Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diabetes ja verensokerin mittaus

Vierailija
14.09.2023 |

Mittaatko itse verensokerin? Onko mittarit luotettavia? Vääristyykö tulos, jos yöllä söi yhden voileivän ja proteiinijogurtin ja aamulla mittaa?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittari on luotettava ja tuo jatkokysymys on henkilökohtainen.

Vierailija
2/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok minulla vain oli tänään ekaa krt aamulla mitattaessa perätii 7,2 verensokeri. Yöllä muistin syöneeni voileivän ja proteiinirahkan.

En haluaisi millään uskoa että mulla on diabetes...

Kuinka usein pitää mitata? Tuo oli mulla eka krt aamulla (kerran illalla ol 6,7). Mittari on siis aivan uusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ennen ruokailua ja 1½-2 h ruokailun jälkeen. Mittailen aina jonkun 3-4 päivää ja sitten saattaa mennä kuukausi. etten mittaa ollenkaan.

Vierailija
4/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sain estettyä diabeteksen tulon itselleni elämäntapamuutoksella.

Vierailija
5/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittari ei ole niin luotettava, ettäkö sen antamaan tulokseen voi täysin uskoutua. Tutkittu on, kaikkea muuta kuin luotettava!

Vierailija
6/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat järkeviä ja vertailukelpoisia lukemia, niin ei niitä mittauksia kannata tehdä aterioiden jälkeen. 

Eli ota aamulla paastoarvo, kun et ole syönyt yöllä.

Ja ota vaikka illalla toinen arvo kun ateriasta on vähintään se 4 tuntia.

Jos syöt munkin ja suklaalevyn ja mittaat heti, niin arvot näyttää luonnollisesti mitä sattuu.

Ja jos lääkitys on kohillaan, niin kyllä ne arvot pitäisi olla 5-6 välissä  tuntia ateriasta. Muuten joku tökkii.

Vierailija
7/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaan Freestyle Librellä - jatkuvatoiminen mittari on ainoa mikä kannattaa. Muuten on ihan arpapeliä mittausajanhetkestä ja muista tekijöistä riippuen.

Vierailija
8/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*

Niinhän sinä luulet jos et ole mitannut.

Vierailija
9/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ennen ruokailua ja 1½-2 h ruokailun jälkeen. Mittailen aina jonkun 3-4 päivää ja sitten saattaa mennä kuukausi. etten mittaa ollenkaan.

Kiitos, minä luulin että pitää mitata aamulla ennen aamiaista kuten labraan mennessä.... Eikös aamuisin tuo ole korkealla? Minulla on uusi mittari ja olen käyttänyt sitä vasta kaksi krt. Kerran aamulla ja kerran noin 3 h syömisen jälkeen illalla jolloin verensokeri oli matalampi?

Kuinka paljon sokeri heittelee jos mittailet 3-4 päivää peräkkäin? ap

Vierailija
10/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittari ei ole niin luotettava, ettäkö sen antamaan tulokseen voi täysin uskoutua. Tutkittu on, kaikkea muuta kuin luotettava!

Yleensä virheet tulee käyttäjän mokasta. Sormi likainen, neula vanha, räpläät sitä liuskaa.  Ja sitten se syöminen.  Pidä se tunnin tauko ennen mittausta. Ja ota aamulla paastosokeri.

Yksi tulos voi heittää. Siksi tulkinta on useasta tuloksesta ja niiden kehityksestä. 

Ei tässä muuta voi neuvoa.

Vierailija
11/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teit sen? Itsekin luulin että sain jotain aikaan kun kesällä aloin lenkkeillä mutta nilkkahan siinä nyrjähti... mites ruokavalio? Mulla ei ole ollut vaikutusta, en kai osaa.

Vierailija
12/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, ap.lla siis kakkostyyppiä, oleellinen tieto.

Minulla ykköstyyppi ja todellakin mittaan sokerit itse, ihan itse tämän sairauden kanssa on jaksettava ja pyrittävä hoitamaan niin hyvin kuin mahdollista. Joo, ja voileipä ja jugurtti nostaa verensokeria koska siinä on hiilihydraattia.

Nykyisin käytössä älypumppu ja se on helpottanut elämää huomattavasti.

Vierailija
13/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat järkeviä ja vertailukelpoisia lukemia, niin ei niitä mittauksia kannata tehdä aterioiden jälkeen. 

Eli ota aamulla paastoarvo, kun et ole syönyt yöllä.

Ja ota vaikka illalla toinen arvo kun ateriasta on vähintään se 4 tuntia.

Jos syöt munkin ja suklaalevyn ja mittaat heti, niin arvot näyttää luonnollisesti mitä sattuu.

Ja jos lääkitys on kohillaan, niin kyllä ne arvot pitäisi olla 5-6 välissä  tuntia ateriasta. Muuten joku tökkii.

Ok mulla ei ole vielä lääkitystä, vasta kaksi krt ollut nyt korkealla sokerit. Ekan kerran keväällä labrassa ja nyt tänä aamuna kun itse mittasin (ja olin syönyt yöllä leivän). Minäpä sitten mittaan uudestaan ilman yöllistä syömistä. Ai niin kerran mittasin illalla aterian jälkeen, oli matalampi kuin aamulla. ap

Vierailija
14/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaukset on suuntaa antavia, yleensä pitkäaikaisen sokerin arvo on hiukan alle omien mittausten. Jos haima ei tuota insuliinia tai tuottaa insuliinia puutteellisesti niin verensokerin tasaantuminen kestää kauemmin kuin terveellä verrokilla. Jos on pistoshoito ja syöt yöllä niin insuliinia täytyy pistää. Jos syö yhtenä päivänä yli oman tarpeen niin verensokeri on koholla vielä seuraavanakin päivänä vaikka olisit pistänyt aterioiden yhteydessä. T: Diabetesta vierestä seurannut

Vierailija
15/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittaan Freestyle Librellä - jatkuvatoiminen mittari on ainoa mikä kannattaa. Muuten on ihan arpapeliä mittausajanhetkestä ja muista tekijöistä riippuen.

Mulla on CareSens N. Kaipa se on yhtä hyvä. ap

Vierailija
16/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, minä luulin että pitää mitata aamulla ennen aamiaista kuten labraan mennessä.... Eikös aamuisin tuo ole korkealla? Minulla on uusi mittari ja olen käyttänyt sitä vasta kaksi krt. Kerran aamulla ja kerran noin 3 h syömisen jälkeen illalla jolloin verensokeri oli matalampi?

Kuinka paljon sokeri heittelee jos mittailet 3-4 päivää peräkkäin? ap

Se on yksilöllistä. Yritä kehittää joku rutiini, että saat vertailukelpoisia arvoja.  Esim. aamulla se paastosokeri ja illalla arvot muutama tunti jälkeen ateria ja ennen iltapalaa.

Heti aterian jälkeen on ihan turha mittailla mitään.

Vierailija
17/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha, ap.lla siis kakkostyyppiä, oleellinen tieto.

Minulla ykköstyyppi ja todellakin mittaan sokerit itse, ihan itse tämän sairauden kanssa on jaksettava ja pyrittävä hoitamaan niin hyvin kuin mahdollista. Joo, ja voileipä ja jugurtti nostaa verensokeria koska siinä on hiilihydraattia.

Nykyisin käytössä älypumppu ja se on helpottanut elämää huomattavasti.

Toivon että leipä ja jogurtti nostivat, en ensin edes muistanut syöneeni niitä yöllä! Yösyönnin ja mittauksen välillä oli kyllä noin 5 h aikaa mutta eihän se ole lähellekään paastoa, sehän on 12 h. Miten jaksatte olla syömättä niin kauan? ap

Vierailija
18/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on mullakin. Ap:lla on ilmeisesti kakkostyyppi ja on ilmeisesti saanut d-hoitajalta surkean opastuksen. Hyvä sentään, että saa liuskoja. Jos ei saa, niistä pitäisi ilmoittaa Diabetesliittoon, moni kakkostyyppi jää kotimittailujen suhteen heitteille.

T DM1

Vierailija
19/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on CareSens N. Kaipa se on yhtä hyvä. ap

Onhan se jos mittaat minuutin välein 24/7.

Vierailija
20/51 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä virheet tulee käyttäjän mokasta. Sormi likainen, neula vanha, räpläät sitä liuskaa.  Ja sitten se syöminen.  Pidä se tunnin tauko ennen mittausta. Ja ota aamulla paastosokeri.

Yksi tulos voi heittää. Siksi tulkinta on useasta tuloksesta ja niiden kehityksestä. 

Ei tässä muuta voi neuvoa.

Älä jauha paskaa, mittarini epäluotettavuus on todettu myös hoitohenkilökunnan taholta, joten neuvosi eivät koske minua. Yksi tulos, älä jauha paskaa, testaan säännöllisesti paastosokerin. Neulat uudet, ammattilaisen ei tarvitse räpälätä liuskaa, älä jauha paskaa. Olen seurannassa sekä labrassa että kotona. Oliko jotain ?