TAMMITENAVAT JA SYYSKUUN 1.->
Kommentit (40)
Moi!
Oottepas te tällä viikolla olleet juttutuulella, mä taas hiljaisempi. Vaihteeksi näinkin päin. Mä en oo nyt tosiaan jaksanut teille enää päivittäin ruikuttaa miten huonosti meillä taas nukutaan... L Ei meillä tosiaan ollut kuin se yksi hyvä yö välissä. Olen nyt kyllä tehnyt jonkinmoista diagnoosia mistä tuo yksi hyvä yö välissä johtui.. Ohto kakkaa yleensä aina, joka päivä heti aamulla. Sinä päivänä Ohto ei kuitenkaan kakannut kuin vasta illalla. Sitten oli vissiin hyvä nukkua. Jotenkin Ohton yölliset vinkunat ja vääntyilyt onkin jossain määrin kuulostaneet kakan vääntämisen tuskalta.. Se vain tässä jutussa on kummaa, että Ohtolla ei ole kuitenkaan kova kakka. Ei siis luulisi sen niin tuskallista olevan että se vääntäminen tarvii aloittaa 8tuntia etukäteen. Tai välillä Ohtolla oli kyllä kovakin kakka (reissun aikana, johtuikohan kaupan purkkiruuista?), mutta ei enää.
En sitten tiedä onko mun tässäkään teoriassa mitään perää, eihän aiemmatkaan ole osoittautuneet todeksi.. Ja jos onkin, niin minkäs asialle voi!
Huh, onneksi mulla ei oo mitään hormonihässäköitä! Tai en oo ainakaan huomannut. Välillä kyllä mullakin tulee suusta ihan jotain muuta kuin mitä tahdon, mutta en mä siitä hormoneja syytä, mä vaan oon semmonen muuten vaan..
Kiva kuulla harvemminkin kirjoittelevista. ReettaE kyseli että jokos milloin tehdään seuraavat lapsoset.. Juu, mulla oli tuossa reilu kuukausi takaperin kovakin kuume seuraavasta, mutta jotenkin nyt kun Ohtolla alkoi nuo yövalvomiset uudelleen niin unohtui koko kuumeilu. Kyllä mä nyt edelleen haluaisin vielä toisen (ja kolmannenkin) lapsen - en mä niin pahasti oo tätä meidän nykyistä meininkiä säikähtänyt. Mutta just nyt ei kyllä kuumeiluta yhtään!
Oih, hirmu monet on aloittanut vauvajumppaa ja muskaria. Mäkin haaveilin että mentäis muskariin, mut me asutaan niin lapsirikkaalla alueella että ne oli kaikki täynnä ennen kuin ehdin edes ajatella ilmoittautumista. Muutenkin, mä en oikein tiedä että milloin mä sitten työt aloitan, ja se kun on vuorotyötä niin hankala suunnitella mitään säännöllistä pidempiaikaista..
Strutsi olikin jo työt aloittanut. Kiva kuulla että sujuu noin hyvin. Mä just pelkään että mä en enää osaa tehdä mun työtä, että mä oon unohtanut kaiken.. Mullahan ei siis ole vakipaikkaa, ei vielä tietoa milloin aloitan työt (töitä kuitenkin riittää pätkäsijaisuuksina). Varmaan sitten kun jään kotihoidontuelle, niin aloitan tehdä satunnaista keikkaa ja lisään sen määrää pikkuhiljaa, sitten vaan huomaan olevani töissä taas. Hoitojärjestelyt on vaan vielä ihan miettimättä. Mutta aluksi jos tekisi vaan viikonloppuja ja satunnaisesti iltavuoroja viikollakin, niin mies hoitaisi Ohtoa sen aikaa. Mutta raskaaksihan se käy pidemmän päälle jos mä päivittäin töissä kävisin. Kummallakaan ei olisi työn ja nukkumisen lisäksi yhtään omaa aikaa, siis ei minuuttiakaan.. Niin pakko kai sitä hoitopaikkaakin on sitten miettiä jossain vaiheessa. Mut vielä ei tahdo.
Maidonjuonnin määrästäkin joku kyseli. Meillä menee 700-900ml vuorokaudessa, siitä suurin osa yöllä! Nuo yöjuomiset on todella ongelma, mutta en osaa päästä niistä eroon. Koska Ohto huutaa muutenkin niin paljon yöllä, maito saa sen usein rauhoittumaan. Mun on tässä väsymystilassa pakko käyttää se hyväksi. Ja toiseksikin, pakkohan sen on joskus nestettä saada. Päivällä se ei juo riittävästi.
Mantelihammas: Mullakin on ollut aika alavireistä viime aikoina. Masentaa kun ei jaksa mitään, on aina vaan kotona kun ei jaksa lähteä minnekään, tunnen itseni välillä todella tylsäksi ja aikaansaamattomaksi ihmiseksi. Mut musta tuntuu että mä löysin eilen avun siihen. Mun kaveri raahasi mut spinningiin. Liikunta ja hyvän ystävän seura ilman lapsia oli just sitä mitä tarvitsin.
jatkuu..
Kiitos muuten kaikille jotka on täällä mua tsempanneet ja patistelleet ottamaan omaa aikaa. Aluksi olin sitä mieltä etten sitä niin kaipaa, mutta onneksi teidän kannustuksen ansiosta potkin itseni liikkeelle ja suostuin lähtemään spinningiin kaverin kanssa. Vaikka aluksi olin vähällä kieltäytyä juuri siksi kun se on ohton iltapuuhien aikaan, joutui siis miehelle siirtämään sen vastuun. Mikähän siinäkin ajatuksessa niin kamalaa oli, mielellään se jäi Ohton kanssa, hyvin pärjäsivät.
Ja mulla on todella olo kuin uudella ihmisellä. Spinning oli tosi rankka mun kunnolla, mutta ai että se teki hyvää. Siinä rehkiessä ei ehtinyt kyllä kertaakaan miettiä miten kotona sujuu. Ja meillä oli tosi hauskaa kun kaverin kanssa puhistiin ja puhkuttiin siellä punaisina kuin paloautot. Ja muutenkin ihan erilaista oli olla sen kaverinkin kanssa. Me nähdään kyllä normaalisti pari kertaa viikossa, mutta aina lasten kanssa, kun molemmilla niitä on. Eikä lasten läsnäollessa ole yhtään samanlaista, lapset vie kuitenkin niin suuren osan huomiosta että hyvä jos normaalisti muutama sana ehditään muusta kuin lapsista puhua.
Mä oon oikeasti ihan ällistynyt, miten paljon yksi spinningissä käynti paransi mun mielialaa. Sunnuntaina mennään uudelleen. Mieskin on vain tyytyväinen, kun saa aikaa Ohton kanssa niin etten mä koko ajan "kyttää" miten se sitä hoitaa. Ja oli tosi iloinen että menin sinne, kun sekin sanoi heti huomaavansa miten paljon parempi mieli mulla on. Eli mieheltäkin on täysi kannustus antaa mulle omaa aikaa.
Onnea Mikaeleille (Ememin ja Miikaron) konttaamisesta ja ryömimisestä! ja xenan Pinjalle ja allun Neealle hampaista! Meillä ei vieläkään yhtään...
Liikkeellä meillä kyllä ollaan. Ohto ryömii joka paikkaan hirveällä vauhdilla, välillä ottaa askelia myös kontaten tai karhunkävelyssä, mutta suosii ryömimistä enimmäkseen.
Mutta nyt on sitten meillä lisäksi "aiheuta-äidille-sydänkohtaus-vaihe". Hitsi kun tuo jätkä on oppinut nousemaan seisomaan tukea vasten, tekee sitä milloin vaan ja missä vaan ja mä aina säikähdän ihan kamalasti. Jotenkin en osaa odottaa sitä aina. Ja lisäksi pelkään että satuttaa, kun ei osaa vielä aina nätisti tulla alas sitten.
Tänäänkin aamulla säikähdin älyttömästi, kun pinnasängystä kuului huutoa, avasin silmäni niin jos mä nyt en väärin nähnyt niin se seisoi siellä ilman että olisi pitänyt mistään kiinni! Tippui kyllä sitten heti pyllylleen.. Ja sitten kun istuin tässä koneella, joku nyki mua polvesta...Ohto oli noussut seisomaan, piti ainoastaan pikkaisen kiinni mun pyjamahoususta toisella kädellä. Vitsin rämäpää kun oppii asioita niin nopeasti ettei äidin mieli ehdi vielä sopeutua ajatukseen..
Joo, jospa tää romaani jo riittäisi. Ohto nukkuu ulkona, mä voisin yrittää kömpiä yläkertaan miehen viereen hetkeksi, kun se nukkuu aina siellä yövuoron jälkeen..
Frimmy ja Ohto 250108
Kuinka kauan ihminen säilyy hengissä näin vähillä unilla????? Jos joku olisi mulle sanonut tammikuussa, että valvon tuon lapsen kanssa vielä syyskuussa, niin olisin juossut suohon samantien. Siis näillä fiiliksillä taas...
Miksi helkkarissa tuo lapsi ei nuku???????????????????????? Mikä ihme sillä on? Nyt taas viime yöt menneet 4-5 tunnilla. Eilenkin valvoi tuonne yhteen ja heräsi sitten viiden jälkeen. Ihan perseestä suoraan sanoen. Tuossa se valvoo, päiväunet??? Mitä ne on???
Ametistiko tuossa kysyi että paljonko tarvitsen unta. No tarvitsisin sen 8 tuntia, joten kun nämä unet jää aina 4-5 tuntiin, niin voitte kuvitella sitä väsymyksen määrää. Niin, ja herranen aika, eihän sitäkään saa putkeen nukuttua.
Mulla särkee päätä, kahvia yritän tässä kiskoa että hereillä pysyn. Hermokin alkaa olla aika kireällä... Ja mies on töissä, tapaan sen sitten maanantaina. Okei, käy se (ilmeisesti, jäljistä päätellen) kotona nukkumassa, mutta muuta iloa siitä ei olekaan.
Esikoinen kieltäytyy ruuasta ja kuopus unesta. Nyt sitten Sisukin on kieltäytynyt ruuasta pari päivää, vain "herkut" kelpaavat. Mä nyt sitten päätin että tässä talossa ei nukuta eikä syödä. Eipä tarvitse sen suhteen sitten ponnistella, kun ei niin ei. Mitä sitä taistelemaan.
Aamulla ei tullut lehtikään ja muutenkin kaikki on mennyt päin peetä. Olen ihan järkyttävän kiukkuinen. Yksi kaveri kysyi voiko tulla kylään, sanoin ettei sovi, olen liian huonotuulinen tapaamaan ketään.
Nooh, ehkä huomenna on parempi päivä, hyvin nukutun yön jälkeen, HAAH.
Niin, ja extrabonuksena söin eilen omenapiirakkaa ja join yhden siiderin, joten tuli yliannos omenaa ja iho ei sitten pitänyt siitä, allergiapaukamia naama puolillaan.
Alan vaikuttaa jo koomiselta tämän kiukkuni kanssa. Nyt vain on koko vuoden paskin päivä. Ehkä mä jo illalla olen paremmalla tuulella, voin sitten tulla raportoimaan.
Mä päätin että pakkaan noi syömättömät ja nukkumattomat kakarat autoon ja lähden shoppailemaan. Lohtuostamista. En antanut miehen mennä autolla töihin, sanoin että mun pää tarvitsee auton...
ipu
Moi.
Ipu: Tsemppiä ja unisäteitä Sisulle!
Valitettavasti joudun perumaan osallistumiseni vauvanäyttelyyn. Tämä koska Mikaelin kummisetä saapuu Pohjanmaalta meille esikoisensa kanssa kyläilemään heti ma 15.9. aamusta.
Olin todella iloinen kun kuulin että tulevat, mutta harmittelin samalla että kun nyt vihdoin olisin teitä ystäviäni päässyt tapaamaan tulee toinen päällekkäinen meno. Ehkä sitten ensi kerralla...
