Kelan äitiyspv-rahahakemus, kumpaan kohtaan rasti, palkkaa koskee...?
Kysyn täältäkin...
eli kun kysytään maksaako työnantaja palkkaa pv-raha ajalta.
Vaihtoehdot ovat ei, ja maksaa + kysytään ajanjakso.
No, maksaa vain palkan ja pv-rahan erotuksen 3 kk ajalta, eli ei vaikuta kelan maksamaan mitenkään, kumpaan sitä nyt ruksin laittaisi?
Kommentit (6)
tämä menee niin, että kela maksaa äp-rahan työnantajalle, jolloin työnantajan kontolle jää se erotus. Käytännössä koko palkkasumma tulee työnantajalta. Siis EI niin, että kela maksaisi osan ja työnantaja loput.
Oletko varma ettei se ole näin teilläkin?
kuin kakkosella ja silloin jouduin laittamaan raksin kohtaan kyllä ja ajanjakso...palkanlaskija kyllä taisi sen mun puolesta laittaa...muistaakseni
Eli työnantja maksaa vain sen eroituksen. meillä työnantja maksoi, ja äituyspäiväraha hakemus annettiin työnantajalle, joka toimitti sen eteenpäin ja ilmoitti mun palkkatiedot.
ja se pienempi palkan ja pv-rahan erotussumma työnantajan palkkana. Työnantaja haluaa vain pv-raha päätöksen, jotta näkee paljon maksaa erotusta.
Pähkää edelleen.....
jos laitat rastin siihen että työnanataja maksaa palkkaa, niin silloin et saa kelalta mitään 3kk. Eli jää vaihtoehto: laita rasti ettei maksa palkkaa (mikä on ihan totta koska maksaa vain erotuksen.
muuten, mun mielestä se pitäis kans mennä niin et kela maksaa työnantajalle ekat 3kk ja työnantaja sulle sit täyden palkan tuolta ajalta. Hassu käytäntöteillä. Onko ihan laillinenkaan?
missä olet töissä? meillä ainakin meni niin, että palkkatoimisto/mikä lie henkilöstähallinto hoiti koko paperisodan.
ja tosiaan, olen käsittänyt, että jos TESin mukaan saa palkkaa 3 kk:n ajalta, niin kela maksaa ensin työnanatajalle, joka puolestaan maksaa sinulle täyden palkan. Tämän 3 kk:n jälkeen rahat tulevat sitten kelalta suoraan.
muista vaihtaa verokortti sosiaaliettuskortiksi kun raha alkaa tulla kelalta.
mutta soita joko palkkatoimistoon tai Kelaan.