Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tässä syy miksi työttämät eivät käy hammaslääkärillä ja monella työttömällä on niin huonot hampaat?

Vierailija
22.09.2023 |

Kela korvaa hammashoidonkustannuksia korvaustaksan verran. Korvaustaksat on listattu taksaluetteloon.

Esimerkki1: Hammaslääkäri perii enintään 20 minuutin mittaisesta suun perustutkimuksesta 70 euroa. Kelan korvaustaksa on 15,50 euroa. Maksat itse 54,50 euroa ja mahdolliset toimistokulut.

Esimerkki 2: Suuhygienisti perii vähintään 45 minuuttia kestävästä ikenien ja kiinnityskudosten hoidosta 90 euroa. Kelan korvaustaksa on 18 euroa. Maksat itse 72 euroa ja mahdolliset toimistokulut.

https://www.kela.fi/hammashoito-maara

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin aikanaan suositellun suuhygienistin ajan varaamatta, koska pelkäsin hintaa. Nyt yritän päästä normaaliin hammastarkastukseen. 

Vierailija
82/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela-korvausten määrä on kyllä ihan naurettavan pieni. Maksoin juuri 600€ hammaslääkärikäynnistä, korjattiin muutama eri hammas ja puhdistettiin hammaskiveä. Kela-korvausta siitä taisi saada muutaman kympin. Huono tuuri siinä että kärsin heikoista hampaista enkä jostain sellaisesta sairaudesta jonka kulut valtio oikeasti kustantaisi, kalliiksi käy.

Oletko työtön?

En, ihan omista rahoistani joudun maksamaan.

Miten työttömyys liittyy maksamiseen? Kaikki työttömät maksavat itse, elleivät saa toimeentulotukea. Suurin osa ei saa, esim. puolison tulojen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyl ihme ettei paikkausta saa vaikka parin viikon päähän. Sairaat ihmiset. Sairas järjestelmä. 

Vierailija
84/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo   mehupillin toimii ja saa cenergiaa,

Vierailija
85/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo on varmaan yksityisellä käynnistä. Kyllä kela korvaa 100% kunnan järjestämät hammashuollot.

Ei korvaa. 50-60 euroa maksaa paikkaus. Korona-aikaan kävin yksityisellä psikkauksessa tuohon samaan hintaan. Oli tosi pieni paikka kyllä. 

Vierailija
86/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vakityö enkä käy hammaslääkärissä.

Vierailija
87/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työterveyteen kuuluu tiettyyn euromäärään saakka myös hammashoito. Sen vuoksi käynkin kerran vuodessa hammaslääkärillä ja kaksi kertaa vuodessa suuhygienistillä. Muutoin joku 50e tai 70e ei tosiaankaan ole paljoa hammaslääkärikäynnistä, ei kai sen nyt ilmaista pidäkään olla. 

Vierailija
88/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitoon saa toimeentulotukea.

Tämä on fakta.

Kunnaliseen mars vaan.

t.sossutäti.

En ole oikeutettu tt tukeen. Asumistukea leikattiin juuri 85 euroa, joten tiukkaa on. 

Vierailija
89/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyl ihme ettei paikkausta saa vaikka parin viikon päähän. Sairaat ihmiset. Sairas järjestelmä. 

Saa, jos on akuutti asia. Akuutin voi saada palvelusetelillä yksityisellekin. 

Vierailija
90/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on varmaan yksityisellä käynnistä. Kyllä kela korvaa 100% kunnan järjestämät hammashuollot.

Eikä korvaa?

Ainakin minulla on korvannu. Toimeentulotuesta.

Toimeentulotuki on tietenkin asia erikseen.

Miten niin? Kelan tukihan sekin on. Eikös työttömän ole lähes poikkeuksetta toimeentulotuen asiakkaita? Vai millasilla tapauksilla ne huonot hampaat olleet?

Eivät ole.

Vierailija
91/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on myös se, että meillä hyvinvointialue näppärästi nykyään määrittelee tarkastusväliksi 5 vuotta. Eikä auta, että omistaa huonot hampaat ja ne on tarkistettava kerran vuodessa. Joka kerta löytyy sanomista mutta taas laitetaan väliksi 5 vuotta.

Vierailija
92/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole rahaa, hyvä kun saa muut lääkkeet maksettua eikä kohta enää niitäkään.

Vierailija
93/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisinta tässä on että usein työttömien lapsilla on myös huonot hampaat vaikka alaikäinen saa hoidon maksutta. Olen itse hoitoalalla ja jatkuvasti on merkintöjä että lasta ei ole tuotu hoitoon/koululaisella perumaton poisjäänti hammashoidosta.