Meillä Mikael on tosiaan aloittanut konttailun ja viihtyy nyt siis lattialla mainiosti. Ainut miinuspuoli on se, että enää ei uni maistu. 2 todella rikkonaista yötä on ollut, koska Mikael haluaisi valvoa ja konttailla myös öisin. Eikä siis päikkäritkään maistu. Tänään on nukkunut kerran n. 20 min ja toisen kerran n. 15 min... No, kaipa se pian väsyy tuokin herra. Ainakin toivottavasti.
Vielä ei meillä onneksi kärsitä niin kovasta univajeesta kuin Ipulla, koska Mikael on suht hyvin nukkunut tähän asti, ja minä pärjään pitkiäkin jaksoja 6 tunnin yöunilla.
Voimia myös muille väsyneille äideille ja sairasteleville paranemisia!
Hyvää viikonloppu t: Emem ja Mikael 211207
Moro!
Esikinen sairaalassa keuhkokuumeen vuoksi ja pikkuisellakin noussut korkea kuume, joten ei ole paljon aikaa eikä paukkujakaan kirjoitella :(.
Mikä olikaan sen hyvän nestemäisen särkylääkkeen nimi, jota saa reseptillä?
Moi!
Tosi kurjaa, voimia! Särkylääke on Pronaksen! Yleensä lekurit sitä kirjoittaakin.
Ametisti
Viikko työelämää takana ja koko porukka vielä hengissä. :)
Ametisti: Pidä vaan hattu tiukasti päässä. Meidän maitopolitiikka on valittu imetyksen helppouden takia. Ei tarvi pulloja pestä eikä korvikkeita ostella. No joo, tietysti vaikuttaa sekin, että tyttö ehkä pysyy vähän terveempänä flunssasyksyn ja se, että imetys on musta kivaa.
Frimmy: Mä olin aika varma, että on kaikki nippelitieto pysyvästi päästä kadonnut, mutta niin sitä vaan kummasti huomaa osaavansa puhua työasioista ihan sujuvasti ja vanhat jutut tulee mieleen. Hetkittäin joutuu kaivelemaan päätään pitempään. Kyllä siellä sunkin takaraivossa on vanhat taidot tallella! Tuollainen pikkuhiljaa töihin ajautuminen kuulostaa aika optimaaliselta.
Ipulla taas valvotaan. Mitä Sisu tekee yöllä kun ei nuku? Huutaa vai leikkii vai??? Toivottavasti saatte taas pari parempaa yötä välillä!
Jaahas, koneelle tuli ahdasta...
Strutsi
PS. Hel**tin raskaita mainoksia taas sivulla, kun ei tällä vanhalla louskulla tahdo sivut toimia lainkaan...
Moi!
Se on lauantai ja bileilta :)
Jostain syystä on eilen ja tänään todella väsyttänyt. En ole jaksanut tehdä kuin välttämättömän.
Justus: Toivottavasti vauva säästyi keuhkokuumeelta. Onko esikoinen päässyt jo kotiin? Meillä esikoinen oli 2v. ja risat, olimme Juhannuksen sairaalassa, kun hänellä oli keuhkokuume.
Emem: Uudet taidot tuppaa vaatimaan harjoittelua myös yöllä :)
Strutsi: Onnea ekasta työviikosta! Mulla ei hermo/pinna tai perse kestänyt sitä, että olisin alussa vain istunut ja imettänyt. Virossa kun ei ollut korvikkeita tarjolla niin ihan hyvin meni täysimetyksellä. Nyt kun Olavi oli kipeä ja roikkui tisiillä niin maitoa tulee taas paljon. Nyt ei lisämaitoja ole tarvittu.
Olavi syö nyt viisi ateriaa päivässä. Hänellä on hurja nälkä, kuroo lmeisesti noita paastoviikkoja kiinni. Yöllä hän herää edelleen kaksi kertaa. Haluaa tissiä. Ihan vaan tissittelyn vuoksi :). Hän on yöllä NIIN onnellinen, kun pääsee viereen tisiille. En oikein raaski muutaakaan tehdä eli huudattaa. Ipulla "HK" menee illalla kiinni, meillä on taas maitobaari auki 24h :D.
IPU: Joskushan sun on nukuttava? Voitko viedä mukulat mummolle ja nukkua edes yhden yön? Oletko harkinnut unikoulua? Mun yksi tuttu meni vauvansa 4kk, kanssa Vallilan ensikotiin yökoluun. Vauva oli nukkunut huonosti (allergia) "vasta" 4kk. Strutsi kysyikin, että mitä Sisu sitten puuhaa yöllä. Mua kiinnostaa myös. Mitä Sisu tekisi, jos et sytyttäisi valoja ja makaisitte vain sängyllä vierekkäin?
Kukahan täällä siivoasi koko talon, vaihtaisi lakanat, korjaisi patterit, kunnostaisi/huoltaisi ikkunat, leikkaisi nurmikon puutarhasta ja tekisi muut rästityöt? Heti kun tämä päivittäinen pyörä pysähtyy niin työt kasautuvat. Mälsää ja masentavaa, plääh.
Esikoinen tekee jätskiannoksia, menemme syömään niitä olkkariin ja katsomaan luonto-ohjelmaa.
Viikonloppua itse kullekin säädylle!
Ametisti ja jokelteleva vauva 13.1
Ametistille kiitokset!
Tulin juuri sairaalasta. Esikoinen ollut sairaalassa nyt 2vrk ja ainakin yksi jäljellä. Mutta vauva lähti juuri mummin kanssa ensiapuun! Itse en enää kyennyt, kun tulin juuri esikoisen luolta. Pakko mennä nukkumaan ja odottamaan uutisia ensiavusta. Kiva kun toinen pääsee sairaalasta (jos oletetaan että esikoisen lusiminen loppuu huomenna), niin tietty sit ottavat vauvan sisään. OIi kyllä niin kipeän näköinen ja kuuloinen poika meillä :(. Onneksi pystyin viime yön nukkumaan jotenkin. Ensi yön kerään voimia...
Voin vain kuvitella kuinka väsynyt ja ahdistunut olet. Toivottavasti molemmat lapset paranevat pian.
Mulla oli eilen vaikea päivä, sori se vuodatus. No ei me viime yönäkään nukuttu kuin 5 tuntia, mutta sentään sen verran. Mutta tänään on ollut parempi päivä, koska mulla on ollut mielekästä tekemistä talon ulkopuolella.
Tuossa mietitte, että mitä Sisu öisin tekee. No se valvoo. Se bailaa siellä sängyssään, potkii ja ryskää ihan simona, huutelee, kiljuu, murisee, heiluu konttausasennossa.
Välillä se itkee, mutta siihen auttaa yleensä se että käännän pojan toiselle kyljelle, peittelen ja jään hetkeksi silittämään. Nämä itkut ovat puolen yön jälkeen. Mutta sitten viideltä se on pirteä kuin tikka kesäaamuna. Ja siihen biletykseen ei loppua tule sitten millään. En koskaan sytytä valoja (pimeyden ruhtinatar). Yritän nukuttaa sänkyynsä, mutta se vain jatkaa bailaamistaan. Otan viereen, tiukasti kainaloon peitellen, mutta jätkä murisee ja riehuu ja potkii ja huitoo ja lähtee litomaan. Eli ei toimi. Viiden jälkeen se ei nuku.
Illalla ei ole mitään merkkejä väsymyksestä ennen kymmentä, ei sitten millään. Päivällä lyhyet unet.
Normaaliunisten vauvojen äidit ei ehkä edes usko tuon pojan valvomista, mutta sellainen se on. Sama oli esikoisella. Ja mun pikkuveli ei juuri nukkunut alle 3-vuotiaana. Sukuvika. Maailmassa on niin paljon tärkeämpääkin tekemistä kuin nukkuminen. Paitsi mun mielestä......
En voi viedä lapsia mummolaan. Toiset eivät ota ja toisille en anna. Enempää en jaksa sitä selittää.
Kuulin juuri että ystäväni siskonpoika oli hukkunut, juuri esikoisemme ikäinen, muutama päivä ikäeroa. Oli isovanhemmillaan hoidossa ja isoisä ei sitten kovin huolella rannalla lasta vahtinutkaan, löytyi laiturin alta. Kamala juttu. Kerroin siitä anopille (maailman kylmin ja ilkein ihminen muuten) ja hän asian kuultuaan hymähti ylimielisesti, ei edes päätään kääntänyt. Ja vaihtoi puheenaihetta. Heidän mielestään lapsia ei tarvitse vahtia mökkirannassa, olen hänen mielestään ylihysteerinen äiti kun en päästä rantaan leikkimään ilman liivejä.
VAUVANÄYTTELY
Mites on Ametisti, Pajunkukka ja Miukkis, siirretäänkö vauvanäyttelyä kun kaikki muut ovat joutuneet perumaan? Mulle kyllä sopii mainiosti tuo 15.9. mutta jos halutaan lisää jengiä niin voidaan mun puolesta siirtää. Ehdotuksia kaikilta halukkailta, tänks.
Nyt poijaat pesulle ja pyjamaa metsästämään.
ipu
Moikka! Lukemassa olen käynyt mutta kun ei koskaan olevinaan ole aikaa kirjotella.
Meillä on kaikki sairastellut enemmän ja vähemmän flunssaa. Ainonkin korvat käytiin tarkistuttamassa kun jatku sen verran pidempään. Noh, lopputulos=hysteerinen äiti...tulipahan katottua.
Meillä ryömitään kovaa vauhtia, konttausasentoa harjotellaan.
Pojan 3v synttärit saatiin vietettyä jonka lopputuloksena neiti sai tikkarin foliokuoren palan suuhunsa ja siinä sitten Ainon kakoessa sain sen kaivettua pois. Huh, huh. Kyllä kädet täris ja sydän hakkas.
Meillä sattuu ja tapahtuu...Aino tippu myös sängyltä (toinen kerta jo :( ) nenästä ja huulesta tuli verta ja huuli oli päivän ajan turvoksissa. Huuto oli myös melkoinen :| Ei passaa edes selkäänsä kääntää enää.
Hampaita meillä on jo 6. Ylähampaat on tullu sarjatyönä, ennen kun edes etuhampaat oli kunnolla läpi, pukkas jo seuraavat.
Muuten meillä normaaliarkea. Kovasti höpötellään, huiskutetaan ja äitin korvaan kuulostaa siltä kun koittais matkaa päivää,päivää...en sit tiedä...mutta kun sanoo sen niin Aino vastaa päipäi päipäi :D
Ihania rakkaauspakkauksia nuo on vaikka välillä kiristääkin, lähinnä esikoisen uhmaikä ja miehen hetkittäinen saamattomuus. Ei aina ihan hoida asioita niin kun pitäis. Lastenhoitoo yms. Työnsä hoitaa aina niin hyvin niin miks ei kotonakin X-( Nyt järkkäsin sille kyllä lisähommia kun ostin (ihan ite...) auton jossa oli hieman (lue ->melkoisesti) laittamista. Huoltoa ja ulkokuoren fiksausta=maalausta ja pakkelointia...mutta kun sai niin halvalla...hih. Oon jo monta vuotta vinkunu farmari bemaria ja nyt sen sitten sain...ei se ollu kun pari päivää vähän kiukkusempi =)
Meillä muuten myös tissitellään vielä öisin. Ja varmaan ihan riittävän monesti...en siis ite herää kun pinnis on meidän sängyssä ihan kiinni samalla korkeudella ilman laitaa. Kai ne meidän hommat sujuu hyvin yöllä kun ei huuda ja herään kyllä sitten jos sattuu jostain syystä huutamaan :)
Tässähän oli jo riittävä romaani. Palataan.
vielä yks asia...töihinpaluulle mietintäasteella oleva ajankohta olis 1.3, saas nähä muuttuuko mieli...hoitopaikkaa ajattelin hakea valmiiks että pääsevät samaan paikkaan missä 3v on ollut jo melkein 2vuotta (nytkin 10pv/kk)
-Siiricata ja Aino huomenna 7kk-
Justukselle voimia sairastelun keskellä!!!!
Strutsille tosiaan onnittelut työhönpaluun onnistumisesta! Tosi hyvä että imetät, meillä kanssa jäi esikoiselta sairastelut kokonaa pois kun söi vielä tissimaitoa hoitoon mennessään vaikka söikin silloin enää muutaman kerran pv.
Ipu: ihanaa kuule että kävit sinäkin vuodattamassa! Tuntuu sitten itsestäkin helpommalta kun huomaa että on niitä harmaita päiviä muillakin!!! Meillä kanssa nukutan kahdet lyhyet päikkärit, tosin toiset on joskus jopa 1,5h. Voimia sinulle että olet jaksanut jo näin kauan noin lyhillä yöunilla! Mulle nukkuminen on myös tosi tärkeää, heti kuoriutuu pirttihirmu esiin kun jää unet vähille...
Aika inhottavalle kuulosti tuo anoppisi reaktio, huh huh!
Lueskelin tosiaan noista ikäkehitykseen liittyvistä jutuista, ja huomasin sieltä että kuuluhan se ihan ikään tämä heräily.
Esikoinen nukkui koliikkiaikojen jälkeen yönsä erittäin hyvin (parilla syötöllä), oli kausi tai oppisjakso mikä hyvänsä. Kosmo tuntuu menevän kaikessa tosi "perusvauva" tyylillä :) . Eli kun kirjassa lukee että monilla on yöheräilyä, niin silloinpa sitä on meilläkin..... täytyykin meikäläisen näköjään ryhtyä kirjoista lukemaan mitä tuleman pitää ;) .
Ametisti: kiitos tuesta, joo ukko on kyllä ihan kestoaihe jos potutuksesta ryhdytään puhumaan, mut ei kai se vaihtamalla muutu.....
Musta tuntuu myös että jos minä hetkeksikään hellitän tämän huushollin pyörittämisestä, niin jo on nurkat pullollaan pyykkiä, tiskit lojuu pitkin keittiötä jne jne. Mitähän se mies täällä edes tekee? Sitten se sanoo aina että kyllä hän tekee kunhan mä vaan komennan..just. Mikäs helkatun keittiökersantti mä täällä olen, osaa kai aikuinen ihminen olla edes vähän omatoiminen.. no joo sellaista.
Magda_lena: Kauheeta toi sun hormonirieputus! Sopisiko sulle se kuparikierukka? Mä en ole voinut vuosiin käyttää hormonaalista ehkäisyä, kondomit ollu käytössä, vaikka ärsyttävää niiden kanssa pelaaminen onkin. Aion seuraavaksi koittaa sitä kuparikierukkaa.
Miikaro: Juu. oikein luit, Kukka & Kosmo :). Toiset tykkää, ja toiset ei, mun lapsuudenystävä sanoi että no on kyllä raiskattu nimillä nuo teidän lapset, ja oma äitini ristiäisissä suuttui pojan nimestä ja sanoi ettei suostu kutsumaan sillä nimellä (kutsuu kuitenkin). Jaksamista arjessa kun miehesi lähtee norjaan!
Olisi sitä kai ollut muutakin kommentoitavaa mutta taidan lähteä miestä kiskomaan ylös että päästäisi kerrankin leffaa kattomaan, ja huomenna se saa aamuvuoron, ja mä nukun, ihanaa!!!!!!
Terveisiä kaikille
Mantelihammas ja Kosmo
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=676a3da9-7c4b-11dd-b770-…!
Lauantai-iltaa mammoille!
Justuksen perheelle voimia!! Ja kaikille muillekin sairastaville.
Täällä oli muistaakseni joskus jotain juttua siitä, milloin vauvalle voi antaa soijaa (oliko se Ametisti, joka siitä kirjoitti?) Milloin voi laittaa esim. soijakermaa vauvanruokaan tai antaa vauvalle tofua? Meidän neiti kieltäytyy syömästä kotiruokaa! Maistaa yhden lusikallisen ja sitten pysyy suu tiukasti kiinni. Olen mielestäni kokeillut monipuolisesti eri vihanneksia, mutta tällä hetkellä mitkään kombinaatiot eivät maistu. Purkkiruoka maistuu kyllä.. Tekisin niin mielelläni itse hänelle ruokaa ja olenkin nyt miettimässä keinoja, joilla voisin hieman pöperöitäni 'terästää'. Ostin erilaisia luomumausteita, mutta maustaminen ei ole ainakaan vielä tepsinyt.
Ei muuta tällä kertaa, pitää rientää nukkumaan ennen kuin neiti herää tissille.
-bough ja tyttö 17.12.
Gilda loppu, on tuo Rita ollut tiukka pakkaus :)
Justus: Toivottavasti lapsoset voivat jo hyvin!
Soijaa, tofua ja soijamaitoa voi käyttää ruuanlaitossa 8kk alkaen. Myös herneitä ja papuja vähän. Samoin maitotuotteita, hapanmaitotuotteita.
Lisärasvoista on ollut puhetta. Lisäoljyä annoimme esikoiselle, koska hän oli "laiha" ja ei syönyt lihaa.Samoin Olavi on "laiha"ja kasvis-kaladietiillä, joten hän saa lisälirauksen öljyä ruokiinsa. Lisäoljyä suositellaan yleensä kasvissyöjille.
Bought: Vauvojen makutottumukset ovat ihmeellisiä. Erikoista ettei sun ruuat kelpaa. Otan ensin lusikkaan kasvissosetta ja siihen kärkeen herkkua. Vauva saa ensin suuhun jälkiruuan. Huijaan näin Olavia. Hän kyllä kommentoi jokaista huijauslusikallista. Välillä täytyy antaa sitten pelkkä jälkkärilusikallinen suuhun.
Mantelihammas: Meillä on kotiduunit jaettu. Toinen huolehtii lähes aina ruuan, tiskin ja toinen pyykit. Näin ei tarvitse kinastella tai arvuutella, että kumpi tekee ja mitä. Otan koiran, jos haluan käskyttää :). Mun duuni on päivät olla täällä kotona Olavin kanssa ja hoitaa näitä lasten juttuja. Illalla olemme molemmat vanhemmat samalla tavalla vastuussa klo 16.30 jälkeen tapahtuvista asioista. Yritin olla höveli esikoisen syntymän jälkeen, kun jäin kotiin. Tiskasin, lakaisin ja laitoin ruokaa, että olisi kivaa. Ihan turhaan :D.
Nyt ei muistu muuta mieleen....
Ipu: Voidaan vaihtaa päivää, että muutkin mammerot&vauvat pääsisivät paikalle. Jos ovat tulossa.....
Ametisti ja Olavi ( heräsi jo kerran) s.13.1
Moro!
Oli täällä etelässä sit 3 päivää kesää! Nyt näyttää vähän surkeelta, mutta hienoa syyssäätä saimme kuitenkin kokea.
Strutsi: hienoa, että selvisit hengissä ekasta työviikosta! Kuinka monta kertaa teillä muuten syödään öisin? Hieman mietityttää oma jaksaminen sitten kun pitää herätä kuuden kieppeillä sen koulun takia... Kun ei meillä ole merkkiä ruokailutahdin hiljentymisestä öiseen aikaan. Ajateltiin kokeilla tuota teidän esimerkkiä, eli ei yritetä enää tuputtaa sitä korviketta "väkisin" vaan juokoon vettä päivällä ja tissiä ku oon paikalla.
Ametisti: voi piru, ei oo mulla tuollaisia magneetteja. Etenkin toi jeesusjuttu vaikuttais kivalta. Mut onko sulla tää: you're certainly entitled to your own little fucked up view of reality?? En itse asiassa tiedä, mikä on nouseva merkki. Mistä sen sais selville?? Oletko ollut polvesi kanssa (tai niin no, paha sitä on kotiinkaan jättää...) rehkimässä siel Elixias?
Xena: toivottavasti reissu meni hyvin! Missäs te olittekaan? Mäkään en silitä. Paitsi lakanat. Älkää kysykö miksi, en tiedä itsekään.
Allu: keitin niistä ompuista sosetta itselleni. Olen antanu Millan kyl maistaa omenaa, siis sekä tekemääni sosetta että suoraan imeskellä omppua. Kaupan soseissa on kans omppua, joten ei kai se kovin vaarallista voi olla. Hieno homma, että Neean unet on parantuneet!!
Frimmylle tsemppiä salapoliisityöhön. Voi kun Ohton olo paranis! Hyvä homma, että pääsit sinne spinningiin! Mä olin ekaa kertaa jumpassa (body pumpissa), siis Millan syntymän jlk, muutama viikko sitten ja täytyy myöntää, että hetken tunsin oloni normaaliksi! Kummallista, sillä vihdyn kyl Millankin kans hyvin, mutta ehkä se ei vielä ole mun kokemusmaailmani mukaan normaalia elämää, kun sitä on kuitenkin kestänyt vielä niin vähän aikaa :D
Voi Ipu-parkaa! Miten ihmeessä Sisu saatais nukkumaan ja se toinen murtaja syömään??!! Kamalaa tuo ystäväsi siskonpojan tapaus! Anoppisi on ilmeisesti sitä mieltä, että lapset ovat uusiutuva luonnonvara. Mun äidin mielestä vauvaa voi kuljettaa autossa ihan mainiosti ilman turvaistuimia, sylissä siis. Hän kuulemma pitää niin tiukasti kiinni, ettei varmasti irtoa jos kolari tulee. Ja ei 70-luvullakaan mitään turvaistuimia ollut... No juu, ei ollu ei ja porukkaa lakos liikenteessä hiukan eri määriä ku nykyään. Muuten on siis hyvin lapsirakas yms. persoona, mutta ei aina muista, että ajat muuttuvat...
Vauvanäyttelystä: en oo muistanu laittaa meiliä, mutta tulossa ollaan. Joku muukin pvä kyl käy meille! Mitäs tehdään?
Justus: paranemisia sinne! Ei kai pikkuinenkin joutunut sairaalaan osastolle? Voi kurjuus tuota!
Siiricata: hui, tuo on kyl pelottavaa kun pienet laittaa suuhunsa kaiken minkä käsiinsä saa. Annoin Millalle yks pvä omenaa ja se onnistui jotenkin mystisesti siitä haukkaamaan (siis ikenillä) ison palan ja sitä kakoi kurkkuunsa. Sain sen onneks kaivettua ulos. Teillä on kyl hampaita meidänkin edestä!! Ja huiskutetaan! Oho!!
Mantelihammas: mielenkiintoisia kommentteja nimistä... Toi on kyllä mun mielestä aika loukkaavaa, jos ei pidä niin voi olla hiljaa. Sitäpaitsi ne on ihanat nimet!
Meillä on alkanut kans omatekoisten soseiden hyljeksintä. Ja sellaiset kaupan soseet ei kans kelpaa, joissa on jotain kokkareita... Ihan kiva... Ajattelin vaan sinnikkäästi yrittää, kai se siitä joskus tottuu. Toisaalta ei voi ihan ruuatta pitää, kun on niin pieni kirppu tuo meidän neiti!
Ajattelin myös kokeilla sitä öljyä iltapuuron joukkoon tänään. Jostain ketjusta luin, että oli yöunetkin parantuneet sen myötä. Sillä kun ei ole mitään vaikutusta unen pituuteen, paljonko neiti sitä puuroa illalla syö. Itse asiassa jos kiskoo koko setin (puol desiä hiutaleita, runsas desi vettä ja marjasosetta), niin herää yleensä aikaisemmin ekan kerran! Sit pitäis ehkä vielä siirtää Milla omaan huoneeseen nukkumaan. Olen ollut havaitsevinani, että sitä jossain määrin häiritsee meidän kääntyilyt ja kahinat. Mutta ongelma on imetys... Kun yöllä pitäis hakea se sielt omasta huoneesta, imettää sängyssä ja sit kantaa takas. Saas nähdä montako kertaa yössä jaksaa, vaikka se huone makkarin vieressä onkin.
Milla oppi muuten eilen ryömimään! Olen iloinen ja surullinen. Mun vauva....
Kyssäri: onko teillä tai miehillä monta kertaa viikossa omia harrastuksia? Siis sellaisia mihin mennään ilman lapsia...? Meillä mies käy 2 X vkossa pelaamassa (sulkista ja salibandya), eli tulee töistä kotiin ja lähtee melkein saman tien ja tulee kun Milla on jo nukkumas. Mä oon yrittäny kerran vkossa päästä jumppaan. Mutta kotona olen aina siihen aikaan kun Milla menee nukkumaan...
