Osaatko nähdä itsesi muiden ihmisten silmin?
Olen pitkään miettinyt, onko minulla jokin neurokirjon häiriö, kun en yhtään osaa katsoa itseäni muiden ihmisten silmin. Osaatko sinä?
En siis ollenkaan tiedä, mitä muut ihmiset ajattelevat minusta. Ilmeisesti ainakin osa ymmärtää vitsini, kun nauraa niille. Mutta en tiedä, pidetäänkö minua älykkäänä vai tyhmänä, hyvänä vai huonona työntekijänä jne. Tietävätkö muut ihmiset, miltä he näyttävät muiden silmissä?
Kommentit (21)
Tuskinpa osaan nähdä itseni niin v..umaisena kuin toiset. Ta veikkavat sitten p e rsuksi.
Minussa on jotakin vikaa. Ihmiset pitävät usein tyhmänä ensin, mutta esim töissä joutuvat pyörtämään puheensa huomatessaan minun suoriutuvani töistäni yhtä hyvin kuin parhaat.
En osaa. Luulenpa, että se on keskimäärin aika vaikeaa, jollei mahdotonta.
Lainasin kaverin silmiä, (oli muuten tiukasti kiinni) ja se olikin sokea.
Ehkä korkeintaan isäni silmin, en ole varma. Ne on minulla pöytälaatikossa.
Meillä piti työpaikan kehittämispäivässä kirjoittaa jokaiselle tiimiläiselle joku kiva juttu, ja nämä kehu-kortit sai sitten itselleen.
Olin todella hämmentynyt, kun sain kehuja asioista, joita en mielestäni osaa kovin hyvin, esim. esiintymisestä, jota jännitän kamalasti. Eli huomasin, miten työkaverit näkivät minut toisin kuin mitä itse.
Ei kukaan tiedä mitä ihmiset oikeasti ajattelevat.
Lakkaa murehtimasta sitä, mitä muut ajattelevat sinusta.
On mahdotonta täyttää muiden ihmisten odotuksia tai arvata, millaisia he haluavat sinun olevan. Ihmiset löytävät kyllä aina jotain arvosteltavaa.
Opi hyväksymään itsesi. Tiedä kuka olet ja ymmärrä, että se mitä muut ajattelevat sinusta, on vain heidän ajatuksiaan. Sinä päätät, mitä tehdä elämällesi, koska se on sinun. Älä odota muiden ymmärtävän, koska se on mahdotonta. He eivät ole kulkeneet kengissäsi.
Sillä ei ole merkitystä pidetäänkö sinua outona, kivana, ärsyttävänä, kauniina tai epätäydellisenä. Itseasiassa näiden asioiden kontrolloiminen on usein vaikeaa, jopa täysin mahdotontakin. Miksi siis jäädä niihin kiinni? Muut ajattelevat joka tapauksessa, mitä haluavat ajatella.
Ei kukaan osaa, eikä tarvitse edes!
Kun lopettaa muiden mielipiteiden murehtimisen, voi olla myös huomattavasti tyytyväisempi itseensä. Osa muutoksesta menee varmasti myös aikuistumisen ja ajan piikkiin. Ikä tuo varmuutta.
Ei tarvitse miellyttää jokaista ihmistä. Tällainen vaikutelmien ylläpitäminen kävisi sitäpaitsi ajan myötä todella raskaaksi.
En. On vaikeaa kun saan kehuja vaikka siitä että olen mukava. Kyllä mä niistä kuitenkin jotenkin hyödyn ja ihan vähäsen jopa uskonkin. Kaikki kehut jollain tavalla lämmittävät mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan osaa
Muut ihmiset erityisesti lähipiiri on se porukka joka tekee sinusta sinun. Kaikki muu on sinun omaa kuvitelmaasi ja koristelua siitä kuka muka olet.
Muut on se peili joka sinä todella olet.
Ihmisillä on aina kuvitelmia itsestään, mutta todellinen minuus tulee muiden kautta.
Tuo onkin vaikea kysymys. Kaikki ihmiset ovat kuitenkin erilaisia ja ajattelevat eri tavoin ja eri lähtökohdista.
Jos pystyt tuon kaiken huomioimaan ja ennustamaan oikein niin olet varsin kykenevä yksilö.