Kohta kannattaa vain jäädä passiivisesti kotiin, kun työmarkkinatuen suoja-osa poistetaan.
Ei kannusta yhtään hakemaan lisää osa-aikaisia töitä vaan passivoi jättämään nykyisenkin osa-aikatyön.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä asennetta, että työnteon ainut kannustin olisi raha. Töitä tekemällä mahdollistaa sen, että töitä on jatkossakin ja kenties jopa paremmin palkattuja hommia kuin nyt. Työnteko avaa uusia ovia, työttömyys ei.
Sinänsä olen sitä mieltä, että suojaosaa ei pitäisi poistaa.
Olet ilmeisesti sellainen kermaperse jolla vakituinen työ. Minä haluan työstä kunnon palkan, käyn töissä vain siksi, että saan palkkaa, en huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen takia on työttömyystukia syytä pienentää, kun täällä jo uhkaillaan jo kotiin jäämisellä. Jos kaikki olisi menossa innolla töihin, ei kenenkään tukia tarvitsisi pienentää. Oikeasti, mitä tarvitsisi tehdä, että halu työn tekoon kasvaa? Ja työ ei ole kenellekään huvia.
Maksaa riittävää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suojaosan poisto aiheuttaa sen, että moni osa-aikatyöläinen joutuu turvautumaan toimeentulotukeen. Siitäpä vasta säästöä syntyy Orpon mukaan. Suojaosa on ollut hyvin pieni ja valtiolle kannattava meno tuleviin toimeentulokuluihin verrattuna. Miten näin typerää politiikkaa voidaan edes tehdä?
Kokoomus on ilmeisesti valmis lisäämään yhteiskunnan menoja ihan vain siitä iloista että työttömien/osa-aikaa tekevien elämästä saadaan vieläkin kurjempaa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä asennetta, että työnteon ainut kannustin olisi raha. Töitä tekemällä mahdollistaa sen, että töitä on jatkossakin ja kenties jopa paremmin palkattuja hommia kuin nyt. Työnteko avaa uusia ovia, työttömyys ei.
Mikäs muu motiivi ihmisillä työhön olisi kuin raha? Ja rahallahan hyvätuloisiakin kannustetaan - miksi ei sitten pienituloisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä tulee tuo ajatus että työttömyysetuus vie jotain palkasta.
Jos teet osa-aikatyötä ja saat palkkaa xx euroa, saat siihen xx euroa tukea päälle täydentämään elantoasi. Lähtökohtaisesti jokaisen tulisi kuitenkin työllä itsensä elättää, ja tuki mahdollistaa sen osa-aikatyön, jonka palkalla yksin ei elä, tekemisen. Kaikille ei kuitenkaan kokoaikatyötä ole tarjolla.
Ihan käsittämätön ajatus että ei viitsitä mennä töihin kun sitten tuet pienenee. Itse kannatan suojaosan poistoa ja tiukennusta myös niihin täydentäviin (asumistuki, ttt) tukiin. Voi se osa-aika työ alkaa maittaa, vaikka suojaosa poistetaan, kun niillä pelkillä tuilla ei enää pysty elämään..
Lapsikorotuksen poistoa en ymmärrä minäkään, kyllähän ne lapsetkin elättää täytyy, ja niistä kuluja on. Eikä lapset ainakaan perheen tulotasoon ole syyllisiä.
Ei hevon v, sinä siis oikeasti olet noin stanan pohjattoman tyhmä läjä zontaa? Et noin päivänselvästi edes ymmärrä, että mistä kyse ja silti tulet tuota tyhmyyttäsi oksentamaan tänne? Siis miten hemmetissä se osa-aikatyö muka alkaa maittaa, kun suojaosan poiston jälkeen sinä et saa yhtään sentin senttiä enempää rahaa sillä osa-aikatyöllä siksi, että se osa-aikaisesta työstä tuleva palkka vähennetään täysimäärisesti niistä tuista. Koitahan nyt saada siihen vajaaseen typerään kalloosi tuo juttu, mistä tässä on kyse.
No ei hevon v, kuuntelen työkseni teitä lusmuja ja loputonta kitinäänne kun yhteiskunta ei halua maksaa teille kotona olemisesta. Tiedän paremmin kuin hyvin mistä on kyse, ja mielestäni olisi ihan hyvä laittaa tuet sille tasolle, että alkaa se työnteko maittamaan. Tiedän myös että todella monet tekee tarkoituksella vain sen 300 euron edestä työtä per kk, jotta saa täydet tuet, ja on hyvä saada sekin loppumaan.
Eli haluta että sinut tullaan ryöstämään ja pahoinpitelemään jotta me köyhät saadaan ruokaa kun kaikki tuet poistetaan! Sopii minulle, teistä kokkareista on hyvä aloittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Moni avustaja avustaa useaa ihmistä. Eli jos joku tarvitsee avustajaa tunnin päivässä, niin toinen tarvitsee kolme tuntia. Kyllä niistäkin kokoaikatyön saa keräiltyä. Kummasti niitä osa-aikatöitä tehtiin silloinkin, kun suojaosuus ei ollut olemassa eli ehkä 10 vuotta sitten. Ei maailma tähän kaadu.
Kuulostaa siltä, että et tiedä mitään avustajan töistä ja niiden aikatauluista, ja muutenkin ideasi on ihan todellisuudesta vieraantunut. Harvemmin ne avustajantyöt menisivät just sopivasti, että kun yksi loppuu niin toinen alkaa. Todennäköisesti niissä olisi aina 1-2 tuntia väliä, mikä tekisi päivästä repaleisen eikä kunnollista vapaa-aikaa olisi ikinä. ja todennäköisesti kaikki tarvitsevat avustajaa samoina tunteina, eli aika mahdottomaksi tuo menisi jo senkin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teet osa-aikatyötä ja saat palkkaa xx euroa, saat siihen xx euroa tukea päälle täydentämään elantoasi. Lähtökohtaisesti jokaisen tulisi kuitenkin työllä itsensä elättää, ja tuki mahdollistaa sen osa-aikatyön, jonka palkalla yksin ei elä, tekemisen. Kaikille ei kuitenkaan kokoaikatyötä ole tarjolla.
Ihan käsittämätön ajatus että ei viitsitä mennä töihin kun sitten tuet pienenee. Itse kannatan suojaosan poistoa ja tiukennusta myös niihin täydentäviin (asumistuki, ttt) tukiin. Voi se osa-aika työ alkaa maittaa, vaikka suojaosa poistetaan, kun niillä pelkillä tuilla ei enää pysty elämään..
Lapsikorotuksen poistoa en ymmärrä minäkään, kyllähän ne lapsetkin elättää täytyy, ja niistä kuluja on. Eikä lapset ainakaan perheen tulotasoon ole syyllisiä.
Ei hevon v, sinä siis oikeasti olet noin stanan pohjattoman tyhmä läjä zontaa? Et noin päivänselvästi edes ymmärrä, että mistä kyse ja silti tulet tuota tyhmyyttäsi oksentamaan tänne? Siis miten hemmetissä se osa-aikatyö muka alkaa maittaa, kun suojaosan poiston jälkeen sinä et saa yhtään sentin senttiä enempää rahaa sillä osa-aikatyöllä siksi, että se osa-aikaisesta työstä tuleva palkka vähennetään täysimäärisesti niistä tuista. Koitahan nyt saada siihen vajaaseen typerään kalloosi tuo juttu, mistä tässä on kyse.
No ei hevon v, kuuntelen työkseni teitä lusmuja ja loputonta kitinäänne kun yhteiskunta ei halua maksaa teille kotona olemisesta. Tiedän paremmin kuin hyvin mistä on kyse, ja mielestäni olisi ihan hyvä laittaa tuet sille tasolle, että alkaa se työnteko maittamaan. Tiedän myös että todella monet tekee tarkoituksella vain sen 300 euron edestä työtä per kk, jotta saa täydet tuet, ja on hyvä saada sekin loppumaan.
Eli haluta että sinut tullaan ryöstämään ja pahoinpitelemään jotta me köyhät saadaan ruokaa kun kaikki tuet poistetaan! Sopii minulle, teistä kokkareista on hyvä aloittaa :)
Ei mun palkalla oo varaa kannattaa kokoomusta. Mutta olen ian kaiken tehnyt töitä ja ihan itse kuluni maksanut. Kannattais ottaa mallia ;)
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen takia on työttömyystukia syytä pienentää, kun täällä jo uhkaillaan jo kotiin jäämisellä. Jos kaikki olisi menossa innolla töihin, ei kenenkään tukia tarvitsisi pienentää. Oikeasti, mitä tarvitsisi tehdä, että halu työn tekoon kasvaa? Ja työ ei ole kenellekään huvia.