Palaillaan taas!!
Miukkis&Milla 3.1.
Kyllä naisen elämä on omituista, joskus menee niin hermo kireällä ja toisinaan aurinko paistaa (siis ei ulkona, vaan pään sisällä). Nyt on hyvä päivä. Olen saanut nyt kahtena päivänä olla torilla ihmisten parissa muutaman tunnin ja se tekee mulle tosi hyvää! Paljon mielenkiintoisia keskusteluja ja ihmisiä. Onneksi lupauduin tähän työhön.
Miukkis kysyi harrastuksista. Mulla siis tämä nyt lokakuun loppuun asti. Sitten alkaa kokoukset jos valituksi tulee. Toisena harrastuksena mulla on keilailu, mutta se on hyvin epäsäännöllistä. En voi mitään säännöllistä viikkoharrastusta ottaa kun miehet työvuorot on joka viikko erilaiset, eli pääsisin ehkä joka kolmas viikko.
Miehellä ei mitään talon ulkopuolisia harrastuksia ole. Hän käy välillä keikoilla ja lätkä- ja jalkapallomatseissa, mutta niihinkin ottaa usein esikoisen mukaan. Meillä on muutenkin perheen yhteistä aikaa todella vähän, joten se halutaan yhdessä olla. Nytkin se on ollut töissä perjantaiaamusta alkaen (käy kotona nukkumassa) ja huomenna sitten nähdään. Ma olen esikoisen kanssa touhuamassa yhdessä tilaisuudessa ja ti menee esikoisen kerhoissa. Ke ja to mies onkin sitten taas töissä puoleen yöhön asti, joten....
Onnea Strutsille ekasta oikeasta työviikosta! On sullakin melkoinen ohjelmointi katraasi aikataulujen kanssa...
ONNEA MILLAN RYÖMIMISESTÄ!!!!! JEES! Pikkuneiti siis joutui luopumaan täydestä palveluetuudestaan ja tekemään itse töitä ;)
Hei, ei me mihinkään siirretä sitä tapaamista, sopiiko? Jos kerran ainakin Olavi ja Milla ja toivottavasti Innakin pääsevät niin siinähän meitä on vanha kööri kasassa. Ei auta jättää pitkää taukoa, vallan vauvat vieraantuu ;))
Eli tänne vain viikon päästä. Yritän imuroittaa (siis miehellä, itsehän en siihen laitteeseen koske) pahimmat roskat lattialta.
Sunshine reggae....
ipu
Sen verran huomasin viimeisimmistä kirjoituksista, että olette muistaneet meitä. Kiitos siitä! Tänään tuli taas vietettyä rankka päivä sairaalassa. Molemma lapset nyt samassa huoneessa! Onneksi ei ole ruuhkaa, joten ollaan saatu olla perheen kesken. Esikoisen tuheldusarvot olivat jostain kumman syystä nousseet kahdessa vuorokaudessa. Hänellä käynnistyy tänään 4. vuorokausi sairaalassa, joista 3 tiputuksessa. Vauveli pääsi veljen ja isin viekkuun köllimään eilen hieman ennen puolta yötä. Saman verran on ollut tiputuksessakin. On se niin rankkaa nähdä toisella katetri päässä :(.
Olisivat lähettäneet vauvan yöllä kotiin, kun keuhkoista ei kuulunut mitään! Onneksi mun äiti oli kovana ja vaati keuhkokuvausta. Keuhkokuumehan se siellä. Onneksi äiti oli mun puolesta siellä, mä olisin sairaan vauvan kanssa tullut kotiin kiltisti "kestämään räkäisyyttä". Ei siis tietoa koska päästään pois.
Ja nyt taas unta kaaliin, jotta jaksan huomisen. Viime yönä sain nukuttua jopa 6h heräämättä, aivan mahtavaa!
Koittakaahan jaksaa te muutkin! Mulle tekee hyvää, jo kun voin tästä asiasta kertoa teille :).
Justus & keuhkokuumeinen poju 14.1.
P.S. Aika outoa, vauvalle on maistunut kotona maito sairaana ollessakin (kiinteät ei), mutta sairaalassa meni vuorokaudessa vain 50ml maitoa! Joka kerta hyljeksi pulloa. Pari kertaa olisi halunnut ottaa, mutta nestettä tuli sen verran paljon suoraan suoneen, ettei sitten jaksanut. Onneksi on nyt kunnon hoitoa saamassa!
Miukkis: Onnea, teidän vauva nyt sitten itsenäistyy ja lähtee omille teilleen :) Olavi ryömii sängyn päällä muutaman kymmentä senttiä, jos häntä huvittaa. Kiva jääkaappimagneetti sulla :). Aurinkomerkki on esim. kauris. Idästä löytyy nouseva merkki. Nouseva merkki on "määräävämpi" 28v. jälkeen, on myös se vaikutelma, jonka muut susta saa. Tee oma horoskooppisi täällä:http://www.mtv3.fi/helmi2005/kuudesaisti/tahtikartta.shtml
Elixiaan en ole päässyt lähtemään. Kaksi päivää meni maatessa, väsytti niin kamalasti. Tänään on sitten luututtu ja pesty pyykkiä. Kävimme koko perhe ekalla sienireissulla. Oli IHANAA, syysmetsä on ihana. Suppiksia on todella paljon!
Ukolla ei ole mitään kodin ulkopuolisia harrastuksia, onhan sillä mut! Ei vaiskaan, olen sille ehdotellut, että ottaisi jonkin harrastuksen ittelleen. Ollaan molemmat kotinyyvelöitä.
Ipu: Mitäs teemoja pidät yllä torimiitingeissä? Tavataan vaan maanantaina sun luona. Miukkis se kyseli jo meitä itään, jos sinne sitten Emem ja Justuskin pääsisivät.
Justus: Hyvä että lapset saavat hoitoa. Se sairaalaelämä on vaan niin raastavaa. Nykyään pitäisi aina olla joku ulkopuolinen mukana pitämässä potilaan puolia. Meillä myös tyttö olltaisiin haluttu lähettää yöllä kotiin. Sanoin että en lähde kotiin lapsen kanssa, joka ei suostu syömään ja juomaan. Näin päästiin osastolle. Sulkivat osastoja juhannukseksi ja meitä ei olisi haluttu sinne enää sotkemaan.... Voimia sinulle, hyvä että saat nukutuksi.
