Oletteko käyneet värianalyysissä?
Liputatteko sen puolesta? Piristyikö ilme? Menikö vaatekaappi uusiksi? Suositteletteko sitä?
Kommentit (28)
Kyllä, ja suosittelen todellakin.
En tiedä, millaisia värianalyysejä tällä hetkellä on. 20 vuotta sitten kävin sellaisessa, mistä sai lopulta tietokoneanalyysin jälkeen väriviuhkan, missä 40 kpl suositussävyjä. Kaikkia ei tule kaupoissa vastaan yhtä usein kuin toisia, mutta eipä vaatekaapissa enää juuri muita sävyjä ole, korkeintaan noiden "hyvin lähisukulaisia".
Kiva juttu on ensinnäkin se, että täysin väärät värit ja sävyt jäävät jatkossa sinne kauppaan. Eipä väliä, jos joku väärä sävy on tämän syksyn se ja tuo iso hitti, se on muille.
Toinen tosi kiva juttu on se, että omilla sävyillä on taipumusta sopia toinen toisiinsa. Omat kirkkaat sävyt sopivat käytännössä kaikkiin omiin neutraaleihin tummiin tai vaaleisiin sävyihin, koska kaikki ovat sitä samaa sävymaailmaa (joka on joillakin ihmisillä lämmin, kellertävä/rusehtava, ja toisilla viileä, sinertävä/harmahtava). Eli pukeutumisesta tulee helppoa ja nopeaa max yksi kirkas sävy per kokonaisuus, loput neutraaleja/tummia/vaaleita ja lopputuloksista enemmän oman itsen näköisiä.
Oma tyyli alkaa myös selkiytyä, kun huomaa, että mieluummin ostaisi vaikka kolmen euron oikeansävyisen T-paidan kuin itselle vääränsävyisen, muka pirteän muotihirvityksen.
Tosi paljon iloa on tuonut tuo, mihin aikoinaan ajauduin vain koska huomasin muutamalla muulla, miten hienosti heidän sävynsä pukivat heitä.
Olen käynyt ja vaatekaappi meni uusiksi. Kaikki mustat vaatteet lähti (niitä oli ennen paljon). Vaatteita on huomattavasti vähemmän, kun kaikki sopivat sävyltään toisiinsa ja helppo ottaa kaapista melkein mikä tahansa vaate.
Pitäisi käydä, koska pukeudun mustaan ja harmaaseen helppouden takia, kun en tiedä mikä muu sopii. Jotain vihreän sävyjä käytän myös. En kyllä tiedä, osaisinko sittenkään pukea mitään värillistä päälle, en halua erottua... Saatan olla totaalisen väärässä, mutta omasta mielestäni musta käy mulle. Olen vaaleaihoinen, vähän pisamainen, kirkkaansiniset silmät ja keskiruskeat hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi käydä, koska pukeudun mustaan ja harmaaseen helppouden takia, kun en tiedä mikä muu sopii. Jotain vihreän sävyjä käytän myös. En kyllä tiedä, osaisinko sittenkään pukea mitään värillistä päälle, en halua erottua... Saatan olla totaalisen väärässä, mutta omasta mielestäni musta käy mulle. Olen vaaleaihoinen, vähän pisamainen, kirkkaansiniset silmät ja keskiruskeat hiukset.
Kannattaa käydä. Voithan senkin jälkeen pukeutua voittopuolisesti tai vaikka pelkästään neutraaleihin sävyihin, jos niissä viihdyt.
Värianalyysi voi jopa neutraaleissa sävyissä tuoda uusia ideoita... Mitä keillekin, useita harmaan/ruskean sävyjä, khaki, taupe...
Olen oppinut jo teininä mitkä värit ja sävyt toimivat. Ongelma on siinä että kun on esim. pastellit, beige tai neonvärit muodissa ei muuta meinaa sitten löytyä, tosin nettikauppojen johdosta on paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se parjattu musta käy mielestäni monelle.
Minulla on omaakin värisilmää joten en ole maksanut siitä, että joku kertoo että olen syysihminen ja minulle sopii lämpimät murretut sävyt. Olen pari kertaa saanut lahjaksi esim. pääsiäistipun keltaisen paidan, joka päällä näytin aivan kuolleelta. Samoin valkoinen, siniset ja kirkkaat vihreät saa ihoni näyttämään kelmeältä.
Olen käynut ja siinä todella näkee eron. Melkein kaikki värithän on ok mutta se sävy! Jotkut sävyt saa ihon hohtamaan. Ei mennyt uusiksi vaatekaappi, ja pukeudun edelleen mihin huvittaa ja mustaa käytän aina juhlissa, se vaan on niin makee väri. Mutta silloin laitan enemmän meikkiä.
Tein netissä ja uskon tulokseen joten tuskin lähden ammattilaisen luokse sellaiseen. En laita vaatekaappia uusiksi mutta tiedän mitä värejä en enää osta vastaisuudessa.
Olen käynyt 30v sitten ja harrastanut niitä lähes saman ajan. Nyt ajattelin kouluttautua konsultiksi vihdoin, olisi mun unelmatyö!
Kaksi kertaa kävin, eikä kumpikaan osannut analysoida minua varmasti. Kolmatta en yritä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt 30v sitten ja harrastanut niitä lähes saman ajan. Nyt ajattelin kouluttautua konsultiksi vihdoin, olisi mun unelmatyö!
Mä haluaisin myös. Missä koulutetaan? Oon ollut pitkään työtön. Pitääkö tutut ja ihmiset huuhaana?
Jostain syystä monilla vähänkään punatukkaisilla on vihreitä vaatteita.
En ole koskaan käynyt, en ole katsonut tarpeelliseksi maksaa sellaisesta.
Osaan katsoa sopiiko joku väri minulle vai ei. Musta ja kirkkaanpunainen eivät esimerkiksi sovi minulle lainkaan, mutta tietyt punaisen sävyt sopivat minulle hyvin. Mustia housuja tai hamettakin saatan pitää jossain sellaisessa tilanteessa, mihin ne ovat parhaat, mutta yläosaksi pyrin valitsemaan jotain paremmin sopivaa väriä.
Ei paljon kannata käydä kun värivalikoima kaupoissa on lähes pelkkää mustaa, valkoista ja harmaata ympäri vuoden.
Tiedän muutenkin, että lämpimät ja kirkkaat kevään värit sopivat itselleni parhaiten mutta niitä on tosi harvoin myynnissä. Syksyn ja talven värejä muudaan selvästi eniten.
Itselleni sopii kirkas punainen, kirkas pinkki,kirkas sininen,kirkas vihreä, kirkas vadelma/koralli,jade tummansininen. Hiukset vaaleat, värjätyt mutta muutenkin vaalea. Silmät siniharmaat,pisamia. Osaako joku sanoa vuodenaikani näkemättä? Liian vaaleissa väreissä olen valju.mutta liian tummatkaan ei sovi.keskitummat kirkkaat huulipunat, ei beiget tai vaaleat pinkit.
Olisihan se kiva mutta kun kaupoissa ei myydä eri värisiä vaatteita juuri ollenkaan siinä määrin mitä näissä analyyseissä värit sopisivat.
Alkaa harmittamaan vaan entistäkin enemmän kun omia värejä ei löydy. Muistan tämän harmituksen jo 90-luvult kun tämä oli enemmän tapetilla ja yritin omia värejä löytää.
Mä teetin netin kautta etänä (Stylisti Annika Löfbergillä). Piti ottaa meikitön valokuva luonnonvalossa, niin että on neutraalin väriset vaatteet päällä ja lähettää.
Sain sitten jonkun ajan päästä kotiin tulokseni, että olen Tumma talvi. Sen lisäksi että sain ne värikartat, sain myös selventävän esitteen, joka esitteli sitä miten tulokseen oli päädytty. Se oli minusta tosi hyvä, koska siinä itse näin, miten eri vuodenaikojen värit vaikuttaa omaan väritykseeni. Olin ihan samaa mieltä analyysin tekijän kanssa, että kaikkein huonoimmat oli pehmeät värit, lämmin ja kylmä molemmat sopivat melko hyvin mutta aavistuksen enemmän kylmän suuntaan, sekä kirkkaat että tummat värit sopivat erinomaisesti, mutta vielä parempi oli tumma kuin kirkas. Joten se tumma ja aavistuksen kylmään päin kallellaan mutta melko neutraali tarkoitti Tummaa talvea. Sopivimpien vaatevärien lisäksi tuli meikkiväriopas ja kuosiopas.
Mulle tuo oli ihan tosi hyvä apu, koska mä olin kuvitellut olevani Pehmeä syksy, koska tukkani on sellainen maantienruskea. Ja tosiasiassa värianalyysimateriaalista näin, että pehmeän syksyn ja kesän värit oli oikeasti kaikkein huonoiten ihonväriini sopivat. Sameat murretut värit tekee itsenikin samean näköiseksi, tarvin kirkkautta ja/tai tummuutta. Olen alkanut hankkia meikkejä ja vaatteita tuon mukaan, ja onpa se ollut yllätys miten hyvältä jopa ilman meikkiä näytän oikeanvärisissä vaatteissa. Ja mullehan yksi erittäin hyvä on musta, jota aina välttelin, koska "ei sovi suomalaisille" ja "mä olen pehmeä vuodenaika joten beigeä ja oliivinvihreää ja sen sellaista). Ja tosiasiassa joku musta ja tulipunainen on se missä näytän parhaalta.
En ole. Tein sen itse parin kirjan avulla.
Sen jälkeen ymmärsin miksi olin vaistomaisesti karttanut tiettyjä värejä ja suosinut muita.
Oli yllätyksiäkin. Kyllä värianalyysi kannattaa tehdä.
Värityyppejä on sitten 12 eikä 4.
Esim. itse olen Pehmeä syksy, mikä on aivan erilainen kuin nelijaon Syksy.
En, mutta olen itse tutustunut aiheeseen. Netistä löytää googlettamalla vaikka mitä tietoa, värikarttoja ja testejä, varsinkin jos englanti sujuu. Suosittelen kyllä edes perusjutut lukemaan, niin avautuu silmät sille, miten oikeat sävyt todellakin vaikuttavat positiivisesti ulkomuotoon.