Keraamisen lieden kosketusnäyttö (vai miksi sitä kutsutaan) ja kissa - millä takuuvarmasti suojata ne nappulat?
Eli siis sellainen keraaminen liesi, joka laitetaan päälle niistä päällä olevista nappuloista. (Ei aavistustakaan mitkä oikeat termit ovat, mutta päältä painaen liesi siis laitetaan päälle ja levyjen kuumuutta säädellään, tiedätte varmasti. Ei siis erillisistä napeista joita käänneltäisi vaan kosketuksella/painalluksella toimivista. No, kai lähes kaikki liedet ovat nykyään tällaisia.)
Vaikka kuinka olen opettanut, niin eiväthän nuo kissat siitä suostu pysymään poissa. Peitän lieden yleensä pellillä, mutta tänään toinen kissa onnistui työntämään peltiä sivuun niin, että onnistui laittamaan lieden päälle ja yhden levyn vielä kuumimmalle asetukselle. Kyllä pelästytti, onneksi olen nyt kotona töissä. Jos olisi tapahtunut ilman, että olin kotona, niin olisi kyllä ollut tulipalon vaara (vai menevätkö nuo levyt jonkin ajan kuluttua itsestään pois päältä?)
Joten nyt vinkkejä, millä suojaan ne kosketusnappulat takuuvarmasti? Jokin teippi päälle? Teippaan sen pellin kiinni? Mitä? Yritin googlata liedensuojia ja muita vinkkejä mutta ei ainakaan nopeasti löytynyt tällaiseen sopivaan, joten yritän nyt kysyä täältäkin. Tuskin kuitenkaan olen ainoa tämän ongelman kanssa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Naisystäväni muutti taannoin asuntoon, jossa oli keraaminen liesi kosketuskäyttöliittymällä. Kuten Ap:kin on huomannut, on se täysi turvallisuuskatastrofi. Onneksi hän oli kotona, kun toinen kissoista onnistui lapsilukosta huolimatta pistämään levyn päälle. Hänen epätyydyttävä mutta toimiva ratkaisunsa oli jättää paistinpannu kosketus"nappuloiden" päälle kun liettä ei käytetty. Huono ratkaisu, mutta oikein paljon parempiakaan ei ollut, tai ehkäpä olisi voinut pelata sulakkeiden kanssa. Minun mielestäni kosketusnäyttöiset keraamiset liedet pitäisi kieltää.
Itse ostin viime vuonna induktiolieden, ja siinäkin on tuollainen kirottu kosketuskäyttöliittymä. Olisi pitänyt käyttää satanen tai pari enemmän kunnon nappulalliseen lieteen. Onneksi induktioliesi ei kuitenkaan tee mitään jos sen päällä ei ole mitään indusoivaa: se sanoo piip käynnistyessään, ja jos se ei saa uusia painalluksia eikä kattilaa, sanoo se kahden minuutin kuluttua uudelleen piip ja sammuu. En koskaan säilytä sen päällä kattiloita, uunipeltiä tai muutakaan tavaraa, joten oma saa kissani poissaollessani rampata sen päällä vapaasti. On se silti turvallisuusriski, jos vaikka joku joskus sen päälle kuitenkin unohtaisi jotain - vaikka lapset. Ei hyvä.
Tarkennan vielä, että naisystäväni jättää siis paistinpannun nurin päin keraamisen lieden "nappuloiden" päälle. Jos sen jättää oikein päin, menee liesi hämilleen kun montaa "nappulaa" "painetaan" yhtaikaa ja silloin alkaa jatkuva piippauskonsertti. Hyi.
Helppo ratkaisu on SSSCat-karkote! Se on liiketunnistimella toimiva kaasupullo, jonka voi laittaa vaikka siihen hellan viereen keittiön tasolle. Liikettä havaitessaan suhauttaa kovaäänisesti ilmaa, ja kissa hyppää saman tien alas pöydältä. Oppii jo parin kerran jälkeen, ettei pöydälle kannata mennä ollenkaan.
Joillekin kissoille tehoaa alumiinifolio. Sitä laitetaan paikkoihin, jonne kissa ei saa mennä. Tarpeeksi monta kertaa kun hypätessä tulee vastaan ikävältä tuntuva ja vähän "pelottava" alumiini, kissa jättää alueen rauhaan.
Ystävä viritteli omalle kissalleen kahvikupeista ja lusikoista pieniä ansoja. Kissan hypätessä tasolle joku lusikoista keikahti alas kolisten, ja kissa pelästyi sitä ääntä. Tälle kissalle meni oppi perille näin.
Kaikkiin kissoihin eivät tällaiset VARO!-viritykset tehoa, mutta kannattaa kokeilla. Muussa tapauksessa sähköt pois tai lieden vaihto induktioon, joka ei kuumene kuin kattilan/pannun kanssa, vaikka kissat hyppisivät nappuloilla tasajalkaa.