Opettajien syyllistäminen koulukiusaamisesta
Kiusaamisesta puhuttaessa usein syyllistetään opettajia tai muuta koulun henkilökuntaa. Tosiasiassa heidän keinot puuttua on melkoisen ohuet, nykyajan lapset tietävät oikeutensa ja siinä on opettaja helposti raastuvassa jos yhtään tiukempaa linjaa yrittää ottaa käyttöön. Opettajilla ei ole riittävästi keinoja tai valtuuksia puuttua tai ne keinot eivät johda mihinkään. Sama on muulla koulun henkilökunnalla, rehtorilla ne toki lienevät parhaimmat. Mutta se on ihan sama mitä joku opettaja, kuraattori tai koulupsykologi yrittää, se on taistelua tuulimyllyjä vastaan kun muutenkin työmäärä on niin järkyttävä, että se on silkkaa tulipalojen sammuttelua ja jos sanot väärän sanan tai sormellakin hipaiset oppilasta kuria pitääksesi olet kohta syytteessä. Eikä paatuneimmille ja vaikeimmin käytöshäiriöisille kiusaajille auta mikään opettajan puhuttelu tai psykologin tunnekasvatus, jos syytä siihen käytökseen ei hoideta kuntoon eikä kiusaamisesta tule mitään oikeita seurauksia.
Tämän soisi ihmisten ymmärtävän kun kiusaamistapauksissa vauhkotaan miten opettajat tai muu henkilökunta ovat laiminlyöneet velvollisuuksiaan. Kun niiden velvollisuuksien täyttämisestä on monin paikoin tehty mahdotonta.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Opettajat varmaan sulkevat silmänsä koulukiusaamiselta siksi, koska kiusaaminen aiheuttaisi ylimääräistä työtä EIKÄ SIITÄ MAKSETA OPETTAJALLE ERILLISTÄ KORVAUSTA!
Joo pakkohan sitä on valikoida, mitä tekee, jos töitä tulee joka paikasta pilvin pimein. Opettajakin on vain ihminen. Niin pitäisikö opettajan tehdä sitten ilmaista työtä omalla vapaa-ajallaan? Monet ovat saaneet burnoutin tai uupuneet opettajan työssä. Kannatta laittaa hakuun sitten vain opettajan virkoja ja yrittää hakea sellaisia opettajia, jotka pystyvät ja tekevät kaiken. MItä turhaan mussutatte?
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti opettajan opetusvelvollisuus 24 h/vko. Heillä on valmiit kirjat, opettajanoppaat, tuntisuunnitelmat, ratkaisut ja kokeet. On kohtuus, että opettaja tekee opetustuntien lisäksi työtä 10-14 tuntia tuntien ulkopuolella.
No ei kaikilla. Paljon menee aikaa tuntien valmisteluun ja kokeiden tekoon ja tarkastuksiin. Ei niitä valmiita materiaaleja niin vain saa, koska säästetään. Sitten opettaja joutuu tekemään kokeita yms. itse, koska ei ole varaa hankkia noita kaikkia. Kaikki opettajat tekevät varmasti opetustuntien lisäksi muuta työtä 10-14 tuntia. He tekevät kaiken itse. Ei enää ole ketään auttamassa missään. Tietokoneet eivät toimi ja eteen tulee kaikenlaisia ongelmia, jotka vievät aikaa. Pitää tehdä hallinnollisia töitä ja olla yhteydessä ties mihin tahoihin. On pakolliset opettajankokoukset ja koulutukset.
Enää ei ole mahdollista edes antaa lapsille omia kirjoja, koska ei ole rahaa. Tämä lisää myös opettajan työtä.
Taidat olla aika pihalla todellisuudesta.
Myös jotkut oppilaat kiusaavat opettajia. Olen kuullut, että opettajalle saatetaan huudella mitä sattuu. Ei opettajakaan ole turvassa kiusaamiselta.
Itselläni ainakin opettajan menee aikaa kopiokoneen äärellä, koska se ei toimi. Sitten soitat jonnekin palveluun, jossa on ruuhkaa. Sitten odotan, että joku tulisi korjaamaan vian. Samaan aikaan pitäisi olla luokassa vahtimassa/auttamassa opskelijoita. Kello on väärässä ajassa, kun on siirrytty kesäaiakan. No opettaja kiipeää tuolille ja melkin putoaa lattilalle. No kellokin on rikki eli sitten vain sitä korjaamaan tai ostamaan uutta kelloa. Sen voi maksaa itse tai odottaa sitten monta kuukauttta, että josko saisi siitä rahansa. Opettaja kustantaa itse monia asioita omasta pussistaan, koska ei ole varaa.... tai tietyn asian saaminen veisi aikaa, koska on byrokratiaa. Opettaja siivoaa vaikkapa luokan tai vessan, jos on tarvetta.
