Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 55 v ja risat työntekijään ei työnantajien kannata enää panostaa: miksi huudetaan sitten, että menkää työttömät töihin!

Vierailija
15.09.2023 |

Totuus on, että jo 40 v ja risat kohtaa ikärasismia rekrytoinneissa!

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a8d709ff-d14e-4f16-9e75-87f1734614c5

Mehiläinen kysyi työelämätutkimuksessaan esihenkilöiltä, mihin ikään saakka työntekijöihin kannattaa panostaa.

Yli puolet esihenkilöistä eli 55 prosenttia oli sitä mieltä, ettei ikä vaikuta siihen, mihin asti työntekijöihin kannattaa panostaa.
Muiden esihenkilöiden mielestä työntekijöihin kannattaa tutkimuksen mukaan panostaa keskimäärin 54 vuoden ikään saakka.
Mehiläisen asiantuntijoiden mukaan tämä on jopa huolestuttava tutkimustulos suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa samanaikaisesti pohditaan keinoja työurien pidentämiseksi ja työvoiman kilpailukyvyn ylläpitämiseksi.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit on kumminkin sitä ikäluokkaa, joka sitoutuu työpaikkaansa, ja hyviä työntekijöitäkin ovat. Jos olisin työnantaja, palkkaisin heitä. 

Boomerit ovat kyllä yli 70-vuotiaita jo.

Riippuu määritelmästä. 

Vierailija
22/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs työkaveri on tehnyt korona-ajan jälkeen enää määräaikaisia soppareita. On kolmisen kuukautta vuodesta poissa töistä. Ei ilmoittaudu te-keskukseen vaan miehensä kanssa ovat pitkällä kesälomalla silloin. Jos ilmoittautuisi ei saisi olla päivääkään työttömänä. Nytkin taas palasi elokuun lopussa töihin ja uusi soppari keväälle asti. Sairaanhoitajista on vain niin kova pula että hänelle tuo aivan mahdollista vaikka ikää on jo yli 60 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit on kumminkin sitä ikäluokkaa, joka sitoutuu työpaikkaansa, ja hyviä työntekijöitäkin ovat. Jos olisin työnantaja, palkkaisin heitä. 

Riippuu määritelmästä. 

Määritelmä on sodan jälkeen syntyneet suuret ikäluokat, eli 1945-1949 syntyneet.

Vierailija
24/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmyyrä kirjoitti:

Olen nyt 52, joten jos saisin potkut, niin mitenköhän mahtaisi käydä? Joko sitä saisi olla oloneuvoksena lopun ikäänsä työkkärin patistelemiselta rauhassa? Pärjäisin peruspäivärahalla ja sijoituksillani jo oikein mainiosti lopun ikääni. Eläkettäkin on kertynyt jo 2000€/kk.

Jos työsi on sote-opetus-teknisellä alla et todellakaan saa rauhaa työkkäriltä.

Joo, olisihan tässä vielä riski, että pääsisi takaisin työelämään, vaikka saisi potkut. Ehkä minä olisin työkkärin listoilla niin pitkään kuin saisin ansiosidonnaista. Sen jälkeen pärjäsin omillani. Peruspäivärahasta kertyisi vuodessa nettona noin 8000€, eli 11 vuoden peruspäivärahat olisivat 88.000€. En minä niiden takia enää millään pupukursseilla istuisi.

Vierailija
25/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei boomerit enää ole työelämässä. Harva babyboomerikaan enää on.

Vierailija
26/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan löysin aina uuden työn edellisen loputtua, viimeistään vuoden kuluttua.  Kun täytin 46, työhaastatteluissa alettiin enemmän tai vähemmän vinoilla iästä. Nyt 58-vuotiaana sain yhden haastattelukutsun koko viime talvena ja paikkaan valittiin 32-vuotias paljon vähäisemmällä kokemuksella. Olen jo henkisesti luovuttanut, mutta 500 euron tuen takia haen joka kuukausi turhaan töitä. Yleensä en saa edes vastausta.

Vierailija
27/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu määritelmästä. 

Määritelmä on sodan jälkeen syntyneet suuret ikäluokat, eli 1945-1949 syntyneet.

Totta on ja melko suuria olivat ikäluokat Suomessa vielä tuonne jonnekin 1950-luvun puoliväliin saakka, mutta...

...ottaen huomioon sanonnan nettialkuperän ja  sen pääasiallisen hokijaryhmän ja pääasiallisen käyttökontekstin, niin sitä ei pitäisi ottaa minään tarkkana  maamme oloihin ja historiaan sovellettuna, virallisena 'väestöpoliittisena määreenä ' jollekin tietylle ikäluokalle.

Eli kun joku nykyteini sitä Suomessa käyttää hän tarkoittaa sillä mitä todennäköisimmin samaa, kuin ennen sitä tarkoitettiin ilmaisulla 'vanha pieru' ,tai sitä ennen 'ikäloppu' tai 'homekorva' ja yleensähän se tarkoittaa jotain (varhaisteinin omien ) vanhempien ikäluokan edustajaa. (oli tämä sitten vaikka alle nelikymppinen).

Vierailija
28/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat naiset on parhaimpia työntekijöitä. Olen kaupassa saanut parhainta palvelua vanhoilta naisilta. Miehelle ostettiin puku. Vanhempi myyjärouva oli erittäin asiantunteva ja kärsivällinen kun sekoilimme.

