Yrittäjät laittavat valheellisia avoimia paikkoja auki
Laittavat jonkun hyvän paikan auki, mutta väittävät, että se on mennyt ja tarjoavat huonoja tilalle. Etsivät siis alunperinkin kakkahommiin tekijää, mutta koska kukaan ei niitä halua, niin laittavat täkyksi hyviä paikkoja.
Yksi hyväkäs ei tiennyt edes koulutustani, mutta alkoi suoraan vähättelemään ja tarjosi kakkahommia tyyliin ei sinusta tuohon hommaan ole, mutta tässä olisi sinulle näitä kakkahommia. Äänestä ilmeisesti päätteli, kun ei työnkuvasta keskusteltu.
Eikä edes ollut ensimmäinen kerta.
Kommentit (14)
Olen huomannut myös ilmiön että ihan perusduuni työpaikkaan on ollut sama ilmoitus puoli vuotta haussa. Mitähän sekin mahtaa kertoa jos työntekijöitä ei muka löydy. Rehellisesti sanottuna sen että moni asia pielessä, työnantajalla.
Kun itse etsin kahta työntekijää ja laitoin haun, sain kahdessa päivässä niin paljon yhteydenottoja että poistin ilmoituksen koska soveltuvat työntekijät löytyi kahdessa päivässä. Ja tämä tapahtui kolme vuotta sitten, ennen tätä taantumaa.
Niin se on myös kunnalla ja valtiolla. Tosiasiassa tiedetään, kuka paikkaan valitaan. Lain mukaan se pitää kuitenkin laittaa auki.
Ihan turhaan niitä virkoja kymmenet ihmiset hakee ja lomakkeita valokuvia myöten täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut myös ilmiön että ihan perusduuni työpaikkaan on ollut sama ilmoitus puoli vuotta haussa. Mitähän sekin mahtaa kertoa jos työntekijöitä ei muka löydy. Rehellisesti sanottuna sen että moni asia pielessä, työnantajalla.
Kun itse etsin kahta työntekijää ja laitoin haun, sain kahdessa päivässä niin paljon yhteydenottoja että poistin ilmoituksen koska soveltuvat työntekijät löytyi kahdessa päivässä. Ja tämä tapahtui kolme vuotta sitten, ennen tätä taantumaa.
Minä olin esimiehenä paljon ennen koronaa ja sain lähes kuukausittain hakemuksia vaikka ei ollut yhtään paikkaa auki viiteen vuoteen. Jokainen olisi ollut pätevä ja etevä, paljon opiskelleita, mutta palkkaamiseen ei ollut lupaa. Tarve kyllä olisi ollut lisäkäsiparille. Jos yritys ei saa hakemuksia eikä löydy tekijää, katse peiliin, syy löytyy aina sieltä. Ihan aina! Tulijoita on jos työpaikka on hyvämaineinen ja hoitaa asiat rehellisesti, kohtelee työntekijöitä asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Firmassa haettu viimeisen parin vuoden aikana kuukausipalkattuun myyntityöhön ihmisiä niin idässä kuin lännessä. Hakijat voi laskea yhden tai kahden käden sormilla kaupungista riippuen. Toisessa kaupungissa löytyi yksi hyvä, toisessa ei yhtään.
Siis aloittaja on hakenut työtä kertomatta edes koulutustaan ja sitten ihmettelee, että hänen ei oleteta olevan työhön pätevä?
Kannattaisiko se koulutus kertoa, jos sitä työssä vaaditaan?
ne yritykset joilla on työntekijöistä jatkuva haku, on ns.niitä huonoja työnantajia, joiden maineen hyvät työnkijä hakijat tietää eikä niihin hae...niihin joutuu ne huonot työntekijät työkkärin kautta,...jotka taas ei pysy missään työpaikassa.
Näin kohtaa toistensa kaltaiset, huono työnantaja saa ne jätejoonaat, jotka ei muihin yrityksiin edes kelpaa. Kierre on valmis.
Sitten on ne hyvät yritykset joissa ei väki vaihdu kuin eläköitymisen kautta ja silloin tulee tilalle jo edeltä käsin hyväksi tiedetty työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse etsin kahta työntekijää ja laitoin haun, sain kahdessa päivässä niin paljon yhteydenottoja että poistin ilmoituksen koska soveltuvat työntekijät löytyi kahdessa päivässä. Ja tämä tapahtui kolme vuotta sitten, ennen tätä taantumaa.Kaikki on suhteellista. Firmassa haettu viimeisen parin vuoden aikana kuukausipalkattuun myyntityöhön ihmisiä niin idässä kuin lännessä. Hakijat voi laskea yhden tai kahden käden sormilla kaupungista riippuen. Toisessa kaupungissa löytyi yksi hyvä, toisessa ei yhtään.
No, kun on kaksi näin erilaista kokemusta, jälkimmäisessä yrityksessä on jotain outoa. Onkohan hakuprosessi ollut huono vai yritys huonossa maineessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse etsin kahta työntekijää ja laitoin haun, sain kahdessa päivässä niin paljon yhteydenottoja että poistin ilmoituksen koska soveltuvat työntekijät löytyi kahdessa päivässä. Ja tämä tapahtui kolme vuotta sitten, ennen tätä taantumaa.Kaikki on suhteellista. Firmassa haettu viimeisen parin vuoden aikana kuukausipalkattuun myyntityöhön ihmisiä niin idässä kuin lännessä. Hakijat voi laskea yhden tai kahden käden sormilla kaupungista riippuen. Toisessa kaupungissa löytyi yksi hyvä, toisessa ei yhtään.
Kyllä vika on silloin työnantajassa jos tekijöitä ei muka löydy, ja jos kyse ei ole jostain aivan uniikista toimenkuvasta. Jokin on silloin pahasti pielessä jos ei löydä parissa vuodessa työntekijöitä. Houkutin puuttuu.
T: itsekin työnantaja
Jep, itsekin tällaiseen törmännyt
Pörssiyhtiöillä avoimet työpaikat kertoo kasvusta ja siten sijoittajien kiinnostus nousee.
Vierailija kirjoitti:
Jep, itsekin tällaiseen törmännyt
Minä myös. Erään ketjun myymälä haki ilmoituksella vakituisia kassatyöntekijöitä ns. normaaliin työsuhteeseen. Mutta kappas vaan, todellisuudessa etsivätkin tarvittaessa töihin kutsuttavia tuuraajia nollatuntisopimuksella. En laittanut videohakemusta menemään, jostain kumman syystä... Tarvitsen oikeaa työtä jolla elättää itsensä, en työnteon harrastamista silloin tällöin kun duunin antajalle sopii.
sellaisen yrityksen kuiva markkinointibuffet paljastuu kyllä.
On tullut vastaan kaupungillakin, pyydettiin haastatteluun ja vasta sen jälkeen selvisi että koettivat dumpata alemman palkkaluokan tehtävään johon en ollut edes hakemassa. Työttömälle semmoinen kiva sauma.
Ihan vinkiksi, että työntekijät eivät halua tehdä edes hyviä töitä, mikäli tuleva esimies on pissipää.