Yllätysraskaus ehkäisyn läpi, apua pohdintaan 2 vai 3 lasta
Meillä yllätysraskaus ehkäisyn läpi. On 2 ja 4-vuotiaat jotka tosi tarvitsevassa iässä.
Epävarmuus omasta jaksamisesta.
Epävarmuus omasta palautumisesta.
Epävarmuus jäävätkö kaksi aiempaa pientä vaille harrastuksiin vientiä ja lomamatkoja yms.
Epävarmuus taloudellisesti löydetäänkö asuntoa isompaa.
Auttakaa suuntaan tai toiseen😔 Psykologilla käyty, ei ollut apua.
RV 7
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia kommentteja ja mielipiteitä voi kuunnella ja varmaan kannattaakin. Lopulta päätös on kuitenkin omasi. Auttaisiko jos pääsisit vaikka (pitkäksi) viikonlopuksi jonnekin yksin? Jollekin hotellilomalle. Voisi ajatukset selkiytyä. Kun perheessä on pieniä lapsia ja meteliä, niin siinä on usein vaikeaa kuulla edes omia ajatuksiaan.
Olen saanut kaksi viikkoa nyt pohtia tätä. Ajatukset kiertää kehää. Vointi on tosi väsynyt. Töissä samaan aikaan ja lapsiperhearkea. Asia pitää ratkaista pian. Toivon teiltä keskusteluapua ja näkökulmia.
Ap
Sama jatkaa. Minulla yksi abortti takana. Ajatukset kiersi myös kehää ja tuntui siltä, että päätöstä oli mahdotonta tehdä, ainakaan vaaditussa aikataulussa. Uskon, että olet jo väsynyt. Lopulta sain päätöksen tehtyä niin, että vetäydyin yksin omaan rauhaani muutamiksi päiviksi ja kuuntelin intuitiotani. Millaisena näet ja kuvittelet tulevaisuutesi. Minkälaisia visioita siitä on. Miltä erilaiset vaihtoehdot tuntuvat. Jos koitat kuvitella, että lapsi on jo täällä, elätte elämää vaikka vuoden, viiden vuoden tai kymmenen vuoden päästä. Miltä se tuntuu. Entä jos jatkatte nykyisellä kokoonpanolla? Oma maailmankatsomukseksi ja arvot ovat myös huomioonotettavia. Kuuntele sydäntäsi. Sain muuten kaksi lasta tuon abortin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En itse pystyisi tekemään aborttia. Siitä alkiosta olisi tullut lapsi hyvin suurella todennäköisyydellä. Minulla itsellä on kolme lasta hyvin pienellä ikäerolla. On esikoinen ja kaksoset. Päivääkään en ole katunut. Välillä on ollut raskasta, mutta silti tekisin kaiken uudelleen näin.
Tälläiset vastaukset, mitä sinä pystyt tai et pystyisi tekemään, eivät auta Ap:ta. Sinullakaan ei ole mitenkään sama tilanne, kun et ole voinut valita tuleeko kaksoset, vaan se ei ole ollut vaikutuspiirissäsi.
Kyseessä ei ole abortti vaan lääkkeellinen keskeytys, kuten kuukautiset.
Ap miettii juuri oikein asiaa vakavasti. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Ystävättärellä on neljä lasta ja on sanonut minulle suoraan, että älä hanki kolmatta. Harkitsen siis iltatähteä.
Minusta ystäväsi ylittää tahdikkuuden rajat, mutta hullumpaa vielä, sinä vaikutat hänyä kuuntelevan!
Tähän aloittajan dilemmaan neuvoisin pohdiskelemaan asiaa ensimmäiseen ultraan asti. Minkälaisena näette elämänne 2, 5 tai 15 vuoden kuluttua? Joskus pikkusisar on myös esikoisia osallistava, ja lasten tuoma työmäärä on muutenkin hyvin yksilöllistä eri elämänvaiheissa ja perheiden välillä.
Tsemppiä
Älä missään nimessä tee päätöstä vauva.fi:n avulla, järkyttävää
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä
Älä missään nimessä tee päätöstä vauva.fi:n avulla, järkyttävää
Miksi ei? Harva tälläistä kavereilleen jauhaa, puoliso neutraali, samaten psykologi, joten kyllä täältä apua saa. Vanhempien kokemuksia, vertaistukea, näkemyksiä.
Tällä palstalla kannatetaan aborttia. Nainen voi sitä hyvinkin katua. Toivon että voit pitää lapsen.
Perinteisempi määrä on kaksi voisi olla helpompaa, lapsi ei välttämättä ole terve, meillä on kolme erittäin raskasta ja rahaa menee paljon, putket katkaistu enempää ei tule, nyt jos tekisin hankkisin vain yhden
Hankala tilanne. Itse näkisin kuitenkin niin, että on eri asia pohtia haluaako kaksi vai kolme lasta silloin, kun kolmas ei ole jo tulossa. Eli jos kertoisit noi aloituksessa mainitut asiat ja pohtisit pitäisikö tehdä vielä kolmas, sanoisin ehkä ei. Kun kolmas on kuitenkin jo "tehty" ja pohdit pitäisikö pitää se, puoltaisin tässä tapauksessa sitä. En ole aborttia vastaan ja joskus se todella on paras ratkaisu, mutta olen myös vähän sitä mieltä, että kun tähän tilanteeseen on ajauduttu, tulisi sen mukaan elää. Tai näin itse tekisin, mutta en tietenkään pysty teidän voimavaroja täysin arvioimaan lyhyen tekstin perusteella. Yleensä kuitenkin asiat järjestyvät.
Itse kuitenkin teet päätöksen ja toivotan siihen tsemppiä, oli se mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne. Itse näkisin kuitenkin niin, että on eri asia pohtia haluaako kaksi vai kolme lasta silloin, kun kolmas ei ole jo tulossa. Eli jos kertoisit noi aloituksessa mainitut asiat ja pohtisit pitäisikö tehdä vielä kolmas, sanoisin ehkä ei. Kun kolmas on kuitenkin jo "tehty" ja pohdit pitäisikö pitää se, puoltaisin tässä tapauksessa sitä. En ole aborttia vastaan ja joskus se todella on paras ratkaisu, mutta olen myös vähän sitä mieltä, että kun tähän tilanteeseen on ajauduttu, tulisi sen mukaan elää. Tai näin itse tekisin, mutta en tietenkään pysty teidän voimavaroja täysin arvioimaan lyhyen tekstin perusteella. Yleensä kuitenkin asiat järjestyvät.
Sun tuomitsevasta vastauksesta tuli hirveä olo, eikä ollut mitään apua.
Meillä pitkä lapsettomuus ja nyt ollut ehkäisy käytössä
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tämä kahden pienen lapsen äidin syyllistäminen!!
En tekisi aborttia tuossa tilanteessa, kaikki peruasiat kunnossa. Toki tuo lisätyötä, mutta toisaalta myös jos keskustelette rehellisesti että molemmat osallistuvat yhtä lailla ja sinulle annetaan aikaa palautumiseen synnytyksen jälkeen. Ei seksiin, töihin, harrastuksiin ole kiire synnytyksen jälkeen.
Kolmannen jälkeen miehelle vasektomia?
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään abortoi lastasi. Lapsi lahja. Nykyään ajatellaan vaan sitä äitiä. Onneksi kristilliset sentään ajattelee lastakin.
Lapset ei ole lahjoja vaan ihan oikeita ihmisiä jotka tulevat elämänsä aikana tarvitsemaan paljon kaikenlaista. Kun ajatellaan lasta, ajatellaan pystytäänkö hänelle tarjoamaan mitä hän tarvitsee.
Kristilliselle riittää elossa oleminen, silloin kun ei ole kyse itsestä.
Sain esikoisen jälkeen kaksoset eli kolme lasta tuli ilman että pystyin vaikuttamaan asiaan. Tai ainakin itse koin niin eikä abortti olut mietinnässä. Helppoa ei ollut, sillä toisella vauvoista oli vakavia terveysongelmia ja jaksaminen oli todella vähissä. Nyt jälkikäteen ajatellen koen, että vaikeudet ovat antaneet minulle eniten. Ne ovat saaneet minut kehittymään ihmisenä ja olemaan avoimempi erilaisia asioita kohtaan. Tämän kokemuksen kautta neuvon olemaan avoin kaikkia vaihtoehtoja kohtaan.
Päätitpä mitä tahansa, niin muista, että päätöksesi on juuri oikea päätös sinulle itsellesi ja perheellesi. Kukaan muu ei voi kertoa, mitä sinun tulisi päättää nyt.
Osallistuuko mies hyvin arkeen ja onko pelkoa osallistuuko jatkossa? Onko mahdollista että taloudellinen tilanne paranee joidenkin vuosien päästä?
Vierailija kirjoitti:
Sain esikoisen jälkeen kaksoset eli kolme lasta tuli ilman että pystyin vaikuttamaan asiaan. Tai ainakin itse koin niin eikä abortti olut mietinnässä. Helppoa ei ollut, sillä toisella vauvoista oli vakavia terveysongelmia ja jaksaminen oli todella vähissä. Nyt jälkikäteen ajatellen koen, että vaikeudet ovat antaneet minulle eniten. Ne ovat saaneet minut kehittymään ihmisenä ja olemaan avoimempi erilaisia asioita kohtaan. Tämän kokemuksen kautta neuvon olemaan avoin kaikkia vaihtoehtoja kohtaan.
Päätitpä mitä tahansa, niin muista, että päätöksesi on juuri oikea päätös sinulle itsellesi ja perheellesi. Kukaan muu ei voi kertoa, mitä sinun tulisi päättää nyt.
Siis pakottiko miehesi sinut seksiin tuon ensimmäisen synnytyksen jälkeen vai miten et voinut vaikuttaa asiaan?
Jos olisit nuorempi, puoltaisin enemmän kolmatta. Nyt ikää jo on, mikä lisää riskejä ja vaikeuttaa jaksamista. Itse tein abortin 40v, toki lapset olivat jo isoja, ja en oikeastaan sekuntiakaan harkinnut jatkavani raskautta.
Sinä tai miehes voi ottaa sterilisaation niin ei tarvi tollasia pähkäillä. Syntymättömällä lapsella ei ole arvoa joidenkin mielestä. Vaan kyllä sillä on arvoa.