Vierailija
29/41 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat naiset on parhaimpia työntekijöitä. Olen kaupassa saanut parhainta palvelua vanhoilta naisilta. Miehelle ostettiin puku. Vanhempi myyjärouva oli erittäin asiantunteva ja kärsivällinen kun sekoilimme.

En yhtään ihmettele. Itsekin olen huomannut, että myyjät 50+, ymmärtävät mitä on asiakaspalvelu.

Vierailija
30/41 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/41 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisiä palkataan töihin eläkeiässäkin,joista esimerkkinä hoitajat tai sitten korkeissa tehtävissä toimineet asiantuntijat. Kaikki muu jääkin sitten muhimaan oloihinsa. Hanttihommia voi ikääntyneempänä tehdä tai perustaa oma yritys.

Vierailija
32/41 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan alasta. Itse 51 ja hoitoalalla. Töitä saa tehdä varmaan 100-vuotiaaksi asti jos haluaa.

Vierailija
33/41 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän loppuvuodesta 50. Hieman vajaa vuosi sitten sain yhteydenton headhunterilta, joka kyseli kiinnostusta uuteen työpaikkaan. Hetken mietittyäni, laitoin paperit menemään ja selvisin voittajana maaliin. Edellispäivänä tuli 8kk täyteen uudessa työpaikassani. Tiimiläiseni ovat kaikki muut miehiä ja ikähaarukka 37-62v eli sovin loistavasti siihen keskelle.

En mainitse työpaikan nimeä mutta sinne ollaan nyt vuoden aikana palkattu paljon väkeä ja ikähaarukka on ollut 20-55 vuotta. Olen antanut kiitosta tästä HR:lle ja suoraan toimitusjohtajalle.

En edes tiennyt kyseisen firman olemassaolosta vaikka sijaitsi pari kilometriä edellisen vieressä ja työntekijöitä maanlaajuisesti 1.200. Onneksi mulla on LinkedIn profiili ja siellä  'olen avoin uusille tuulille' tai vastaava täppä oli aktivoituna - sitä kautta mut löydettiin.

Vierailija
34/41 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jos mikä on tyypillistä suomalaisista ikäsyrjintää.

Vierailija
35/41 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tutkimus. Myös Mehiläinen itse harrastaa ikäsyrjintää. Työnhaussa ohitetaan pitkän ammattitaidon omaavat ikää 55+ ja otetaan nuoret ja muutaman vuoden alalla olleet alle 30v.

Vierailija
36/41 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan nyt puhutaan 1960-1970 luvulla syntyneistä.

Vierailija
37/41 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Olen nyt 52, joten jos saisin potkut, niin mitenköhän mahtaisi käydä? Joko sitä saisi olla oloneuvoksena lopun ikäänsä työkkärin patistelemiselta rauhassa? Pärjäisin peruspäivärahalla ja sijoituksillani jo oikein mainiosti lopun ikääni. Eläkettäkin on kertynyt jo 2000€/kk.

Jos meinaat peruspäivärahaa nostella, et ole rauhassa työkkärin patistelemiselta. Ei sitä rahaa noin vain saa.

Vierailija
38/41 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö, minulle soittavat edelleen tarjoten töitä ja olen vanhuuseläkkeellä jo neljättä vuotta. Vaimo laittoi kaupungille työhakemuksen ja heti soittivat perään.

Kahden ihmisen otos on vain kahden ihmisen kokemus. Ei sillä ole mitään arvoa, kun puhutaan kymmenistä tuhansista työnhakijoista. 

Eikä välttämättä edes totta. Ei nyt sentään ihan kaikkea tarvitse uskoa, tämä höpö-höpö vaikuttaa olevan kaikessa kaikkien yläpuolella ja uhmaa suurinpiirtein fysiikan lakeja. Ettei vaan olisi itse Clark Kent.

Vierailija
39/41 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan löysin aina uuden työn edellisen loputtua, viimeistään vuoden kuluttua.  Kun täytin 46, työhaastatteluissa alettiin enemmän tai vähemmän vinoilla iästä. Nyt 58-vuotiaana sain yhden haastattelukutsun koko viime talvena ja paikkaan valittiin 32-vuotias paljon vähäisemmällä kokemuksella. Olen jo henkisesti luovuttanut, mutta 500 euron tuen takia haen joka kuukausi turhaan töitä. Yleensä en saa edes vastausta.

Yksi syy ikärasmin taustalla on palkkaus. Olet kokemuksinesi aivan liian kallis työnantajalle. Se kolmekymppinen tekee puolta halvemmalla eikä tajua mitään omista oikeuksistaan, ei ymmärrä pitää puoliaan. sitä onnhelppo viedä kuin litran mittaa. Tuollaisen minäkin palkkaisin, jos pomo olisin. 

Vierailija
40/41 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut. Kävin haastattelussa ja varsin sopivalta vaikutin työhön. Kunnes haastattelija alkoi luetella ihme juttuja työpaikasta esim kuinka siellä joku vaativa työntekijä kyttää toisia yms.

Vähän ihmettelin mutta sitten tajusin että IKÄ! Olin 58-vuotias. Eivät todellakaan halunneet iäkästä töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi