyhyeksi, vaalensin ja siihen päälle värjäsin siniseksi. Äiti oli kaksi viikkoa puhumatta minulle, sen jälkeen hän tottui. Nyt ei ole tullut enää kampaamokäynneistä valituksia. Omalla tavalla hyvä, ettei teininä saanut lupaa kokeilla kaikkia hassuja värejä, mitä halusi, mutta kyllä sitä perus polkkatukkaan olisi voinut luvan antaa.

Vierailija
28/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini hiukset eivät kasva kuin lyhyenä ja ohuena, ja ehkä tästä on tullut hänelle jokin kompleksi, että kaikki mukamas haluavat mahdollisimman pitkät hiukset. Minun hiuksistani hän yritti määräillä vielä aikuisenakin, kaikki muu leikkaaminen kuin minimaalinen latvojen tasoitus oli no-no. Repäisin sitten kunnolla ja leikkautin kerralla koko pään lyhyeksi, vaalensin ja siihen päälle värjäsin siniseksi. Äiti oli kaksi viikkoa puhumatta minulle, sen jälkeen hän tottui. Nyt ei ole tullut enää kampaamokäynneistä valituksia. Omalla tavalla hyvä, ettei teininä saanut lupaa kokeilla kaikkia hassuja värejä, mitä halusi, mutta kyllä sitä perus polkkatukkaan olisi voinut luvan antaa.

Meilläkin vain tasoitus oli sallittu. Nyt mummo ulotanut saman lapsenlapseen. Leikkasimme kerran lapselta pitkistä hiuksista 15 cm, mummo loukkaantui. Me kuuntelemme lapsen toiveet, mutta määräämme viime kädessä. Ap

Vierailija
29/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut tarvetta määrätä. Millä lailla pitäisi?

Joku leikki-ikäinen ei varmaan ite leikkele hiuksiaan, käytännössä vanhemmat päättävät hiustyylin.

Luulet vain. Jollei itse leikkaa niin sisarus ainakin. Vähintään kerran. 

5-vuotiaani ei ole koskaan leikannut muuta kuin asiallisia kohteita, paitsi kerran vahingossa kangasta. Sisaruksia ei ole. Jännä oletus, että kaikilla olisi samoin.

Vierailija
30/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään outo kysymys. Taitaisi moni av-mamma laittaa vastaan jos 13-vuotias lapsenne haluaisi värjätä hiuksensa siniseksi tai jos tyttärenne haluaisi ajaa päänsä kaljuksi.

Vierailija
31/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme poikaa on perheessä, päiväkään en ole heidän hiuksistaan määrännyt, silloin ihan vauvoina katoin, että eivät hankaa silmiä, sen jälkeen on ollut ihan heidän oma asiansa. Ja on meillä kaikkea nähtykkin: irokeesi, puoleen selkään letti, takatukka jne. Nykyään ovat isoja, nuorinkin lukiossa ja kaikilla sellaiset oman ikäiselleen tyypilliset lyhyet hiukset, päältä pitemmät, korvat ja niska suht lyhyet. Ja ihan itse ovat nuokin valinneet. Minä vaan maksan parturin.  

Vierailija
32/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia mutta äiti määräsi hiuksistani varmaan täysi-ikäiseksi asti. Olin luokan ainoa tyttö joka ei yläasteella värjännyt hiuksiaan. Siskoni ei puolestaan totellut vaan värjäsi hiukset itse kaverinsa avustuksella.

Vierailija
33/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat pieniä leikkasin itse heidän hiuksensa. Sitten kun jaksoivat istua kampaamossa/parturissa saivat itse neuvotella tukastaan. Suunnilleen 4-7 -vuotiaaksi tuli itse leikattua. Hiusvärejä rupesivat käyttämään n. 13-16 -vuotiaina. Annoin heidän itse tehdä omat kokeilussa ja päätöksensä.

Vierailija
34/34 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään outo kysymys. Taitaisi moni av-mamma laittaa vastaan jos 13-vuotias lapsenne haluaisi värjätä hiuksensa siniseksi tai jos tyttärenne haluaisi ajaa päänsä kaljuksi.

Miksi? Jos se sillä hetkellä tuntuu hyvältä ajatukselta? Kasvaahan se hius takaisin sen värisenä kuin alunperin oli. Ihan tosi nuorelle en antaisi lupaa värjätä ihan niiden kemikaalien takia, mutta 13v elimistö jo pientä kuormaa kestaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme