***KOTILOT***- Viikko 52
Aloitan uuden viikon, vaikka vielä joulun pyhiä onkin. Toivottavasti kaikilla on Joulu sujunut mukavasti!
AIHA Rv 17+6 tai 18+3
Kommentit (29)
kyllä mä uskon että synnytys ja nää loppupäivät menee ihan mukavasti,vaikka nyt tänää on jo noin tunnin poltellu selästä aika ilkeesti..saas nähä kuin nopeesti tää syntyy,kun ensimmäinen synnytys kesti 13h ja toinen kesti 4h,ja hyvä kun ees sairaalaan ehdin,ehtisin olemaan salissa vaa 10min nii tyttö synty ilman mitään kivunlievityksiä..ois kyllä kiva jos mieskin pääsis mut kun lapsille ei saa hoitajaa mistään ni taas täytyy mennä yksin:(
mansemamma 39+3
Oon kans mansemammalle vähän kade, kun itsellä tuota aikaa vielä jonkun aikaa.. Onnea synnytykseen! :)
AIHA kiva kuulla, että pääsit paremmalle lääkärille!
Hulda: Älä nyt ihan tylsisty! Toivottavasti teidän lapset paranee pian! :)
Oon ruvennut tuntemaan vaavin liikkeitä enemmän! :)) Välillä aina tuntuu kunnon muljahdus, mutta ei sitten kunnolla kun yritän tunnustella ;)
Käytiin miehen kanssa tänään Jumbossa kahdestaan shoppailemassa, mutta eipä sieltä alesta kamalasti mitään löytynyt! Aika huonosti alennettu tavaraa lähes kaikissa kaupoissa!?
PP rv15+6
se galluppi ;)
Mulla on kanssa aika hyvä kivunsietokyky, ja paikat ollu 5,5 ja 7cm auki kun on epiduraali on annettu. Esikoisesta en käyttänyt edes ilokaasua, kun en osannut ottaa oikeeseen aikaan ja tuli huono olo. Tokassa sitä hetken henkäilin.. Mulla on aukeamiseen auttanut pystyasento ja siinä asennossa jotenkin helpompi sietää sitä kipuakin! Oli tuskaa aina välillä kuopuksesta maata sängyllä käyrää otettaessa. Käveltiin sairaalaa ristiin rastiin. Esikoisesta vaan makasin sängyssä piuhassa niin synnytyskin kesti kauemmin, vaikka kestoiksi onkin merkattu melkein samat ajat. Joka kätilö laskee eri tavalla, kun siitä kysyin.
Ponnistusvaiheessa en koe tunteneeni erityistä kipua. Kuopuksesta epiduraali oli vasta juuri alkanut vaikuttamaan. Mua ärsyttää jotenkin toi keskustelu mtv3 dokumentista, kun on ihmeellistä jos on hyvällä tuulella ponnistusvaiheessa!? Musta se on ollut ihaninta ja helpottavinta, kun vihdoin saa tehdä jotain että vaavi pääsee ulos.. Esikoisesta muistan kun kätilöt ihmettelivät sitä kun hymyilin koko ajan. Tokasta mies muistuttaa vaan aina, kun sanoin että eihän se vielä voi syntyä(just olin saanut epiduraalin ja ajattelin saavani hetken hengähtää) ja tyttö olikin jo maailmassa parilla ponnistuksella :)
Minä olen kyllä kotiloiden viestejä seurannut mutta en ole juuri itse kirjoitellut. Kolmatta odotan itsekin, viikolla 30+0.
Eilen tuli eteeni ongelma, ei suuri muttei pienikään johon kaipaisin neuvoja. Siis:
Eilen imuroin autoa ja siivoilin muutenkin ja sitten samalla testasin miten mahtuu kolme lasta istuimien kanssa takapenkille. Apua!! Miten muut kolmen lapsen äidit olette ratkaisseet asian? Kävin vanhimmalle heti samantien ostamassa pelkän korokkeen kun kaksi turvavyöistuinta ja kaukalo ei kyllä mahdu kunnolla vierekkäin. Vanhin lapsista täyttää keväällä 7v ja nuorin parin viikon päästä 5v. Heillähän menisi molemmilla pelkkä korokeistuin. Nyt meillä on siis koroke ja turvavyöistuin jossa on aika leveä alaosa, siitä saa kyllä selkänojan irti jolloin jää pelkkä koroke.
Autossamme on keskellä takana kaksipistevyö, saako siinä edes pitää korokeistuinta?
Epätoivoinen Zeldatar kyselee kanssasisarten neuvoja.
Zeldatar: Meil vähän sama ongelma, enkä viel tiiä kuinka asian ratkaisen. Täytyy mittailla takapenkkiä ja mennä liikkeeseen kattomaan minkä kaukalon ostaa (meillä jo oleva ei mahdu nyt istuinten kanssa) vai täytyykö uusia kaikki istuimet. Kääk.
Mansemamma: Sulla on ollut tosi nopee toka synnytys! Toivottavasti ei pitkä matka sairaalaan.. Kurja et joudut menemään yksin. Tai yksin ja yksin. Mut kyl mä ainakin miehen ehdottomasti mukaan haluan. Meillä mummo oli viimeksi esikoisen kanssa, että mies pääsi mukaan. Mut tiedän monia joiden miehen on oltava kotona lasten kanssa. Onks sun lapset syntyneet sitten ihan lasketun ajan tienoilla? Mietin eilen että saattekohan nyytin vielä tän vuoden puolella vai meneekö just vuodenvaihteen yli :)
Hulda: Koitetaan (varmaan kymmenettä kertaa) tehä tärskyt, kun muksut terveinä. Ja toivon piristystä sun mieleen!
AIHA
Turvaistuimista. Meillä on tällä hetkellä esikoisella (5v) turvavyöistuin ja kuopus (3v) istuu sellaisessa turvaistuimessa jonka kyllä vois vielä laittaa vauvan kaukaloajaksi etupenkillekin väärinpäin. (Mahtuu siihen hyvin, kun on hivenen kitukasvuinen typykkä.) Joten mä kuvittelen, että mahdun vauvan ja esikoisen kanssa taakse istumaan. Mut sit kun kaukalosta siirrytään pois, varmaan jo lokakuun tienoilla, kun nykyinen kupus täyttää 4v... Kaipa sit vauva siirtyy siihen etupenkille tukka menosuuntaan ja mä änkeän isompien kanssa taakse... (kaks turvavyöistuinta!)
AIHA: Joo, täytyy tässä koittaa tavata, mä vaikka ilmoittelen, kun noi parantuu niin että kehtaa ihmisten ilmoillekin niitä taas viedä. Ääni on niin kähee ja räkä valuu. Toisella taitaa olla vähän lämpöäkin.
Painosta taas. Mulla on joulun jälkeen mitattuna tullu puoli kiloa lähtöpainoon lisään. KÄÄKS, hirvee paniikki iski, kun nlasta tosiaan th vihjaili, että mun ei tarvis painoa alkaa kerää kuin vasta rv 20. :( Voiskohan olla, että jouluruokien aiheuttamaa painonnousua ja lähtee tässä pois vielä? Vaikka eihän toi paljoa oo, mut heti oon ihan paniikissä, että jos se nyt sit alkaa, niin mullahan on seuraavassa nlassa jo +2kg!
Raskauskiekosta katselin, että vauvan paino olis kuitenkin jo 120g, istukka ja muu siihen lisäks, niin kyllähän puoli kiloa oiskin saanu tulla, mut ahdistaa nyt vietävästi toi nlan " neuvo" ! Oon alkanu muutenkin ihan huomaamattani syödä runsaammin enkä enää hirveesti kyttäile syömisiäni. Pitäis kyllä, kun mulla ei koskaan oo grammaakaan jääny laitokselle. Eikä imetyskään tehny asialle mitään muutosta. (Imetyksen loputtua lihoin ielä 10kg päälle!)
