Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ottaa asuntolainaa työttömänä? Omakotitalo kiinnostaisi.

Vierailija
13.09.2023 |

Onko mahdoton ajatus? Asun tällä hetkellä kivassa rivitalossa, teen ihan hommiakin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienellä paikkakunnalla ja asuminen on halpaa.

- Ap.

Vierailija
2/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu siitä, että kuinka paljon ansiosidonnaisesi on? Ja kauanko maksetaan. Jos olet työmarkkinatuella, niin unohda koko asia. Tiesithän muuten, että asumistukea ei saa enää ensivuonna omistusasuntoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle haluttiin tehdä lainalaskelma pyytämättä vaikka olen työtön enkä asiaa mitenkään maininnut.

Vierailija
4/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin saat lainaa ilman pääomaa, kun ei ole tuloja. Mutta aina voit kysyä.

Vierailija
5/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy pankista, ei me osata kertoa pankin kantaa, kun päätökseen tarvitaan muitakin tietoja kuin työtilanne (esim. muu mahdollinen varallisuus ja omaisuus).

Vierailija
6/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankki anna lainaa jos ei ole maksukykyä. Ansiosidonnaista saa vain lyhyen ajan joten sillä ei talolainoja maksella. 

Jos taas on omaisuutta niin mihin sitä lainaa tarvitsee?

Vierailija
7/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pankki anna lainaa jos ei ole maksukykyä. Ansiosidonnaista saa vain lyhyen ajan joten sillä ei talolainoja maksella. 

Mä saan työmarkkinatukea ja sillä maksan talolainan.

Vierailija
8/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin kerralla, kun olen hakenut asuntolainaa yhdessä puolisoni kanssa, olen ollut työtön ja saanut lainan.

Vierailija
9/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus voi olla vaikka mökki, josta ei haluta luopua.

Vierailija
10/10 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä vastaus taitaa olla ei. Itselleni ei pienituloisena lainaa annettu, vaikka minulla oli säästöjä enemmän, kuin vaaditut 10% ASP-tilillä ja kohde oli halpa. Tulojeni pienuus johti siihen, ettei kone edes antanut jatkaa prosessissa eteenpäin. Ja tämä oli vielä aikaa, kun lainoja annettiin helpommin, kuin nyt. Lainaa kuitenkin olisin maksanut vähemmän kuukaudessa, kuin vuokraa. Hauskaa, eikö?

Pankin virkailija oli kuitenkin hyvin pahoillaan. Ikävä kyllä ehdotukset, kuten "saisitko palkankorotuksen" ja "saisitko enemmän tunteja" eivät olleet realistisia.

Tällä hetkellä pankit torppaavat monet lainahakemukset. Vanhat omakotitalot eivät käy lainan vakuudeksi monessa tilanteessa, sillä niissä on niin paljon korjattavaa, että pankki näkee ne arvottomina tontista huolimatta. Ensiksi pitää vielä tehdä pankeille kuntotarkastus, jota monet halpojen talojen myyjät eivät tietenkään halua kustantaa, eikä sitä itsekään halua montaa tonnia laittaa "turhaan", jos sitten ei lainaa tulekaan ja ostaminen on mahdotonta.

Jos omistat tosin rivitalosi, voit mahdollisesti käyttää sitä lainan vakuutena. Olettamus on, ettet välttämättä saa sitä itse myydyksi heti nyt, kun asuntomarkkinat ovat, mitä ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi