Mielipide tilinumerosta hääkutsussa?
Toivottu ettei tuoda tavaraa ja jos jotain haluaa antaa, mielellään rahaa. Eli kun häihin joku lahja kuuluu tuoda, käytännössä siis pyydetään rahaa vierailta.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi ymmärtää miksi tilinumero on millään tavalla huono asia.
Kutsussa ei kerrota sisäänpääsymaksusta, vaan se on kutsu. Sinut halutaan paikalle. Kun käyn naapurissa kylässä, otan aina pari h aikaisemmin pullaa sulamaan. En ikinä menisi häihin antamatta lahjaa, ellei niin toivottaisi.
Minulle on ihan sama annanko eurot tilille vai kauppaan.
Itse saan päättää summan, joka tapauksessa. Eihän hääpari kerjää vaan tarjoaa vaihtoehtoa.
En ymmärrä miten joku saa tästäkin asiasta väännettyä negatiivistaSeuraavan kerran kun menet häihin kutsuttuna, niin voit ottaa sieltä pakkasesta pullaa mukaan, jonka annat sitten häälahjana morsiusparille.
Häälahjatoiveet ja toivomuslistat johonkin tavarataloon ovat mauttomia. Kun vieras kutsutaan häihin, niin sillä vieraalla on oikeus päättää millaisen häälahjan antaa vai antaako ollenkaan.
Joulupukille voi lapset kirjoittaa lahjatoiveistaan, mutta että morsiuspari tekisi samalla tavalla häälahjojensa suhteen, on lapsellista, moukkamaista ja sivistymätöntä.
Tästä seuraa vain se että vieraat alkavat kärttää lahjatoiveita. Se lista on heitä varten, jotka stressaavan ilman listaa. Toki jos yhdellekin vieraalle listasta tulee kuva joulupukin lahjalistasta, on jokin mennyt pahasti pieleen viestinnässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi ymmärtää miksi tilinumero on millään tavalla huono asia.
Kutsussa ei kerrota sisäänpääsymaksusta, vaan se on kutsu. Sinut halutaan paikalle. Kun käyn naapurissa kylässä, otan aina pari h aikaisemmin pullaa sulamaan. En ikinä menisi häihin antamatta lahjaa, ellei niin toivottaisi.
Minulle on ihan sama annanko eurot tilille vai kauppaan.
Itse saan päättää summan, joka tapauksessa. Eihän hääpari kerjää vaan tarjoaa vaihtoehtoa.
En ymmärrä miten joku saa tästäkin asiasta väännettyä negatiivistaSeuraavan kerran kun menet häihin kutsuttuna, niin voit ottaa sieltä pakkasesta pullaa mukaan, jonka annat sitten häälahjana morsiusparille.
Häälahjatoiveet ja toivomuslistat johonkin tavarataloon ovat mauttomia. Kun vieras kutsutaan häihin, niin sillä vieraalla on oikeus päättää millaisen häälahjan antaa vai antaako ollenkaan.
Joulupukille voi lapset kirjoittaa lahjatoiveistaan, mutta että morsiuspari tekisi samalla tavalla häälahjojensa suhteen, on lapsellista, moukkamaista ja sivistymätöntä.
Olin lapsena 70-luvulla häissä ja katselin häälahjapöytää. Minua ihmetytti, kun hääpari sai lahjaksi useita kahvikalustoja ja monta silitysrautaa, kaikki mallia halpis. Maljakoitakin on useita. Eihän noista tule kuin päänvaivaa ja tilaakin ne vie kaapeista. Itse en tykkää hankkia kenellekään jotain, mille ei ole mitään käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli hääkutsussa tilinumero, koska keräsimme matkakassaa ja kaikki muu oli hankittuna. yhteensä 10 hengen porukka antoi 70 euroa, oli se mielestäni hieman alakanttiin arvioitu vaikka en muuten vertaile. Työssäkäyviä.
Ihan sopiva summa, jos kerran olette ilmoittaneet että vain rahaa saa tuoda. Yllättävää, että ihmiset ei tästä tykkää..
Mikä ihme on myös tämä häämatkapakko? Pakko päästä häämatkalle Malediiveille, Dubaihin, Etelämerelle jne. En anna tällaisiin 'häämatkaa varten' senttiäkään. En myöskään mene häihin. Itse naimisiin maistraatissa tiistaina ennen lounasaikaa ja sen jälkeen syömään Wanhan kuppilaan spagettia ja jauhelihakastiketta. Ihan parasta! Kaksistaan siis. Todistajina maistraatin todistajat. Ei ongelmia, meillä oli hauskaa. Viikonloppuna tein pienen kakun ja kahvitettiin anopit ja lapsi. :) Kaikki olivat tyytyväisiä, pienituloisina - suorastaan köyhinä kaikki - vietimme aikaa toistemme kanssa emmekä kaivanneetkaan mitään ihmeellistä. Ns. 'häälahjana' toinen anoppi toi meille pitkät, itse kudotut upeat matot (hieno värisilmä), joita käytetään vieläkin. Toinen tarjosi puolestaan lapsenhoitoapua, koska asui tuolloin lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jo oon torennu vierahille notta mutöön ei tartte tuora mutta jos tuotte älkää tuoko astioita sun muuta roinaa, mieluummin ilman. Säästyy siltä tavaran kierrättämiseltä. Eikai nykypäivänä häissä enää kasata perheen tavaroita? Sama oli kyllä jo omis rippijuhlissa, ei muistamisia.
Se on iha ok toive, kunhan ei lätkäise kutsuun tilinumeroa.
Joo ei kutsua eres laitettu. Menin henkilökohtaisesti viemään kutsun koska ei noita viaraitakaan paljoa ole. Jokainen kyllä yllätyksekseni kysyi heti häälahja toiveita jolloin vastasin mitä erellä jo kommentoin. Painotin että paras lahja on saada just se kutsuttu sinne juhlimaan hääjuhlaa. Ainut mikä muutanaa hierti oli et kakarat ei oo tervetulleita.
Jos olisin menossa naimisiin näin nelikymppisenä, niin en tee lakanoilla tai padoilla ja pytyillä mitään. Löytyy jo ihan omasta takaa. Eli muotoilisin jotenkin niin, että "tervetuloa juhlimaan, paras lahja on meille, että tulet paikalle. Jos haluat antaa jotain, niin tilille xxx voit tukea remonttirahastoamme tai tilille yyy voit tehdä lahjoituksen paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen hyväksi, mutta lahjoja emme varsinaisesti kaipaa. Tervetuloa pitämään hauskaa kansamme."
Olenko tosiaan ainut, joka tykkää käydä häissä ja antaa ihan mielellään rahalahjan niin pyydettäessä?
Annan tosin rahaa surutta sen verran kuin haluan ja mihin on varaa. Viimeisimmät häät olivat varmaan 7 vuotta sitten ja silloin annoin 25 e per aikuinen. Nykyisin tuplaisin summan inflaation vuoksi ja siksi, että oma tulotasoni on myös noussut.
Tiedän, että tuo aiemmin itseltäni ja puolisolta antamani 50 e ei ole ollut iso summa ja joku on voinut pitää pihinä sen vuoksi. Mutta usein
muitakin kuluja tulee niin paljon (hotelli, vaatteet, taksit jne.) että isompi summa olisi tehnyt vähän liian ison loven lompakkoon.
Mutta se on minusta outoa, että joku on valmis antamaan rahaa hyväntekeväisyyteen, mutta ei ystävälle tai sukulaiselle lahjana? Miksi ihmeessä? Onko kyseessä joku perisuomalainen kateus, että rahaa ei haluta antaa muille?
Kaikissa häissä, joissa olen ollut, ovat juhlat tulleet ihan varmasti maksamaan per henki tuplat siitä mitä olen lahjana vienyt, joten en usko että hääpari on häälahjarahoilla rikastunut. Ja ihanaa, että joku jaksaa vielä nykypäivänä nähdä juhlien järjestämisen vaivan!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin menossa naimisiin näin nelikymppisenä, niin en tee lakanoilla tai padoilla ja pytyillä mitään. Löytyy jo ihan omasta takaa. Eli muotoilisin jotenkin niin, että "tervetuloa juhlimaan, paras lahja on meille, että tulet paikalle. Jos haluat antaa jotain, niin tilille xxx voit tukea remonttirahastoamme tai tilille yyy voit tehdä lahjoituksen paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen hyväksi, mutta lahjoja emme varsinaisesti kaipaa. Tervetuloa pitämään hauskaa kansamme."
Mua ihmetyttää että eikö todella nelikymppisen häihin tulevat vieraat todennäköisesti antaisi lahjaksi jotain muuta kuin lakanoita ja patoja? Antaahan ihmiset kivoja lahjoja myös kun täytetään pyöreitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Mutta se on minusta outoa, että joku on valmis antamaan rahaa hyväntekeväisyyteen, mutta ei ystävälle tai sukulaiselle lahjana? Miksi ihmeessä? Onko kyseessä joku perisuomalainen kateus, että rahaa ei haluta antaa muille?
Kysymys ei ole rahan antamisesta vaan pyytämisestä. Rahan pyytäminen lahjaksi ei ole monen mielestä sopivaa. Hyväntekeväisyys on annettu vaihtoehdoksi lähinnä heille, jotka eivät oikeasti halua lahjoja. Lahjoja haluavan ei ole sopivaa ilmoittaa, että vain raha kelpaa. Vieraan on sen sijaa tuoda vapaaehtoisesti lahjaksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olenko tosiaan ainut, joka tykkää käydä häissä ja antaa ihan mielellään rahalahjan niin pyydettäessä?
Tykkään käydä häissä, joihin on tervetullut olo. Vieraiden viihtyvyyteen on panostettu, paikka on kiva, ruokaa riittää kaikille, ohjelma on hyvä (ei liikaa puheita tai odottelua), saan istua hyvässä seurassa, kukaan ei känniörvellä jne. Monissa häissä liian moni näistä kohdista ei ole toteutunut ja siksi en ole oikeastaan pitänyt häistä vaan osallistunut kohteliaisuudesta.
Rahan pyytäminen lahjaksi ei kuulu vieraanvaraisten häiden konseptiin. Koen sellaisen pyynnön kutsussa kiusallisena tai tilanteesta riippuen jopa tylynä pääsymaksuna, kuten täällä moni muukin. En vie rahaa, sillä en halua antaa viestiä että tällainen olisi ok. Rahan antaminen antaisi väärän viestin. Vien kuitenkin jotain, jonka tiedän ilahduttavan hääparia (en suinkaan pelättyjä patoja ja kattiloita).
Häät voivat kuitenkin kokonaisuudessaan olla ihan kivat yhdestä tällaisesta mokasta huolimatta.
Rahaa häämatkaan on ihan ok toivoa, jos tavaraa jo on. Mut muuten vähän mautonta. Jos ei halua tavaraa eikä matkarahaa niin ehkä sit vois vaan sanoa ettei tarvitse tuoda mitään lahjoja, kiitos.
Rahaa jos pyytää niin kolehti juhlapaikalle mieluummin kuin tilinumero.
Vähävaraisena tulee painetta siirtää tilille enemmän rahaa kuin mihin on varaa, kun hävettäis se että morsiuspari näkee siellä että Kaija- tilisiirto 10€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää että eikö todella nelikymppisen häihin tulevat vieraat todennäköisesti antaisi lahjaksi jotain muuta kuin lakanoita ja patoja? Antaahan ihmiset kivoja lahjoja myös kun täytetään pyöreitä jne.
Ne synttärilahjat on yleensä henkilökohtaisia, mutta hääparin lahjan pitää sopia kummallekin. Kaksi erillistä lahjaa maksaa tuplasti sen, mitä yksi yhteinen, jos hankkii kunnollisen.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa jos pyytää niin kolehti juhlapaikalle mieluummin kuin tilinumero.
Vähävaraisena tulee painetta siirtää tilille enemmän rahaa kuin mihin on varaa, kun hävettäis se että morsiuspari näkee siellä että Kaija- tilisiirto 10€
TÄMÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne synttärilahjat on yleensä henkilökohtaisia, mutta hääparin lahjan pitää sopia kummallekin. Kaksi erillistä lahjaa maksaa tuplasti sen, mitä yksi yhteinen, jos hankkii kunnollisen.
Siis sinun häihisi vaadit omia henkilökohtaisia lahjoja että kelpaa vai mitä haet takaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinun häihisi vaadit omia henkilökohtaisia lahjoja että kelpaa vai mitä haet takaa?
Hienostipa luit. Jos minä vien ystävälleni synttärilahjan, se on mietitty ystävälleni sopivaksi. Hänen puolisonsa ei todennäköisesti sellaisesta lahjasta innostuisi. Ostaisin siis häälahjaksi sellaista, mikä sopii molemmille enkä kummallekin erillistä lahjaa, joten siksi ne pussilakanasetit on suosittuja. Itse mieluiten annan lahjan rahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienostipa luit. Jos minä vien ystävälleni synttärilahjan, se on mietitty ystävälleni sopivaksi. Hänen puolisonsa ei todennäköisesti sellaisesta lahjasta innostuisi. Ostaisin siis häälahjaksi sellaista, mikä sopii molemmille enkä kummallekin erillistä lahjaa, joten siksi ne pussilakanasetit on suosittuja. Itse mieluiten annan lahjan rahana.
Hienostipa ilmaisit. Se, että sinä olet huono keksimään lahjoja pariskunnalle ei tarkoita että kaikki olisivat. Aika usein pariskunnilla on jotain yhteistä, kun ovat ylipäätään yhteen päätyneet.
Ei sillä, rahaa on ihan ok antaa mutta pyytäminen on vähän hassua.
Vierailija kirjoitti:
Tähän tapaanhan kaikki sen ilmaisevatkin. Mutta tämäkin pienellä präntillä jossain juhlapaikan osoitteen ja ilmoittautumistietojen välissä on joillekin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän tapaanhan kaikki sen ilmaisevatkin. Mutta tämäkin pienellä präntillä jossain juhlapaikan osoitteen ja ilmoittautumistietojen välissä on joillekin liikaa.
En ole koskaan nähnyt kutsua, jossa olisi hyväntekeväisyysvaihtoehto.
Voin antaa tilinumeroni jos lupaat massiivisen tuoton
Menet häihin ikään kuin ravintolan asiakkaana?