TAMMITENAVAT JA SYYSKUUN 1.->
Kommentit (40)
Eli jatkan tätä omaa palstaani...
Jumankekka mä oon sekaisin hormooneista!!!! Menkat jatkunut kohta kuukauden... Päivä tai pari välistä ja taas alkaa vuoto... Eikä kyseessä ole mikään pieni tippa/pv, vaan kunnon tulva. Meidän perheen miehet hukkuvat siihen ainakin HENKISESTI! Olen ollut ihan hirviö. Illalla itkettää, aamulla veetuttaa!! Tänään ekan kerran raivostuin myös Tomakselle, joka ei anna pukea kun pitää painua konttailemaan. Huusin sille, että nyt puetaan.. Ei vauvalle saisi tuollain huudahtaa.. Sain ekan kokemuksen morkkiksesta vauvaa kohtaan. Tähän asti vain miestä kohtaan. Hormooneista syytän kyllä minipillereitä, jotka nyt lopetan. Ei niistä mitään iloa ole, kun menkat on koko ajan.
PItäisi liittyä painonvartioihin. Herkuttelut on mennyt niin överiksi...
Ametisti: kiitos istuin-/kyytitarjouksesta. Kuinka hankala siinä istuimessa on Tomaksen olla?
Ja loppuun pieni mietelause siskoni jääkaapin ovesta:
MINUN KANSSA ON NIIN HELPPO OLLA, VOIT OLLA IHAN VAAN NIINKUIN MINÄ SANON.. ;)
Jotenkin kolahtaa tähän mielentilaan....;)
Nyt äiti-vauva jumppaan.
HALIT KAIKILLE
ps. Mahtavaa, että Frimmy saanut arvoistaan kohtelua!
Moi taas kaikille.
Magda-lena: Toivottavasti mensut loppuu ja hormonihöyryt myös. Mulla kokemusta hormonihuuruista, eikä todellakaan ollut kivaa kun itse havahtui miettimään mitä ihmettä mä oikein teen ja samanaikaan huusi ihan älyttömyyksiä miehelle. Pahinta oli, ettei huutoa osannut lopettaa vaikka pieni järjen ääni pään sisällä ihmetteli mitä tapahtuu... Tämä vaihe mulla oli esikoista odottaessa.
Lauantaina totesin olevani yksi maailman tylsimmistä ihmisistä. Olin ystävän polttareissa, jotka alkoi klo 11 ja kun esikoiselle tuli äitiä ikävä n. klo 19:30, jätin ihan hyvillä mielin leikin kesken ja pyysin miestä hakemaan minut kotiin. En edes harmitellut, etten päässyt syömään illallista joka olisi ollut ohjelmassa klo 21 alkaen! Tämä on siis todella ihmeellistä minulta, joka rakastaa hyvää ruokaa...
No, kaipa tulee vielä sellainenkin aika, ettei ole henkisesti enää niin kovin sidoksissa näihin lapsukaisiin.
Mikael on ollut flunssainen (kuten myös esikoinen), mutta koko päivä oli mennyt mainiosti ja tuttipullo kelpasi!
Kaipa se vaan vaatii sen, että olen yli 3 tuntia poissa ja joku paikalla joka tarjoaa lämmitettyä korviketta pullosta... Onneksi tämä nyt tuli koettua niin äitini varmaan paremmilla mielin tulee hoitamaan poikia 2 vkon päästä kun mennään miehen kanssa sinne häihin.
Pajunkukka oli muuten kysellyt vinkkejä polttareihin. Minusta oli kiva kun näissä ystäväni polttareissa oli todella hyvin otettu huomioon itse morsian ja hänen taustaansa. Muuten todella kiva tapahtuma polttareissa oli kirkkovenesoutu, suosittelen!
Muuten ei täällä mitään uutta, niitä kuukautisia täälläkin odotetaan taas tuleviksi (kahdet ekat on jo koettu). Näinä päivinä pitäisi alkaa, ellei sitten kirkkoveneestä käsin nähty haikara enteilisi uutta raskautta ;)
No joo, ehkei kuitenkaan, mies ei ainakaan olisi innoissaan, vaan rupeaisi todennäköisesti huolestumaan siitä miten mun terveys ja meidän talous sellaista kestäisi...
Ai niin Ipu: Mulle kävis tapaamispäiväksi se 15.9. mutta yhtä hyvin käy 22.9. jos se sopisi sinulle, Justukselle ja kaikille muillekin. Niin siis olettaen, että ollaan terveenä. Syyskelit ja -flunssat ovat alkaneet ja meidän suht uudessa (2v vanha) kämpässä on edelleen lämpöongelmat korjaamatta...
Johan oli mulla tarinat taas...
Siitäkin huolimatta kaikille hyvää viikon alkua toivottaen
Emem ja Mikael 211207
Moikka
Enpä ole juuri tänne kirjoitellut, mutta laitan nyt tässä kohtaa meidänkin kuulumiset tulemaan. Annille tuli juuri mittariin 8 kk (s. 30.12.2007) ja ikään liittyvä neuvola ja lääkärintarkastus on suoritettu. Meidän ISO tyttö kulkee yläkäyrillä joten painoa oli 10280 g ja pituutta 75,3 cm!
Hampaita tytöllä on kolme alaleuassa ja ryömimään lähti pari viikkoa sitten. Nyt menee jo ihan kauheeta kyytiä taloa päästä päähän. Kaikki ruoka maistuu oli sitten isompia tai pienempiä rakeita. Ruokailuja on päivän mittaan 4. Noin klo 9,13,17 ja 19.30. Ja maitoa sitten siinä sivussa sen minkä menee. Noin 600 ml vuorokaudessa.
Pari päivää sitten onnistui yllättämään isonsiskon ja kävi mutustelemassa jälkiruoaksi lattialle jääneitä palapelinpaloja! Kaivelin niitä sitten neidin kitalaesta irti. Herranjestas että se tyttö meni vauhdilla sinne siskon huoneeseen ja ehti niille paloille ennen kuin kukaan ehti hätiin!
Nukkumiset menee ihan ok. Yöunet 20.30-n.7.30 ja parit tunnin-kahden päiväunet. Nätisti nukahtaa omaan huoneeseen illalla ja nukutan usein päikkäritkin omassa sängyssä. Tosin jos ollaan lenkillä niin nukahtaa kyllä rattaisiin, mutta herää niissä heti kun tullaan kotipihaan tai mennään vaikka kauppaan. Lähiaikoina yöt ovat olleet vaan kovasti levottomat kun neiti kääntyilee unissaan kovasti ja kadottaa tutin aina siinä tohinassa. Pari-kolme kertaa yössä joutuu yleensä käydä tuttia antamassa ja kääntämässä selälleen.
Pari kertaa ollaan käyty uimahallissa ja Anni tykkää siitä hommasta ihan hirmusti. Vähän toista kuin esikoisen kanssa, jota ei saanut edes ammeessa pestyä ettei olisi huutanut kuin syötävä...
Eli tällasta meilläpäin joten aika helpolla on päästy. Tyttö on enimmäkseen tyytyväinen, varsinkin nyt kun pystyy itse vaihtamaan maisemaa niin halutessaan. (olen myös opettanut että jos haluaa syliin niin osaa ryömiä puntin viereen ähisemään kädet pystyssä :)
Terkkuja muille mammoille - koskas tehdään seuraavat? :)
Jokos meidän porukassa on plussanneita?
