Onko prepaid-liittymässä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?
Olen harkinnut puhelinliittymäni vaihtamista prepaidiin, kun kuukausimaksut vain nousee ja nousee. Tajusin etten kuitenkaan kauheasti puhelinta tai sen nettiä käytä, joten maksan aika lailla turhasta. Joka paikkaan tietysti pitäisi muistaa numero vaihtaa ennenkuin vanhan liittymän sulkee, koska numeroa ei voi siirtää. Mutta mahtaako olla mitään ns. sudenkuoppia? Ilmeisesti 6-12kk välein pitäisi muistaa latailla liittymää tai se sulkeutuu. Jos oikein vähäiseksi menee käyttö niin tietysti saldo voi vaan pikku hiljaa kasvaa eikä sitä saa kulutettua ja lopulta jos liittymä syystä tai toisesta sulkeutuu niin niitä rahoja ei saa enää takaisin?
Kommentit (46)
Mä olen käyttänyt prepaidia vuosien ajan. On helppo. Lataan saldoa tarvittaessa, yleensä kerran kuukaudessa, joskus harvemmin. Puhelimen nettiyhteys mulla on kotona reitittimen kautta. Jos tarvin muualla kuin kotona nettiä, kytken sen päälle puhelimessa. Se maksaa euron vuorokaudessa.
Jep, saldoa pitää määräajoin ladata lisää vaikka edellistä olisi jäljellä. Operaattorit ovat ajamassa alas 3G ja osa myös 2G-verkkoja mutta jos asut jossain taajamassa niin tämä ei varmaan vaikuta. Muussa tapauksessa prepaid simmin operaattorilla voi olla merkitystä.
Varmaan ainakin se että sim käy omaan puhelimeen.
Telialla taisi olla prepaidin netin laskutus datamäärän mukaan 0,01c/Mt tai korkeintaan euron vuorokausi. Siinä ei pienet nettivilahtelutkaan varmaan tuntuisi.
Ihan vinkkinä, muista laittaa puh asetuksista mobiilidatan käyttö pois, ettei hupene turhaan saldoa. Itse vaihdoin myös prepaidiin, omat puhelinkulut on niin pienet, että ei ole mitään järkeä maksaa 20-30 euroa kuussa, joo ja tiedän on olemassa halvempiakin liittymiä jada jada jada. Mutta onko niin halpaa, että 4-6kk maksaisi noin 10-20 euroa jotka on minun tämänhetkiset puh kulut prepaidilla, minä en löytänyt noin halpaa perusliittymää mistään, en edes ns.riisuttua liittymää jossa ei ollut kaikkia palveluja.
Telialla on ainakin joskus onnistunut niin että prepaid-liittymä vaihdetaan laskutusliittymäksi jälkikäteen niin että numero säilyy. Kannattaa tiedustella heiltä onnistuisiko toisinpäin vaihto.
Moi-liittymä voisi myös olla vaihtoehto aloittajan tarpeeseen. Silloin saa ainakin varmasti pitää nykyisen numeronsa.
Vierailija kirjoitti:
Telialla on ainakin joskus onnistunut niin että prepaid-liittymä vaihdetaan laskutusliittymäksi jälkikäteen niin että numero säilyy. Kannattaa tiedustella heiltä onnistuisiko toisinpäin vaihto.
Kunhan rekisteriöydyt ensin prepaid numerolla telia sivuille.Niin aikanaa onistuu numeron siirto laskutusnumeeron.Aihe löytyy ihan reali- ajassa Telia netti sivut nyt.
Vierailija kirjoitti:
Moi-liittymä voisi myös olla vaihtoehto aloittajan tarpeeseen. Silloin saa ainakin varmasti pitää nykyisen numeronsa.
Taitaa siinäkin nykyään kuukausimaksu hipoa jo 12 euroa? Kauas tultu jostain 6 euron ajoista....
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkkinä, muista laittaa puh asetuksista mobiilidatan käyttö pois, ettei hupene turhaan saldoa. Itse vaihdoin myös prepaidiin, omat puhelinkulut on niin pienet, että ei ole mitään järkeä maksaa 20-30 euroa kuussa, joo ja tiedän on olemassa halvempiakin liittymiä jada jada jada. Mutta onko niin halpaa, että 4-6kk maksaisi noin 10-20 euroa jotka on minun tämänhetkiset puh kulut prepaidilla, minä en löytänyt noin halpaa perusliittymää mistään, en edes ns.riisuttua liittymää jossa ei ollut kaikkia palveluja.
Eipä niitä alle kympin liittymiä kohta enää ole. Nyt Elisalta 9e/kk määräaikainen joka päättyy keväällä. Sitten varmaan taas hilataan hintaa ylöspäin ja minusta tuntuu että nyt riitti.
Joskus oli saunalahden "puhu hyvää" - niminen kuukausimaksuton liittymä. Päättivät sitten vaihtaa kuukausimaksulliseksi sen, joten vaihdoin prepaidiin. Ollut nyt jo vuosia, ja ihte koen, että ei joku 10e vuodessa ladata siihen ole huono, saa sen verran puhuttua vaikka väkisin.
Kun soitat joihinkin maksullisiin virallisiin numeroihin niin kyllä se saldo kuluu. Myös jos käytät mobiilidataa etkä wifiä.
Olisiko prepaidista mulle hyötyä, kun soitan kerran kuussa jonkun minuutin puhelun, mutta netissä, täällä Vauva palstalla ja youtubessa roikun vuorokauden ympäri? Mitä pitäisi tehdä ?
Kaikki tietää että 046 alkuinen numero on prepaid.
Itsekin vaihdan prepaid-liittymään kun tämä nykyinen määräaikainen sopimus päättyy. Sopimusta on vielä reilu kuukausi jäljellä. Mietin tässä, otanko DNA:n vai Telian prepaidin. Alueella, jolla vietän paljon aikaa DNA toimii kyllä paremmin ja kaikki sopimukset on DNA:n kanssa niin ehkä otan sitten DNA:n.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietää että 046 alkuinen numero on prepaid.
Mitäs väliä sillä on?
Operaattoreiden olisi syytä pikimmiten kehittää liittymämalli, jossa olisi edullinen kuukausimaksu. Jotkut meistä tarvitsevat liittymän pelkästään paketti-ilmoitusten vastaanottoon ja satunnaisiin tekstareihin ja hätäpuheluiden varalta. Ja älypuhelinta ei ole eikä tule. Ei voi rahastaa kaikilta montaa kymppiä kuukaudessa ahneuksissaan. Kyllä niitä suurkuluttajiakin riittää operaattoreille ihan riittävästi.
Ahneella on paskainen loppu. Kohta joutuu varmaan laittamaan puhelimen tykkänään pois.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Olisiko prepaidista mulle hyötyä, kun soitan kerran kuussa jonkun minuutin puhelun, mutta netissä, täällä Vauva palstalla ja youtubessa roikun vuorokauden ympäri? Mitä pitäisi tehdä ?
On niissä nettipakettejakin. Lapsella tällainen.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
No jos prepaidilla netinkäyttö on euron päivässä niin sitten sulla tulisi laskua ainakin 28 euron edestä joka kuukausi, jolloin joku muu liittymä voisi olla halvempi.
Eka lataus puolen vuoden päästä ja siitä seuraavat vuoden . Helppo ja ei puhelinmyyjät kiusana. Ainoa että muistaa ladata ettei sulkeudu jos vähäinen käyttö .