Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
1/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitte opettelee kielen!

Vierailija
2/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä esim. Ranskassakaan katsottais erityisen hyvällä sitä, et omassa maassa ei saa omalla äidinkielellä palvelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan kieltä opettelemaan. Olisi luullut 20 vuodessa jo oppivan.

Vierailija
4/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä esim. Ranskassakaan katsottais erityisen hyvällä sitä, et omassa maassa ei saa omalla äidinkielellä palvelua.

Jos yhtään Ranskaa tunnen, niin eiköhän niillä ole asiasta jotain sanottua maan vahvassa kielilaissa.

Vierailija
5/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele sinä ensin lukemaan. Kirjoittaja ei puhunut itsestään, vaan alaisistaan.

Vierailija
6/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä oo paha rasti opetella perus fraasit: hei tervetuloa, mitä teille saisi olla, mitä juotavaa, ole hyvä, tässä lasku, hei hei. Mä itse opettelen perusfraasit, niin et osaan käydä ravintolassa ja kaupassa paikallisella kielellä, ihan sama mihin maahan mä meen, oli se sit espanja tai japani.

Kertoo aika paljon motiivista jos ei muutamaa lausetta voi opetella.

Vierailija
7/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No.. asiakkaat haluavat palvelua suomeksi. Sellaista se on. Ranskassakin ranskalaiset haluavat palvelua ranskaksi.

Vierailija
8/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sinä ensin lukemaan. Kirjoittaja ei puhunut itsestään, vaan alaisistaan.

Huvittavaa tässä on, että itse syyllinen valittaa lehdessä omista asiakkaistaan. Ravintolapäällikön pitäisi vaatia että tarjoilijat osaa menun ulkoa oli se vaikka hepreaa.

Vierailija
9/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla fiilis happanee heti, jos menen ravintolaan tai baariin, ja henkilökunta ei osaa suomea, eikä edes yritä palvella suomeksi. Voi olla, että olen joskus saattanut olla vähän tyly.

Sen sijaan arvostan kebabyrittäjiä ja muita pizzanpaistajia, jotka palvelevat aina suomeksi vaikkei täydellistä osaamista olekaan. Harmi vaan etten oikein noista ruoista välitä! Myös aasialaisissa paikoissa saa aina palvelua suomeksi, vaikka joskus on väärinymmärryksiäkin tullut. Hattua nostan noille yrittäjille.

Vierailija
10/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen "viime aikoja" olematonta suomea puhuviin (ts. huonoon palveluun) törmäsi harvakseltaan - sellaisen vielä ohittaa poikkeustapauksena, ja jopa avuliaana. Nykyään tuo alkaa olemaan säännönmukaista, niin se alkaa luonnollisesti risomaan.

Vrt. kun töissä tulee vastaan, joku kesähessu, joka ei osaa jotain perusjuttua. No, mitä siitä, jeesataan. Mutta jos työkavereista valtaosa vaatii tätä jeesausta koko ajan ympäri vuoden, niin ei se homma niin toimi ja sitä rupeaa katselemaan muita töitä.

Vierailija
11/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla fiilis happanee heti, jos menen ravintolaan tai baariin, ja henkilökunta ei osaa suomea, eikä edes yritä palvella suomeksi. Voi olla, että olen joskus saattanut olla vähän tyly.

Sen sijaan arvostan kebabyrittäjiä ja muita pizzanpaistajia, jotka palvelevat aina suomeksi vaikkei täydellistä osaamista olekaan. Harmi vaan etten oikein noista ruoista välitä! Myös aasialaisissa paikoissa saa aina palvelua suomeksi, vaikka joskus on väärinymmärryksiäkin tullut. Hattua nostan noille yrittäjille.

Juuri näin.

Jos osaa sen verran suomea, että osaa tilauksen ottaa vastaan ja parhaimmillaan vielä vastata yksinkertaisiin, palveluun liittyviin kysymyksiin, niin olen asiakaspalvelijan kanssa yhtä hymyä. Ei tarvitse pystyä puhumaan rakettikirurgiasta, kunhan osaa vastata kysymykseen: "Kuinka kauan suunnilleen kestää?"

Sen sijaan jos ei edes yritä, niin silloin minunkin hymyni alkaa hyytyä, ja saatan tilanteesta riippuen jopa kääntyä kannoiltani toiseen paikkaan.

Vierailija
12/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin seminaaripäivän lounaalla työporukan kanssa aivan ihastuttavassa keskustaravintolassa. Henkilökunta oli osaavaa ja hyvin ystävällistä, ruoka erinomaista. Itse ravintola oli erittäin viihtyisä. Suomalaisia nuo henkilökunnan edustajat eivät olleet eivätkä käyttäneet suomea. Asia ei ollut ongelma, he puhuivat erinomaista englantia. Lounas sujui miellyttävästi. Jos naapuripöytään olisi sitten osunut joku öykkärijoukko huutamaan ja pyörittelemään silmiään, olisi meidän lounasnautintomme romahtanut. Jos ette osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla, pysykää pois niistä. Menkää hyvät ihmiset absille, aina saa lihapullia suomeksi. 

Vierailija
13/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ravintolanpitäjille kelpaa suomalaiset työntekijät?

Vierailija
14/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tää ravintola on joka ei pidä asiakkaistaan?

Vierailija
15/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakia rikotaan räikeästi nykyisen hallinnon taholta.

Kielen osaaminen on ollut kautta aikain keskeisessä asemassa.

Nykyinen hallinto harjoittaa laittomuutta siinä määrin, että voidaan rehellisesti puhua laittomasta hallinnosta.

Vierailija
16/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on outoa että kaikki turkkilaiset pizzatyypit kyllä opettelevat suomen kielen mutta fine diningissä ei tarvitsisi.

Vierailija
17/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät!"

-Jeesus

Vierailija
18/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.

Vierailija
19/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaali pirulainen kuvittelee suuruuden harhoissaan omistavansa koko maailman.

Vierailija
20/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.

Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän