Yt-neuvottelut, miksi niiden nimi on neuvottelu?
Mistä niissä muka pystyy neuvottelemaan? Oman kokemuksen mukaan ne on aina olleet vain työnantajan ilmoitusluontoinen tilaisuus.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Teatterinomaiset muutosneuvottelut kestävät 6 viikkoa. Joka viikko on ns seurantapalaveri
Työnantajan edustajat kertovat viikottain samat numerot, keitä irtisanomiset ja/ tai lomauttamiset koskevat.
Mitään muutoksia ei lukuihin tehdä. Jo alusta alkaen irtisanottavat henkilöt on jo päätetty, mutta niistähän ei saa ääneen puhua. Työntekijä voi alkaa aavistella potkuja esim seuraavista seikoista:
- johto lopettaa tervehtimisen
- työtehtävät vähenee
- sinua ei kutstuta enää palavereihin
- eräänlainen kyräily sinua kohtaan alkaa
Joo no meillä nuo luvut kyllä elää ihan tilauskannan mukaan. Ei ole mikään salaisuus eikä mysteeri ja kuka tahansa työntekijä voi kysyä milloin vaan mihin asti on tilauksia ja saa sen tiedon. Ja yleensä näistä mennään yli pelkällä lomautusvaroituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan tyypit neuvottelee että kenet laittavat pihalle.
Onhan siinä luottamustyypit mukana, kai ne jotain lähtevuen määrää ja lähtöehtoja ainakin yrittävät neuvotella paremmiksi
Vain isoissa firmoissa on luottamushenkilöitä.
Okei 😄itse olen tainnut sitten olla vaan isoissa firmoissa. Ja kyllä meillä neuvottelivat edellisen kerran että ketä laittavat pihalle ja arpa osui itselle. Sain kyllä sitten puolen vuoden liksan ilman työvelvoitetta.
Näiden varalta kannattaa aina pitää itsellään takarajaa, esim. pysyn tässä työpaikassa vuoden 2024 kesään asti. Sitä voi sitten siirtää eteenpäin muutamalla kuukaudella, jos siltä tuntuu. Ei tule sitten yyteet niin järkytyksenä, tai voi itse ilmoittautua vapaaehtoiseksi lähtijäksi.