Olen itse perheestä, jossa vanhemmat ovat duunaritaustaisia ja enemmän tai vähemmän pätkätyöläisiä, mutta ONNEKSI äiti oli aina erittäin tarkka siitä että hampaat pestään 2x päivässä, vaikka monesta muusta asiasta saatettiin luistaa..tapa jäänyt aikuisenakin eikä reikiä 40v mennessä

Vierailija
94/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. 54,50 eurolla saa kuitenkin aika monta kaljaa ja useamman askin tupakkaa.

Viikon ruuat. Matkakulut tulevat myös noihin hammasläkärikuluihin päälle. Kävelin tänään kuusi kilometriä ja säästin maitopurkin verran. Te pilkkaajat olette niin autuaan tietämättömiä työttömien elämästä. Poltelkaa sikareitanne ja nauttikaa konjakeistanne ihan rauhassa, mutta lopettakaa tuo pskanjauhaminen Meillä köyhillä ei ole varaa kaljaan eikä tupakkaan.

Vierailija
95/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa. 

Kaikki työ ei saa toimeentulotukea. 

Toki jos sitten tulee vaikka aivoinfarkti niin Suomi maksaa työkyvyttömyyseläkkeen ja ehkä jopa avustajan. 

Vierailija
96/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa. 

Kaikki työ ei saa toimeentulotukea. 

Toki jos sitten tulee vaikka aivoinfarkti niin Suomi maksaa työkyvyttömyyseläkkeen ja ehkä jopa avustajan. 

Kannattaisi maksaa kaikille työttömille hammaslääkäri kuin, että menee verenkiertoon bakteeri ja maksetaan loppuelämän työkyvyttömyyseläkke ja avustaja. 

Mutta Suomi nyt ei tunnetusti ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa tee. 

Vierailija
97/100 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammastarkastukseen julkiselle pääsee 4-5v välein. Vain pakolliset lohkeamat ja reiät paikataan

Jos ei ole varaa yksityiseen muina vuosina jotta voisi korjauttaa tarvittavat asiat hampaat nenee huonompaan kuntoon. 

Kelahan ei työssäkäyvien lekureita kustanna...

Ei ole meillä "hyvätuloisillakaan " varaa - miehen hammasremontti (kiitos kelvottoman yksityisen tunaroinnin 90-luvulla) maksoi yli  30 000e + jo kerran uusittu 3800 eurolla. Tuota  maksellaan vielä 8 vuotta.... Sinä aikana minulla ei ole varaa ollenkaan yksityiseen hammaslääkäriin vaan jonotan julkisen tarjastukseen. Viimeksi v 21, nyt pääsen onneksi 

Ihan täyttä pas..... jauhat. Käyn Turussa julkisella suuhygienistille kerran vuodessa ja hammaslääkärillä kahden vuoden välein. Huolehdin itse todella hyvin hampaistani, pesu aamuin illoin ja lankaus joka ilta. Reikiä viimeksi o

Hieno juttu. Kaikissa kunnissa ei ole noin (ei todin tyttärelläkään joka asuu Turussa...)

Asun pks ja meillä 4v välein. Hammaskiven poisto on minulle "määrätty" 6kk välein mutta kunnalliseen pääsee 2v välein. Silloin eivät tietenkään tee muuta, ei edes tarkastusta.

Huolehdin hampaistani oikein hyvin mutta epäonnekseni sain vuonna 61 tetrasykliiniä joka vei pysyvistä hampaista kiilteen ja ne reikiintyy herkästi vaikka mitä tekisi. Siihen en voi itse vaikuttaa

Vierailija
98/100 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon työtön ollut nyt vuoden, sitä ennen pääosin töissä koko aikuisiän. Tässä kuussa pitäs käydä tarkastuksessa, viime kerrasta taitaa olla yli 10 vuotta. 

Ei yhtään reikää hampaissa. Hammaskiveä on. Sivuristipurenta on, koska lapsuudessani ei köyhien paskojen hampaita oiottu. 

Vierailija
99/100 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonossa on kaikki muutkin. Vuoden pari, jonottavat jonoon loput.

Päivystyksessä pitänyt juosta paikkaamassa ja hampaat repimässä. 

Opiskelijahammashoitolassa. Revitytin kaikki viisurit 168 euroa kaikki yhteensä. Kun yksityisellä samoin toimenpitein olisi saanut vain helpoimman hampaan tuohon hintaan.

Vierailija
100/100 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen olettamus on mennyt siihen  että työttömienkin pitäisi ilmeisesti mennä yksityiselle hammaslääkärille. Siellä julkisissa hammashoitoloissa sitten majailee tänne ulkomailta kutsutut. Mitä ihmettä Suomelle on tapahtumassa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi