Diabetes ja verensokerin mittaus
Mittaatko itse verensokerin? Onko mittarit luotettavia? Vääristyykö tulos, jos yöllä söi yhden voileivän ja proteiinijogurtin ja aamulla mittaa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittari on luotettava ja tuo jatkokysymys on henkilökohtainen.
Mittari ei ole niin luotettava, ettäkö sen antamaan tulokseen voi täysin uskoutua. Tutkittu on, kaikkea muuta kuin luotettava!
Yleensä virheet tulee käyttäjän mokasta. Sormi likainen, neula vanha, räpläät sitä liuskaa. Ja sitten se syöminen. Pidä se tunnin tauko ennen mittausta. Ja ota aamulla paastosokeri.
Yksi tulos voi heittää. Siksi tulkinta on useasta tuloksesta ja niiden kehityksestä.
Ei tässä muuta voi neuvoa.
Älä jauha paskaa, mittarini epäluotettavuus on todettu myös hoitohenkilökunnan taholta, joten neuvosi eivät koske minua. Yksi tulos, älä jauha paskaa, testaan säännöllisesti paastosokerin. Neulat uudet, ammattilaisen ei tarvitse räpälätä liuskaa, älä jauha paskaa. Olen seurannassa sekä labrassa että kotona. Oliko jotain ?
Mittarit voi heittää sen 20% suuntaansa muttei se ole oleellista.
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä tässä, mulla ei siis ole vielä virallista diabetes-diagnoosia vaan olen vasta tarkkailussa. Keväällä oli sokeri 7,2 ja kesällä yritin saada elintapoja kuntoon mutta nilkat pettivät... ostin mittarin ja oli tänään aamulla taas se 7,2. Labraan menen nyt parin kk päästä ja sitten varmaan tulee lääkitys.
Pitänee mitata huolellisemmin ja ilman yösyömistä.
Oletteko te muut tosiaan 12 h syömättä jos aamulla mittaatte? ap
Syön 8-16 välillä.
Oletteko te 12 h syömättä kun mittaatte aamulla paastosokerin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittaan Freestyle Librellä - jatkuvatoiminen mittari on ainoa mikä kannattaa. Muuten on ihan arpapeliä mittausajanhetkestä ja muista tekijöistä riippuen.
Mulla on CareSens N. Kaipa se on yhtä hyvä. ap
Tuo Libre toimii eri lailla. Olkavarressa on nappi, jota skannataan omalla laitteellaan tai älypuhelimella. Tuo värkki mittaa sokeria kudosnesteestä, ei verestä. Se on pääosin käytössä ykköstyypeillä, päättäjien mielestä se on liian kallis kakkostyypeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, ap.lla siis kakkostyyppiä, oleellinen tieto.
Minulla ykköstyyppi ja todellakin mittaan sokerit itse, ihan itse tämän sairauden kanssa on jaksettava ja pyrittävä hoitamaan niin hyvin kuin mahdollista. Joo, ja voileipä ja jugurtti nostaa verensokeria koska siinä on hiilihydraattia.
Nykyisin käytössä älypumppu ja se on helpottanut elämää huomattavasti.
Toivon että leipä ja jogurtti nostivat, en ensin edes muistanut syöneeni niitä yöllä! Yösyönnin ja mittauksen välillä oli kyllä noin 5 h aikaa mutta eihän se ole lähellekään paastoa, sehän on 12 h. Miten jaksatte olla syömättä niin kauan? ap
Mun diabeteshoitaja sanoi, että 10h on aivan riittävä aika, että saa sen paastosokerin, eli vaikka yön yli nukutun mittauksen siis. Ihan hyvin menee kun syöt iltapalan vaikka klo 20-21 ja mittaat klo 7:00-9:00.
Minulla kans kakkoslaatua, ja niin oli mummollani, sekä hänen pojallaan, eli isälläni, tytär mittailee myös, samoin hänen lapsensa, jotka ovat timmikunnossa olevia urheilullisia nuoria. Isäni oli SM-tason yleisurheilija, huippukuntoinen ja terveiden elintapojen puolestapuhuja.
Meillä on geneettinen tämä sairaus. Näin totesi lääkäri. Joten turhaa aina lällättää tietäväisenä, että oma syysi ja kehua kuinka hillitsee ja hallitsee ja ennalta ehkäisee. Ei mene kaikilla niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat järkeviä ja vertailukelpoisia lukemia, niin ei niitä mittauksia kannata tehdä aterioiden jälkeen.
Eli ota aamulla paastoarvo, kun et ole syönyt yöllä.
Ja ota vaikka illalla toinen arvo kun ateriasta on vähintään se 4 tuntia.
Jos syöt munkin ja suklaalevyn ja mittaat heti, niin arvot näyttää luonnollisesti mitä sattuu.
Ja jos lääkitys on kohillaan, niin kyllä ne arvot pitäisi olla 5-6 välissä tuntia ateriasta. Muuten joku tökkii.
Ok mulla ei ole vielä lääkitystä, vasta kaksi krt ollut nyt korkealla sokerit. Ekan kerran keväällä labrassa ja nyt tänä aamuna kun itse mittasin (ja olin syönyt yöllä leivän). Minäpä sitten mittaan uudestaan ilman yöllistä syömistä. Ai niin kerran mittasin illalla aterian jälkeen, oli matalampi kuin aamulla. ap
Tuo kuulostaa kyllä erikoiselta, että arvot olisivat matalammat heti aterian jälkeen. Joku virhe mittauksessa on pakko olla.
Toistan tässä samaa, mutta kehitä ne rutiinit, ja hae vertailukelpoisia arvoja ja olosuhteita. Ja puhtaat kuivat sormet, kun otat sitä verinäytettä! Kai joku sinuakin neuvoi tässä asiassa?
Oikeasti, pelkkä kostea sormi voi aiheuttaa minkä tahansa vääristymän tuloksessa.
Yksittäisistä tuloksista ei tarvitse ottaa migreeniä, vaan tässä seurataan sitä pidempää kehitystä, etenkin kun saat lääkityksen.
Etkö ole diagnoosin saatuasi käynyt diabeteshoitajalla ja/tai ravitsemusterapeutilla keskustelemassa näistä asioista?
En mittaa. Verensokerini mitataan kerran vuodessa terveyskeskuksessa. Näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se muuten mikään paastolukema ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, ap.lla siis kakkostyyppiä, oleellinen tieto.
Minulla ykköstyyppi ja todellakin mittaan sokerit itse, ihan itse tämän sairauden kanssa on jaksettava ja pyrittävä hoitamaan niin hyvin kuin mahdollista. Joo, ja voileipä ja jugurtti nostaa verensokeria koska siinä on hiilihydraattia.
Nykyisin käytössä älypumppu ja se on helpottanut elämää huomattavasti.
Toivon että leipä ja jogurtti nostivat, en ensin edes muistanut syöneeni niitä yöllä! Yösyönnin ja mittauksen välillä oli kyllä noin 5 h aikaa mutta eihän se ole lähellekään paastoa, sehän on 12 h. Miten jaksatte olla syömättä niin kauan? ap
Mun diabeteshoitaja sanoi, että 10h on aivan riittävä aika, että saa sen paastosokerin, eli vaikka yön yli nukutun mittauksen siis. Ihan hyvin menee kun syöt iltapalan vaikka klo 20-21 ja mittaat klo 7:00-9:00.
Minä tivasin lääkäriltä, mikä on tuo sokerin paastoaika. Hän sanoi, että neljä tuntia. Kymmenen tuntia tarvitaan kolesteroliin,
Minulla kans kakkoslaatua, ja niin oli mummollani, sekä hänen pojallaan, eli isälläni, tytär mittailee myös, samoin hänen lapsensa, jotka ovat timmikunnossa olevia urheilullisia nuoria. Isäni oli SM-tason yleisurheilija, huippukuntoinen ja terveiden elintapojen puolestapuhuja.
Meillä on geneettinen tämä sairaus. Näin totesi lääkäri. Joten turhaa aina lällättää tietäväisenä, että oma syysi ja kehua kuinka hillitsee ja hallitsee ja ennalta ehkäisee. Ei mene kaikilla niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat järkeviä ja vertailukelpoisia lukemia, niin ei niitä mittauksia kannata tehdä aterioiden jälkeen.
Jos syöt munkin ja suklaalevyn ja mittaat heti, niin arvot näyttää luonnollisesti mitä sattuu.
Ja jos lääkitys on kohillaan, niin kyllä ne arvot pitäisi olla 5-6 välissä tuntia ateriasta. Muuten joku tökkii.
Ok mulla ei ole vielä lääkitystä, vasta kaksi krt ollut nyt korkealla sokerit. Ekan kerran keväällä labrassa ja nyt tänä aamuna kun itse mittasin (ja olin syönyt yöllä leivän). Minäpä sitten mittaan uudestaan ilman yöllistä syömistä. Ai niin kerran mittasin illalla aterian jälkeen, oli matalampi kuin aamulla. ap
Tuo kuulostaa kyllä erikoiselta, että arvot olisivat matalammat heti aterian jälkeen. Joku virhe mittauksessa on pakko olla.
Toistan tässä samaa, mutta kehitä ne rutiinit, ja hae vertailukelpoisia arvoja ja olosuhteita. Ja puhtaat kuivat sormet, kun otat sitä verinäytettä! Kai joku sinuakin neuvoi tässä asiassa?
Oikeasti, pelkkä kostea sormi voi aiheuttaa minkä tahansa vääristymän tuloksessa.
Yksittäisistä tuloksista ei tarvitse ottaa migreeniä, vaan tässä seurataan sitä pidempää kehitystä, etenkin kun saat lääkityksen.
Jep oli se illalla klo 21 noin 3 h syömisen jälkeen matalampi, oli 6,7. Nyt aamupäivällä klo 11 oli sitten taas 7,2. Mielestäni ei ollut mitään virhettä mittauksessa vaan tein samalla tavalla molemmilla kerroilla. Itse olen ymmärtänyt että aamulla on korkeampi? Mutta katsotaan nyt kun saan tästä rutiinin miten mittaukset muuttuvat jos muuttuvat. Ei ole siis vielä lääkitystä eikä diagnoosia. olen syksyllä tässä menossa labraan. Halusin vain itse opetalla jo etukäteenmittaamaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittaan Freestyle Librellä - jatkuvatoiminen mittari on ainoa mikä kannattaa. Muuten on ihan arpapeliä mittausajanhetkestä ja muista tekijöistä riippuen.
Mulla on CareSens N. Kaipa se on yhtä hyvä. ap
Tuo Libre toimii eri lailla. Olkavarressa on nappi, jota skannataan omalla laitteellaan tai älypuhelimella. Tuo värkki mittaa sokeria kudosnesteestä, ei verestä. Se on pääosin käytössä ykköstyypeillä, päättäjien mielestä se on liian kallis kakkostyypeille.
Rahalla saa eli n. 160€/kk menee jos itse hankkii - mitään kelakorvauksia tms. ei tosiaan saa. Mielestäni juuri hyvä peli 2. tyypin diabeteksen seurantaan kun näkee heti miten eri ruoat vaikuttavat sokereihin.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole diagnoosin saatuasi käynyt diabeteshoitajalla ja/tai ravitsemusterapeutilla keskustelemassa näistä asioista?
Kotimaiset suositukset voi heittää romukoppaan - suosittelevat kaurapuuroa sun muuta HH-höttöä. Jatkuvatoimisella mittarilla löytää itse ne toimivat ruoat.
8 tuntia syömättä ennenkuin mittaa aamusokerin. Ei saa mussuttaa yöllä. Vesilasin saa juoda. 10-12 tuntia on pitkän paastosokerin arvo. Siis se, joka mittaa verensokerin monelta viikolta ja tämä otetaan minulta kerran vuodessa tk:ssa. Aamusokerin arvon pitää olla alle 7 diabeetikolla, ja alle 10 2 tuntia syönnin jälkeen. Joillakin voi olla jopa tiukempaa tämä, kuten veljelläni. Saat paljon lisätietoa kun viitsit netistä tutkia tai kysymällä diabeteshoitajalta.
Vierailija kirjoitti:
8 tuntia syömättä ennenkuin mittaa aamusokerin. Ei saa mussuttaa yöllä. Vesilasin saa juoda. 10-12 tuntia on pitkän paastosokerin arvo. Siis se, joka mittaa verensokerin monelta viikolta ja tämä otetaan minulta kerran vuodessa tk:ssa. Aamusokerin arvon pitää olla alle 7 diabeetikolla, ja alle 10 2 tuntia syönnin jälkeen. Joillakin voi olla jopa tiukempaa tämä, kuten veljelläni. Saat paljon lisätietoa kun viitsit netistä tutkia tai kysymällä diabeteshoitajalta.
Jep olen kyllä lukenut Diabetesliiton sivut yms. Mutta kun mulla ei ole vielä diagnoosia niin olen suhtautunut kevyemmin. Vasta menossa labraan ja hoitajalle. Laihduttaa olen yrittänyt mutta ei ole onnistunut.... Mittarin ostin itse ja vasta testailin sitä kunnes sokeri olikin 7.2. Ehkä yömussutus nosti mutta alan varautua siihen että voi olla tosi kyseessä. Ap
Onko tumma riisi paha? Syön joka pvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittari on luotettava ja tuo jatkokysymys on henkilökohtainen.
Ok minulla vain oli tänään ekaa krt aamulla mitattaessa perätii 7,2 verensokeri. Yöllä muistin syöneeni voileivän ja proteiinirahkan.
En haluaisi millään uskoa että mulla on diabetes...
Kuinka usein pitää mitata? Tuo oli mulla eka krt aamulla (kerran illalla ol 6,7). Mittari on siis aivan uusi.
Verensokeri (eli glukoosi) säätyy terveelläkin noihin lukuihin ruokailun jälkeen. Paastoverensokeriarvojen suhteen riippuu siitä minkä verran sinulla on metaboisoitumatonta ruokaa vatsalaukussa ym. eli saat luotettavan tuloksen noin 8-12 tunnin paastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se muuten mikään paastolukema ole.
ohjeissa sanotaan nykyään, että syömättä pitää olla 10-12 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep oli se illalla klo 21 noin 3 h syömisen jälkeen matalampi, oli 6,7. Nyt aamupäivällä klo 11 oli sitten taas 7,2. Mielestäni ei ollut mitään virhettä mittauksessa vaan tein samalla tavalla molemmilla kerroilla. Itse olen ymmärtänyt että aamulla on korkeampi? Mutta katsotaan nyt kun saan tästä rutiinin miten mittaukset muuttuvat jos muuttuvat. Ei ole siis vielä lääkitystä eikä diagnoosia. olen syksyllä tässä menossa labraan. Halusin vain itse opetalla jo etukäteenmittaamaan. ap
Huomaa, että stressi, tulehdukset ja monet muutkin syyt voivat nostaa verensokeriarvoja. Luotettavampi mittaus on HBA1C, joka mittaa millä tavoin sokeri (glukoosi) on palanut kiinni proteiineihin, ts. maillardin reaktiota.
- Eri
Ap vielä tässä, mulla ei siis ole vielä virallista diabetes-diagnoosia vaan olen vasta tarkkailussa. Keväällä oli sokeri 7,2 ja kesällä yritin saada elintapoja kuntoon mutta nilkat pettivät... ostin mittarin ja oli tänään aamulla taas se 7,2. Labraan menen nyt parin kk päästä ja sitten varmaan tulee lääkitys.
Pitänee mitata huolellisemmin ja ilman yösyömistä.
Oletteko te muut tosiaan 12 h syömättä jos aamulla mittaatte? ap