Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummeus ristiin mutta ei vastavuoroisuutta, mitä tekisit?

Vierailija
17.09.2023 |

Jos itse olet se joka käy synttäreillä ja muistaa joka jouluna ja juhlana, ottaa hoitoon yms, mutta vastavuoroisuus ei oikein toimi oman lapsesi suuntaan edes vaivoin "kummeuden" yleisellä mittapuulla saati verrattuna omaan tekemiseesi vielä vähemmän? Olet siis itse hoitanut kummeutesi hyvin mutta voiko sen omatunnotta lopettaa em. syystä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavuorisuuta ei ollut. Joten nimelisenä kumina rippi juhla oli viimeinen kun muistin. Oli hoitaja ostaja tarvehankinna johonkin kummilapsen 13 vuoden ikään.Kun alkoi jo serustelee ymm.Lapsenkin sai 17 vuotiaana. Vuoroin vieraissa ei kumilapsen lapsuus koti.Kaikki keskitty minun kotini.Oman vuokra asunon hän sai 18 vuotiaana ja ei osoitetta jakanut tai puh.num.Joten se oli siinä..

Vierailija
2/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole lapsen vika, että vanhempansa tuollaisia, muistaisin pienesti synttärinä ja jouluna. Jos vanhemmat itse pyytäisivät hoitamaan tms., sanoisin varmaan suoraan tuosta, etten enää hoida, koska yksipuolista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi vaan, yritä pärjäillä. Sinä olet ihan itse ottanyt roolin vastaan ja toiminut niin kuin olet toiminut. Et voi päättää muiden puolesta minkälaisia heidän tulee olla.

Valitettavasti näin se menee. Voit nyt siis ihan ilman meidän lupaa lopettaa tai jatkaa.

Vierailija
4/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoisin lahjat, ja hoitoapua pyydettäessä tekisin saman tien sitovan vastaehdotuksen. Jos minä otan huomenna, otatko sinä lapseni ylihuomenna.

Vierailija
5/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt vielä, että olet käyttänyt hirveästi rahaa kummilapseesi ja valita lisää siitä kuinka huonosti toiset ovat niin tehneet. Hohhoijaa..

Vierailija
6/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastavuorisuuta ei ollut. Joten nimelisenä kumina rippi juhla oli viimeinen kun muistin. Oli hoitaja ostaja tarvehankinna johonkin kummilapsen 13 vuoden ikään.Kun alkoi jo serustelee ymm.Lapsenkin sai 17 vuotiaana. Vuoroin vieraissa ei kumilapsen lapsuus koti.Kaikki keskitty minun kotini.Oman vuokra asunon hän sai 18 vuotiaana ja ei osoitetta jakanut tai puh.num.Joten se oli siinä..

Jaaha.

Vierailija
7/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minimoisin lahjat, ja hoitoapua pyydettäessä tekisin saman tien sitovan vastaehdotuksen. Jos minä otan huomenna, otatko sinä lapseni ylihuomenna.

Minä en. En antaisi tai pyytäisi hoitoapua yhtään ja lahjoja ei tulisi. Kyllä he pärjäävät ilman sinuakin ja sinä ilman heitä. Käytä rahasi mielummin viisaammin. Tuo sinun ehdotukses on typerä ja nolo.

Vierailija
8/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummius nykyään on vain nimi paperissa koska ei sen alkuperäinen tarkoitus toimi. 

Kummin tehtävät

Kummi

toimii kastetilaisuuden todistajana. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan vähintään yksi tai kaksi henkilöä todistamaan kastetoimitusta.

on kummilapsensa aikuinen ystävä

huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä.

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat

Tässä muistin virkistämiseksi. Kuka on keksinyt joulu ja synttärilahjat elikkä rahastaa tälläkin muuttamalla kummius kaupalliseksi. Voiko mitään ystävyyttä enää olla ilman rahastamista. 

Vierailija
9/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan ole lapsen kummeilta mitään odottanut. Koskaan eivät ole olleet hoidossa kummeilla. Pienesti toinen on joskus lapsis muistanut syntymäpäivänä, ihan omasta aloitteestaan. Koko kummius alkaa olemaan menneen maailman juttu.

Vierailija
10/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ajattelisi ottaa lasta hoitoon tai yrittää pummia sieltä hoitajaa omalleni. En myöskään stressaisi mistään juhlista, mutta olisin aina asiallinen ja aikuinen. Se riittää.

Vierailija
11/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme tuo hoitoapujuttu on? Miksi jonkun vieraan perheen pitäisi antaa sitova sopimus jostakin hoitoavusta sinulle?

Vierailija
12/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuon kummiuden kuulu mitään kaupankäyntiä olla. Miksi ap on ottanut lapsia hoitoon, jos edellyttää vastavuoroisuutta ja sitä ei tule. Myöskään kukaan ei varmasti ole pakottanut ostamaan lahjoja. Eihän me tiedetä toisten perheistä, mistä syystä eivät ole vastavuoroisia. Ehkä ei ole rahaa, aikaa, voimavaroja tms. Ei pidä tehdä semmoisia asioita, joista sitten seuraa välit poikki draamaa. Myös lapselle kammottavaa semmoinen. Kummius kuuluu lähinnä nykypäivänä tuohon kasteperinteeseen. Ainakin minä olin kiitollinen, että tähän kummit lupautuivat. Muuten en heiltä mitään odota lasteni suhteen.

Vierailija
13/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme tuo hoitoapujuttu on? Miksi jonkun vieraan perheen pitäisi antaa sitova sopimus jostakin hoitoavusta sinulle?

Olen eri kuin tuo jolle vastasit. Miksi kirjoitat "vieraan perheen "? Eihän kummi mikään vieras ole, vai otetaanko teidän suvussa joku randomtyyppi kummiksi? Kyllä näköjään toisilla nämä kummiasiat ovat pahasti hukassa, ei ihme että kummius on kärsinyt suuren inflaation. Ja tuskinpa tuo kirjoittaja tarkoitti mitään kirjallista sopimustakun puhui sitovasta.

Vierailija
14/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin, että kummi on lapsen aikuinen ystävä on uutta käsitystä. Kummin ainoa tehtävä on todistaa lapsen kristillinen kaste (ja periaatteessa osallistua kristilliseen kasvatukseen).

Kaikki muu, lahjat ja hyysäämiset, niitä ei ennen vanhaan ollut. Joku varakkaampi henkilö saattoi tukea lasta rahallisesti tai esim. ottaa kasvatikseen, jos vanhemmat vaikkapa menehtyi. Kun sosiaaliturvaa ei sinällään muutoin ollut. Mutta yleensä sen kummempia yhteyksiä ei lapsen ja kummin välillä ollut. Kunhan ehkä kyläiltiin tai sukuloitiin perheissä muutoin. Lapsi ei todellakaan ollut mikään maailman napa, jota lahjottiin tai huomioitiin jotenkin erityisesti.

Vierailija
15/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin lahjomisen kokonaan jos tie kulkee vain yhteen suuntaan. Monelle kummi on vain lahja-automaatti ja sellaiseen ei pidä suostua.

Vierailija
16/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kuinka?

Vierailija
17/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pettynyt, kun sukulainen, jonka pyysimme puolisonsa kanssa kummiksi esikoisellemme, ei pyytänytkään meitä kummeiksi heidän esikoiselleen, joka syntyi n. vuosi meidän esikoisen jälkeen. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt, ettei vastavuoroisesti oltaisi pystytty huolehtimaan kummilapsesta, joten ihan varmaan viisas ratkaisu, jottei synny kateutta tai riitaa, että miksi joku saa kummeilta enemmän huomiota jne.

Siis oma lapsemme sai olla kummien luona ja mahdollistivat asioita, jotka eivät olisi muuten olleet mahdollisia. Meidän taas olisi ollut vaikeaa vuorotyötä tekevinä ottaa heidän lastaan meille ja toisaalta tuloerotkin ovat niin suuret, ettemme olisi voineet kummilasta lahjoa samalla tavalla kuin toisinpäin. Siitä ollaan kuitenkin iloisia, ettei ole välit kokonaan menneet kummeihin, vaikka omamme on jo aikuinen.

Vierailija
18/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuon kummiuden kuulu mitään kaupankäyntiä olla. Miksi ap on ottanut lapsia hoitoon, jos edellyttää vastavuoroisuutta ja sitä ei tule. Myöskään kukaan ei varmasti ole pakottanut ostamaan lahjoja. Eihän me tiedetä toisten perheistä, mistä syystä eivät ole vastavuoroisia. Ehkä ei ole rahaa, aikaa, voimavaroja tms. Ei pidä tehdä semmoisia asioita, joista sitten seuraa välit poikki draamaa. Myös lapselle kammottavaa semmoinen. Kummius kuuluu lähinnä nykypäivänä tuohon kasteperinteeseen. Ainakin minä olin kiitollinen, että tähän kummit lupautuivat. Muuten en heiltä mitään odota lasteni suhteen.

Täsmälleen näin meilläkin. Meillä on kolme lasta, nyt jo isoja, mutta emme me kummeilta odottaneet mitään muuta kuin mukavaa käytöstä ja sen olemme saaneet runsain mitoin.

Me olemme seitsemän lapsen kummeja ja kaikki lapset ovat nyt jo 17-32 vuotiaita. Olemme antaneet heille aikoinaan pieniä lahjoja ja jutelleet, kun ovat vastaan tulleet, mutta siinä kaikki. Muutama lapsi ei ollut ole näkyneet oikeastaan mitenkään meidän elämässä enää vuosiin, mutta esimerkiksi sisartemme lapset näemme muutaman kerran vuodessa ja kuulemme heistä enemmän. Se riittää hyvin kaikille.

Vierailija
19/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummeus?!!! Opettele suomen kieltä.

Vierailija
20/32 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kuin tuo jolle vastasit. Miksi kirjoitat "vieraan perheen "? Eihän kummi mikään vieras ole, vai otetaanko teidän suvussa joku randomtyyppi kummiksi? Kyllä näköjään toisilla nämä kummiasiat ovat pahasti hukassa, ei ihme että kummius on kärsinyt suuren inflaation. Ja tuskinpa tuo kirjoittaja tarkoitti mitään kirjallista sopimustakun puhui sitovasta.

Mieti mitä haluat. :)

No en nyt sanoisi vaikka oman kummini perheen olevan mikään kovin tuttukaan, ei ainakaan omaan perheeseeni kuuluva, vaikka sukulaisia ovatkin.

Lasteni kummit tulivat meidän vanhempien sisaruksista ja ystävistä, mutta esimerkiksi ystäväni miestä en ole nähnyt sitten sen jälkeen, kun he erosivat ja mies muutti toiselle puolelle maapalloa. Ei hän takuulla edes tunnistaisi lastamme, jos vastaan tulisi, joten aika vieraaksi hän on jäänyt.

Mieheni ei kuulu enää kirkkoon ja ainakin kaksi kummeista on eronnut kirkosta näiden vuosien aikana ja kummius on olllut muutenkin lähinnä kastetilaisuuden juttu, ei yhtään sen enempää. Ystävät ja sukulaiset ovat läsnä sen verran kuin ovat perheeni elämässä ja se riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä