Karu arvio TE:ssä: Näin paljon perheen asumiskustannukset nousevat
Helsinkiläisen 90-neliöisen perheasunnon hoitokulut voivat nousta yhteensä 3 515 euroon kuussa, Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero arvioi Talouselämälle.
Kero käyttää arvionsa pohjana huoneistoa, jonka hinta on 7000 euroa neliöltä ja jossa on velkaa 50 prosenttia. Esimerkissä otetaan huomioon indeksitalon ja Tilastokeskuksen keskimääräiset hoitokulut.
https://www.verkkouutiset.fi/a/karu-arvio-tessa-nain-paljon-perheen-asu…
Kommentit (3)
Elämä on. Jos ei ole varaa asua niin myy pois. Maakunnissa on halpoja asuntoja tarjolla
Vierailija kirjoitti:
Elämä on. Jos ei ole varaa asua niin myy pois. Maakunnissa on halpoja asuntoja tarjolla
Tämä voi kuulostaa hyvältä ratkaisulta - että asunnot myydään asuntosijoittajille ja itse muutetaan jonnekin korpeen downshiftaamaan. Se ei kuitenkaan lopulta ole yhteiskunnan kehityksen kannalta toimiva ratkaisu. Se, että kaupungit ovat asuntosijoittajien bisneskenttää, ja entiset kaupunkilaiskotien omistajat chillailevat pikkukaupungeissa ja maaseudulla, johtaa todella kieroutuneeseen kehitykseen. Esim. kuka tekee työt? Jos minun pitäisi valita, siirtyisinkö vuokralaiseksi voidakseni tehdä nykyistä työtäni, vai elelisinkö asunnonomistajana ja en tekisi töitä, valitsisin jälkimmäisen. Minulle kuitenkin merkitsee oma koti enemmän kuin se, teenkö palkkatyötä toiselle. Ja minua motivoi työhön nimenomaan se, mitä sillä palkalla saan.
V'itun persut!