Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalan rasismi - ei haluta ulkomaalaisia

Kommentit (225)

Vierailija
121/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen omassa työssäni ohjannut ns. tuontihoitajia. Todellisia helmiä joukossa on ehkä joka neljäs, kehityskelpoisia ja työstä aidosti kiinnostuneita saman verran. Ja loput 50%... ei kiinnosta kielen opiskelu, ei suomalainen tapa tehdä hoitotyötä ja hoidettavan arvostaminen, ei mikään.

Erot ja ongelmat johtuvat enemmänkin persoonallisuudesta kuin kansallisuudesta. Panostusta ja laatua ulkomaanrekrytointiin ja kieliopetukseen kaivataan.

Hoitoalalla on niin kova työvoimatarve että sinne ollaan työntämässä sekä kantiksista että ulkomaalaisista ja vauvasta vaariin ihan kaikkia, jopa välivuotta viettäviä nuoria avustaviin tehtäviin ja vasta maahan tulleita.

Vierailija
122/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on se, että on vaarallista olla kielitaidoton hoitotyössä. Ei ole rasismia sanoa sitä ääneen. En ymmärrä miten heillä ei ole vaadittua tiettyä suomenkielen tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englanti ei nyt vaan riitä täällä suomessa hoitotyössä. Potilaat puhuu suomea!

Eilen luin Yleltä kolumnin jossa kirjoittaja ihmetteli miksei Suomessa muka kelpaa se, että Googlen kääntäjän avustuksella käännettäisiin suomea enkuksi ja päinvastoin. Hoitoalan töissä siis. Enpä usko että esimerkiksi sairaanhoitajat saavat kulkea älypuhelin tai tabletti kourassa vuoronsa aikana. Ja entä kaikkein kiireellisimmät ja akuuteimmat tapaukset, siinä ei totisesti ole aikaa pusata jonkun käännösohjelman parissa. 

Eikä. Google kääntäjähän tunkee ihan puuta heinää, jos sillä yrittää s/e/s kääntöä. Se ei vaan osaa. Tietysti jos on tarkoitus piristää potilaan päivää naurettavilla käännöksillä, niin sitten.

Jos kaikki suomalaiset puhuisivat natiivisuomea niin ehkä silloin se google kääntäjä osaisi kääntää mutta auta armias, kun tulee nämä suomen murteet kehiin.

Työkaveri kysyy (englannin kielinen): why weren't you at work yesterday?

googleääntäjä toiselle työntekijälle suomentaa: Miksi et ollut eilen töissä?:

Kaveri työkaverille (puhuu murteella):  Mul kun ol pie kippee.

Kääntäjä työkaverille kääntää: my dick's head hurt

Kaveri :O:O:O:O:O Karkuun

ja mieti jos potilas kertoo huonosti suomea puhuvalle lääkärille tai hoitajalle tämän saman, kun se kysyy että mikäs teitä vaivaa, että miksi olette tullut vastaanotolle tänään.

Ja mieti sitä potilaan ihmetystä, kun se lääkäri käskee laskee housut alas, kun kerrot, että pää on kipeenä. 

Vierailija
124/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkäreillä ole ollut vaikeuksia hyväksyä muun kielisiä kollegoja.

Korkeasti koulutetut ympäri maailmaa osaavat hyvin englantia, jolla pärjää Suomessa kyllä.

Olen yliopiston käynyt ja kansainvälisissä vaativimmissa töissä ollut ihminen ja jos en varta vasten mene työhön jonka vaatimuksiin kuuluu muiden kielten osaaminen niin en taatusti ala käyttämään päivittäiskielenä työssä englantia. Piste. Eikä sitä tarvitse käyttää muidenkaan.

Vierailija
125/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko rasismi valitus on jo vitsi, kun ei saada tahtoaan läpi aletaan valittaa, jospa se oma maa olisi kaikille valittajille se oikea paikka.

Vierailija
126/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole röööösismiä jos on monta kertaa huomannut, että työt eivät ulkomaalaisen kanssa suju.

Osalla se englanti on kuitenkin rajoitettua, eikä monet suomalaisetkaan hoitajat osaa kaikkia lääkkeiden, hoitotapojen tai laitteiden nimiä englanniksi.

Lisäksi tuolla kun on kiire ja liian vähän väkeä, niin siinä ei oikein ehtisi millään rautalangasta vääntämään asioita.

Nämä eivät siis ole sen muualta tulleenkaan syy, mutta tämä saa suomalaiset työntekijät väsymään ja vaihtamaan alaa ja syynä on siis ulkomaalaiset ja kyseessä ei ole lainkaan röööösismi.

Ehkä hoitaja sitten olisi onnellinen, kun sitä muualta tullutta hoitajaa ei olisi vaan saisi tehdä työnsä ihan yksin ilman turhaa kollegaa. Siitä se jaksaminen nousuun.

Kummasti hoitajat itse on uhkailemassa, että lähtevät töihin Norjaan. Mitä jos siellä olisi vastaava asenne muita kuin syntyperäisiä norjalaisia kohtaan?

Afrikan maista tulleilla on yleensä ongelmana ollut osalla tuo ajasta kiinni pitäminen. Eli työvuoro, kun alkaa kello 6.30 niin tullaan kello 9 aikoihin ja toisena päivänä 10 ja perustellaan, että ei meillä kotopuolessa ollut mitään kelloja mistä katseltiin aikoja. Mentiin, kun tultiin.

Jos oikeasti näin tapahtuisi, kenkää tulisi koeajalla.

Ehkä tämä vanheneva ja harmaantuva auringonlaskun kansakunta tosiaan ansaitsee sukupuuttonsa, eikä ole ketään, jotka meidät viimeiset hoitaisivat kun olemme vanhoja. Hätistimme ammattilaiset pois, kun heillä oli väärä alkuperä ja väärä väritys.

Tuossahan puhuttiin henkilöstä joka tuli töihin myöhässä? Yleistäminen että kaikki afrikkalaiset tekevät yleensä näin särähtää minunkin korvaani koska ei pidä paikkaansa, mutta minun mielestäni jos myöhästelijän hätistää pois työsuhteesta ei väri ole syy.

Minun keikkapaikassani ei ole jatkettu työsuhteita tai annettu lisätöitä kenellekään väristä riippumatta jos jää tulematta vuoroon tai toimii virheellisesti.

Vierailija
127/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan kohtuutotanta, että suomalainen potilas, joka on rakentanut tämän yhteiskunnan, haluaisi suomalaisen hoitajan?

Vierailija
128/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa todellakin uskon rasismia olevan.,🤦

Katsokaa vaikka Aamu-tv:stä tuo hoitajan haastattelu. Vaikka areenasta. Mies puhuu täydellistä suomea, tai on siis selvästi suomalainen. Näyttää ehkä intialaiselta tms.

Voin hyvin kuvitella sen näidenkin palstalaisten huutelevan " haluan suomalaisen hoitajan!".

Se seisoo sun edessä, pässi.

Vierailija
129/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kohtuutonta potilaalle tai vanhukselle, että aina vastassa on ulkomaalainen hoitaja.

Vierailija
130/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään määrä rahaa ei ratkaise asiaa jos ei ole hoitajia hoitamassa. Suomessa ikäluokat senkun pienenevät, jostain on löydyttävä ne työntekijät. 

Vierailija
131/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla minulla on ollut työkaverina kantaväestöä eri puolilta Suomea, ukrainalaisia, unkarilaisia, ruotsalaisia, englantilaisia, kenialaisia, somalialaisia, sudanilaisia, thaimaalaisia, pari Suomen romaniakin. En koe, että itselläni olisi ollut vaikeuksia hyväksyä työyhteisön ketään näistä.

Asiakkaiden kannalta on tosin hankalaa, jos yhteistä kieltä ei oikein ole. Myös perehdyttäminen tai opiskelijan ohjaaminen voi olla haasteellista kielellisten puutteiden vuoksi.

Oma hyväksyntäni rajoittuu myös siihen, jos toinen (olkoonpa sitten kantasuomalainen tai ei) ei noudata työyhteisön sääntöjä, ei hoida hommiaan kunnolla tai selkeästi välttelee töiden tekoa työpaikalla ollessaan. Hoitoala on omalla tavallaan raskas ala - kuten jokainen ala - ja en todellakaan jaksa työni ohessa enää toimia lapsenvahtina.

Minulla hyväksyntä rajoittuu siihen, että enemmistö ei voi olla ulkomaalaistaustaisia hoitajia. Sitten vaihdan työpaikkaa, kun näin on. Jos haluaisin hoitaa afrikkalaisia, asuisin Afrikassa.

Vierailija
132/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin mitä alhaisempi koulutus, sitä suuremmaksi taakaksi vierasmaalaiset työkaverit koetaan.

Vierailija
133/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa vaikka Aamu-tv:stä tuo hoitajan haastattelu. Vaikka areenasta. Mies puhuu täydellistä suomea, tai on siis selvästi suomalainen. Näyttää ehkä intialaiselta tms.

Voin hyvin kuvitella sen näidenkin palstalaisten huutelevan " haluan suomalaisen hoitajan!".

Minä haluan kyllä ihan etnisen suomalaisen hoitajan. Olen koko elämäni ollut tätä kehitystä vastaan, että väestömme muuttuu ja suomalaiset muuttuvat vähemmistöksi, niin silloin niiden puolueiden äänestäjät ottakoot sen ulkolaisen hoitajan ja minä sen suomalaisen:

Vierailija
134/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja alapeukkua tulee. Voi voi. Eli Suomessa kouluttautunut Suomen kansalainen ei kelpaa? Joko puhui äidinkielenään suomea? On väärän värinen?

Areenassa näkyy, jos epäilyttää.

Vierailija
135/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle potilaana lääkärin tai hoitajan syntymäkotimaa ei ole mikään ongelma. Ei ole myöskään pakko osata edes suomea. Pärjään englannillakin. Työkaverin kanssa voin puhua englantia, ei se minulta pois ole. En ymmärrä lainkaan miksi tässä on ongelmaa. Ilmeisesti se suurin vastustus tulee vielä heikoimmin koulutetuilta eli lähäreiltä. Lähäriksi pääsee kaikki, päihdeongelmaisista mielenterveyspotilaisiin. Miksi siitä ei oteta ongelmaa, miksi ainoastaan ihmisen kielitaidosta?

Vierailija
136/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan kyllä ihan etnisen suomalaisen hoitajan. Olen koko elämäni ollut tätä kehitystä vastaan, että väestömme muuttuu ja suomalaiset muuttuvat vähemmistöksi, niin silloin niiden puolueiden äänestäjät ottakoot sen ulkolaisen hoitajan ja minä sen suomalaisen:

Älä huoli, hoitajapulasta johtuen seuraavaks me äänestetään että sut jätetään julkisilla rahoilla hoitamatta. Omalla rahalla voit sitten yrittää valkata.

Vierailija
137/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli täys rasse.

Et ehkä pääse valitsemaan. Ei kelpaa adoptoitu, ei kelpaa vaikka lääkäri. Lol. Siinä vaiheessa jos sua pitää vaikka elvyyttää niin kelpaako? Ei varmaan.

Vierailija
138/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon meidän yksikössä ainut suomalainen ja valkoinen, kun kalkkilaivan kapteeni. Ja minusta tuntuu, että minua syrjitään ja minulle nauretaan :) Taitaa tilanne olla kääntynyt jo toisinpäin.

Minullakin samanlaisia kokomuksia. 3 suomalaista ja 7 ulkomaista. Ollaan vähemmistönä ja hyvä että nykyään juttelevat meille.

Minun ruotsalainen miestuttava töissä bussikuskina ja ei saa milloinkaan syödä lounasta muiden seurassa. Muut ovat tietty muualtaHeillä on yhteinen ruokahuone .

Istuu yksin ja sanoi että kyllä on ajat muuttuneet. 

Oltiin vieraalla paikkakunnalla bussissa ja emme heti huomanneet, että ollaan päätepysäkillä. Kuljettaja alkoi huonolla suomella huutaa "päätepysäkki, ulos!", josta ei valitettavasti saatu heti sekunnissa selvää. Kuljettaja kimposi ratin takaa käytävälle hillumaan niin hyppäsimme ovesta ulos niin äkkiä, että reppu jäi vahingossa penkille. Mieheni hyppäsi takaisin tavoittelemaan reppua, niin kuljettaja löi oven kiinni ja lähti ajamaan! Vasta seuraavissa valoissa päästi ulos.

Onko rasismia jos pitää asiakaspalvelua luokattoman huonona tuossa tapauksessa? No, seuraavana aamuna taksissa sai hakea kuljettajalle omasta luurista ajo-ohjeet, huoh. 

Vierailija
139/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitten varmaan maksat sen hoitajasi palkankin itse.

Vierailija
140/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa Tehy ihan itse lähtee tähän kaikki hoitajat paskoja meininkiin.

Yrotä nyt sitten töitä täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan