ADHD -ihmiset! Kaipaan kokemusta kuinka nukutte!
Minulla epäillää ADHD:ta. Minua myös vaivaa liikaunisuus. Välillä pärjään 6-8h yöunilla, kun välillä täytyy nukkua 12h ja sekään ei riitä. Nukahdan melko nopeasti, usein kyllä valvonkin niin kauan kunnes olen rättiväsynyt. En yleensä heräile yöllä (satunnaisesti kyllä).
Onko muilla samaa?
Kommentit (31)
Nukun melko huonosti. Heräilen useita kertoja yöllä.
Ei kaikki johdu ADHD:stä, eikä teillä kaikilla edes välttämättä ole sitä. Muutkin asiat kuin ADHD aiheuttavat tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmaa.
Eikö unihäiriöt ole melko yleisiä ADHDssa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki johdu ADHD:stä, eikä teillä kaikilla edes välttämättä ole sitä. Muutkin asiat kuin ADHD aiheuttavat tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmaa.
Jos ei ole kysymykseen vastausta, ei tarvitse kommentoida turhia.
Kuulostaa tutulta. Voimia ja jaksamista ja toivottavasti lääkärin kautta lääkitystä!
Meillä suvussa ADHD-piirteisiä aikuisia ja vanhuksia, ollut jo vuosisatoja mitä olen vanhoja juttuja lueskellut. Itselläni tuo diagnoosi.
Olemme yökyöpeleitä eli tarkoittaa sitä, että totuttu toimimaan usein sellaisilla 4-5h unilla, ja välillä nollataan tilannetta nukkumalla esim. 10h unet.
Jotkut nukkuu myös päikkäreitä, ja yksi suvun vanhus nukkunut läpi aikuisikänsä muutaman kerran vuorokaudessa muutaman tunnin kerrallaan.
jep
nukkuminen on lempipuuhaani ja helposti menisi 10 tuntia, toisaalta taas sitten on jaksoja, kun riittää 5-6 tunnin yöunet ja olen koko äivän täysin virkeä. Liittynee adhd:hen nuo unirytmin muutokset.
päikkärit tekee tosi hyvää myös
(ja unimaailma on hyvin värikäs ja tapahtumarikas, vaikka tämä on ot:ta jo)
Syötkö lääkkeitä? Adhd lääkkeet on käytännössä piriä ja niillä sotkee unirytmin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö lääkkeitä? Adhd lääkkeet on käytännössä piriä ja niillä sotkee unirytmin helposti.
taas näitä....
Vierailija kirjoitti:
jep
nukkuminen on lempipuuhaani ja helposti menisi 10 tuntia, toisaalta taas sitten on jaksoja, kun riittää 5-6 tunnin yöunet ja olen koko äivän täysin virkeä. Liittynee adhd:hen nuo unirytmin muutokset.
Onko muita oireita? -sivusta-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep
Onko muita oireita? -sivusta-
toki, en nyt kaikkia oireita jaksa luetella, onko sinulla jotain mielessä, mikä erityisesti kiinnostaisi?
Vierailija kirjoitti:
Monet on kertoneet unenkin parantuneen lääkityksen myötä johtuen siitä, kun ajatukset ei enää sinkoile kymmeneen suuntaan kerrallaan ja saa tehtyä asian kerrallaan, sen sijaan että aloittaa kymmenen kerralla joista ei saa mitään loppuun.
Mulla tutkimukset alkamassa.
Olen lapsesta asti ollut huono nukkumaan. Jo pienenä mietiskeli hiljaa yöllä hereillä, kun muut oli nukkumassa ja nousin sängystä yksin ihmettelemään maailmaa ja vaeltelin ympäri kotia mietiskellen.
Teininä en meinannut malttaa mennä nukkumaan, kun olin innostunut musiikista ja kitaran soittamisesta.
Mielessä on aina pyörineet työt, opiskelut, keskeneräiset askareet, projektit mitä voisi vielä tehdä. Mun on äärimmäisen vaikea rauhoittua nukkumaan ja kun herään yöllä, niin se ajatustulva paukuttaa sarjatulella sillä sekunnilla kun tietoisuus herää unesta. Tuntuu että unenkin aikana mä lähinnä käsittelen jotain.
En meinaa ollenkaan nukkua ilman lääkkeitä. Tujuja lääkkeitä. Jos nukahdan, niin herään liian ajoissa. Jos en nukahda ajoissa, niin saatan nukahtaa aamu neljältä.
Tunnen itseni epäonnistuneeksi kun en osaa niinkään yksinkertaista asiaa kuin nukkuminen. Ihmettelen ja ihailen äärettömästi ihmisiä, jotka vaan laittaa pään tyynyyn ja ne vaan nukahtaa, nukkuu ja herää aamulla. Miten mä en osaa?
Nukahdan usein nopeasti nm klo 22-23 ja herään usein vain 10minuutin - 2tunnin päästä nukahtamisesta. Sen jälkeen ajatukset laukkaavat tunnista pariin kolmeen. Olen yrittänyt katkaista ajatuslaukkaa erilaisilla tavoilla, mutta on yöstä kiinni toimiiko vai ei. Viimeistään neljän viiden aikaan aamusta nukahdan uudestaan, kunnes herään klo 6-7, enkä saa enää nukutuksi.
Välillä nukun kuitenkin hyvin, yöunten ollessa kopa 8-9h mittaisia. Useimmiten rytmi on suht säännöllistä: 3-4 huonoa yötä ja 2 hyvää. Viikonpäivällä ei ole merkitystä, mutta olen huomannut että lomalla yöheräämisiä ja valvomisia on yleensä eniten.
Adhd-lääkitys pahentaa hieman unettomuutta. Olen kokeillut lääkitystä nukkumiseen parisen vuotta, mutta unilääkkeisiin tuntuu kehittyvän toleranssia.
Olenkin tässä naureskellut itsekseni että päivisin joutuu käyttämään piristeitä ja öisin unilääkkeitä, jotta selviää päiväs haasteista.
uniongelmat ja yli nukkuminen tod yleistä.
Yritä saada Voxtra mielialalääkitys, toimii myös adhd ja auttaa unessa. Nukut kuin tukki. Huom ei maksettu mainos :)
Toinen mikä on auttanut on tauriini jauhe, vaatii useamman viikon päivittäisen annoksen. Ota aamuisin todella vähän , teelusikallisen puolikas, jos et huomaa mitään eroa 2 viikon jälkeen lopeta tauriini.
Jaksamista sinulle
Tätä jatkunut teini-iästä saakka. Eli yli 10 vuotta. -Ap