12-vuotiaan itsesäätely
Itselläni ei ole omia lapsia, joten en oikein tiedä, millaista käytöstä ja itsesäätelyä 12-vuotiaalta voi odottaa.
Mieheni 12-vuotias lapsi saa ihan hirveitä raivokohtauksia esimerkiksi lautapelien yhteydessä, jos kokee olevansa häviöllä. Häntä ei pidättele myöskään esimerkiksi julkinen paikka, sama on tapahtunut esimerkiksi keilahallissa, kun pallo on tippunut kentältä ränniin. Pettymyksen aikana itkee, huutaa kurkku suorana, paiskoo tavaroita, rutistaa lautapelin ohjekirjan tai muun käteen sattuvan esineen piloille jne. Ja kun sanon huutaa, tarkoitan oikeasti niin kovaa huutoa, kuin ihmisestä lähtee, en mitään pientä pettymyksen huudahdusta. Sama sattui viimeksi viime viikolla, kun olin ostanut kotiin muutaman pakkauksen hänen suosikkipussinuudeleitaan, mutta väärässä koossa. Maku ja merkki siis oikea, mutta pakkauskoko 30 grammaa liian pieni.
Olen alkanut kyseenalaistaa, onko tuo ihan normaalia käytöstä tuon ikäiselle. Noihin kohtauksiin ei auta mikään rauhoittelu, ei hyvällä, eikä pahalla, ei sivummalle vieminen ja juttelu, ei pelistä tai tilanteesta poistaminen, ei mikään. Lapsella ei ole mitään diagnoosia. Kuinka teidän samanikäiset reagoivat pettymyksiin?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v tyttö suuttuu pienistä myös paiskoo tavaroita syyttää että hänelle vain valitetaan eikä siskolleen ikinä pitää olla rauhassa joku 30min tytöllä on turnerin oireyhtymä muttei pitäisi vaikuttaa kait käytökseen millään tavalla
Mikä oireyhtymä sulla on kun kirjoitat noin kummallisesti?
Mä en tuollaista katsoisi hetkeäkään. Kouluttaisin lasta itse, kerta yhdessä ollaan niin siihen on lupa. Lapsi voi jäädä sitten ilman ruokaa, jos ne nuudelit ei maistu, seuraavalla ruokailla tarjotaan sitä mitä aikuiset päättävät, koska se on aikuisten tehtävä asettaa rajat, lapsi voi päättää taas syökö vai eikö. Lisäksi mä käskisin lapsen huoneeseensa ja pois saa tulla kun osaa pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
On normaalia, että lapset voivat reagoida pettymyksiin voimakkaasti, mutta raivokohtaukset, joita kuvailet, voivat olla huolestuttavia. On tärkeää yrittää ymmärtää, mistä lapsen käytöksessä voimakkaat tunteet ja raivokohtaukset johtuvat, ja pyrkiä tarjoamaan hänelle apua ja tukea tarpeen mukaan. Tässä muutamia huomioita ja neuvoja:
Keskustelu: Yritä puhua lapsen kanssa rauhallisesti ja myötätuntoisesti silloin, kun hän ei ole raivokohtauksen vallassa. Kysy häneltä, mitä hän tunsi ja ajatteli kyseisissä tilanteissa. Pyri ymmärtämään hänen näkökulmaansa ja tunteitaan.
Tunteiden tunnistaminen: Opeta lapselle tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista. Hän saattaa olla vaikeuksissa käsitellä pettymystä ja turhautumista, ja tarvitsee apua näiden tunteiden ilmaisemiseen terveellisellä tavalla.
Itsesäätelytaidot: Auta lasta kehittämään itsehillintätaitoja. Voit esimerkiksi opettaa hengitysharjoituksia tai muita rauhoittumist
Jos lapsi on 2v toimi näin, 12v on jo niin vanha että tarvitaan kovaa kuria, jotta tilannetta ei tuosta enää pahene. Lastensuojelu vois olla hyvä apu.
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaan pitäisi osata jo alkeellisia käytöstapoja. Ei voi siis vetää raivareita aina kun ei saa tahtoaan läpi
Mutta tekee niin kun on oppinut että saa tahtonsa läpi. Tuosta kuin vähän kasvaa käy hakkaamaan vanhempiaan kun ei saa riittävästi rahaa...
Tuleeko siitä nykyään lasu jos lasta rankaisee huonosta käytöksestä? Vai miksi vanhemmat ovat muuttuneet sellaisiksi, että aina vaan keskustellaan teki lapsi mitä hyvänsä?
Ei lasta rauhoitella kun toimii väärin, kielletään ja jos ei usko tulee rangaistus.