Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tässä syy miksi työttämät eivät käy hammaslääkärillä ja monella työttömällä on niin huonot hampaat?

Vierailija
22.09.2023 |

Kela korvaa hammashoidonkustannuksia korvaustaksan verran. Korvaustaksat on listattu taksaluetteloon.

Esimerkki1: Hammaslääkäri perii enintään 20 minuutin mittaisesta suun perustutkimuksesta 70 euroa. Kelan korvaustaksa on 15,50 euroa. Maksat itse 54,50 euroa ja mahdolliset toimistokulut.

Esimerkki 2: Suuhygienisti perii vähintään 45 minuuttia kestävästä ikenien ja kiinnityskudosten hoidosta 90 euroa. Kelan korvaustaksa on 18 euroa. Maksat itse 72 euroa ja mahdolliset toimistokulut.

https://www.kela.fi/hammashoito-maara

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuhygienistin työn voi tehdä itse. Ja huolehtia kokolailla suun hyvinvoinnista niin pääsee moninverroin halvemmalla. Itse poistan piikillä kaiken turhan jos on kerennyt kovettumaan, käytän hammasväliharjaa ja lankaa.

Vierailija
42/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela-korvausten määrä on kyllä ihan naurettavan pieni. Maksoin juuri 600€ hammaslääkärikäynnistä, korjattiin muutama eri hammas ja puhdistettiin hammaskiveä. Kela-korvausta siitä taisi saada muutaman kympin. Huono tuuri siinä että kärsin heikoista hampaista enkä jostain sellaisesta sairaudesta jonka kulut valtio oikeasti kustantaisi, kalliiksi käy.

Oletko työtön?

En, ihan omista rahoistani joudun maksamaan.

Miten sitten liitty tähän keskusteluun?

Sillä tavalla, että aiheena on se miksi ihmiset eivät käy hammaslääkärissä. Kysymyksen asettelu vain oli väärä - olisi pitänyt lukea, että miksi pienituloiset tai muusta syystä köyhät eivät käy hammaslääkärissä.  Itse tein työuran pienipalkkaisessa työssä. Kunnallinen hammashoito oli vain alaikäisille ja joillekin pysyväissairaille. Maksoin kaikki hoidot itse ja monta kertaa olin tosin huonolla ruoalla viikkokausia maksettuni monta satasta hammaslääkärille. Hampaat olleet huonot lapsuudesta saakka, vaikka kotona ei syöty mitään makeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu maksaa työttömän hammashoidon terveyskeskuksessa, ei ne missään yksityisellä käy. Syy miksi hampaat jää hoitamatta on se, että on kuukausien jonot ja moni ei suunnittele hoitoaan vuosi etukäteen.  Hammaslääkäriin mennään yleensä vasta kun hammas on rikki tai täysin mätä ja pääsee särky ajalle

Helsingissä ei ole päässyt edes jonoon.

Vierailija
44/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossu maksaa työttömän hammashoidon terveyskeskuksessa, ei ne missään yksityisellä käy. Syy miksi hampaat jää hoitamatta on se, että on kuukausien jonot ja moni ei suunnittele hoitoaan vuosi etukäteen.  Hammaslääkäriin mennään yleensä vasta kun hammas on rikki tai täysin mätä ja pääsee särky ajalle

Palvelusetelillä pääsee yksityiselle. Jos sä käyt hl suositusten mukaan hammaslääkärillä ei sun hampaat mätäne.

Pääsee - jos nimittäin pystyy maksamaan oman osuuden yksityiselle heti paikan päällä. Maksu vaaditaan heti. Kunnallisella puolella on erilaista. Lasku tule ekotiin kirjeitse ja maksamisen voi pyytää hiukan lisäaikaa kunan taloustoimistosta. Ei ole oikein, että vähävaraiset pakotetaan hoitoon palvelusetelillä. Varakkaat poliitikot ja päättäjät eivät kykene samaistumaan pienituloisten elämäntilanteeseen ja yhteiskunta laistaa heikompien hoidoista.

Vierailija
45/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kysyä osamaksulla.

Vierailija
46/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kysyä osamaksulla.

Ei se osamaksu  mitenkään lisää kokonaisuudessaan käytettävissä olevan rahan määrää. Maksettavaksi se tulee kuitenkin.

Vierailija
47/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle hammaslääkäri suositteli kruunua, mutta ei ole tuota tietenkään varaa ottaa. N. 50 euroa maksaa hampaan paikkaaminen julkisella puolella.

Vierailija
48/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossu maksaa työttömän hammashoidon terveyskeskuksessa, ei ne missään yksityisellä käy.

Ai jaa. Olen työtön, ja minulla on keskiviikoksi varattuna aika yksityiselle hammaslääkärille.

No sehän riippuu täysin kyseisen työttömän tuloista ja varallisuudesta. Osa työttömistä voi olla ihan hyväosaisia ja tarvittaessa he voivat vaikka myydä veneen, mökin, osakkeita tai arvoesineitä ms saadakseen rahaa.

Vierailija
49/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelet, että työttömät ei käy hammaslääkärillä? Viimeksi kävin muutama kuukausi sitten.

Vierailija
50/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palvelusetelillä pääsee yksityiselle. Jos sä käyt hl suositusten mukaan hammaslääkärillä ei sun hampaat mätäne.

Pääsee pääsee, jos henkilöllä on sillä hetkellä varaa maksaa oma osuutensa hoidosta.  Se on joskus iso summa, kun ihmisen pitää syödäkin joka päivä. Mieluiten. Maksua ei voi siirtää myöhemmäksi. Toinen ongelma on se, että yksityinen hammashoitola  paikkaa vain sen, mitä julkisen puolen hammaslääkäri on kirjannut hoidon tarpeeksi. Niin ollen hoito jää melkein aina puutteelliseksi.

Vierailija
51/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi Suomessa hampaiden hoidattaminen on niin kallista, ei näin työssä käyväkään viitsi siellä jatkuvasti ravata. Hampaiden kunto kuitenkin monesti on kiinni perimästä ja siitä, ettei kariesta ole tarttunut jo pikkulapsena. Minulla on ollut jopa 10 vuoden tauko joskus hammaslääkärikäynneissä eikä viisikymppisenä yhtään reikää. Ei ole todennäköistä, että enää tuleekaan, hammaskiveä tosin kertyy ja pitää poistattaa ahkerasta pesemisestä ja hammasvälien tikuttamisesta huolimatta.

Vierailija
52/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on varmaan yksityisellä käynnistä. Kyllä kela korvaa 100% kunnan järjestämät hammashuollot.

Mitä jos asuu kaupungissa (esim Jyväskylä) jossa ei ollenkaan kunnan järjestämää hammashoitoa vaan hammashoito on ulkoistettu yksityisille hammaslääkäreille?

Ei Jyväskylän hammashoitoa ole lakkautettu. Sinne on vaikea saada aikoja, mutta se on eri asia kuin toiminnan loppuminen.

Asukkaille se on sama asia, vaikka sitä kutsuisi millä nimellä.  Samoin kuin Helsingissä.

Vierailija
53/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikilla työttömillä on varaa julkiseen hammashoitoon moni maksaa vielä lähes 600e lääkekatto rahoja vuodessa plus muut lääkärit. Osa vaan ei osaa käyttää rahaa.

Sossu maksaa lääkkeet, hammashoidon, terveyskulut, ei niitä itse maksella

Ilmeisesti sinun ei ole koskaan tarvinnut hakea apua lääkärin laskuihin kun et selvästikään tiedä että sitä haetaan Kelasta eikä sossusta.

Vierailija
54/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs työtön saa tällasia palveluseteleitä?

Esim Helsingin kaupungilta jos on kaupungin asukas.

Vierailija
55/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni yli 60-vuotias työtön on pelkällä työmarkkinatuella ja ollut jo vuosia, kiitos Li Anderssonin ja edeltävän hallituksen, joka lopetti eläkeputken ja siten jatketun ansiosidonnaisen meiltä ikääntyviltä boomereilta. Onneksi sentään demarit ymmärsivät hankalan tilanteemme ja Marin osoitti solidaarisuutensa kuuluisalla "Hei boomeri, jäitä hattuun" ig-päivityksellään? Nuo hammashuollon terveyskeskusmaksut tulevat täysimääräisenä meidän tyyppisille työttömille, jotka eivät saa muuta tukea, kuin työmarkkinatuki. Mutta näillä mennään kun on pakko, hammashuollosta ei tosin ole ollut tietoakaan vuosikausiin.

Vierailija
56/100 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes ihan hirmu köyhä mutta en käy hammaslääkärissä edes joka toinen vuosi, hoidan hampaita niin hyvin kun osaan, harjausta ja hammaslankaa 2 krt päivä. Menen sitten lääkäriin kun värjäymät ei poistu kotikonstein tai jonkun hampaan kunto epäilyttää. Lähinnä pelottaa vanhojen paikkojen kestäminen, uusia reikiä ei ole tullut 20 vuoteen.

Vierailija
57/100 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työtön ja kaksi implanttia 5000 euroa yksityisellä. Nykyään käyn yksityisellä ja hoidan hampaita hullunkiilto silmissä.

Kunnalla pärjää jos hyvä omahoito ja hampaat ei pääse pahaan kuntoon. Mitään ylimääräistä eivät tee eivätkä sano jos joku asia ei ole ok kunnossa.

Saatika että eivät kuvaa koko hampaistoa.

Hups hammas melkein irti kun oli mädäntynyt.

Paikattu kunnallisella kun olisi tarvinnut juurihoitaa.

Vierailija
58/100 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. 54,50 eurolla saa kuitenkin aika monta kaljaa ja useamman askin tupakkaa.

No ei saa, kun se 54,50 euroa menee kyllä vuokraan ja lasten perusruokaan.

Vierailija
59/100 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on varmaan yksityisellä käynnistä. Kyllä kela korvaa 100% kunnan järjestämät hammashuollot.

Eikä korvaa?

Korvaa jos tt tuella.

Riippuu täysin toimeentulotuki asiakkaan yhteenlasketuista tuloista ja menoista/ kk

Ei todellakaan korvaa "kaikkia" terveydenhuoltomenoja,ellet ole täysin tuloton,ja sellainen on aika epätodennäköinen tilanne

Vierailija
60/100 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ja 60k€ ulosotossa käyn ns ilmaiseksi hammaslääkärissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi