Kiinteiden /vellien aloitus?
Miten kannattaisi aloittaa antaa velliä tai jotain muuta vähän täyttävämpää kolme kuukautiselle tyttelille.
Ilmeisesti jotain velliä voi antaa. Minkä merkkistä kannattaisi antaa ja kuinka vähän kerrallaan ensimmäisillä kerroilla?
Tyttö herää öisin usein syömään, joten ajattelin että ravisevampi ruoka varmaan parantaisi asiaa.
Kuinka paljon teidän kolmekuukautiset ovat syöneet esim velliä iltaisin ennen nukkumaan menoa?
Kommentit (11)
Et ehkä kaipaa tätä vastausta, mutta mä en antaisi velliä ollenkaan noin pienelle, ellei siihen ole erityistä syytä. Keskosena syntyneelle esikoisellemme aloitettiin kiinteät jo 4-kuisena lääkärin " määräyksestä" . 5-kuisena mukaan otettiin iltapuuro. Yöuniin sillä ei ollut mitään vaikutusta, ei tosin onneksi tullut mahavaivojakaan. Kasvussa sen sijaan näkyi notkahdus kuukausi kiinteiden aloittamisesta.
sillä meille ne vellit ei tuoneet mitään helpotusta. :( Koska kyseessä oli esikoinen, en tiennyt tollasesta tiheän imun kaudesta mitään. Neuvolassa vaan suosittelivat aloittamaan kiinteät juuri tuolloin vajaa 4kk iässä ja minä tyhmä sitten menin ja aloitin. Eikä mitään vaikutusta nukkumiseen!!
Mieluummin siis antaisin pienen vauvan suoliston kehittyä ihan rauhassa, ennenkuin alkaisin noita puuroja ym. kiinteitä syöttämään. Tämän virheen tein siis ensimmäiseni kohdalla ja jos toisen saan, aion vain ja ainoastaan imettää 6kk.
Tiheän imun kausi n. 3-4 kk iässä = vauva tankkaa usein, eli " tilaa" itselleen lisää maitoa.
Mä siis olen myös sitä mieltä, että vauvallasi on toi täysin normaali tiheän imun kausi, jota ei kannata sekoittaa maidon riittämättömyyteen. Eli jos haluat antaa vauvasi suolinukan kehittyä ihan rauhassa (vaikuttaa mm. myöhemmällä iällä diabeteksen puhkeamiseen), kuten mä EN tehnyt, niin suosittelisin jatkamaan vielä ilman mitään vellejä ja puuroja. Jaksamista, toi kausi menee ohi ja syötöt taas tasaantuu. Mulla on edelleen huono omatunto siitä, että aloitin liian aikaisin kiinteät :(
me alotettiin vellien anto 3kk koska juo niin paljon maitoa.
me alotettiin maissivellillä ja nyt juodaan peruna-porkkanaa. meillä tyttö juo 200ml velliä yötä vasten eikä syö kun aamulla 7.00-7.30!!
että meillä kyllä yöt parani kun alotettiin velli.
k.h.p ja tyttö 0609
me alotettiin 20ml ja 140ml maitoa jne..
meillä syödään 20.00-> ja nukkuu 20.30-> ja aamulla seiskalta noustaan.
Vauvan vuorokausirytmi muodostuu kai siinä vaiheessa, ja vauva alkaa ymmärtää että yöt on nukkumista varten. Tai ainaskin meidän vauvat on sen silloin hoksanneet.
Keskimmäiselle kyllä aloitettiin vellit 3,5 kk ikäisenä kun neuvolassa rähistiin liian pienestä painon noususta. Ensin annoin 20-25 milliä mutta viikon päästä joi jo 2 desiä kerralla. Mutta yöunet oli keskeytymättömät jo ennen sitä.
Maissivellillä kannattaa aloittaa, se on hellävaraisinta pienen vatsalle. Tai vaihtoehtoisesti voi antaa löysää perunasosetta. Kotimaisia viljoja sisältäviä vellejä ja puuroja vasta 5 kk ikäisestä ylöspäin.
k.h.p:
me alotettiin vellien anto 3kk koska juo niin paljon maitoa.
me alotettiin maissivellillä ja nyt juodaan peruna-porkkanaa. meillä tyttö juo 200ml velliä yötä vasten eikä syö kun aamulla 7.00-7.30!!
että meillä kyllä yöt parani kun alotettiin velli.
k.h.p ja tyttö 0609
joo,siis meilläkin nukkunut aina hyvin tää toinen ennen velliä söi aamuyöstä kerran,mut tyyliin joku 70ml joten annoin velliä ja sekin jäi pois. =) esikoinen nukkui kanssa 3kk ikäsenä täysiä unia vellin voimin. esikoisen kanssa alotettiin vellit sen takia kun ei paino meinannu nousta. tää toinen oli melkeen kilon isompi syntyessään..
Onhan se aivan kamalaa ja epäinhimillistä jos vauva (alle 5-6kk) heräilee yölläKIN syömään.
Hei halooo:O
odottele rauhassa ja anna suoliston kehittyä..! Mikä ihmeen kiire monilla on siirtyä tuhdimpaan?!? Ei niitä suosituksia hatusta ole vedetty (toivottavasti) ja niitä olisi tarkoitus noudattaakin!! *eriasia keskoset yms. erityistapaukset*
Imetätkö vai syökö vauva pulloa? Millaisia määriä? Monenko tunnin syöttövälit? En ole paraskaan neuvomaan,koska meidän 7kk vauva heräilee usein yöllä kiinteiden aloituksesta huolimatta, mutta nuo asiat voisivat vähän valaista tilannettanne..
Imetän niin paljon kuin mahdollista ja annan korviketta noin 200-400ml päivässä.
Syöttöväli on n.2tuntia. Rinta kun ei kelpaa kun vain unilta herättyään.
Syötän yölläkin yleensä yli viisi kertaa, joten yö unet jää aika vähiin.
Ja olenkin miettinyt että voisiko univajeenikin vähentää maidon määrää?
Kun olen antanut iltaisin korviketta niin tyttö on nukkunut jopa 4 tuntia putkeen, ja se on pitkä aika. Yöllä taas kun olen imettänyt niin unet eivät taas kestä kahta tuntia pidempään.
... Vellejä ei nykyään suositella enää ollenkaan vaan puuroja :-) Lisäksi ainakin meidän neuvola ohjeissa lukee että vellit ja puurot alkaen 5kk!! Purkeissakin lukee että 4kk. Vauvoilla on usein kolmen kuukauden iässä n. tiheän imun kausi, jolloin syödään usein, myös yöllä. Niin ja meillä syödään 4 kiinteää kunnon ateriaa päivässä ja yöllä tällä hetkellän. 3-10 kertaa :-( Eli ei ne kiinteät aina sitä onnea tuo...
Kannattaa aina muistaa, että vauvat ovat vauvoja, ja ne heräilevät/syövät öisin, mutta vauvaikä on onneksi lyhyt ;-)
Haginalle