Tein ison kattilallisen kasviskeittoa, tuli täysin mauton!
virhe tuli ehkä siinä, että en pyöräyttänyt freesaten kasviksia kattilaan vaan keitin ne. Millä ihmeellä saisin edes vähän maistuvampaa
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
https://chocochili.net/2018/11/harissa-linssikeitto/
lisäsin tähän vielä perunaa, on maukasta
Kiitos tästä linkistä! Mietinkin juuri, mitä ruokaa tekisin, ja tämä tuntuisi kivalta. Tosin minulla on vain vihreitä linssejä, eikä juuri tuota mausteseosta, mutta sainpahan inspiraatiota!
Vierailija kirjoitti:
Juureskeitto on aina hyvää en edes paahda.
Minä teen pakastejuureksista ja kasvissuikaleista, sekaan vettä, kasvisliemikuutio x 2, sauvasekoittimella hienoksi, lopuksi sekoitetaan mukaan paketti voimakasta koskenlaskijaa, nam.
Ei ole virhe suoraan keittää. Niin itsekin yleensä teen. Laitan liemikuution ja mausteita ja lopuksi koskenlaskijaa. Hyvää ja maukasta. Älä käytä vaan perunaa ja porkkanaa vaan eri kasviksia rohkeasti. Esim bataatti,porkkana, palsternakka ja purjo, sipuli. Kurpitsat sopii hyvin kanssa sosekeittoihin
Olisit tehnyt kunnon lihakeittoa.
Kasviskeitossa ei pidä unohtaa rasvaa! Melkein kaikki kasvikset on käytännössä täysin rasvattomia. Joten jos siihen keittoon haluaa makua niin kunnon iso nokare voita tekee hyvää. Toinen vaihtoehto on käyttää kermaa. Riippuen vähän siitä minkätyyppistä keittoa on tekemässä. Jos haluaa vegaanisena pysytellä niin öljyä voi käyttää myös. Minusta voilla saa paremmin makua.
Niin ja sipulit! Kasviskeitossa täytyy olla mukana voimakkaan makuisia kasveja. Pelkkiä perunoi ja porkkanoita keittämällä siitä tulee täysin mautonta. Purjoa, keltasipulia, valkosipulia, selleriä, fenkolia. Lopuksi vielä hienonnettua ruohosipulia tai kevätsipulia kourallinen sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mausteet varmaan unohtuneet.
Tää ei nyt tätä keittoa pelasta, mutta paahtamalla kasvikset uunissa ennen soseuttamista saa niihin lisää makua.
Ei. Ekaksi paahtaa mausteet öljyssä, sitten paahtaa kasvikset öljyssä ja sitten kuumaa vettä päälle, antaa hautua kauan ja hartaasti.
Makuasia ajaako surrasauvalla sileeksi vai ei.
Ylikypsäksi keitetty kasvis ilman suolaa on mautonta vauvamössöä.
Kasviskeitto on siitä kiva, että sitä voi myös helposti uudistaa. Lisää joukkoon ne öljyssä kuumennetut valko- ja muut sipulit, lisää sipulien joukkoon mauste-kasviksia, liemijuureksia ( saa myös valmiina pakasteina), selleri, palsternakka, lanttu, fenkoli tai sitten juustot tai smetana. Tärkeintä on aloittaa pienemmällä vesi- tai nestemäärällä, sitähän voi tarvittaessa lisätä. Itse pidän enemmän "muhennosmaisista" (ei tarkoita soseutusta) keitoista, eli vähemmän nestettä, ovat "ruokaisampia" ja helpompia syödäkin.
Maustaminen auttaa. Valkosipulia nyt ainakin, se tuo muut maut esiin.
Vierailija kirjoitti:
Kasviskeitossa ei pidä unohtaa rasvaa! Melkein kaikki kasvikset on käytännössä täysin rasvattomia. Joten jos siihen keittoon haluaa makua niin kunnon iso nokare voita tekee hyvää. Toinen vaihtoehto on käyttää kermaa. Riippuen vähän siitä minkätyyppistä keittoa on tekemässä. Jos haluaa vegaanisena pysytellä niin öljyä voi käyttää myös. Minusta voilla saa paremmin makua.
Niin ja sipulit! Kasviskeitossa täytyy olla mukana voimakkaan makuisia kasveja. Pelkkiä perunoi ja porkkanoita keittämällä siitä tulee täysin mautonta. Purjoa, keltasipulia, valkosipulia, selleriä, fenkolia. Lopuksi vielä hienonnettua ruohosipulia tai kevätsipulia kourallinen sekaan.
Tämä! Rasvaa tarvitaan syventämään makuja.
Ei perunaa sosekeittoihin. Myöhemmin syötynä maistuu pahalle. Tai mä en tykkää. Bataatin kanssa mulla on myös ongelma, kun yleensä sitä tuodaan jenkeistä tai iizraelista. Boikotoin.
Porkkanaa, parsakaalta, kaaleja, sipuleita, kurpitsoja, palsteria, selleriä, inkivääri...
Keltasipulin saa melkeinpä karamellisoida aluksi. Hitaasti miedolla lämmöllä voiöljyseoksessa. Sitten muita vegejä freesaantumaan ja osa mausteista.
Antaa muhia hetken. Kiehuvaa vettä, että nippanappa peittyy ja suola (kasvisliemi). 10 minsan kevyt keitto.
Tarkista maku, veden määrä ja lisää haluamiasi mausteita. Jos käytät valkosipulia, niin se vasta tässä vaiheessa, samoin tuore chili.
Surrutellaan. Jos juustoja tai kermoja käyttää niin nyt on niiden lisäys. Jätetään tekeytymään sammutetulle liedelle. Vartti ja syömään.
Sekaan valkosipulia, chiliä, lipstikkaa, yrttejä, pippuria, iinkivääriä. Ei välttämättä samaan soppaan mutta makunsa mukaan.
Just tein myskikurpitsakeittoa missä oli sipulia, valkosipulia, chiliä ja inkivääriä, kasvislientä ja mustapippuria. Törkeän hyvää!!
Kukkakaalikeitto on niin mietoa että siihen laitan mustaa koskenlaskijaa vähän purjon, kasvisliemen ja pippuri lisäksi.
Ei kyllä ikinä tule mautonta!
Purjosipuli tuo makua. Ei se pannulla käyttäminen ole ollenkaan välttämätöntä, mutta maustaminen on. Suola + pippuri ja ripaus jotain makeutta tuovaa, hunajaa, ruokosokeria tms., riippuen toki niistä kasviksista, esim porkkanat ovat usein valmiiksi sokerisia. Itse en käytä ollenkaan mitään liemikuutioita, tekevät tympeän teollisen maun. Paras maku tulee niistä laadukkaista vihanneksista ja tarpeeksi pitkästä keittoajasta sekä mausteista. Suolan, makean ja happaman sopivasta suhteesta.
Itsekin tein kasviskeiton mihin tuli kukkakaali, linssiä, hernettä, peruna&porkkana, purjo ja muitakin sipuleita, ja oli uskomattoman hyvää! En freesannut muuten kuin purjot ja sipulit kurkumavoissa. Muutenkin laitoin aasialaistyyppiset kepeät mausteet ja lopuksi tuoretta tilliä, ruohosipulia ja kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei perunaa sosekeittoihin. Myöhemmin syötynä maistuu pahalle. Tai mä en tykkää. Bataatin kanssa mulla on myös ongelma, kun yleensä sitä tuodaan jenkeistä tai iizraelista. Boikotoin.
Porkkanaa, parsakaalta, kaaleja, sipuleita, kurpitsoja, palsteria, selleriä, inkivääri...
Keltasipulin saa melkeinpä karamellisoida aluksi. Hitaasti miedolla lämmöllä voiöljyseoksessa. Sitten muita vegejä freesaantumaan ja osa mausteista.
Antaa muhia hetken. Kiehuvaa vettä, että nippanappa peittyy ja suola (kasvisliemi). 10 minsan kevyt keitto.
Tarkista maku, veden määrä ja lisää haluamiasi mausteita. Jos käytät valkosipulia, niin se vasta tässä vaiheessa, samoin tuore chili.
Surrutellaan. Jos juustoja tai kermoja käyttää niin nyt on niiden lisäys. Jätetään tekeytymään sammutetulle liedelle. Vartti ja syömään.
Parsakaalta, sipulta ja sellertä!
Joskus on tullut keiteltyä "miedon" makuista kasviskeittoa, itse ratkaisin sen niin, että lisäsin aina lautaselle chilihiutaleita ja valkosipulikrutonkeja.
Yleensä kyllä kasviskeitto onnistuu, tekipä sen miten tahansa. En laita siihen mitään maitotuotteita, enkä edes kookoskermaa/kookosmaitoa, mun makuuni menee paremmin ilman. Sit curryyn kookoskermaa!
Mut ihan peruscurrymausteella tai garam masalalla saa jälkikäteenkin soppaa maustettua, silloin kylläkin tarvitsee olla kuuma keitto tai kuumentaa sen keiton uudelleen, ne maut irtoo siitä mausteseoksesta kuumennettuna paremmin.
Kohta alkaa kurpitsakausi (siis mun kasvimaalla) ja sitten teenkin kurpitsakeittoa viikkotolkulla ;-) Se on niiiiin hyvää. Ja paahdan siemenet sitten siihen päälle ripoteltavaksi!
Sain nyt vähän pelastettua, kun käytin tätä kastikkeena 😆 laitoin perunaa ja porkkanaa pannun kautta. Lisäsin ytärttejä, valkosipulia ja suolaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sain nyt vähän pelastettua, kun käytin tätä kastikkeena 😆 laitoin perunaa ja porkkanaa pannun kautta. Lisäsin ytärttejä, valkosipulia ja suolaa. Ap
Tuliko naurunaamasta hyvä kastike?
Vierailija kirjoitti:
Kookosmaitoa ja tulisia itämaisia mausteita. Kermaa ja masala-maustetta.
Hyi hele. Tuon jälkeen se soppa maistuu vain kookokselle ja itämaisille mausteille. Varsinaiset pääartikkelit eli kasvikset eivät sitten maistu siltäkään vähältä mitä ennen.
MSG:llä saa kasvisruoasta maistuvaa. Eli iso säkki Aji-No-Motoa vaikka Tokyokanista ja maustamaan.