Esikoiselta lähti tänään eka maitohammas! Vois sitä draaman määrää! Muuten, kun katsotte kelloa, niin klo 6 näyttää sen paikan, mistä hammas lähti. Tällaista sepustusta tuli. Hammas laitettiin kirjekuoreen saatekirjeen kanssa, kuori tyynyn alle hammaskeijulle. Mähän olen ihan luontainen keiju.........
Öitä!
Ametisti ja Olavi 13.1
Oli puhetta miehistä ja harrastuksista. Tonne kurssille löytyis vielä paikkoja.....
KANSANOPISTON Miesten kurssit 2008
Syksyn 2008 kansalaisopiston uudet kurssit miehille, vielä
muutama paikka jäljellä, älä jätä tilaisuutta käyttämättä
Kurssi 1
Kuinka jääpalakotelo täytetään. Kurssilla käydään lävitse
jokainen työvaihe
diakuvien avulla.
Kurssi 2
WC-paperi. Onko totta että wc-paperi ei kasva wc-paperitelineessä?
Keskusteluryhmä.
Kurssi 3
Onko mahdollista nostaa wc:n istuinrengas ennen virtsaamisen
aloittamista?
Paljon käytännön harjoituksia.
Kurssi 4
Päivällisen jälkeen: Lentävätkö likaiset astiat itsestään
tiskikoneeseen tai tiskialtaaseen?
Ratkaisuja ja esimerkkejä videolta.
Kurssi 5
Opi löytämään tavaroita, aloita asettamalla niitä oikeisiin
paikkoihin, sen sijaan että karjut ja sekoitat koko huushollin
ylösalaisin.
Avoin foorumi.
Kurssi 6
Kukkien antaminen vaimolle/tyttöystävälle ei vahingoita
terveyttäsi. Kuvia ja äänitteitä.
Kurssi 7
Oikeat miehet kysyvät tietä, kun ovat eksyksissä. Tarinoita
tosielämästä.
Kurssi 8
Onko geneettisesti mahdotonta istua hiljaa, kun vaimo ajaa autoa?
Ajosimulaattori. .
Kurssi 9
Äidin ja vaimon eroavaisuudet. Roolipeli.
Kurssi 10
Kuinka tullaan täydelliseksi shoppailuystäväksi?
Hengitysharjoituksia, meditaatiota ja mielikuvaharjoituksia
LÄHETÄ TÄMÄ KAIKILLE HYVILLE NAISILLE JA KURSSIN TARPEESSA OLEVILLE MIEHILLE!
T. Ametisti :D
Reetalle unohtui sanoa, etta kylla naa kaksi perakkain syntynytta vauvaa ja kaksi perattain syntynytta murrosikaista riittaa meikalaiselle vahaksi aikaa eli ei uutta vauvaa tiedossa, ainakaan pariin vuoteen ;)
Miukkis oli keitellyt omppuja, saapiko niita antaa ihan silleen keitettyna vauvallekin vai onko liian pektiinista...? Taalla kun vaittavat etta omena aiheuttaa ummetusta ja kun tuo neiti ei muutoinkaan kakkaa kauheen tiheesti tai omatoimisesti niin mietityttaa... =/ Itse rouskutan kylla pojan kanssa paivittain!
Viklille maitomaarista... meilla neiti juo vaihdellen 120-150ml nelisen kertaa paivassa eli ei kauheesti...?
Aksiinan kyssariin huidon kasipystyssa Mina-Mina-Mina! Eli olen vimpan paalle syysihminen, ihanaa kun tulee hamaraa ja saa alkaa poltella kynttiloita ja pitaa tulta takassa! Lisaksi ruskaretki oli Suomessa asuessamme joka vuotinen ihanuus, jota odotti todella! Taalla on aina kesa, tylsaa...
Ihana kuvat Pinjasta ja Aino-Sofiasta <3
Ememille minakin annan vain kannustushuutoja imettamiseen, hieno juttu!
Onnittelut MiiKarolle kummiutumisesta!
Xenalle veden juonnista mulla ei ole ainakaan heittaa infoa, muut osaa varmaan auttaa! Vinkiksi reissuun sen verran, etta kannattaa ihan varuiksi kayda ostamassa Yliopiston Apteekista Professoorin korvatippoja, jos sattuu etta neidille nousu ja lasku tuottaa kipua =/ Toiset kylla sanovat, ettei alle kaksi vuotias voi tuntea kipua koskapa hanen korvasydeeminsa ovat viela kehittyvassa vaiheessa...? Voin kumota taman vaitteen, kun sattuu niin sattuu, ei se ikaa katso!
Juu, mies kavi kotona nelisen tuntia ja lahti taas reissuun... Ehka silla on alkamassa vaihdevuodet kun noin aksyilee...? Ihan oikeesti se kotona ollessaan hoitaa lapset siina missa minakin ja heraa viikonloppuisin niin, etta mina saisin nukuttua vahan pidempaan eli ei missaan nimessa ole valittamisen aihetta! Mutta nyt siis heitti herralla vahan overiksi... =/ Hoppas pysahtyis ens viikolla sen verran, etta saatais jutskata ihan rauhassa, mua arsyttaa jos on kamala kiire eika ehdi paneutua asioihin kunnolla...
Neealle tulossa ylos kolmas hammas! =) Ja tiedatteko, vaihdoin sitten vihdoin ja viimein tyton maitojauheen laktoosittomaan ja nukkuminen on taman kolmen/neljan paivan aikana parantunut huomattavasti, tanaankin tempas kolmen tunnin paikkarit normaalin 30 minuutin sijaan! Lisaksi neiti ei enaan paukuttele samaan tyyliin kuin ennen ja on muutoinkin vahemman itkuinen eli pysymme tassa korvikkeessa!
Nyt tutimaan, aamulla on jalleen aikainen heratys...
-Allu ja Neea 21122007
p.s kuvassa typy heraa paikkareilta Berliinissa =)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=95a010eb-7a15-11dd-be40-…!