Diabetes ja verensokerin mittaus
Mittaatko itse verensokerin? Onko mittarit luotettavia? Vääristyykö tulos, jos yöllä söi yhden voileivän ja proteiinijogurtin ja aamulla mittaa?
Kommentit (51)
Eli taas puhutaan kakkostyypin diabeteksestä. Miksei voi puhua oikeilla termeillä?
Miksi mittaat jos ei ole diabetestä todettu tai määrätty mittamaan lääkärin toimesta?
Eikö ap:lla ole mitattu pitkän sokerin arvoa. Se antaa edellisen parin kuukauden ajalta verensokeriarvon eikä siihen vaikuta vuorokauden heittelyt.
Meidän kunnassa 2. tyypin diabeetikot eivät saa enää liuskoja vaan ne pitää itse ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat järkeviä ja vertailukelpoisia lukemia, niin ei niitä mittauksia kannata tehdä aterioiden jälkeen.
Eli ota aamulla paastoarvo, kun et ole syönyt yöllä.
Ja ota vaikka illalla toinen arvo kun ateriasta on vähintään se 4 tuntia.
Jos syöt munkin ja suklaalevyn ja mittaat heti, niin arvot näyttää luonnollisesti mitä sattuu.
Ja jos lääkitys on kohillaan, niin kyllä ne arvot pitäisi olla 5-6 välissä tuntia ateriasta. Muuten joku tökkii.
Ok mulla ei ole vielä lääkitystä, vasta kaksi krt ollut nyt korkealla sokerit. Ekan kerran keväällä labrassa ja nyt tänä aamuna kun itse mittasin (ja olin syönyt yöllä leivän). Minäpä sitten mittaan uudestaan ilman yöllistä syömistä. Ai niin kerran mittasin illalla aterian jälkeen, oli matalampi kuin aamulla. ap
Tuo kuulostaa kyllä erikoiselta, että arvot olisivat matalammat heti aterian jälkeen. Joku virhe mittauksessa on pakko olla.
Toistan tässä samaa, mutta kehitä ne rutiinit, ja hae vertailukelpoisia arvoja ja olosuhteita. Ja puhtaat kuivat sormet, kun otat sitä verinäytettä! Kai joku sinuakin neuvoi tässä asiassa?
Oikeasti, pelkkä kostea sormi voi aiheuttaa minkä tahansa vääristymän tuloksessa.
Yksittäisistä tuloksista ei tarvitse ottaa migreeniä, vaan tässä seurataan sitä pidempää kehitystä, etenkin kun saat lääkityksen.
Jep oli se illalla klo 21 noin 3 h syömisen jälkeen matalampi, oli 6,7. Nyt aamupäivällä klo 11 oli sitten taas 7,2. Mielestäni ei ollut mitään virhettä mittauksessa vaan tein samalla tavalla molemmilla kerroilla. Itse olen ymmärtänyt että aamulla on korkeampi? Mutta katsotaan nyt kun saan tästä rutiinin miten mittaukset muuttuvat jos muuttuvat. Ei ole siis vielä lääkitystä eikä diagnoosia. olen syksyllä tässä menossa labraan. Halusin vain itse opetalla jo etukäteenmittaamaan. ap
Huomaa, että stressi, tulehdukset ja monet muutkin syyt voivat nostaa verensokeriarvoja. Luotettavampi mittaus on HBA1C, joka mittaa millä tavoin sokeri (glukoosi) on palanut kiinni proteiineihin, ts. maillardin reaktiota.
- Eri
Miten tuo sitten mitataan? Ja määrätäänkö tuollaisia terveydenhuollossa?
Kyllä, kuuluu rutiinimittauksiin https://www.terveyskirjasto.fi/snk03092
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap:lla ole mitattu pitkän sokerin arvoa. Se antaa edellisen parin kuukauden ajalta verensokeriarvon eikä siihen vaikuta vuorokauden heittelyt.
Meidän kunnassa 2. tyypin diabeetikot eivät saa enää liuskoja vaan ne pitää itse ostaa.
Tuostakin pitää tehdä ilmoitus Diabetesliittoon, kyllä liuskoja pitäisi kakkostenkin saada maksutta. Mittarit itsessään ovat suht edullisia, mutta liuskat ovat törkyhintaisia. Diabetesliitto on yleensäkin diabeetikkojen edunvalvoja tässä maassa.
Ap tässä, nyt mittasin sokerin aamulla 8 h paaston jälkeen mussuttamatta yöllä mitään. Tulos oli 6,7 eli vieläkin korkea mutta kuitenkin parempi kuin se 7,2 mikä oli viimeksi. Saas nähdä näin tuleeko mulle tässä syksyllä diabetes-diagnoosi kun käyn labrassa.
Täytynee mittailla jatkossakin ja malttaa olla syömättä. Vaikka kokeilisin olla sen 12 h ravinnotta.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, nyt mittasin sokerin aamulla 8 h paaston jälkeen mussuttamatta yöllä mitään. Tulos oli 6,7 eli vieläkin korkea mutta kuitenkin parempi kuin se 7,2 mikä oli viimeksi. Saas nähdä näin tuleeko mulle tässä syksyllä diabetes-diagnoosi kun käyn labrassa.
Täytynee mittailla jatkossakin ja malttaa olla syömättä. Vaikka kokeilisin olla sen 12 h ravinnotta.
Alkaa olla rajoilla tuo aamuarvo. Jopa minullakin on joskus parempia aamupaastoarvoja, vaikka on todettu kakkostyypin diabetes. Pyydä vain sairaanhoitajalta sokerirasituskoe. Sillä minullakin todettiin diabetes. Eli sun täytyy olla 12 tuntia syömättä ja juomatta. Sitten menet tk:hon, jossa sinulle juotetaan litkua. Sen jälkeen pitää muistaakseni istuskella pari tuntia aulassa, ja vasta sitten otetaan verikoe.
Paastoarvo on tärkein. Jos syö yöllä niin aamulla otettu arvo ei ole paastoarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittari on luotettava ja tuo jatkokysymys on henkilökohtainen.
Mittari ei ole niin luotettava, ettäkö sen antamaan tulokseen voi täysin uskoutua. Tutkittu on, kaikkea muuta kuin luotettava!
Yleensä virheet tulee käyttäjän mokasta. Sormi likainen, neula vanha, räpläät sitä liuskaa. Ja sitten se syöminen. Pidä se tunnin tauko ennen mittausta. Ja ota aamulla paastosokeri.
Yksi tulos voi heittää. Siksi tulkinta on useasta tuloksesta ja niiden kehityksestä.
Ei tässä muuta voi neuvoa.
Älä jauha paskaa, mittarini epäluotettavuus on todettu myös hoitohenkilökunnan taholta, joten neuvosi eivät koske minua. Yksi tulos, älä jauha paskaa, testaan säännöllisesti paastosokerin. Neulat uudet, ammattilaisen ei tarvitse räpälätä liuskaa, älä jauha paskaa. Olen seurannassa sekä labrassa että kotona. Oliko jotain ?
Oli. Sinä puhut sekavia. Ketoaineet koholla?
Eihän näitä enää mitata jos ei edes pääse diabetes-hoitajille tai lääkäreillekään. Koskei ole varaa. Ilman toimeentulotukeahan monella ei ole enää varaa lääkäriin. Koskaan.
Miten tuo sitten mitataan? Ja määrätäänkö tuollaisia terveydenhuollossa?