Irwinkin sitten oli raiskaaja
Lapsen juotti känniin, 14-vuotiaan ja raiskasi. Tyttö harkitsi itsemurhaa. Kansa ymmärsi ja tuki laulajaa ja tuomitsi uhrin.
Kertoo IS.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun mistään päin nettiä ei löydy virallista uutisointia tuollaisesta tapauksesta. ;)
Mainintoja löytyy sieltä täältä, mutta tuskin netissä nyt mitään kattavaa aineistoa on yli 50 vuoden takaisista tapahtumista.
https://www.apu.fi/artikkelit/langenneet-legendat-4-10-irwin-goodman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irwinin musiikki on kestänyt hyvin aikaa. Samaa ei voi sanoa monista tuon ajan artisteista.
Tosin hyvin joo kuten "mut a kuono ja la ku pe lle".
Sanoittajana Irwiniä tympeämpi ja ällöttävämpi Vexi Salmi.
Biisi oli ironiaa ja irvisteli suomalaisille "ryynäsille ja horttanaisille", siis junteille rasisteille. Vexi Salmi kauhistui kun tajusi ettei kansa tajua ironiaa ja otti sen kirjaimellisesti. Siksi hän katui biisiä.
Perehdy asiaan ennen kuin huutelet. Vexi oli älykäs ja kultturelli mies.
Toi on mielenkiintoinen ilmiö, miten joillakin on oikeus sanoa ihan mitä vaan ja se voi kuitata sen, että ihan oli vitsi vaan.
Jos ihan oikeasti kuuntelee tuon biisin sanat, niin siinä ei ole tippaakaan ironiaa. Vexin katumus on samanlaista katumusta kuin juopolla seuraavana aamuna, mutta sitten otetaan taas lisää.
Vierailija kirjoitti:
En usko ennenkuin näen yhtään kunnon uutis- tai lehtiartikkelia aiheesta. Ja silti ihan sama. Teki hyvää musaa. Onhan noita sattunut itellekin että herännyt 20 vuotta vanhemman naisen sängystä pellit kiinni ja se ottaa poskeen. En silti nostanut meteliä.
M50
Tosi yllättävää ettei 70-luvun lehtiartikkeleita löydy netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irwinin biisit hyviä. Meillä aikoinaan ostettiin kaikki levyt mitä teki. Varsinkin se yksi kielletty biisi on tosi hyvä.
Mikä biisi muka on kielletty? Oletan että tarkoitat tätä: https://www.youtube.com/watch?v=ATfLeyx0-Xk
Ihan vapaasti saa kuunnella.
Olinkin unohtanut tämän biisin kokonaan, kiitos linkistä!
Nää Vexi Salmen sanathan on tosi ironiset, ja pilkkaa ennen kaikkea juntteja rasisteja. Kuuleman mukaan Irwin ei tätä tajunnut, vaan veti laulua tosissaan ulkomaalaiset ulos -hengessä.
Vexi tajusi, Irwin tajusi, kuulijat eivät välittäneet tajuta/totella. Det Glider In on Ruotsin maailmanmestaruusbiisi, sitäkin lauletaan Suomen kunniaksi. Ei siinä kukaan alkuperäistä merkitystä ole tajuamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin perhanan vanha, että muistan tuon. On tietysti voinut olla esileikkiä, ja siitä tuomio. On arvioinut iän väärin. Tuskin tarvitsi ketään raiskata tai hyväksikäyttää, koska kirjaimellisesti naiset jonottivat ympäri Suomen että pääsevät hänen kanssaan. Ravintoloissa, keikkalavoilla, ostoskeskuksissa, ihan missä vain. OIi sanonta "Taksi alle ja onnistui heti". Oli meneillään myös seksuaalinen vallankumous. Yhteiskunnallisia murroksia.
Irwin oli tuolloin kuin jumalasta seuraava. n. 1967 vuodesta Hurriganesin tuloon '74. Sellaista hysteriaa ei ole sen koommin nähty kuin Dingon aikoihin. Suomi oli tuolloin iskelmämaa, suurin osa musiikista käännöksiä, sellaista pystyyn kuollutta, imelää tangoa ja iskelmämusiikkia iänikuisine rakkaus-kaihoaiheineen, ja sitten tulikin pitkähiuksinen kundi joka ryyppäsi ja poltti sikareita, pukeutui puvun sijasta farkkukuteisiin, heitti rokkia säröllä ja teki itse biisinsä, sellaista ei oltu ennen nähty.
Tuosta tulikin sitten ns. status quo eli asioiden vallitseva tila musiikissa. Se oli revoluutio. Muistelisin myös, että ensimmäinen suomalainen kappale, jossa oli kitarassa särö, oli juurikin Irwinin Haista itse vaan vuodelta 1967.
Irwin kyllä sävelsi, mutta Vexi sanoitti lähes kaikki Irwinin biisit, joten ei ihan itse laulujaan tehnyt.
70-luvulla maailma oli niin toisenlainen, kuin nyt. Seksuaalirikosten tekijöitä ei osa kansasta tuominnut ollenkaan, vaan tapahtunut oli uhrin syytä. Ei Irwininkään varmaan ole tarvinnut väkisin yrittää, mutta onpa sitten kuitenkin yrittänyt?
Kaunis nuori tyttö ja sopiva känni niin kai sitä on sitten pitänyt yrittää, ja vaikka tyttö on käytännössä ollut vielä lähes lapsi, ei ole yritystä haitannut.
Vexihän muuten sanoi jossain haastattelussa, että nuorempana sai Irwiniltä jääneet ylimääräiset naiset.
Vierailija kirjoitti:
Törkeä raiskaus ja törkeä lapsen raiskauskin vanhenevat 20 vuodessa ei voitaisi enää syyttää elossakaan
Aivan, en voi käsittää tätä uutisointia!! Eikö enää lehti myy, kun pitää keksiä ja kaivaa ikivanhoja asioita.
Eipä tulis mieleenkään alkaa heittämään ilmoille juttuja, vaikka meikäläsen kohdalla kyseinen/kyseiset ihmiset ovat vielä elossa. En pystyis tarkkaan enää edes kuvailemaan tilanteita niin monen vuoden jälkeen.
Mitäs menevät mukaan, jos joku vähän halailee niin ois ottanu jalat alle ja lähteny mäkeen!
Todella alaarvoista!
Sikojahan miehet ovat, mutta kyllä tämmöiset jutut on niin alalarvoisia!! Kuollutta ihmistä lähteä syyttelemään vaikka ei ole tiedossa mistä oikein on edes kyse?
Naisiakin on todella sikoja , jotka valehtevat rahan edestä, hyi, kyllä se karma tulee vastaan!
Oksettava äijä. Onneksi oma isä oli tytön puolella. Miksi tätä ei ollut siinä Koivusalon tekemässä elokuvassa? Olis tullut totuudenmukainen kuva.
Ihmeellistä kun pitää nyt kaivella menneitä vaikka Irwin on kuollut 32 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Swoman kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoppous oli ennen coolia kaikkine lieveilmiöineen. Ennen oikein kilpailtiin siitä kuka on alkoholisoitunein.
Itse olen vihannut juoppoja koko ikäni ja tämä Suomessa oleva juoppojen hyysäyskulttuuri suoraan sanottuna v*tuttaa.
Toki johtuu siitä, että lapsuuteni oli juoppuden varjostama. Mutta niin lienee Suomessa aika monenkin tapauksessa, miten niistä muista tulee aikuisina jotain juoppouden hyväksyjia ja selittäjiä?
Itse en muuta kuin halveksi ja vihaa noita selkärangattomia luusereita, jotka eivät kykene olemaan juomatta ja kunnon kännäämisessä on ilo kaukana. Mikä saa kenenkään ajamaan itsensä siihen jamaan?
Alkoholismi on sairaus, ei siinä auta vaikka olisi miten kova itsekuri. Googleta. Et sinäkään muuten ole ihmisenä yhtään sen parempi kuin vihaamasi juopot. Sinäkin olet syntinen ja tarvitset Jumalan armoa. Rukoilen puolestasi jotta pääset eroon katkeruudesta
Tämä on ehkä ohi varsinaisen aiheen mutta sanon ajatukseni kuitenkin; itsekin olen uskova ihminen ja olet aivan oikeassa tuossa - silti, aika kovalla tyylillä toit "armoa" esille, rikkinäiset, satutetut, katkeroituneet yms ihmiset tarvitsevat lempeyttä ja rakkaudellista lähestymistapaa, nyt tuntui lyödyn lyömiseltä.
