Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako asuntolainan pitää jos myy asunnon?

Vierailija
13.09.2023 |

Esim. jos lainaa ei ole paljoa, pitääkö se maksaa takaisin pankille vai voiko sen ns. pitää itsellä niin että maksaa lyhennystä pois samaan tapaan kuin asuisi vielä asunnossa mutta ei enää vain asu asunnossa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myin asunnon velkaosuuksineen . Ostajalle siirtyi velka . Miksi pitää itsellä lainaa ?

Jos kysymys on asunto-osakeyhtiöstä, velkaosuus ei missään vaiheessa ole ollut sinun lainaasi, vaan yhtiön lainaa.

Pankissa allekirjoitimme ostajan kanssa paperin jossa asuntoon ottamani velka siirtyi ostajan nimiin . Asuntolainasta kyse .

Kerrohan tästä lisää. En ole koskaan kuullutkaan moisesta vaihtoehdosta, vaikka lainoja olen pankissa pyöritellyt 8 vuotta.

Vierailija
22/28 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myin asunnon velkaosuuksineen . Ostajalle siirtyi velka . Miksi pitää itsellä lainaa ?

Joo, tämä onnistuu, jos on taloyhtiölainaa. Henkilökohtaista asuntolainaa ei voi myydä toiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm okei.... Eli se ei edes onnistu jos uuden asunton ostoon menee vaikka vuosi tai kaksikin eikä siitä ole vielä tietoa.... no hyvä tietää... Saakohan enää sitten uutta lainaa jos tarvitsisi.. :D nyt on ehdot kiristyneet..

Vierailija
24/28 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan voi todennäköisesti jättää voimaan, mutta kannattaa miettiä onko se kovin kannattavaa. Lyhennykset on iso rasite taloudelle jos vaikka vuokra samanaikaisesti maksettavana. Kyllähän pankki sitten uuden lainan myöntää myöhemmin, jos maksukyky ja vakuudet riittää. Jos ei myönnä, niin siinä on hyvät syyt varmasti miksi näin.

Vierailija
25/28 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymys on asunto-osakeyhtiöstä, velkaosuus ei missään vaiheessa ole ollut sinun lainaasi, vaan yhtiön lainaa.

Pankissa allekirjoitimme ostajan kanssa paperin jossa asuntoon ottamani velka siirtyi ostajan nimiin . Asuntolainasta kyse .

Niin yhtiölainasta, ei henkilökohtaisesta asuntolainasta.

Vierailija
26/28 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asunto lainan vakuutena? Vakuutta ei voi myydä ilman pankin lupaa

Kyllä voi myydä, mutta myyntihinta on käytettävä vakuusvalan maksuun. Yleensä asunto on asuntovelan vakuutena.

Vierailija
27/28 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan tästä lisää. En ole koskaan kuullutkaan moisesta vaihtoehdosta, vaikka lainoja olen pankissa pyöritellyt 8 vuotta.

Ostaja ottaa itselleen vastaavan velan, jolla maksetaan myyjän velka. Ei tosin onnistu ostajan ja myyjän keskinäisellä sopimuksella.

Vierailija
28/28 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaja ottaa itselleen vastaavan velan, jolla maksetaan myyjän velka. Ei tosin onnistu ostajan ja myyjän keskinäisellä sopimuksella.

No tätäpä yritinkin penätä, että millainen sopimus tuosta on muka tehty, että pankki suostuu siirtämään velkakirjalainan henkilöltä toiselle.