T:ReettaE
Piti mennä suihkuun ja tääl mä nökötän koneen ääressä...
Hauska kuulla ReettaE:n kuulumisia! Lisää porukkaa tänne vaan aktiivisesti kirjoittelemaan!!!
Pajunkukka: miehestä lähtee karvoja riippuen siitä, mistä se itseään rapsuttaa :D Suihkupullolla uhkaamista en ole kokeillut, mutta ainakin imuri, tiskiharja ja silitysrauta toimivat. Nukkuu sohvallakin, mutta kuorsaa. Ei ole riesaksi päivällä, on poissa silmistä yleensä klo 6-16:30. Osaa tehdä pikku remontteja jos sata kertaa komennetaan. Laittaa itse ruokansa ja on sisäsiisti. Katselee telkkaria jos annetaan ja etenkin jos sieltä tulee jalkapalloa. Vaihdetaanko??
Magda: tänk kaad en hakenu minipillereitä, jos niistä tulee tollaset menkat! Järkyttävää! Suosittelen tavallista kierukkaa, se mulla oli ennen kuin sain tämän "mielenhäiriöni". Paitsi tietty jos suunnittelee toista heti perään, ni sit ei kannata sitä kierukkaa ottaa :p
Mites meni Strutsilla eka työpäivä?!
Mulla on ollu kahtena iltana omenatalkoot, sain sieltä frendiltä 3 muovikassillista omppuja. Teen niistä sellaista "omenahyhmää" eli laitan suht pieniks palasiks, keitän pehmeiksi ja vähän sössääntyneiksi, jää siis sellaisia paloja sinne, sokerin kanssa ja sit pakastimeen. Osaan laitan myös kanelia, nam nam. Ja taas maistuu kaurapuuron kanssa!
Meillä alkaa tällä viikolla sekä vauvajumppa että muskari! Vähänkö mua jänskättää... En usko, että Milla nukahtaa sinne jumppaan :D Mut muskari on klo 11:15, jolloin Milla yleensä koisaa ekoja päikkäreitä. Saas nähdä mitä siitäkin tulee. Joudun ehkä raakkumaan siellä yksinäni ku M koisaa kärryissä. Mut vielä hauskempaa on tulossa, kun menen kouluun ja mies saa käydä noissa Millan kanssa.... Etenkin se jumppa naurattaa jo valmiiksi (hyi mä oon ilkee, mut näen sieluni silmin sen koikkelehtivan siellä)... Paitsi jos Pajunkukka suostuu vaihtoon, ni sit ne kisut käy siel jumpassa Millan kanssa!
Jaahas, viisaampi kai painua sinne suihkuun ja sitten Kjell Westön kanssa sänkyyn :D
Öitä! Olkoon yönne aina parempia ja unenne laadukasta!
Miukkis&Milla ylihuomenna 8 kk APUA!!!
Moi!
Magda_lena: Mulla tasaantu nuo hormonihöyryt, kun aloitin ne keltarauhashormonit. Tuo turvakaukalo on tarkoitettu aina 13kg saakka. Eikös teidän Tomas ole lyhyempi kuin Olavi?
Pajunkukka: Sormiruokana voit antaa kaikkea mitä muussaisit. Höyrytän kasvikset höyrykattilassa. Pilkon sellaisiksi sormenpäänkokoisiksi paloiksi. Kala, liha ,kana, marjat ja kasvikset. Keitä pehmeiksi, saat liiskattua näpeissäs, sellaisiksi. Meillä ainakin Olavi liiskaa kielellä kitalakeen niitä nytysiä. Teidän neitihän ei ollut muutenkaan mikään sihtikurkku.
Pajunkukka & Miukkis: Mulla on magneetti jääkaapinovessa; siinä on kissan kuva ja teksti: "mitä enemmän tunnen miehiä, sitä enemmän rakastan kissaani!"
ReettaE. Kuulostaa leppoisan sopuisalta tuo teidän vauva. Mulla tämä oli jo uusintakierros, esikoinen on jo 6v. Seuraavaksi on vuorossa vaihdevuodet :)
Vauvat täyttävät jo 8kk. Nopeaa tämä vauva-aika toisen lapsen kanssa. Meillä on ensi viikolla 8kk lääkärineuvola.
Olavi syö edelleen huonosti. Hänellä on ihottumaröhelöä leuassa. Hän kakkaa jokatoinen päivä, ihan järkyttävät ryynikakat, jotka haisee kamalalle. Onkoha sillä jokin vatsatauti, yliherkkyyttä? Pari yötä sitten Olavi karjui aikaisin aamulla kaksi tuntia. Johonkin sattui. Viime yö meni kahdella normaalilla heräämisellä.
Halusin katsoa telsusta tuon kotikatsomon Partasen. Olavi ei halunnut nukkumaan klo 9, karjui sängyssä. Joten hän ensin leikki lattialla, sitten nukahti tissille syliin ja nukkui mun sylissä. Kyllä oli suloisen liikuttavaa. Siinä vauva tuhisi ja nukkui ihan syvää unta. Kannoin tuonne omaan sänkyy ja jatkoi unia siellä.
Frimmy: Kiva, että viikonloppusi oli onnistunut. Kannattaa pitää omista jutuista kiinni. Kukas se kissan hännän nostais, jos ei kissa itse :).
Hyvää yötä, voikaa hyvin!
Ametisti ja Olavi 13.1
Muutama viikko on tainnut tosiaan mennä kirjoittamatta tänne kuulumisia, Pajunkukka ehti jo kaipailemaankin =) Kauhean hektistä ollut tämä syksy ja "paluu arkeen", kamalaa jos tässä olisi pitänyt vielä töihin palata. Esikoisen arki ei sen kummemmin muuttunut, kertaa siis eskarin tutussa paikassa, sama avustajakin mutta ryhmä tietysti on muuttunut, koska oma ikäluokka on lähtenyt kouluun. Toistaiseksi kaikki kuulostaa menneen hyvin, luulen että uudet eskarit kunnioittavat Matiasta, kun tämä osaa hommat ja rutiinit jo viime vuodelta. Tuntuu kyllä mukavalta että joskus näinkin päin.
Keskimmäinen aloitti telinevoimistelun, josta on hyvin innoissaan alkuhankaluuksien jälkeen. Muutakin aktiviteettiä olemme yrittäneet kehitellä tätä kotielämää värittämään seurakunnan kerhon ym. muodossa.
Monenmoisista aiheista olitte keskustelua käyneet, en nyt muista puoliakaan mitä piti kommentoida...
Miukkiksen Milla kuulostaa kovin samanlaiselta kuin tuo meidän neiti, joka on jo aika hyvin saanut kiedottua meidät pikkusormensa ympärille. Vaikka kierimällä (ei vielä ryömi) pääsisikin lelun luo, huutaa mieluummin pelastuspartion paikalle kuin vaivautuisi itse ja naureskelee sitten voitonriemuinen ilme kasvoillaan.
Tolleroiselle onnea tulevasta rouvautumisesta!
Frimmy: mukava lukea positiivisia kuulumisia teiltä! Toivottavasti miehesi otti opiksi töppäyksestään. Miehet on tosiaan aika huonoja lukemaan ajatuksia, niille on vain ilmaistava asiat tarpeeksi selkeästi. Meillä ongelmana on se, että miehellä on taipumus heittäytyä marttyyriksi, kieltäytyy ajattelemasta asioita minun näkökulmasta. Tai no, ehkä meissä on molemmissa samaa vikaa. Huomasin muuten paljon yhtäläisyyksiä meidän lapsuudenperheiden kasvatustyyleissä. Meillä myös arvostettiin mahdollisimman näkymätöntä, negatiiviset tunteensa visusti piilossa pitävää lasta. Minulla oli lapsena suunnaton miellyttämisentarve, hain sillä hyväksyntää. Aikuisena olen joutunut painimaan itsetunto-ongelmien ja tunnelukkojen kanssa. Ironista sinänsä, että työssäni autan potilaitani eheytymään ja paranemaan ja välillä tuntuu että itse olisin eniten psykoterapian tarpeessa...
Omat lapset yritän kasvattaa itsenäisiksi, toisia ja itseään kunnioittaviksi ja tunteensa aidosti näyttäviksi. No, eihän suutarin lapsella ole kenkiä ja välillä mennään metsään, mutta kai sitä jotain ainakin osaa oikein tehdä. Ja kasvatuksessa uskon positiivisen palautteen voimaan! Siitäkään en itse päässyt lapsena osalliseksi, ja sen kyllä huomaa...
Tuohon hoitovastuu-asiaan isän ja äidin välillä: (josta muuten olen samoilla linjoilla Pajunkukan kanssa) Minua ärsyttää suunnattomasti, kun sanotaan isän olevan LAPSENLIKKANA kun äiti on omilla menoillaan... Mikäs hemmetin lapsenlikka se isä on omille lapsilleen! Ja tätä ilmaisua ainakin meidän tuttavapiirissä kuulee käytettävän usein.
Onnea kaikille pienille uusista taidoista, Inna oli ainakin oppinut konttaamaan.
Vikli kyseli maidonjuonnista. Meillä menee vaihtelevasti 500-700ml. Ja meilläkin neiti joisi maitonsa mieluiten yöaikaan, on selkeän nälkäinen, joten en edes yritä muita konsteja rauhoitteluun. Kun tosiaan päiväsaikaan maitoa menee niin olemattoman vähän. Joskushan tuon on juotavakin. Meillä Annulla on aika kova kakka, en ole mitään ummettavaa syöttänyt, johtuu varmaan tuosta vähäisestä juomisesta. Öljyä vois tietty kokeilla ruokaan.
Mukava kuulla pitkästä aikaa Boughin ja ReettaE:n kuulumisia!
Kuulostaapa hyvältä tuo Miukkiksen "omenahyhmä". Tosin tällä hetkellä kaikki vähänkin makea kuulostaa hyvältä, aivan järkyttävä makeanhimo. Toivottavasti en ole raskaana, menkatkin myöhässä ties kuinka paljon, en ole muistanut niitäkään merkkailla ylös. On tämä kyllä saamattomuuden huippu, etten jaksa hoitaa ehkäisyä kuntoon, vaikka raskaus olisi katastrofi ja terveysriski...
Onko täällä muuten muita syysihmisiä? Tämä on nimittäin minun lempiaika vuodesta. Jotenkin herään henkiin ja olen aikaansaavampi ja elävämpi nyt. Oikein odotan ruskaa ja sitä väriloistoa. Koivut kellertää jo vähän.
Nukkumaan tästä kait on lähdettävä, vaikka ei noin hohdokasta sänkyseuraa olekaan kuin Miukkiksella. Tuollainen kuorsaava karju vain. Ja kesken oleva kirjailijakin taitaa olla naispuolinen...
Toivottavasti kaikki sairastelleet olisivat jo paranemaan päin!
aksiina ja Annu 28.1
!http://www.perhe.fi:80/perhe/perheshowimage?id=f49e677b-7863-11dd-a3af-…!
Taalla kans paivat menee semmoista kyytia, etta ei oikein perassa pysy! Mies on reissussa joten oma aika edelleen kortilla... =/
Tosiaan, miehille niinkuin muillekin taytyy oman kokemukseni mukaan aika suoraankin sanoa mita toivoo/pyytaa avuksi jne. Kesalla kun oltiin mun vanhempien luona, niin piti pyytamalla pyytaa hoitaan toista sen aikaa kun kaytti toista laakarissa... Tama siis esimerkkina...
Ja meillakin miesta lapsettaa, aika kovastikin viime perjantaina! Pitkasta aikaa kun oli kotona, niin pyysin kayttamaan Neean lauantaina ennen synttareita laakarissa kun on tosiaan ollut jo niin kauan kipeena! Mulla kun ol selvat savelet mita teen kun Rasmuksen 2-vuotis juhlia valmisteltiin. Sanottiin sita ja tata ja lopuksi mies sanoi etta kylla han voi sitten jaada toista kokonaan pois hoitamaan lapsia!?! HALOO!!!! Pyysin siis ekaa kertaa koko taalla olomme aikana kayttamaan lasta laakarissa ja toinen on jaamassa toista pois... no, sanoin sen kylla miehellekin etta eiko ole aika lapsellista kaytosta... se siita...
Bough, meilla Neea tosiaan syntyi sen kuukauden ennen laskettua aikaa :) Ja en todellakaan ole niita pehmusteita ja muita tehnyt itse, nou vei!!! Ne nimi tyynyt saatiin yhdelta ystavaperheelta lahjaksi, ylempi taulu oli myos lahja ja alemman teetimme itse kun taalla on tapana laittaa sairaalassa huoneen oveen roikkumaan moinen, joka sitten ilmoittaa missa huoneessa perhe on =) Ja tosiaan ne sangynpehmusteet ostin valmiina settina, mina kun en mikaan kauheen kateva ole noissa ompeluhommissa...
Ametisti muistaakseni puhui kolesterolista ja sen tarpeettomuudesta lapsille... hmmm... kolesteroli on kuitenkin tarkea rakennusmateriaali kasvaville luille ja siina mielessa se on erittainkin tarpeellinen kasvuiassa oleville lapsille! Meille aikuisille ei niinkaan, kun elimisto sita ei siis sinallaan enaan kayta hyodyksi! Meilla miehen pojat ovat molemmat paalle 190cm, mies on 175 ja lasten aiti 170, pojat on pienena ja vahan isompanakin syoneet paljon kananmunia, lieko se syyna tuohon pituuteen...?;)
Reetalla kuulosti olevan helppo vauva, onnittelut siita! =) Ja mukava oli kuulla kuulumisia teistakin!
Magdalle pahoittelut minipillerihardellista, itse en kayta mitaan hormonaalista ehkaisya talla hetkella, kierukka suoraansanottuna kauhistuttaa ja ikaa on pillereille jo liian paljon =/ Toivottavasti saat tilanteen normalisoitumaan pian!
Paljon oli muutakin, nyt ei muista... Univaje on jo jotain aivan mahdotonta, mies tuli siis ke-iltana kotio, lahti eilen ja pistaytyy keskiviikkona pari tuntia ennenkuin lahtee jalleen Eurooppaan pariksi viikoksi... Polvenkaan kanssa en ole paassyt kaymaan viela laakarissa, toinen kun tekee kotona ollessaan aina ymparipyoreita paivia kun taytyy kuulemma toimistolla ohjeistaa ihmisia?!?
Mutta en valita enempaa, nautin siita etta Neea alkaa kuitenkin olemaan jo suht terve, nenu ei enaan vuoda ja niin, jaipa neidilta tutin syominenkin pois kun ei sita nokka tukossa oikein voinut imea! Ei tarvitse sita siis enaan olla laittamassa suuhun tunnin valein =)
Mukavaa tiistaita kaikille tasapuolisesti,
-Allu ja Neiti-Neea 21122007
Moi!
Aksiina: Olen myös ns. syysihminen. Tykkään kun kasvimaan sato kypsyy, omenat kypsyvaä ja syysmetsä on ihana. Erityisesti rakastan sieniretkiä. Oletko syntynyt syksyllä? Usein ihmiset tykkäävät siitä vuoden ajasta, jolloin ovat syntyneet. Olen itse syntynyt tosin kevättalvella.
Voihan lapsenlikka, kuulosta itäsuomalaiselta perinteeltä Olen asunut idässä 20v. Silloin näin miten miehet melko välinpitämättömästi suhtautivat lapsiinsa. naiset hoitivat aina lapset ja kodin + tietysti oman työnsä. Esikoisen synnyttyä olin todella ihmeissäni, kun mies oli niin kiinnostunut vauvasta ja osasi ja halusi hoitaa vauvaa.
Allu: Hassun hauska kommentti sun mieheltä :). Olet tainnut joutua hoitamaan huushollia yksin, miehesi työn takia. Tarkennus vielä tuosta kolesterolista ja kananmunasta. Tietysti sitä kolesterolia tarvitaan, mutta missä muodossa. Nykyään kun kaikkea ravintoa tuppaa olemaan likaa. Kananmunassa se kolesteroli on vain niin vahvaa ja paljon kerralla, tästä syystä en anna kananmunaa vauvalle.
Mulla on muutenkin tätä hihhulitietoutta; olen ollut kavissyöjä 20v. Luomuhan on nykyään muotia 20v. sitten se oli hörhöilyä ja turhaa. Mulla ei hermo kestä tuotantoeläinten kohtelua, joten meillä ei syödä mitään lihaa. Ainoastaa ukin kalastamaa kalaa. Mun mielestä esim. kaksi liha-ateriaa päivässä vauvalle on ihan liikaa. Ruuansulatus joutuu ihmeelliseen tilaan.
Vaikea kertoa tässä lyhyesti kaikkia taustoja ja omia kokemuksia. Nykyäänhän jokainen päättä itse, että miten hän ja perhe elää. Valinnanvapaus ja vastuu on siirtynyt yksilölle.
Olavi nukkuu ja saan olla itsekseni vähän aikaa. Joten tulin tänne teidän seuraan.
Miukkis: Huijaa Millaa. Laita pieni määrä maitoa veden sekaan. Laita maitoa aina vähän kerrallaan lisää uusiin vesisatseihin. onnistuisiko, vai onko neidillä tarkka makuaisti? Rankempi keino, kun lähdet pois niin hän kyllä juo jostakin sitä maitoa, koska hänellä on nälkä. Pientä huutoa voi tosin isille tulla. Muuten 80-luvullaha saimme kuulla, että myös mies voi imettää, jos haluaa. Joten tasa-arvoa tässäkin, laiskat äijät imettämään :).
Täälä etelässä sataa, joten hyppään sohvalle loikoilemaan.
Ametisti ja Olavi 13.1
Ehdinpäs ja patistanpa itseni vähän kirjoittelemaan, vaikka liian harvoin sitä tuleekin harrastettua.
Ehkäpä tuo äskeinen neuvolakäynti vähän säikäytti.. Meidän neiti on nimittäin aika pieni ja jopa meidän yltiöpositiivinen neuvolantätikin mietti, että voiko jotain antaa lisää.. Nyt 7kk neuvolassa mitat olivat siis 7095g ja 67.1cm. Olen täällä aina seurailluit tarkkaan noita teidän laittamia lukemia ja hurjilta tuntuu tästä näkökulmasta..
En vaan käsitä.. Alusta asti tyttö syö paljon ja säännöllisesti, nukkuu kuin enkeli, ei itkeskele, vatsa toimii ja iho on täydellinen. Vaikea olis uskoa mitään allergiaakaan olevan. Hereillä ollessa kyllä temmeltää ja hötkeltää välillä ihan kauheasti ja jalat vispaa ja "juoksee", toisaalta taas katselee ja juttelee aika rauhassakin, mutta silti.. Rintamaitoa sai 6kk asti ja nyt menee soseita ja puuroja siihen väliin, kaikki maistuu: lohi, seiti, bataatti, tomaatti (keitetty), juurekset ylipäätään, kana, puuro, marjat ja hedelmät. Tuntuu välillä että ei muuta tehdäkään kun istuta syömässä keittiössä tai ollaan tissillä makkarissa. Vauva ite on tyytyväinen ja iloinen, mutta nuo lukemat sai terkankin jo miettimään, niin arvatkaa oonko minä täällä ihan hermona.. Prkl.
Tosin teidän vauvat kyllä liikkuu toooosi paljon enemmän kuin meidän neiti: ei meillä vielä ryömitä tai mitään. Venkoillaan ja hytkytään konttausasennossa ja mieluiten seisottais vaan niin että joku pitää pystyssä yms. Sitten luetaan kirjoja puolikin tuntia mahallaan: tyttö itse kääntelee sivuja ja tarkastelee kuvia edes takaisin. Autossa aika kätevää. Muutenkin tuntuu olevan tutkija ja tarkkailija eikä niinkään mikään tekniikkaurheilija, vauhtia ja innostusta kyllä on, mutta tekniikkaa ei.
Miehen kesäloma ja isyysloma loppui tällä viikolla ja taas ollaan kaksisteen. Aloin vetämään itse isommille lapsille tanssiryhmää, siinä minulle hyvä oma harrastus. Eilen oli ekat treenit ja täytyy myöntää, että hyvää teki päästä ihan keskenäni pois. Sit oli kiva tulla takas. Ens viikolla alkaa kuntosaleilu taas ja vauvajumpat yms. Yliopistollakin pitäis käydä tenttimässä pari jutskaa. Muuten tässä arki sujuu tavalliseen taajaan.
Meillä oli kans vauvarokko kuukausi takaperin. Kolme päivää kuumetta ja sit näpyt, Aino-Sofia ei itse huomannut mitään onneksi ja oli tavallinen tyytyväinen itsensä. Me esikoisen huolestuneet vanhemmat sitten valvoskeltiin yölläkin ja kuunneltiin että onhan hengitys nyt tasaista yms. Joo tiedän, ihan pimeitä ollaan... ;)
Joku pisti aikanaan seksikyselyn pystyyn, meillä on aika vilkasta. Melkein joka päivä, parhaimpina pari kertaa. Ja aloitettiin 2vkoa synnytyksen jälkeen (joka sujui täysin jälkiä jättämättä, jos ois repeämiä tullut, niin ei varmasti oltais niin nopsaan edes ajateltu asiaa).
Tilasin Ellokselta lastenvaatteita ja jotain itellekin. Pakettia odotellaan ihan täpinöissä. Ihana saada syksyllä jotain uutta. Sitten aloitin kutomaan tuommoista kärpässieni-kuvioista villahaalaria, pistän vaikka kuvan kun on valmis.
-Finja & Aino-Sofia 5.2.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=429b9f6c-78e2-11dd-be40-…!
Olipas kiva lueskella teidän kuulumisia! En ole jaksanut kirjoitella kun tuntuu että ulosanti on niin tylsää. Mieliala on olllut vähän alhaalla jo jonkin aikaa. Olen ihan "perustyytyväinen", mutta jotenkin alavireinen...*huoh*. Tuntuu että esikoisen kanssa on olleet sukset ristissä, ja ihan omasta syystä, pinna on lyhentynyt meikäläisellä, ja jotenkin aina väsyttää. Mun pitäisi päättää mitä teen isona, siis hoitovapaan jälkeen. Mennäkö töihin, vai opiskella, ja jos opiskella, niin mitä. Tuntuu etten ole saanut oikein mitään aikaan. Ääh, hukassa olen....
Finjalle: älä ole yhtään huolissasi, jos Aino-Sofia on virkeä ja perustyytyväinen!!! Meidän esikoinen oli 8kk neuvolassa 7025 kg ja 66 cm pitkä, eli samaa kokoluokkaa! 3.v oli 10.5kg ja 89 cm, eli pieni on mutta ah, niin ihana!!!!
Kosmo oli 8kk neuvolassa 8535, ja 68cm. Mitään koripalloilijoita ei olla ootettukaan kun ollaan molemmat omissa suvuissamme pitkiä, eli minä 164, ja mies 172 ;).
Eli oikeasti, aivan turhaan kannat huolta, kaikki on omanlaisiaan!!!!!!
Mutta joo... ehkä mun pitäisi tulla taas teitä tapaamaan niin saisi vähän piristettä. Tyttö muuten aloitti kerhon tänään, ja oli niin reipas että. Monet muut 3.v istui tätien sylissä ja itki äidin perään, mutta Kukka vaan paineli sisälle ja huikkas että heippa äiti!
Oli kyllä ihana hakea 3 tunnin päästä kun tyttö juoksi syliin, ja huusi että ÄITI!!!! Mun oma mama ja Kosmonautti!!! Me käytiin sillävälin pojan kanssa muskarissa, ja oikeasti olen kyllä ihan rapakunnossa kun perus nosteluleikeistä ja heppalaukoista olin jo ihan ryytynyt.... Maha vaan kasvaa, ja kun nahka on niin löysä niin näytän siltä kun olisi kolmas tulossa...
Nyt mä kyllä lopetan on tää teksti niin angstista ja painelen petiin, josko huomenna olisi parempi mieli!!!!
Halauksia mammoille
toivotteleepi untenmailta Kosmonautti ja sen mama ;)
Moi taas.
Oli pakko tulla kehumaan, että eilen illalla Mikael pääsi aavistuksen eteenpäin konttaamalla!
Kamala ähellys sillä oli ja keskittyi liikkeeseen niin, että kieli tuli suusta ulos (näin käy isälleen ja veljelleenkin kun johonkin oikein keskittyy). Sitten onnistui kuin onnistuikin laittamaan polven eteenpäin. Sen jälkeen meni käsi ja toinenkin polvi eteenpäin.
Tämän seurauksena sitten kai heräiltiinkin yöllä usein...
Pitikin muuten kiittää viime viikon poinoon kannustaneita mammoja, jotka siis loivat uskoa, ettei neuvolassa kritisoitu imetystäni. Niin on tosiaan ollutkin, että jos Mikael syö 2 dl puuroa illalla on korkeintaan kerran herännyt maidolle yöllä. Tosin eilen tosiaan söi desin puuroa ja päälle 125 g mansikkaa ja silti heräsi vähän väliä. Uskon tosin levottomuuden johtuneen kpnttaamisesta. Nukahti nimittäin jonkun kerran uudelleen pelkkään sängyn heijaamiseenkin.
Olipa kiva kuulla taas teistä harvemminkin kirjoittelevista. Sammermannia minäkin vielä kaipailen. Muistelisin, että Sammermannilla meinasi hermo mennä uusien sivujen toimimattomuuteen. Toivottavasti jaksaa kuitenkin käydä täällä lukemassa juttuja ja joskus vielä kirjoitellakin.
Odotuspuolella niin aktiivisen Stagen kirjoituksia en täällä vauva puolella myöskään ole nähnyt, olis kiva kuulla hänestäkin.
Eipä minulla nyt muuta ollut. Hyviä vointeja kaikille!
T: Emem ja Mikael 211207
Mukava kuulla myös harvemmin kirjoittelevista:) Tuntuu, ettei itsekään aina ehdi kirjoittelemaan, kuin edes kerran viikossa.
Meillä on aika samanoloinen vauva kuin ReettaE:llä; Etenkin mitat ovat tytöillä lähellä toisiaan. Tulin juuri 8kk neuvolasta ja Aada painoi 10100g, pituutta 74cm ja päänympärys 47cm. Meillä myös ryömitään, joka on parin viikon sisään tullut uusi taito.
Finnannaakin kirjoitteli pitkästä aikaa; tuosta ryömimisestä (tai siitä kun ei vielä ryömitä), niin Aadakin oli n. 7,5kk ikäinen kun ekan kerran ryömi, sitä ennen meni vain akselinsa ympäri.
Lääkärineuvola siis oli meillä ja kyselin kaikkea syömisestä, istumisesta ym. niin kun meillä ei vielä paljoa kiinteitä mene, kahdesti päivässä aika pienet annokset ja sitä korviketta n. 1l päivässä, niin mitään huolta ei ole, kun tyttö kasvaa niin hyvin. Neuvolaterkka sanoi, että paino menee +5?? Minä kun luulin, että se oli aiemmin jotain +2 käyrillä, niin nyt sanoi noin hurjat lukemat? No, se on hyvä, että kasvaa maidollakin:) Liikkumistaidoistakaan ei pidä olla huolissaan, sanoi, että voihan olla, että vauva ei alakaan konttaamaan, vaan nousee ryömimisestä suoraan jaloilleen. Tiedä häntä. Mutta itseä vaan jännittää se päiväkodin alku kuukauden päästä, kun siellä lapset syö niillä pikkutuoleilla pöydän ääressä, niin entä jos Aada ei vielä silloinkaan istu ilman tukea. On siellä kuulema yksi syöttötuolikin, mutta sitten ei ole sellaista korkeampaa pöytää.
Flunssaa täällä edelleen podetaan, Aadalla lähinnä räkäisyytenä, jonka vuoksi öisin heräilee useammin. Maitoakin joutui viime yönä enemmän antamaan, vaikka ei ole aikoihin juonut yöllä lähes yhtään.
Mutta eipä täällä muuta ihmeitä, täytyy alkaa tässä ruuan laittoon. Kuulumisiin taas!
T:vikli80 ja Aada 4.1.08
Meilläkin on valvottu. (YLLÄTYS!). Viime yöt olleet taas tosi levottomia, joten univelkaa on kertynyt. Onneksi miehellä tänään vapaa ja sain aamulla nukuttua pari tuntia... eli kyllä tämä taas tästä.
Toivottavasti Ametistikin saa unta edes välillä, melko levottomalta kuulostaa teidänkin touhut. Huomasin että olitkin jo laittanut meiliä tapaamisesta, kivaa että pääsette tulemaan. Tottakai voit ottaa tytön mukaan näyttelyyn, voidaan sitten nuo isommatkin lapset laittaa riviin ;)
Niin, mulle käy kyllä paremmin tuo 15.9. (seuraavana maanantaina mies on kotona...) eli jos sopii niin pidetään siitä kiinni. Kellonaika 12 > Ja kuten mainostettu, HK menee kiinni klo 21 eli silloin täältä lentää pihalle :) No okei, vauvat ei lennä, voin pitää ne täällä.
Magdalla on hormonit sekaisin, otan osaa. Minä vielä odottelen sitä myrskyä tulevaksi, elkeitä kyllä on ilmassa. Olisi tosi kiva jos tekin pääsisitte tulemaan tänne kun sulta jäi sairastamisen vuoksi se viime kertainenkin väliin. Mutta jos aikataulu ei nyt täsmää, niin tähdätään seuraavat treffit sitten sun kalenterin mukaan.
Emem palautui bileistä nopeasti. Mikäpä sitä maailmassa oikeasti onkaan tärkeämpää kuin omat lapset. Ei mikään. Mä tosin olen ollut ilman biletystä jo vuosia, joten jos lähtisin johonkin niin ei mua varmaan hetkeen näkyisi ;) Tai sitten tulisin maitojunalla heti ekalla iltapäivävuorolla.
Onnea Mikaelille konttauksesta!
Reettakin palautui palstalle, oli kiva lukea sun kuulumisia, samoin Finnannan juttuja. Pysykää kuvioissa mukana ja tervetuloa treffeille jos aika ja paikka toimii. En nyt muista missä päin asutte.
Miukkis, jos sun ja Pajunkukan vaihtari ei toimi, niin mä voin tulla mukaan rinkiin. Voin ottaa myös pari kissaa, naapurissa onkin kaksi (+2 usein hoidossa) . Mutta ongelma(?) on miehen allergiat. Eli vaihtarina olisi tuollaiset 188 cm.
Aksiina kertoi olevansa syysihminen, niin minäkin. Aivan kuin herään henkiin aina syksyisin kun tulee kylmät ilmat. Vaikka päätin etten kryssejä osta ennen kuin kesäkukat ovat kuolleet, niin ostin kuitenkin. Vain 6 kpl. Eli ei lasketa. Takkaa käryttelen harva se ilta ja nautin kun ulkona tuuli tuivertaa.
Onneksi Allun Neea oli jo paranemaan päin. Minä kauhuissani odottelen koska taudit alkavat täälläkin... kerhoaika on jo alkanut eli edellytykset ovat olemassa.
Mantelihammaskin ilmoittautui. Meillä näitä koripalloilijoita odotellaan kun ollaan tällaisia hujoppeja me aikuisetkin. Mä olen 175 ja mies tuon aiemmin mainitun määrän verran. jatkuu
Mun isoisoisä oli muuten yli 2 metriä pitkä, joka on 1800-lukulaiselle melkoinen saavutus. Eli sieltä nämä pituusgeenit minulle tulee.
Esikoinen ei vielä ole mitenkään kovin pitkä, kasvaa kai kuten isänsä eli venähtää murkkuiässä. Koripalloteline kuitenkin ulos asennettiin. Tai vaari asensi, kiitos siitä hänelle.
Nyt on p a k k o lähteä sinne kauppaan, kolme äijää kitisee tuossa vieressä. Ja sitten uuden tuttavuuden luokse kahville. Olenpas muuttunut yltiösosiaaliseksi...
Ja muistutus VAUVANÄYTTELYSTÄ MA 15.9. KLO 12 >
Ilmoittautuminen ipu1971@gmail.com
ipu ja miehet
...eli kun Mikael ei tehnyt muuta kuin istui vain niin nyt on viikon-kahden aikana tullut taitoja niin paljon että ei perässä meinaa pysyä. Ryömii mahalleen takaperin, nousee pinnasängyssä polvilleen ja lattialla ettii konttausasentoa. on se kyllä iso poika ja aika mennyt nopeasti. meillä tuli sunnuntaina 7kk täyteen ja vastahan se oli pieni nyytti...
Omaa raskausajan kaipuuta ja pientä vauvakuumetta lisää oman hyvän ystävän vihdoinkin onnistunu plussaaminen. ja minusta tulee ensimmäistä kertaa kummitäti :D
Minusta tulee lokakuun alussa yksinhuoltaja kun ukko lähtee Norjaan töihin. Kolme viikkoa siellä ja viikko kotona. Ainakin kokeilee joulukuuhun asti ja sitten katotaan miten minun hermot kestäisi pitempään...
Mantelihammas: Luinko oikein että lapsenne nimet on Kukka ja Kosmo? aivan ihanat :D
Mikael on nukkunut jo toista tuntia ja minä menin suihkuun heti kun hän nukahti ja nyt olen siis jumittunut siitä asti koneelle pyyhe päällä ja päässä. pitäisköhän jaksaa laittaa päivävaatteet päälle....hmm....
jotain oli vielä...
meillä flunssa on helpottanut. viikkoja sitä kyllä kesti ja oli sitkeä pöpö. mutta nujerrettu on :)
tiedättekö muuten että miten voi kokeilla onko Mikael allerginen koiralle? kissa meillä jo on mutta kun tää mamma haluaa koiran. ei vielä, mutta pikkuhiljaa....
nyt menen ennen kuin kirjoitan romaanin.
MiiKaro + Mikael 31.01.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=fe0dd316-79a0-11dd-b770-…!
Töitä takana jo kolme päivää. Aamulla on kamalaa lähteä ja jättää pikkuinen. Ulkona sitten helpottaa. Työasioistakin muistaa yllättävän paljon ja osaa jotain tehdäkin. :D Neiti ja mies pärjäävät myös hyvin tietenkin. Suurin huoli mulla oli imetyksestä, mutta turhaanhan mä sitäkin murehdin.
Miukkis: Pieni juo päivällä vettä pikkuisesta nokkamukista. Korviketta ei ole edes kokeiltu. Mä imetän kuitenkin aamulla, töistä tullessa, illalla ja toistaiseksi vielä yölläkin. Tyttö saa siis tarpeeksi maitoa silloin kun mä olen kotona. Maanantaina oli pumpattua maitoa jääkaapissa, mutta pärjäsivät ilman. Mä en edes pumppaa töissä. Nyt tuntuisi sujuvan oikein hyvin näin. Toivon vaan, ettei tuotanto ala hiipua kysynnän puutteessa. Eiköhän nuo imetyskerrat kuitenkin riitä.
Korvikkeissakin on eroja. Kakkonen meillä joi Semperiä, kolmonen tuli siitä selvästi mahakipuiseksi ja pulautteli. Kolmoselle kävi Nan hyvin. Esikoinen taisi juoda Bonaa. Tämä nelonen toivottavasti siirtyy rintamaidosta suoraan tavalliseen maitoon.
Eikä ole meidänkään neidillä hampaita ainuttakaan. Ikenet kyllä pullottaa.
Hih, miehet taipuu kyllä vauvan kanssa moneen paikkaan. Mun mies on käynyt mm. seurakunnan perhekerhossa lasten kanssa. Sirkusapinaksi sun mies siellä vauvajumpassa varmasti itsensä tuntee.
Emem: Vääränlainen hormonicocktail tosiaan saa nupin sekaisin "kivasti". Sekä Magdan kuvaus itkettämisestä että tuo "huutaa vaan, vaikka itsekin jotenkin tajuaa, että jotain on pielessä" kuulostaa tosi tutulta. Mulla oli kakkosen jälkeen estradiolit vähissä ja maailma ihan nurin. E-pilleritkään ei tehneet mun päälle hyvää...
Finnanna: Meillä kakkonen käytettiin Jorvissa lastenlääkärillä, kun neuvolantäti huolestui pituuskasvusta ja neuvolan lääkärikin vaan totesi, että lyhyt on. Lastenlääkäri tutki pojan ja totesi, että lyhythän tämä on, mutta ihan terve. Nyt on vähän keskiarvoa lyhyempi kolmosluokkalainen. Kolmas poika olisi laitettu myös seulontasäännön täyttyessä lyhyenä lastenlääkärille, mutta katsoivat kakkosen käyriä ja päättivät odottaa vielä yhden kuukauden. Silloin poika olikin kasvanut "tarpeeksi". Hyvähän se olisi kaikkien mielenrauhan takia käydä lastenlääkärillä. Vanhemmat kuitenkin aika hyvin itse vaistoaa onko kaikki hyvin. Tuskin teillä mitään vikaa on kun kerran lapsi on tyytyväinen ja touhukas!
Strutsi ja neiti 31.1.
Terveisiä vauvajumpasta, sellainen alkoi tänään meillä. Vitsi siellä oli hauskaa! Milla oli ihan innoissaan eikä kräntynnyt ollenkaan. Mutta aika rankkaa se oli kans, mä olin ihan hiessä sen setin jälkeen ja Milla nukahti rattaisiin kotimatkalla.
Ametisti: mulla on samalla tekstillä (ja kissan kuvalla) höystetty magneetti jääkaapin ovessa... Yhteensattumaa... Korvikkeesta: olen saanut Millan juomaan sellaista sotkua, missä oli 10 ml korviketta ja 40 ml vettä :D Tänään koklasin aamupuuron tekoa niin, että keitin riisihiutaleet korvikkeen kanssa. Pari lusikallista meni, sit tuli stoppi. Toisaalta en ollu aiemmin kokeillu riisipuuroa, joten en tiedä tökkäskö riisi vai maito. Mikähän Olavilla on? Ei kai vaan mikään yliherkkyys??!
Mä pidän ehkä eniten keväästä. Siitä kun tulee ihana paljaan maan tuoksu talven jälkeen (koiranp**ka sanois joku kyynikko) ja alkaa hennosti vihertää. Se on ihanaa! Ja ne linnut kun alkaa viserrellä! Huoh, siihen on piiiitkä matka...
Allun mies heittäytyi marttyyriksi. Mitään niiltä ei sais pyytää vaan pitäis odottaa että ne hoksaa itse.
Finnanna: ei kai tuosta koosta tarvi huolissaan olla (harvinaisen söötti vauva muuten!!). Milla oli viime viikolla (täytti tänään 8 kk) neuvolassa ja painoi 7030 g ja oli 65 cm pitkä. Eikä se täti mitään sanonut (paitsi että on nyt omalla käyrällään 0-käyrällä). Tietty sit jos paino on pudonnu kovin, niin vois kysellä ruokavinkkejä. Eli teidän neiti on jättiläinen meidän neitiin verrattuna :D Teillähän varsinaista hurjastelua on kammarin puolella! Miten ihmeessä aika riittää?? Kysyy se, joka istuu tälläkin hetkellä täällä koneen ääressä, vaikka voisi, kröhm, niin tuota...
Mantelihammas: suosittelen opiskelua, jos talous kestää! Se ei oo niin sitovaa kuin töissä käyminen ja ei tasan ala rutiinit puuduttaa! Joka päivä saa oppia jotain uutta! Mulla on yks tutkinto takana ja toista pakerran nyt. Mä oon silti aina tykänny opiskelusta, töissä käyminen on jotenkin ahdistavaa kun sinne tarttee mennä melkein joka päivä :p
Onnea Ememin Mikaelille uudesta liikkumistavasta! Milla syö iltapuurona puol desiä hiutaleita reilussa desissä vettä ja heräs viime yönä 3 kertaa tissille... Neuvolantädin mukaan yösyömistä voidaan harrastaa niin kauan kuin mä jaksan. Toistaiseksi se on helpompi vaihtoehto kuin se toinen, eli parkuvan vauvan hyssyttely ympäri yön!
Vikli: siis mitä hel...?? Pitäiskö muka kuukauden päästä osata istua tuolilla?? Ei kai ne kaikki pienet siellä päiväkodissa voi moisia superistujia olla? Ei nyt oo aiempaa kokemusta, mutta näkisin kaukaisena sellaisen hetken, kun voisin laittaa Millan tuolille istumaan ja luottaa siihen, että se ei heti siitä alas keikahda! Hui!
Oho, MiiKaron Mikael on ottanut oikein spurtin! Onneksi olkoon sinnekin!! Apua, mä en päästäis tota omaa ukkoani keikkahommiin (paitsi sinne Pajukukalle kissoja tuuraamaan), ei tulis mitään! Rohkea veto sinulta, toivottavasti osaat pyytää apua tarvittaessa!
No vot, tulipa taas sepustus. Ja kellokin on taas niin paljon, että voidaan unohtaa se kröhöm tänäänkin :D
Kauniita unia mammoille ja vauvoille!
T: Miukkis & Milla tänään 8 kk!
Moi!
Olavi söi tänää viisi ateriaa. Hän alkaa olla kunnossa. Ilmeisesti hänellä oli se pääkaupunkiseudulla kiertävä flunssa-vatsatautivirus. Ne pari kakkaa oli aika järkyt. Eilen söi normaalisti iltapuuron. Tänään hän nukahti tunti sitten ja on herännyt jo kaksi kertaa, eli jotain on vielä vialla.
Finnanna: Vauvat ovat erikokoisia. Mikäli vauva kasvaa ja voi hyvin, on kaikki ilmeisesti hyvin. Mikäli lähettävät kasvukontrolliin niin ota se palveluna. Tilasin myös uusia vaatteita, mut Elloksen Outletista. Ensin meinasin, että odotan laihtumista, mut tämä elopainohan voi olla pysyvä :O.
Mantelihammas: Tuo epävarma tilanne jatkosta tietysti rassaa, kun et tiedä, että mitä rupeisit tekemään. Onkos sun ukko menossa vaihtoon? Vai onko ollut sopuisaa, yleensä myös nuo ukot ottaa kupoliin. Sulla on myös tuo vaativa ja tarmokas esikoinen. Meillä oli muutaman kuukauden kestävä parempi aika tuossa 4-5v. Sitten oli vuoden kestävä kamala aika. Tuossa kun kuukauden odottelin menkkoja ja vähän väsytti, niin totesin tytölle, että muuta vaikka mummolle tai ukille. Jos kerran kaikki on huonoo, tyhmää ja päin peetä. Sitten yksi päivä vetäsin penaalit ja paperit roskiin, juu ei ole mikään pakko piirtää. Sitten raahasin huutavan tytön eteiseen ja sanoin, että nyt tämä oikuttelu saa riittää, nyt tuli raja vastaan. Näiden herttaisten tytär-äitikeskustelujen jälkeen on ollut lähes normaalia.
Emem: Onne vauvan uusista taidoista!
Ipu71: Miten vähällä unella pärjäät normaalisti? Minä tarvitsen talvella 9-10 tunnin unet ja kesällä 8 tuntia. Nyt Olavi on heräillyt vain kaksi kertaa yössä ja nukahtanut sitten uudelleen. Olen myös nukkunut päivällä Olavin kanssa päikkärit.
Miikaro: Onnea Mikaelin konttaamisesta. Ehkä meilläkin jonain päivänä istuva patsas lähtee liikkeelle? Vie Mikael kylään koirapaikkoihin. Ota teille koira päivähoitoon? Ei kai siinä muuta keinoa ole saada selville, että on vauva allerginen. Allergiahan voi myös tulla myöhemmin.
Strutsi70: Kyllä on taatusti vaikea lähteä ja jättää vauva. Toivottavasti työt maistuvat. Täytyy nostaa hattua tuon sun maitopolitiikan suhteen. Vaatii melkoisesti! Meillä mies ei kyllä mene mihinkään kerhoon lasten kanssa. Viime syksynä joutui menemään muskarin vanhempainiltaa soittamaan kannelta, kun minä en mahani kanssa kyennyt. Makasin sen kesän 2007, mies ei edes silloin vienyt esikoista leikkipuistoon leikkimään ja syömään. Hän itse leikki tytön kanssa ja väänsi meille kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Miukkis: Voihan alfanaaraiden jääkaappimagneetit :D. Onko sulla seuraavat uniikit magneetit kans? " My cats let me live here!" + kolme kissaa ja " Jesus loves you, everyone else thinks you are an asshole" + kiiltokuvamainen kuva kädet levällään olevasta Jeesuksesta opetuslapsoset ympärillä. Muuten mikä on noseva merkkisi, siis horoskooppimerkeistä? Mulla on rapu ja sen kyllä huomaa.
Jotkut "tavikset" lisäävät ruokiin ja maitoihin hedelmäsokeria tai tavallista sokeria, jos haluavat että vauva juo esim. pakastettua rintamaitoa. Pidän sitä tavallista sokeria kyllä ihan myrkkynä. Keitin Olaville Omenoita intiaanisokerissa eli raakaruokosokerissa. Tuon inkkarisokerin ei pitäisi olla niin kovaa kuin tavallinen sokeri. Jotkut myös siirtyvät luomumaitoon jo todella aikaisin, siis ennen 1v. Kohtahan voi käyttää vauvalle jo hapanmaitotuotteita ruuan valmistuksessa. Onnea 8kk täynnä!
Pitäisi ruveta kuntouttamaan tuota polvea. Ehdin käydä kerran Elixiassa, sitten tuli tämä flunssa. Kävin tänään fyssarilla noita niskoja rentouttamassa, oikean käden sormet puutuu aina välillä. On vaan riuhtastava itsensä irti täältä ja mentävä REHKIMÄÄN salille.
Hyvää yötä!
Ametisti ja Olavi 13.1
Kaikki jutskat oon taas käyny lukemassa mutta en oo ite jaksanu kirjotella. Mielenkiintosia juttuja! Voimia kaikille kellä on nukkumis tai terveysongelmia, tai hankala ukko. Itekkin aika pitkälle hoidan ton meiän Pinskun, mutta ei se haittaa muuta ku siivouspäivinä. Ärsyynnyn tosi raakasti ku hommista ei tuu mitään. Imuroiminen huone kerrallaan ja semmonen. Argh!
Mutta en kyllä suostuis oleen pitkiä aikoja ilman miestä, niinku Miikaro ja Allu. Hatunnosto! Meillä on kyllä edelleenkin vähän turhankin paljon yhteistä aikaa kun mies ei oo töissä ja meillä on hyvin pitkälle yhteiset kaverit. Pete käy kyllä nykyään joka päivä punttiksella.
Täällä on puhuttu lapsuudestakin. Ite oon vapaan kasvatuksen hedelmä ja lähinnä siks kun porukat ei kai oikein jaksanu enään kun oon tämmönen iltatähti..Aikas yksinäistä oli, täytyy myöntää. Äiskällä oli aina jotain tärkeempää tekemistä (kotityöt) Mun kans ei tehty mitään eikä viety mihkään. Mukaan pääsin kyllä juhliin ja matkoille, se oli mukavaa.
Teini-iässä meno olikin aikas hulvatonta. Liftailin ympäri kyliä, tulin ja menin koska vaan ja pussikaljottelin ja biletin parikin kertaa viikossa. Onneks oli sen verran älliä päässä että neitsyys meni vasta 17veenä ja senkin jälkeen olin kova pihtaan =)
No, meni jo asian viereen mutta tästä siis olen oppinut, toivottavasti, sen että annan lapselle ennen kaikkee aikaa. Ja lupaukset on pidettävä.
Viimeviikonloppuna oltiin häissä. Oli mukavaa! Pinsku oli mukana koska hoitopaikat oli kaukana häistä eikä muutenkaan ollu kauheeta biletyshinkua. Hyvin meni ja hienosti jakso vaikka häät alko jo klo 13 ja nukkumaanmenoaikoihin lähettiin.
Pinjalle tuli jo toinen hammas. Suht tuskattomasti putkahti tämäkin. Selvis muuten että se kauhee tauti mikä oli, oli keuhkoputkentulehdus. Kuhan ei ny tulis mitään ennen matkaa. Pelottaa kun äskönkin täällä oli kylässä aikas räkäisä poikavauva..
Muskarissa oltiin tänään toista kertaa.Onhan se vähän semmosta hölmöö hommaa mutta pääasia että lapsi tykkää. Vauvauinti alkaa lauantaina (käydään ennen ku lähetään kentälle) ja vauvajumppa matkan jälkeen.
Täällä siis valmistaudutaan matkaan täydellä tohinalla. Kauhee miettiminen mitä ottaa mukaan: soseet, puurot, vaipat, hoitovälineet, jopa pikku kattila ja pulloharja =) En halua siä paikanpäällä mettästää näitä heti ensimmäiseks. Pöydillä on kauheet kasat vaatteita silitystä oottamassa. Normaalisti en kyllä silitä IKINÄ mutta nyt aattelin. Mun mielestä silittäminen on ihan hirveetä ajanhukkaa, elämän tuhlausta, muinaisjäänne ajoilta jolloin naisia pidettiin kotitalouskoneina =)
Taidan lopetella tähän. Lauantaina lähetään siis joten tuskin enään kirjottelen ennen sitä. Mää oon niitä ihmisiä kenen mielestä syksy on ihan perseestä. Todella masentavaa aikaa, paitsi ehkä se kaksviikkonen kun on hauskan väristä. Joten ihanaa päästä hetkeks pois. Koittakaa viihtyä! =)
Kuvassa Pinja häissä. Vähän sapuskaa naamassa.
T: Xena ja Pinja 070208
ps. onko kellään tietoo onko rajotuksia paljon vauva saa juoda vettä?
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=cb743c1f-79fa-11dd-be40-…!
Ou my, aika rientää. En kestä... vauvat on kohta jo isoja...
Tässä edellisen jauhamiset ;)
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…