Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyys ja työttömyysetuudella opiskelu

Vierailija
20.09.2023 |

Olen ollut työttömänä kolme viikkoa. Sain vasta ensi viikolle ajan työllistymissuunnitelman tekoon, jonka joudun mennä tekemään oman valmentajani kanssa. Sain tiedon , että pääsisin opiskelemaan. Mitähän nyt. Ilmoitin, että otan paikan vastaan sen enempää miettimättä. Voinko enää kysyä tukea tähän vai kannattaako vaan mennä opintotuella. Teen siis keikkatöitä, että sinänsä rahallisesti ei hätää

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös pitää olla ennen kuin opiskelut alkaa. Juuri opiskelen itse sillä ja meni aika likelle, koska kuntakokeilulla meni useita kuukausia saada päätös aikaiseksi ja saivat sen vain muutamaa päivää ennen koulun alkua, ja tämäkin vaati multa useita vihaisia puhelinsoittoja.

Vierailija
22/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätös pitää olla ennen kuin opiskelut alkaa. Juuri opiskelen itse sillä ja meni aika likelle, koska kuntakokeilulla meni useita kuukausia saada päätös aikaiseksi ja saivat sen vain muutamaa päivää ennen koulun alkua, ja tämäkin vaati multa useita vihaisia puhelinsoittoja.

Juu itse tosiaan tässä kuntakokeilussa. Opinnot alkamassa vajaan 2 viikon päästä niin vähän jännään voinko edes kysyä kun tuo suunnitelma ei ole edes tehty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut, kurssikaveri (kirjoilla eri kunnassa) sai. Nostin asuntolainaa ja opiskelin sillä.

En ookkaan ennen kuullut, että asuntolainalla voi opiskella

Ei ollut muuta mahdollisuutta. Opintolainaa ei saa, jos ei saa opintotukea.

Eikö opintotukea muka saa? Miksi et saanut?

Opintotukikuukaudet oli käytetty edelliseen tutkintoon. Se ei enää työllistänyt, joten oli opiskeltava uutta alaa.

Vierailija
24/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten ennen tuon suunnitelman Sai tehdä itse? Joudun tosiaan mennä tekeen ohjaajan kanssa.

Laki muuttui viime vuonna toukokuussa ja ne itsetehdyt suunnitelmat oli surkeita.

Vierailija
25/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään takeita edes teoriassa saada opintoihin työkkärin tuki jos ne alkaa jo 1,5vk päästä ja suunnitelmaa pääsee tekeen vasta ensi viikolla

Vierailija
26/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten ennen tuon suunnitelman Sai tehdä itse? Joudun tosiaan mennä tekeen ohjaajan kanssa.

Laki muuttui viime vuonna toukokuussa ja ne itsetehdyt suunnitelmat oli surkeita.

No minä tunnollisena sain niistä kyllä muuta kuin surkeaa.

Vierailija
27/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pitäisi ehtiä. Minä otin paikan vastaan ennen kun olin kertonut TE-toimistolle edes aikeistani hakea opiskelemaan. Tuki myönnettiin vaikka olin vielä määräaikaisessa työsuhteessa hakuhetkellä. Minulla tosin on ollut pitkä työttömyystausta ja vain lyhyt aikaisia työsuhteita.

Itsellä taas evättiin kaikki tuet vaikka olin työtön ja alle 25-vuotias, vailla ammatista koulutusta (kun en ollut kouluihin päässyt aikaisemmin).

Työttömyyskorvauksella kouluttautumista ei voitu hyväksyä, koska olin ottanut paikan vastaan ennen selvitystä sen tarpeesta ja hyväksymisestä, en saanut opintotukea koska koulutusta ei oltu hyväksytty Kelassa (olivat ns. monimuoto-opiskeluja, vaikka tutkintoon tähtäsivät) ja toimeentulotukea taas ei saa opiskellessa.

Ei siinä auttanut kuin lopettaa opiskelut vaikka kerrankin johonkin pääsin, mutta onneksi sitten lopulta opiskelut hyväksyttiin pari vuotta myöhemmin ja vihdoinkin pääsin opintojen kautta työn syrjäänkin kiinni. Tästä tosin yli 10v. jo aikaa, mutta edelleenkään en suosittele kellekään aloittaman opiskeluja työttömänä ennen kuin työkkäri on ne hyvksynyt.

Vierailija
28/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pärjää ilman työkkärin tukea, niin ehkä pienempi riesa. Ei välttämättä mahdollista saada kun suunnitelma tekemättä

Vierailija
29/29 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu itse tosiaan tässä kuntakokeilussa. Opinnot alkamassa vajaan 2 viikon päästä niin vähän jännään voinko edes kysyä kun tuo suunnitelma ei ole edes tehty

Voihan sitä kokeilla, riippuu varmasti työntekijästäkin. Ei siinä mitään häviä, jos opiskelut olet kuitenkin aloittamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi