Missä on ne sadattuhannet työpaikat, jotka Petterin mukaan kärsivät työvoimapulasta, eikä työttömät suostu menemään niihin?
Tällaistahan Petteri on jauhanut, että on valtava työvoimapula, kun on satoja tuhansia työpaikkoja auki, joihin kukaan ei hakeudu? Eikä työttömän kannata hakeutua näihin työpaikkoihin joihin tarvisi vain kävellä sisään. Kun tuet ovat enemmän kuin palkka.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ans kattoo miten momi irtisanottu pärjää, kun odottelee tukia 2 kuukautta irtisanomisen jälkeen.
Pankki on kyllä antanut ohjeen kaikille, että pitää olla säästössä 2 kuukauden asumis- ja ruokarahat, kun odottelee tukirahoja.
Yhtiölainaan ei saa lyhennysvapaata.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Vuoden päästä ei saa enää asumistukea omistusasuntoon.
Vuokra-asuntoon saa asumistukea, kun on 10000 tilillä maksimissaan rahaa.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa, sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Tuttu pienyrittäjä laittoi toimistotyöntekijän paikan julkisesti auki. Iso virhe. Hyviä hakijoita tuli paljon mutta puhelun lauloi seuraavat päivät tauotta.
Viikolla tuli telkkarissa, että jos saa asumistukea niin ei pysty säästämään enää omistusasuntoon rahaa enempää kuin 10000, koska asumistukea ei saa enää, jos on tilillä enemmän kuin 10000.
Tosi kiva hakea noita työpaikkoja kun hakijoita on yleensä satoja per paikka. Johonkin harjoitteluunkin on yli 100 hakijaa. Että semmoinen pula!
Vierailija kirjoitti:
Viikolla tuli telkkarissa, että jos saa asumistukea niin ei pysty säästämään enää omistusasuntoon rahaa enempää kuin 10000, koska asumistukea ei saa enää, jos on tilillä enemmän kuin 10000.
Myöskään opiskelijat eivät saa asumistukea, jos tilillä on enemmän kuin 10000, esim. vanhempi ja mummot säästäneet rahaa.
Ja lisäksi opiskelijan asumistukea leikataan 75 euroa kuukaudessa.
Kun mä opiskelin erikoistuakseni uuteen ammattin ja piti hakea harjoittelupaikka eli olin ilmaista työvoimaa, niin eipä silloinkaan otettu töihin, vaikka hakemuksia laitoin yrityksiin kymmenittäin. Ja mulla oli kuitenkin 30 vuoden kokemus, jota tarvittiin myös tässä uudessa ammatissa. Vaan ei, tiukassa oli, että löysin sen yhden paikan, jota tarvittiin valmistumiseen.
Minäki haluaisin nähdä ne työpaikat. Osa-aikaisia, määräaikaisia, provikkapalkalla tai yrittäjänä tehtäviä kyllä löytyy.
Mutta osa-aikatöihin mennyt on työllistynyt väärin, työkkäri lyö heti sormille että virheen tein. Työtä ei myöskään saa vaihtaa kuin kokoaikaiseen toistaiseksi jatkuvaan vaan karenssia pukkaa.
Provikkapalkalla et saa soviteltua päivärahaa, koska et voi yleensä todistaa että tunnit on vähäiset, olematon palkka ei ole syy sasda soviteltua, myös tunnit pitää todistetusti olla vähäiset.
Yrityäjänä olet vieläkin suuremmassa nesteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään opiskelijat eivät saa asumistukea, jos tilillä on enemmän kuin 10000, esim. vanhempi ja mummot säästäneet rahaa.
Jos vanhemmat säästää omissa nimissä rahaa niin siitä menee lahjavero, jos sen siirtää lapselle. Vain tietyn verran saa vuodessa sirtää rahaa.
Yrittäjillä katsotaan jatkossa lisäksi kaikki tulot asumistukeen vuokra-asuntoon, ei pelkkiä yel-tuloja.
Ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea vuoden päästä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikotiellä pelkästään 24 802 avointa työpaikkaa + Duunitori 29 768 + piilotyöpaikat, kyllä niitä melkein 100 000 vapaata paikkaa on, sieltä vaan valitsemaan itselle työpaikkaa.
Ja näissä ei ole yhtään samaa paikkaa?
Työkkärin sivuilla on osa työpaikoista 2 kertaan ja viime keväänä siellä oli kesätöitä johon toivottiin alan opiskelijaa.
Kesällä joku mummo haki avustaajaa kesämökilleen puutarhan hoitoon. Työtunteja 10 kuukaudessa ja pitää kulkea omalla autolla, kun mökille ei kulje julkisia.
Siitä se ura urkeneepi pikku-Petterin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei kiinnosta työnteko, heitä kiinnostaa laiskottelusta saatava raha. Vaikka töihin tultaisiin hakemaan kotoa, ei voida millään lähteä, koska silloinhan menettää etuudet.
Mä tein viime talvena 6 kuukauden sijaisuuden, viimeinen palkka tuli maaliskuun lopussa ja seuraavan kerran ansiosidonnainen tuli tilille toukokuun lopussa.
Tuossa tilanteessahan viimeinen palkka on kuitenkin ollut tavallista isompi, koska sulle on maksettu rahana pitämättömät lomat, eikö niin? 6kk pätkästä niitä kertyy jo jonkin verran.
Ei työttömyys statuksena oikeuta etuuksiin monikossa. Pienituloisuus oikeuttaa. Mitä työtä tekee ne ääliöt, jotka eivät tajua että työttömien joukko vaihtuu jatkuvasti? Osa työllistyy, osa menee kouluun, osa eläkkeelle. Tilalle tulee uusia konkurssien, määräaikaisuuksien loppumisen, irtisanomisten ja opiskelun päättymisen myötä, kun kaikille valmistuneille ei töitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat säästää omissa nimissä rahaa niin siitä menee lahjavero, jos sen siirtää lapselle. Vain tietyn verran saa vuodessa sirtää rahaa.
Käteinen on keksitty kauan sitten.
Kokkarit lupasivat laittaa köyhät kyykkyyn. Nyt pitävät lupauksestaan kiinni.
On kyllä ihmeeliseksi itkuksi mennyt Suomalaisten asenne,Petteri sitä ja tätä,ottakaa nyt itseänne niskasta ja ryhdistäytykää.Selitys selityksen perään,minä en voi sitä enkä tätä,kun minä olen sitä ja tätä.Laittakaa asenteenne kohdilleen,sillä on jo paljon voitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei kiinnosta työnteko, heitä kiinnostaa laiskottelusta saatava raha. Vaikka töihin tultaisiin hakemaan kotoa, ei voida millään lähteä, koska silloinhan menettää etuudet.
Mä tein viime talvena 6 kuukauden sijaisuuden, viimeinen palkka tuli maaliskuun lopussa ja seuraavan kerran ansiosidonnainen tuli tilille toukokuun lopussa.
Tuossa tilanteessahan viimeinen palkka on kuitenkin ollut tavallista isompi, koska sulle on maksettu rahana pitämättömät lomat, eikö niin? 6kk pätkästä niitä kertyy jo jonkin verran.
Ne oli 500. Jatkossa ansiosidonnaista saa vielä myöhemmin, koska ensin pitää työsuhteen jälkeen olla ilman rahaa noiden lomapäivien verran, sitten 5 päivän karenssi (, se on kerran vuodessa) ja vasta sitten alkaa ansiosidonnaisen odottelu.
Niin, missä ne ovat? Marinkin ahersi aktiivimallin kimpussa, kun oli niin paljon tekijäpulaa ja töitä tarjolla. Mikset kysynyt jo silloin, vai kysyitkö?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihmeeliseksi itkuksi mennyt Suomalaisten asenne,Petteri sitä ja tätä,ottakaa nyt itseänne niskasta ja ryhdistäytykää.Selitys selityksen perään,minä en voi sitä enkä tätä,kun minä olen sitä ja tätä.Laittakaa asenteenne kohdilleen,sillä on jo paljon voitettu.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Heinäkuussa tuli uudistus, että yrityksille lisättiin palkkatuea eli yritys saa ottaa työttömän töihin 5 - 10 kuukaudeksi ja valtio maksaa 50 % palkasta tai 70% riippuen työkyvystä. Tuon jälkeen saa ottaa aina uuden työttömän tilalle.
Kyllä työpaikkoja on kunhan saadaan niihin tekijät. Suunnitelmissa on tuoda afrikasta ja lähi-idästä puoli miljoonaa karvista, timppaa ja hiekkistä.
Yhtiölainaan ei saa lyhennysvapaata.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html