Työlakiin ei ole kirjattu kuka työvaatteet hankkii - McDonald's saa vaatia työntekijöitään ostamaan työvaatteensa omakustanteisesti itse
Yle kysyi useita eri aloja edustavilta työnantajilta, miten työntekijöiltä vaadittavien työasujen kustannukset hoidetaan. Käytäntöjen kirjo on laaja, osin laista ja osin työehtosopimuksista riippuen: https://yle.fi/a/74-20049367
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla niin, että jos työnantaja vaatii tietynlaiset vaatteet, se myös maksaa ne. Jos saa olla haluamissaan vaatteissa, sitten maksaa itse.
Jos tarjottu työpaikka ja sopimuksen ehdot eivät kelpaa niin voi olla ottamatta paikka vastaan ja kieltäytyä töistä. Töistä kieltäytymisellä on toki seuraamuksensa kuten tukien menettäminen, joten on parempi vain ottaa vastaan se työpaikka ja ne työehdot joita työnantaja tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla niin, että jos työnantaja vaatii tietynlaiset vaatteet, se myös maksaa ne. Jos saa olla haluamissaan vaatteissa, sitten maksaa itse.
Jos tarjottu työpaikka ja sopimuksen ehdot eivät kelpaa niin voi olla ottamatta paikka vastaan ja kieltäytyä töistä. Töistä kieltäytymisellä on toki seuraamuksensa kuten tukien menettäminen, joten on parempi vain ottaa vastaan se työpaikka ja ne työehdot joita työnantaja tarjoaa.
Mutta kerrotaanko tällaisesta työvaateasiasta esimerkiksi haastattelussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on kokkareriistäjän unelma. Milloin työntekijän on otettava lainaa, että on pakotettu käymään työssä?
Työnantajan maksettavaksi ilman muuta. Työajallahan niitä pitää käyttää.
Jos ja kun työvaatteita vaaditaan käytettäväksi.
Jos joutuu itse maksamaan jonkun tietyn puljun työvaatteet, niin voiko sen laittaa verovähennyksiin?
Sama homma myös hesburgereissa ja subwaylla. T. Ex duunari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ollut työhaastattelussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kerrotaan jos kysytään. Muutoin se mainitaan vain työsopimuksessa.
Jos ne työvaatteet on omat, niin ne päällä saa varmaan sitten osallistua mielenosoituksiin ja heilua kännissä vappuna.
Ei olisi mikään ongelma. Jos haluaisivat nimen soppariin tällaisella ehdolla niin vaatisin vain hieman suurempaa palkkaa.
Ymmärsin tuosta kyllä, että vain kengät ostetaan itse mäkkärillä kuten yleensäkin töissä ellei vaadita juuri tietynlaista turvakenkää.
Jos työnantaja ei kustanna työvaatteita niin silloin saa pukeutua miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu itse maksamaan jonkun tietyn puljun työvaatteet, niin voiko sen laittaa verovähennyksiin?
Saa, mutta summa menee kuitenkin omavastuurajan alle eli siitä ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne työvaatteet on omat, niin ne päällä saa varmaan sitten osallistua mielenosoituksiin ja heilua kännissä vappuna.
Tai käydä työpäivinä syömässä kilpailevassa firmassa.
Luitko sä tota juttua edes? Mä en edes suostuisi siihen etten saisi hankkia työkenkiäni ihan itse. Poliisi ja armeija on sit eri asia.
Ihme valitusta taas. Päiväkodin työntekijälle pitäisi saada työnantajan piikkiin vaatteet? Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Luitko sä tota juttua edes? Mä en edes suostuisi siihen etten saisi hankkia työkenkiäni ihan itse. Poliisi ja armeija on sit eri asia.
Ihme valitusta taas. Päiväkodin työntekijälle pitäisi saada työnantajan piikkiin vaatteet? Haloo.
Olishan se tyylikästä kun päikyssä kaikilla olisi sellanen piian asu ja ulkona kaikilla samanlainen takki. Sitä ei dit tietenkään saisi käyttää vapaa-ajallaan. Apua näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ollut työhaastattelussa?
Olen tietysti. Mutta en kylläkään sellaisiin paikkoihin, joissa on ollut tietty työsasu käytössä.
Mulle on ollut suurempi ongelma se, että työnantaja yrittää pakottaa käyttämään sen kamalia, epäistuvia ja huonoa materiaalia olevia, työvaatteita. Nyt esim. niin huonoa laatua oleva musta t-paita joka värjää pesusta pesuun, värjää niskan ja rintsikat, ja mustaa hienoa kuitua irtoaa niin paljon, että kun pukeudun kylpyhuoneessa, niin kaikki pinnat on hienon mustan nukan peitossa. Tätä värjäämistä ja nukkaamista jatkuu koko paidan elinikä, ihan siihen asti, kun sen ohueksi huituneena ja reikiintyneenä joutuu heittämään pois. Työhousut on paksut ja hiostavat, venyvää outoa materiaalia, kuin 5000 denieriset sukkahousut. Kesällä kuumat ja talvella kylmät. Kävellessä ne suhisee ja kahisee kuin kurahousut. Pidän omia vaatteita, aina kun voin.