Mistä teitä oikein sikiää jotka näin ajattelevat? Tosissaanko luulet, että valtaosa työttömistä on huvikseen työtön? Iso osa on niitä, jotka eivät vaan saa töitä tai terveydentila rajoittaa työntekoa. Vain pieni osa on niitä, jotka ovat laiskottelevia elämäntapatyöttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun palkalla oo varaa kannattaa kokoomusta. Mutta olen ian kaiken tehnyt töitä ja ihan itse kuluni maksanut. Kannattais ottaa mallia ;)
Sanopa tuo sama sitten kun joudut tahtomattasi työttömäksi vaikkapa vakavan sairastumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se kannustaa menemään kokoaikatyöhön.
Varmaan kannustaisi jos kokoaikatöihin noin vain mentäisiin.
Tuntuu vaan olevan päättäjilläkin sellainen mielikuva että töihin vaan mennään, että niitä paikkoja noin vain jaetaan kunhan vaan menee.
Näinhän se ei oikeasti ole
En haluis että Suomesta muuttuu turvaton maa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa tuo sama sitten kun joudut tahtomattasi työttömäksi vaikkapa vakavan sairastumisen vuoksi.
Se on ehkä hieman eri asia. Kyllä jokaisella sairaalla, tai muuten rajoituksia omaavalla (vamma tms), täytyy olla mahdollisuus niihin tukiin, mitä tarvitsevat. Nythän usein työkyvyttömissäkin (sairaus/työkyvyttömyysetuuksissa) on väliinputoajia, jotka saavat työttömyysetuuksia vaikka eivät mitenkään ole työkykyisiä. Siitäkin pitäisi päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä oikein sikiää jotka näin ajattelevat? Tosissaanko luulet, että valtaosa työttömistä on huvikseen työtön? Iso osa on niitä, jotka eivät vaan saa töitä tai terveydentila rajoittaa työntekoa. Vain pieni osa on niitä, jotka ovat laiskottelevia elämäntapatyöttömiä.
Ennemmin lehmät lentävät ennen kuin työttömältä seliselitykset loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Työsuhde on business-suhde. Työntekijä antaa vapaa-aikaansa ja tekee työnsä mahdollisimman hyvin. Työnantaja korvaa reilulla palkalla ja muilla työsuhde-eduilla.
Sääliksi käy ne vammaiset ja vanhukset jotka olisivat tarvinneet vaikka 5-10 tuntia apua viikossa koska nyt työttömät ei pysty auttamaan!
Hallitus ei tue osa-aikaa
tätönen 23
Vierailija kirjoitti:
Tää on typerä päätös ja mullekin harmi, koska oon just aatellut oisko vointini sen verran kohentunut että kokeilisin jotain pientä osa-aikatyötä. Mikä järki jos siitä ei jää mitään käteen.
Mulla täysin sama tilanne. Olin ajatellut aloittaa töihinpaluun jollain osa-aikaisella. Nyt ei kannata sekään. Suoraan kokopäiväiseen ei onnistu eikä mua sellaiseen edes oteta cv:n aukkojen takia.
tätönen23 kirjoitti:
Sääliksi käy ne vammaiset ja vanhukset jotka olisivat tarvinneet vaikka 5-10 tuntia apua viikossa koska nyt työttömät ei pysty auttamaan!
Hallitus ei tue osa-aikaa
Niin ja henkilökohtaisilla avustajilla ensimmäinen sairaspäivä muuttuu palkattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuhde on business-suhde. Työntekijä antaa vapaa-aikaansa ja tekee työnsä mahdollisimman hyvin. Työnantaja korvaa reilulla palkalla ja muilla työsuhde-eduilla.
Tämä taitaa unohtua monelta työnantajalta, sitten ihmetellään kun työntekijät vaihtavat työpaikkaa tai muuten vaan irtisanoutuvat.
Olen eri vastaaja. Et taida itse tietää, miten soviteltu päiväraha toimii. Se menee niin, että jokainen tienaamasi euro vähentää työttömyysetuutta 50 senttiä. Eli kyllä siitä työstä edelleen hyötyy.
Tt-tuella hyöty on sitten pienempi kyllä, kuukaudessa max 150 euroa. Sen verran ansiotuloista jätetään laskelmassa huomioimatta tulona.