Jumala näkee itsekunkin tilanteen ja taustat eikä taatusti syyttele ja soimaa, syyttäjä on joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Oksettava äijä. Onneksi oma isä oli tytön puolella. Miksi tätä ei ollut siinä Koivusalon tekemässä elokuvassa? Olis tullut totuudenmukainen kuva.
Ei se sun isästäs silti pyhimystä tee!!
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että tyyppi on kuollut jotain 30 vuotta sitten, ja nyt uskotaan vuosikymmeniä vanhaa syytöstä!
Siis tuohon on tutkittu poliisin toimesta ja totta, Irwin itsekin teon myöntänyt. Minä en kuitenkaan nuorempana ihmisenä tästä tiennyt, joten hyvä että nousi esille.
Yllättyneitä tuskin jonoksi asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että tyyppi on kuollut jotain 30 vuotta sitten, ja nyt uskotaan vuosikymmeniä vanhaa syytöstä!
Siis tuohon on tutkittu poliisin toimesta ja totta, Irwin itsekin teon myöntänyt. Minä en kuitenkaan nuorempana ihmisenä tästä tiennyt, joten hyvä että nousi esille.
Irwin ei tätä myöntänyt koskaan! "Tutkittu poliisin toimesta", tsiisas! Just jokunen sivu sitten oli tämä:
"Tuossa samaisessa Iltalehden jutussa mainitaan "Seksuaalirikoksesta tulleesta tuomiosta ei ole Irwinin kohdalla pidetty suurta meteliä, ja asiaa ei mainita lainkaan muissa Irwinin elämäkerroissa." <-Täysi vale, koska on Irwinin Kehdosta hautaan elämänkerrassa, sivu 97.
Siinä siteerataan myös, että lääkärintodistuksen mukaan tytön imenkalvo oli ehjä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irwin ei tätä myöntänyt koskaan! "Tutkittu poliisin toimesta", tsiisas! Just jokunen sivu sitten oli tämä:
"Tuossa samaisessa Iltalehden jutussa mainitaan "Seksuaalirikoksesta tulleesta tuomiosta ei ole Irwinin kohdalla pidetty suurta meteliä, ja asiaa ei mainita lainkaan muissa Irwinin elämäkerroissa." <-Täysi vale, koska on Irwinin Kehdosta hautaan elämänkerrassa, sivu 97.Siinä siteerataan myös, että lääkärintodistuksen mukaan tytön imenkalvo oli ehjä."
Hyvä tieto ja tässä se nähdään, valehtelijat jää aina kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Isäs ei vaan uskaltanut sanoa että Irwin on syytön kun äitis on pirttihirmu.
Juu. Suomessa jalustalle nousee juopot, ahdistelijat ja pettäjät. Miettikää nyt Loiri, Irwin, Olavi Virta, Spede ja Donner esimerkiksi. Hyvät on esikuvat.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Suomessa jalustalle nousee juopot, ahdistelijat ja pettäjät. Miettikää nyt Loiri, Irwin, Olavi Virta, Spede ja Donner esimerkiksi. Hyvät on esikuvat.
Ja Nykänen.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Minä aloitin ihan omasta halustani seksielämän 14-vuotiaana 40 vuotta sitten. Parhaita olivat juuri aikuiset miehet, heillä ei homma loppunut alkuunsa, ja rahaakin nillä oli, tarjosivat tupakkaa ja lonkeroa.
Kyllähän se oli siihen aikaan tapana, että nuorena aloitettiin touhut. Minäkin olin 15-vuotiaana luokkani viimeisiä neitsyitä.
Irwin kyllä sävelsi, mutta Vexi sanoitti lähes kaikki Irwinin biisit, joten ei ihan itse laulujaan tehnyt.
70-luvulla maailma oli niin toisenlainen, kuin nyt. Seksuaalirikosten tekijöitä ei osa kansasta tuominnut ollenkaan, vaan tapahtunut oli uhrin syytä. Ei Irwininkään varmaan ole tarvinnut väkisin yrittää, mutta onpa sitten kuitenkin yrittänyt?
Kaunis nuori tyttö ja sopiva känni niin kai sitä on sitten pitänyt yrittää, ja vaikka tyttö on käytännössä ollut vielä lähes lapsi, ei ole yritystä haitannut.