Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 55 v ja risat työntekijään ei työnantajien kannata enää panostaa: miksi huudetaan sitten, että menkää työttömät töihin!

Vierailija
15.09.2023 |

Totuus on, että jo 40 v ja risat kohtaa ikärasismia rekrytoinneissa!

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a8d709ff-d14e-4f16-9e75-87f1734614c5

Mehiläinen kysyi työelämätutkimuksessaan esihenkilöiltä, mihin ikään saakka työntekijöihin kannattaa panostaa.

Yli puolet esihenkilöistä eli 55 prosenttia oli sitä mieltä, ettei ikä vaikuta siihen, mihin asti työntekijöihin kannattaa panostaa.
Muiden esihenkilöiden mielestä työntekijöihin kannattaa tutkimuksen mukaan panostaa keskimäärin 54 vuoden ikään saakka.
Mehiläisen asiantuntijoiden mukaan tämä on jopa huolestuttava tutkimustulos suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa samanaikaisesti pohditaan keinoja työurien pidentämiseksi ja työvoiman kilpailukyvyn ylläpitämiseksi.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut työttömäksi yli 50-vuotiaana, on pienet mahdollisuudet päästä enää pysyvään työpaikkaan tai rekrytoiduksi ollenkaan. Tätäkään ei kokoomus suostu uskomaan työttömien vihakiimassaan. 

Vierailija
2/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 52, joten jos saisin potkut, niin mitenköhän mahtaisi käydä? Joko sitä saisi olla oloneuvoksena lopun ikäänsä työkkärin patistelemiselta rauhassa? Pärjäisin peruspäivärahalla ja sijoituksillani jo oikein mainiosti lopun ikääni. Eläkettäkin on kertynyt jo 2000€/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54-vuotias. Laitoin juuri työhakemuksen mielenkiintoiseen paikkaan. En usko kuulevani sieltä pihaustakaan, vaikka työ sopisi minulle kuin nenä päähän. Veikkaan, että palkkaavat jonkun alle kolmekymppisen.

Vierailija
4/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuitenkin töitä pitäisi tehdä seitsemänkymppiseksi. 

Vierailija
5/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa puhutaan rasismista kun todellinen ongelma on IKÄRASISMI. Ollut jo aikojen alusta, mutta ketään ei se kiinnosta koska ei ole trendikäs aihe. 

Vierailija
6/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Olen nyt 52, joten jos saisin potkut, niin mitenköhän mahtaisi käydä? Joko sitä saisi olla oloneuvoksena lopun ikäänsä työkkärin patistelemiselta rauhassa? Pärjäisin peruspäivärahalla ja sijoituksillani jo oikein mainiosti lopun ikääni. Eläkettäkin on kertynyt jo 2000€/kk.

Et saa peruspäivärahaa osallistumatta työkkärin sulkeisiin. Jos lähdet työkkärin ja sossun listoilta kokonaan ja elät muuten rahoillasi, ei kenelläkään ole nokan koputtamista. 

Vierailija
7/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa puhutaan rasismista kun todellinen ongelma on IKÄRASISMI. Ollut jo aikojen alusta, mutta ketään ei se kiinnosta koska ei ole trendikäs aihe. 

Se ei kiinnosta päättäjiä, koska pääasia on työttömän syyllistäminen työttömyydestään! Se on oikeasti suurin ongelma. 

Vierailija
8/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpö höpö, minulle soittavat edelleen tarjoten töitä ja olen vanhuuseläkkeellä jo neljättä vuotta. Vaimo laittoi kaupungille työhakemuksen ja heti soittivat perään.

Vierailija
9/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 54-vuotias. Laitoin juuri työhakemuksen mielenkiintoiseen paikkaan. En usko kuulevani sieltä pihaustakaan, vaikka työ sopisi minulle kuin nenä päähän. Veikkaan, että palkkaavat jonkun alle kolmekymppisen.

Toivottavasti tärppää kuitenkin. Sitten työnantajat valittavat, kun työntekijöillä ei ole kokemusta ja ikää saisi olla vain 20-27 vuotta!! Mielisairasta touhua työnantajilla. 

Vierailija
10/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta ja tulee pahenemaan jos hallituksen suunitelma irtisanomisen helpottumisesta tulee voimaan.

Vierailija
11/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö, minulle soittavat edelleen tarjoten töitä ja olen vanhuuseläkkeellä jo neljättä vuotta. Vaimo laittoi kaupungille työhakemuksen ja heti soittivat perään.

Kahden ihmisen otos on vain kahden ihmisen kokemus. Ei sillä ole mitään arvoa, kun puhutaan kymmenistä tuhansista työnhakijoista. 

Vierailija
12/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen nimi on ikäsyrjintä. Rasismi ja syrjintä eivät ole sama asia.

Vierailija
14/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin pitäisi huomioida tuissa, siis patistetaan töihin ensisijaisesti ne alle 55 vuotiaat. Sitä vahemmille voisi tarjota vaikka sitä osa-aikatyötä.

Vierailija
15/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajien kieroutuneen asenteen mukaan kaikki yli 50 v. ovat toinen jalka haudassa ja vähintäänm mielenterveysongelmaisia. Lapsiperheissä lapset on jo omillaan eikä tarvitse jäädä hoitamaan lapsiakaan. Monessa muussa maassa arvostetaan kokemusta: ei Suomessa!

Vierailija
16/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Jos työsi on sote-opetus-teknisellä alla et todellakaan saa rauhaa työkkäriltä.

Vierailija
17/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit on kumminkin sitä ikäluokkaa, joka sitoutuu työpaikkaansa, ja hyviä työntekijöitäkin ovat. Jos olisin työnantaja, palkkaisin heitä. 

Vierailija
18/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tärppää kuitenkin. Sitten työnantajat valittavat, kun työntekijöillä ei ole kokemusta ja ikää saisi olla vain 20-27 vuotta!! Mielisairasta touhua työnantajilla. 

Tämähän se. Lisäksi ei oteta huomioon sitä, että minä olen jo saattanut lapseni maailmalle. En siis jää pois töistä raskauden tai lasten sairastelujen takia. Enkä ole kyllä juuri koskaan itsekään sairaana. Mutta kiitos tsempeistä, katsotaan kuulenko heistä ikinä mitään.

T. 54-vuotias

Vierailija
19/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit on kumminkin sitä ikäluokkaa, joka sitoutuu työpaikkaansa, ja hyviä työntekijöitäkin ovat. Jos olisin työnantaja, palkkaisin heitä. 

Boomerit ovat kyllä yli 70-vuotiaita jo.

Vierailija
20/41 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle uuden työn löytäminen olisi haastavaa jos jäisin työttömäksi. Puolison tilanne toistaiseksi aivan toinen. Saattaa lähivuosina muuttua hänelläkin nopeasti mutta nyt hänen työkavereina usein jopa 70v+ eläkeläisiä kun muita ei ole. Puoliso vaihtoi äskettäin päivätyöhön kun ei enää yövuoroja halunnut tehdä ja silloinkin pääsi valitsemaan mihin siirtyi hva:n sisällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi