Kolmekymppisenä hankittu diabetes merkitsee tuoreen tutkimuksen mukaan jopa 14 vuoden keskimääräistä lyhentymää elinajanodotteeseen
Kannattaa vähentää hiilareita ja sokereita ja laihduttaa.
Aika karut lukemat.
https://www.iltalehti.fi/diabetes/a/4e0093cf-c988-412f-9818-7fd33b7581d9
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Hankkiiko joku diabeteksen?
kakkostyypin on täysin omilla elintavoilla hankittu.
Tämä on varmasti iso syy siihen miksi erityisesti naisten elinajanodote heikkenee. Kehopositiiviset vaan iloisesti porskuttaa ja väittää ettei ylipainosta ole haittaa:D Kunnes sairastuvat ja kuolevat
Toki on hoikkiakin jotka sairastavat db2 mutta heitä on tosi marginaalinen määrä
Vierailija kirjoitti:
Hankkii. Ruokavalio, lihavuus ja liikunnan puute.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina. Voi myös olla perinnöllinen taipumus eikä siihen esim ruokailutottumukset tai paino vaikuta.
ihmiset eivät ota diabetestä vakavasti, oikeasti se on aika kauhea tauti. neuropatiaa, jalkahaavoja, sokeutumista, amputaatioita, elinsiirtoja. ja tulee muuten kalliiksi, diabetessairaudet (joita on enemmän kuin 2) ovat suurin yksittäinen terveydenhoidon kustannuserä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina. Voi myös olla perinnöllinen taipumus eikä siihen esim ruokailutottumukset tai paino vaikuta.
Väärin. Jos on taipumus, nimenomaan elintavat vaikuttaa siihen, puhkeaako sairaus.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset eivät ota diabetestä vakavasti, oikeasti se on aika kauhea tauti. neuropatiaa, jalkahaavoja, sokeutumista, amputaatioita, elinsiirtoja. ja tulee muuten kalliiksi, diabetessairaudet (joita on enemmän kuin 2) ovat suurin yksittäinen terveydenhoidon kustannuserä.
No ite oon 20 vuotta sairastanut ja hengissä olen...
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Jos on taipumus, nimenomaan elintavat vaikuttaa siihen, puhkeaako sairaus.
No, mun anoppi painaa 48kg, on aina ollut urheilullinen ja elänyt pääasiassa kalalla ja kasviksilla ja sairastaa db2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26
Sinulla lienee db1, tässä ketjussa kyse db2. Tuohon ykkösen puhkeamiseen et voi vaikuttaa mitenkään
Laihdutus auttaa jos ylipainoa.
Useasti se epäonnistuu ja aloitetaan lääkehoito.
Sokerin määrä ruokavaliossa (myös itselläni) on aika iso. Lisäaineita kyllä välttelen sentään, normipainoinen ja vielä ei merkkiäkään diabeteksesta (olen 30v), mutta silti ahdistaa. Varmaan puhkeaa 20 vuoden sisällä jos en pääse eroon sokeritiippuvuudesta. Kaupat on täynnä makeaa... Suurin paheeni on jukurtit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun anoppi painaa 48kg, on aina ollut urheilullinen ja elänyt pääasiassa kalalla ja kasviksilla ja sairastaa db2
Joo ja mun isoisä eli voilla, punaisella maidolla ja nortilla täysin terveenä 103-vuotiaaksi, kunnes sydän petti 50 kilometrin hiihtolenkin jälkeen. Ainahan näitä ääriesimerkkejä löytyy, mutta yksittäistapauksilla ei edelleenkään kumota tilastollisia faktoja.
En edes halua elää vanhaksi. Hyvä lähteä ennen kuin on muille riesana.
Minä 160cm 53kg en tupakoi, liikun 4-6 kertaa viikossa + hyötyliikunnat pihatöistä jne. En käytä alkoa ollenkaan. Ja olen tyypin 2 diabeetikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26
Onko tiapeetus sorkat jo?
Mistä saatte liikaa sokereita?
Itse pääsin koukusta irti katkaisemalla kaiken käytön. Outo tunne kun nykyään suklaapatukan näkeminen aiheuttaa lähinnä kuvotusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saatte liikaa sokereita?
Itse pääsin koukusta irti katkaisemalla kaiken käytön. Outo tunne kun nykyään suklaapatukan näkeminen aiheuttaa lähinnä kuvotusta.
Piilosokeria on nykyään ihan joka puolella. Kastikkeissa, ketsupissa, eineksissä, maustepusseissa jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26
Onko tiapeetus sorkat jo?
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyypin diabeteksessa on 5 eri alatyyppiä.