Jaa no onko se sit oikein et opettajat ite osallistuu siihen kiusaamiseen kun eivät tee mitään. Itsestä ainakin tuntui että opettajat olivat itekin kiusaajia koska eivät puuttuneet mihinkään. No oli siellä pari poikkeusta toki. Mutta muuten
Meillä ei ainakaan ole mitään ajantasalla olevia kirjoja, kokeita yms. Käytetään vanhoja materiaaleja ja oppilaille annetaan lainaksi vanhoja kirjoja, koska ei ole rahaa. Kopiokonekin on jatkuvasti rikki. Tietokoneita ei ole kuin opettajalla tässä toimipisteessä ja sekin on läppäri. Dokumenttikamera on tämän tästä rikki. Kopioitakaan ei saisi ottaa, koska halutaan säästää ja olla ympäristöystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no onko se sit oikein et opettajat ite osallistuu siihen kiusaamiseen kun eivät tee mitään. Itsestä ainakin tuntui että opettajat olivat itekin kiusaajia koska eivät puuttuneet mihinkään. No oli siellä pari poikkeusta toki. Mutta muuten
Kyllähän he koko ajan tekevät niin paljon kuin pystyvät. Varmasti puuttuvat, jos näkevät tilanteen, mutta vaikeaa on puuttua tilanteisiin, jossa ei näe asiaa. Eikö tämä ole myös vanhempien tehtävä eikä vain opettajien. Useinhan kuulee, että opettaja on ottanut yhteyttä kiusaajan vanhempiin, jotka ovat sanoneet, ettei meidän Matti ketään kiusaa. Ei oikein voi mennä syyttelemään ketään, jos ei oikeasti tiedä tai näe, että jotain kiusataan. t. opettaja, jota on itseä kiusattu myös lapsena (En silti syytä opettajia tästä. Kyllä minusta syy oli näissä kiusaajissa. Heillä oli jotain vaikeuksia, eikä heitä pystytty auttamaan. Ongelmat lähtivät kotioloista. Opettajanhan ei lasten vanhempien asioihin puuttua. Korkeintaan kuraattori tai sosiaalityöntekijä voi näitä asioita hoitaa tai ottaa kantaa.)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja myös vanhemmat, jos he eivät tee mitää ja tietävät, että heidän lapsi kiusaa koulussa tai heidän lastaan kiusataan koulussa.
Minua olisi auttanut se, että opettaja olisi kysynyt minulta, kuinka voin, ja auttanut eteenpäin terveyden ammattilaisen juttusille. Sen sijaan häiriköt pääsivät pienryhmiin ja psykologin juttusille, mutta minä jäin heitteille.
Mistä tiedät, mikä on kiusaamista ja mikä esim. vain kaverillista nahistelua? Katseet ja ilmeetkin voi olla kiusaamista, eikä opettaja mitenkään ehdi tai pysty opetuskiireessä skannaamaan ja analysoimaan näitä. Itse pyrin puuttumaan pieneenkin kiusaan, mitä näen, mutta usein se kiusan kohde itse on sitä mieltä, että mitään ongelmaa ei ole. Ihan mahdoton tehtävä kaikenkaikkeaan, mutta silti teen voitavani.
T. Nuori aineenopettaja
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, mikä on kiusaamista ja mikä esim. vain kaverillista nahistelua? Katseet ja ilmeetkin voi olla kiusaamista, eikä opettaja mitenkään ehdi tai pysty opetuskiireessä skannaamaan ja analysoimaan näitä. Itse pyrin puuttumaan pieneenkin kiusaan, mitä näen, mutta usein se kiusan kohde itse on sitä mieltä, että mitään ongelmaa ei ole. Ihan mahdoton tehtävä kaikenkaikkeaan, mutta silti teen voitavani.
T. Nuori aineenopettaja
Joo ei opettaja pysty opetuskiireessä skannaamaan ja analysoimaan kaikkea. Minullekin on tullut tällainen asia vastaan, että kiusan kohde on sanonut, ettei asiaan saa puuttua. Pitäisi olla joka puolella silmiä niin, että pystyisi näkemään ja vielä käsittelemään asiat päässään.
Vierailija kirjoitti:
Minua olisi auttanut se, että opettaja olisi kysynyt minulta, kuinka voin, ja auttanut eteenpäin terveyden ammattilaisen juttusille. Sen sijaan häiriköt pääsivät pienryhmiin ja psykologin juttusille, mutta minä jäin heitteille.
Ehkä olisi vähän auttanut ammattilaisen kanssa keskustelu, mutta tuskin kiusaamista olisi saatu loppumaan. Luultavasti näillä häiriköillä oli tosi pahoja ongelmia ja heitä ei voitu juuri sen takia pitää isossa luokassa, vaan heidät laitettiin sen takia pienryhmiin ja psykologin juttusille. Luultavasti kotona tai kaveripiireissä oli jotain ongelmia heillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sivusta seurannut miten ponnettomasti opettajat puuttuvat kiusaamiseen. Se on juuri sellaista " ei saa tehdä noin, ethän enää tee, pyydä anteeksi" -tyyppistä mille kiusaaja takana päin vain nauraa, ja sama meno jatkuu.
Sitten olen nähnyt miten henkilö (nainen jos asialla merkitystä) kirjaimellisesti karjaisee ja ojentaq tulta ja tappuraa silmissään riehuvat häiriköt ruotuun. Kyseessä henkilö, joka oli työskennellyt laitoksessa missä oli sijoitettuna 'nuorisorikollisia', osa todella hirviöitä.
Koulumaailma kaipaa kuria, ja sitä että teoilla on seuraukset. Hyvä esimerkki on koulusta erottaminen --> jos ei opinnot suju, luokalle jääminen. Se voi pikkuisen ottaa luonnon päälle jos on armeijaikäisenä vielä viidennellä luokalla.
Samoin rikosilmoitus AINA. Ei ole "kiusaamista" on pahoinpitelyä/ laitonta uhkausta/ kunnianloukkausta ym. puhutaan asioiden oikeilla nimillä..!
Voiko samasta rikoksesta rangaista kahdesti? Olen ymmärtänyt, että ei. Jos tehdään rikosilmoitus pahoinpitelystä, niin voiko koulu edes antaa rangaistusta?
Opettaja voi kyllä mahdollistaa kiusaamisen.
Oma opettajani jäi pitkälle saikulle ollessani 5. luokalla ja kiusaaminen räjähti käsiin, koska sijainen ei tehnyt mitään asialle. Kun oikea opettaja tuli takaisin, pahin häirikkö luokalta laitettiin toiseen luokkaan opiskelemaan kouluavustajan kanssa. Tilanne rauhoittui selvästi.
Ei myöskään ollut kiva kokemus se välituntivalvoja, joka vain tuijotti tyhjään, vaikka edessä oppilas kertoi päällä olevasta kiusaamistilanteesta.
Se, että opettajat ja vanhemmat puuttuvat kiusaamiseen, lähettää myös viestin oppilaille. Kiusatulle, että et ole yksin asian kanssa ja muille, että tällainen ei ole soveliasta käytöstä.
Kiusaamiseen puuttuminen vaan lie vaikeaa, koska usein siinä on sana sanaa vastaan, ei todisteita tai se tapahtuu piilossa. Joskus kiusattu ei voi edes kertoa, kuka kiusaaja on, koska on kasvosokea, kiusaajaa ei näe (vedettiin pussi päähän selän takaa ja kampattiin, nämä tosin jäi kiinni ja kehtasivat väittää, että uhri siinä muka kampitti), kiusaaminen on levitetty luokan tai koulun ulkopuolisille tahoille (vieraat lapset huutelee pilkkasanoja kadulla) tai kiusaamistapa on anonyymi, esimerkiksi ilkivalta, nimettömät laput tai nykyään somen kautta tapahtuva kiusaaminen. Kaikki kiusaaminen ei myöskään tapahdu koulussa tai koulumatkalla, vaan se voi tulla kotiin (postilaatikossa oli kuraa ja kiviä).
Vierailija kirjoitti:
Huonosti käyttäytyvästä lapsesta voi tehdä lastensuojeluilmoituksen.
Se ainakin pysäyttäisi useimmat vanhemmat.
Koulu saattaa tehdä reilun toista kymmentä lastensuojeluilmoitusten samasta lapsesta, eikä mikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Aloittakaa se kiusaamisen kitkeminen heti ekaluokalta. Ei passaa odottaa 5. lk ja sitten pyöritellä päätä.
Jokainen kiusaaja keskusteluun, haastatteluun. Asia väännetään rautalangasta, kuitenkin fiksusti, rauhallisesti ja ahdistelematta. Vanhemmat mukaan kuuntelemaan. Voi kokeilla jotain palkkiota kun kiusaaminen loppuu. Ja myöhemmin seuranta keskustelu, notta loppuiko kiusaaminen.
No näinhän jo toimitaan! Kaikki tilanteet selvitellään juurtajaksain. Mitäs kun se sitten ei autakaan? Kyllä se kotien vastuulla on miten lasten käytökseen vaikutetaan, eikä koulun. Koulun mahdollisuudet on aika rajalliset vaikuttaa, kun kotona on kaikki päin p:tä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutetaan? Kyl opettajan pitää puuttua jos oikeesti luokassa sen nenän edessä huomaa kuinka jotain syrjitään/haukutaan yms
Sinä vastaat itse omista lapsistasi, ei opettaja.