Voiko Kela periä oppisopimusjakson palkkaa takaisin
Ihan hypoteettisesti pohdin että voiko kela periä oppisopimusjakson aikana saatua palkkaa itselleen? Opiskelen tällä hetkellä työttömyyskorvauksella, nyt kun se vielä on mahdollista. Tässä välissä oli yksi oppisopimusmuotoinen palkallinen työharjoittelu( kokemusta piti saada ja joitan hommia ei oikein pääse tekemään kun palkallisella oppisopimuksella) joka aikana KAIKKI kelan ja työvoimatoimiston tuet olivat lakkautettuna. Nyt olen palannut taas normaalisti opiskelemaan. Olen toiminut kelan ja te-toimiston ohjeiden mukaan ja hoitanut kaikki opiskelut ja järjestelyt prikulleen oppikirjan mukaan. Tässä vaan olen lukenut näitä kelan ja te toimiston päätöksiä, miten on esim. kesken jonkun opintojen päätetty loppusuoralla että tukipäätös olikin virheellinen- ja opiskeleva joutunut maksamaan hillittömät summat takaisin.
Voisiko kela siis vedota esim. siihen että tuloraja ylittyy noiden muutaman kuukauden oppisopimuksen palkan takia? Olen itse ymmärtänyt että oppisopimus on oma erillinen juttunsa ja se ei vaikuta tukiin( sopimuksen ulkopuolella, ennen tai jälkeen oppisopimusjakson) kunhan sopimuksesta on ilmoitettu työvoimatoimistoon ja kelaan hyvissä ajoin- kuten olen tehnytkin. Itselläni ei vaan tämän maan minkääntahon järjestöihin tai päättäjäelimiin ole ollut minkäänlaista luottoa enää pitkään aikaan. Ja kelahan perii ja koittaa periä vissiin esim. opintotukiakin pois entisiltä opiskelijoilta jotka ovat aloittaneet opintojen päätyttyä työt samana vuonna: Kun ovat päässeet palkkatöihin ja alkaneet tienaamaan niin yllätys yllätys, tulot nousseet- tästähän kelan on hyvä leikata vielä viimeinen leijonanosa pois vaikka tuet olisivatkin päättyneet kuukausia aiemmin
Kommentit (2)
No ei tietenkään voi periä takaisin mitään PALKKAA, mitä se ei ole itse maksanut 🤦🏻.
eiköhän se voi summanmutikassa periä takaisin mitä vaan ja vedota johonkin pykälään