Uudet laskelmat: Näin Orpon hallituksen leikkaukset iskevät Työttömälle -138 €/kk, suurimpina kärsijöinä lapset
Tuoreet laskelmat osoittavat hallituksen sosiaaliturvaleikkausten vaikutukset työttömälle yksineläjälle ja perheelle, jossa ollaan työttömyysturvan varassa. Rajut muutokset koskevat ansiosidonnaisella työttömyysturvalla olevia, sillä peruspäivärahalla olevan työttömän käytettävissä oleva tulo voi jopa nousta.
Koko artikkeli US:n tilaajille: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/uudet-laskelmat-nain-orpon-hallituksen…
Jos on kysyttävää, kysykää kommenteissa.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen summahan voi motivoida jonkun jo töihin!
Ymmärrätkö että vaikka motivioi niin työnantaja päättää että kenet palkkaa. Töihin ei niin vaan mennä. Työtön laittaa hakemuksen ja pallo on sen jälkeen yksin työnantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin vain -138€. Minulle se tulee olemaan 160€/kk. Eli kuukauden ruokarahat. Kyllähän sitä elää hanavedellä, eikö?
Meillä summa on myös huomattava. Minä teen osa-aikatöitä suojaosuuden turvin koska en ole saanut kokopäivätöitä. Mies on myöskin työmarkkinatuella. Loukkasi selkänsä tapaturmassa ja eikä todellakaan ole työkykyinen joten nyt häntä pallotellaan paikasta toiseen ja ihmetellään, että mitäs tehdään.
Lapsia on kolme joten jos/kun lapsikorotukset poistuvat, meiltä lähtee monta sataa euroa (lapsikorotukset x 2). Niin ja sitten lähtee se pieni asumistukikin. Tipahdetaan siis tt-tuelle. Noh, on siinä se hyvä puoli, että lapsi tarttee uudet silmälasit ja teinin henkkarit menevät pian vanhaksi niin voidaan kumpaankin hakea rahat Kelasta.
Ja kyllä, koko ajan etsin kokopäivätöitä ja muutamaan koulutukseenkin olen hakenut mutta eipä ole tärpännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että vaikka motivioi niin työnantaja päättää että kenet palkkaa. Töihin ei niin vaan mennä. Työtön laittaa hakemuksen ja pallo on sen jälkeen yksin työnantajalla.
Ja työnantaja ottaa aina mieluummin jonkun muun kuin työttömän. Esimerkiksi monia osa-aikatöitä tekevät opiskelijat. Turha työttömänä kuvitella kaupan kassalle yliopistopaikkakunnalla pääsevänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tasapainoinen rakastava ydinperhe jossa kaksi töissä olevaa vanhempaa on lapsille paras vaihtoehto. Kannattaa tehdä töitä sen eteen eikä haahuilla.
On myös luonnolle ja ympäristölle paras vaihtoehto. Kiistatta. Ei tarvitse rakennella selkäreppulapsille uusia koteja.
Kyllähän se on aikamoinen kuluerä ollut valtiolle. Nyt joudutaan sitten leikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun menee töihin niin täytyy olla sitä sun tätä passia suoritettu..
Kannattaisko jo aloittaa? Mun 16-vuotiaalla on jo hygieniapassi... jäät jälkeen.
Onse kurjaa kun taikaseinäst ei enää rahaa saa,
Pakko töihin lähteä et pärjätä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko jo aloittaa? Mun 16-vuotiaalla on jo hygieniapassi... jäät jälkeen.
Sä varmaan maksat ne korttikoulutukset työttömille? Ei ne mitään ilmaisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työnantaja ottaa aina mieluummin jonkun muun kuin työttömän. Esimerkiksi monia osa-aikatöitä tekevät opiskelijat. Turha työttömänä kuvitella kaupan kassalle yliopistopaikkakunnalla pääsevänsä.
No sille ei sitten mitään voi jos ei kukaan palkkaa. Turha siitä on kenenkään kitistä kun joku ei saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun niitä opiskeijoita ei joskus olekaan noin vain otettavissa, kuten korona-aikaan ei ollut, työnantaja valittaa työvoimapulaa. Tästä sitten Orpo & co. saavat sen kuvitelman, että laiskat työttömät lojuvat kannustinloukussa, vaikka todellisuudessa eivät vain ole sitä, mitä työnantaja haluaisi. Hain minäkin Heselle kun firman toimari suunnilleen itki työvoimapulaansa. Eipä siitäkään mitään sen jälkeen ole kuulunut. Mutta olenkin päältä viisikymppinen pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työkkäri tekisi jotain järkevää niin maksaisi tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onse kurjaa kun taikaseinäst ei enää rahaa saa,
Pakko töihin lähteä et pärjätä voi.
Saahan sitä edelleen. Vähän vähemmän vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sille ei sitten mitään voi jos ei kukaan palkkaa. Turha siitä on kenenkään kitistä kun joku ei saa töitä.
Kyllä Petterin mukaan voi! Leikataan työttömän tukia niin hän kuin taikaiskusta muuttuu työnantajan silmissä kiinnostavaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työkkäri tekisi jotain järkevää niin maksaisi tuollaisia.
Maksavat vain silloin, kun on työpaikka tiedossa. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että työantajat haluavat sellaisen työtekijän, jolla ne on jo valmiiksi. Meinaan, ei noita koulutuksia joka kuukausi järjestetä eli siinä voisi ta joutua odottelemaan kuukausiakin, että uusi työntekijä voi tulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Petterin mukaan voi! Leikataan työttömän tukia niin hän kuin taikaiskusta muuttuu työnantajan silmissä kiinnostavaksi!
Juu :D Haluaisin kyllä tietää missä mielikuvitusfantasia maailmassa Orpo oikein elää .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun random tyypin pitäisi maksaa tuollaisia loisille, jotka ei ole valmiita itse panostamaan yhtään työllistymisensä eteen? Valittavat vaan vaikka ilmaista rahaa saavat ja kaiken kukkuraksi ovat niin röyhkeitäkin vielä, että kehtaavat tuollaisia vaatimuksia suoltaa suustaan. En yhtään ihmettele, etteivät työllisty.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa miettiä mitä muuttaa itsessään ja parantaa, jotta tulee varmasti paljatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa miettiä mitä muuttaa itsessään ja parantaa, jotta tulee varmasti paljatuksi.
.
No varmaa keinoa tulla palkatuksi ei ole. Muutenkin Suomessa työttömiä monin monin kerroin enemän kuin avoimia työpaikkoja piiilotyöpaikat mukaan lukien. Vaikka kaikki työpaikat täytettäis huomenna niin edelleen olisi satojatuhansia työttömiä. Itse olen osa-aikstyössä. Kokoaikatyöhön menen vain oppisopimuksella tai siten et suoraan palkataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
No varmaa keinoa tulla palkatuksi ei ole. Muutenkin Suomessa työttömiä monin monin kerroin enemän kuin avoimia työpaikkoja piiilotyöpaikat mukaan lukien. Vaikka kaikki työpaikat täytettäis huomenna niin edelleen olisi satojatuhansia työttömiä. Itse olen osa-aikstyössä. Kokoaikatyöhön menen vain oppisopimuksella tai siten et suoraan palkataan.
Tee itsestäsi niin haluttu, että työnatajat tulevat kilvan repimään sinut kotoa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
No varmaa keinoa tulla palkatuksi ei ole. Muutenkin Suomessa työttömiä monin monin kerroin enemän kuin avoimia työpaikkoja piiilotyöpaikat mukaan lukien. Vaikka kaikki työpaikat täytettäis huomenna niin edelleen olisi satojatuhansia työttömiä. Itse olen osa-aikstyössä. Kokoaikatyöhön menen vain oppisopimuksella tai siten et suoraan palkataan.Tee itsestäsi niin haluttu, että työnatajat tulevat kilvan repimään sinut kotoa töihin.
No mitenkäs se onnistuisi vaikka minun kohdallani, olen vajaakuntoinen mt potilas (sairastanut 20 vuotta) jolle on suuri saavutus jaksaa käydä kaupassa.
Mutta jos saa lisäksi toimeentulotukea niin se kompensoi tilannetta.