Onnistuneesti tosin laihduin pari vuotta sitten 12kg ja ehkä senkin takia yritän pitää itteäni vähän kurissa...
Meiän pitää ostaa vaunut tai yhdistelmät ja ollaan nyt löydetty kutakuinkin sopivat, jotka tulee siis vielä kupukselle käyttöön ennen kesää. Ainoa haittapuoli on se, että meillä voi niitä säilyttää vaan kylmässä ulkovarastossa. :( Sinnehän ne homehtuu hetkessä! Rivarin huonoja puolia... Oon jo miettiny josko tuon sais jotenkin styroxilla vuorattua lämpimämmäks tms, mut en sit tiiä...
Hulda 16+3
meidän esikko synty rv 40+2 ja toinen synty rv 40+1 eli ei oikee tiiä koska tää kolmas päättää syntyä..eilen illalla supisteli kyl aika ilkeesti jotai 2h jos oikeen muistan,osa oli kyllä aika kipeitäkin..sairaalaan ajaa noin tunnissa..mut nyt ei pysty istumaan kauempaa koneella kun taas ne alkaa
mansemamma rv 39+4
Mä oon lähes pari viikkoa saanu olla suppareilta rauhassa. Niit tuli rasituksessa, mut nyt on ollu ihan ok. Nyt sit tänään yhtäkkiä niitä alko tulla. (LEVOSSA!) Just olin aatellu, että kauppaan lähetään ja niin myös tehtiin, kun aikataulut niin sanoo. Siitä ne tietty vielä ylty, mut en usko, että ne kauheesti ois lepäämälläkään rauhoittuneet, kun ne alko levossa. :/
Ja nyt maha ihan selkeesti kovettuu. Ekan kerran tänään tuntuu sellainen kunnon kohtupömppä tossa edessä. (Ilmeisesti sen takia, että kohtu supistelee, mutta kuitenkin!) Mä oon ihan innoissani yhtäkkiä kun tää maha on nyt vietävän söpö. (Tiiän, ettei se vaihe kauaa kestä, mut sitä murehditaan sitten.)
Mut joo, noi supistukset ei nyt kivalta tunnu. Nyt kivut on ainakin lakannu enkä viitti lääkäriin raahautua. (Joka olis siis mun oma työpaikka. Melko vähän kiinnostaa sinne mennä vikisee suppareista...) Kävin juuri ennen joulua ultrassakin, ottivat kaikki testit ja vti:kin on tsekattu. Ei mitään tulehdusta eikä muuta järkevää syytä supistuksille. Enkä enää voi sanoa rasitustakaan syyks... No katellaan. Tässä vaiheessa oon joka raskaudessa ollu huolissani, että syntyy liian aikaisin ja lopulta aina kohtu kuitenkin väsyny eikä saa lasta enää oikeillakaan viikoilla syntymään. Joten ehkä tässäkin käy näin...
Sekavaa selitystä... ;)
Hulda 16+3
AIHA:
Mulla ei oikeestaan kovin kivuliaita supistuksia ole. Kauratyyny ja pallon päällä heiluminen vei pahimmassa vaiheessa kivun mielestä. Luin viimeks kirjaa pallon päällä sänkyyn nojaillen. Sit ponnistusvaiheessa kätilö laitto tosi kuumat pyyhkeen alapäähän ja se helpotti sitä repimiskipua tosi paljon. Tosin tällä kertaa haluan kyllä ponnistusvaiheeseen jotain kipulääkettä... (Edellinen oli luomumpi kuin tahdoinkaan, kätilön mielestä se ei tosin ollu ees ihan luomu kun olin käyttäny kauratyynyä... :O )
Tänään tuntuu taas, että kaikki on väärin päin. Ittelläkin vaatteet tuntuu epämukavilta päällä, hiukset ei tottele, väsyttää... ja lapset siis yhä kipeenä. PLÄÄH. :/