Miehen 86-vuotias äiti rasittaa
Olemme tavanneet noin kuusi vuotta sitten. Miehellä 86v. äiti, joka asuu yksin ja on ikäisekseen hyvässä kunnossa. Tarvitsee kuitenkin miehen apua viikottaisissa askareissa, kauppakäynnit jne. Soittelee harva se päivä, jopa päivittäin. Kertoo aina olevansa huonossa kunnossa, pyörryttää ja voi huonosti. Ikinä kunto ei kuitenkaan huonommaksi ulkopuolisen silmin ole vielä mennyt.
Ihan ok muuten, mutta miehen äiti on aika töykeä ollut aina minua kohtaan. Ei ottaisi minua oikein kylään, ei kutsu eikä kysy ikinä mieheltä mitään minuun liittyvää, vaikka asumme yhdessä. Saattaa kommentoida jopa ilkeästi. Oltiin kesällä matkalla ja soitteli puolihysteerisesti, liekö mustis vai mitä.
En tiedä kuinka ripustautuva suhde heillä ollut, kun miehen äiti oli paremmassa kunnossa, vai onko tämä vain vanhuuden vaivoja. Välillä asia ei haittaa ollenkaan, ymmärrän hyvin miehen haluavan olla äitinsä tukena. Kuitenkin onhan se aika rasittavaa, kun 86v aikuinen vaatii mieheltä huomiota ja käyttäytyy kuin lapsi. Vaikuttaa ihan päivittäiseen elämäämme. Pahimmillaanhan tämä voi kestää vielä 10 vuotta tai enemmän.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Millainen asenne olisi paras itselleen ottaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttää sun tietämättömyys. Et tarvitse miehen äidin hyväksyntää, elä omaa elämääsi ja miehen äiti omaansa. 86v todellakin tarvitsee koko ajan apua, myös silloin turvaa kun olette ulkomailla. Ja on todella hyvä että soittelee usein ja poika on siellä usein auttamassa. Soittoaikoja voi myös sopia joltain osin (jos tullut väärällä hetkellä), paitsi jos hätätilanne tai tarvitseva. Sen ikäinen voi olla kohta kuoleva, ellei elä pitkään. Se 10v olisi hyvä saavutus. Iäkkäitä pyörryttää todellakin ja tarvitsee ehdottomasti miehen apua askareisiin. Pitää ymmärtää ja ymmärtää. Jotkut ottavat siivoojan iäkkään ehdoilla siivousfirmasta tai ruokatilaukset kaupasta. Mutta ne pitää silti jonkun laittaa kaappiin ja hoitaa ateriat. Kyydin voi myös tarvita joskus vaikka lääkäriin tms. Iäkkäillä voi olla myös henkinen hätä ja tarve turvalliselle aikuiselle, varsinkin sairaana.
On myös hyvä että oma poika voi huolehtia esimerkiksi vanhan äitinsä raha-asioista, jotta tämä ei joudu ulkopuolisten huijaamaksi. Joku kodinhoitaja voisi käydä hänen luonaan päivittäin ja siivooja kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä hyväksyn tilanteen, mutta onhan se minun kannaltani oikeasti aika tylsä. Olisi varmaan eri, jos miehen äiti olisi kohdellut minua kivasti. Kun esim.muutimme yhteen, hän piti miehelle saarnan siitä miten hän pystyy jättämään aiemman asuinpaikkansa jne. Vuosi sitten käytiin siellä ja tiputti "vahingossa" muistikirjansa välistä lehtileikkeen miehestä, jossa kertoi viihtyvänsä aiemmassa asuinpaikassaan (oikeasti..). On ihan järjissään ja kysyy ja kertoo aina kaikkien muiden kuin minun kuulumiset. Mielestäni hän on myrkyllinen ihminen. Ja siksi se jokapäiväinen hössötys rasittaa minua. Tunnistan että ongelma on minun ja siksi kysyinkin ajatuksia. Ap
Etkö sä voi vain olla huomioimatta sitä hössötystä? Jos miehen äiti soittelee miehelle, ei sun tarvitse sitä keskustelua kuunnella. Anna miehesi hössöttää rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän normaalina että 80+ ihmisiä autetaan. Soitetaan päivittäin ja käydään kaupassa jne. Anna miehesi auttaa äitiään ja jutella puhelimessa.
Ei voi usein hoitaa toisen henkilön asioita. On oma elämä elättävänä.
No, se 86-vuotias äiti on varmasti hoitanut poikansa asioita tämän 20 ensimmäisen elinvuoden aikana, mikäli hän on ollut hyvä vanhempi.
Niin. Meillä kumpikaan vanhemmistani ei hoitanut omia vanhempiaan, vaan sen teki koko tilan perinyt veli perheineen.
Nykyään käydään töissä, on omat perheet huolehdittavana. Asutaan kaukana lapsuuden kodista. Ei siinä olla 24/7 tai jokainen viikonloppu apuna.
Minkä ikäinen itse olet, kun olet noin riippuvainen ja tarkka miehesi ajankäytöstä?
Luulisin, että et enää alle 30-vuotias. Sen ikäisellä moinen käytös olisi ymmärrettävää.
Tai jos lasten hoito jäisi yksin sinulle miehen käydessä äidin luona päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän normaalina että 80+ ihmisiä autetaan. Soitetaan päivittäin ja käydään kaupassa jne. Anna miehesi auttaa äitiään ja jutella puhelimessa.
No, se 86-vuotias äiti on varmasti hoitanut poikansa asioita tämän 20 ensimmäisen elinvuoden aikana, mikäli hän on ollut hyvä vanhempi.
Se on eri asia. Tiestysti lapsi hoidetaan 18v. asti. Sen jälkeen voi neuvoa asioissa mutta ei muuta.
Olemme vasta nelikymppisiä. Miehen äiti saanut miehen ns.vanhoilla päivillä. Minun vanhempani työelämässä vielä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen itse olet, kun olet noin riippuvainen ja tarkka miehesi ajankäytöstä?
Luulisin, että et enää alle 30-vuotias. Sen ikäisellä moinen käytös olisi ymmärrettävää.
Tai jos lasten hoito jäisi yksin sinulle miehen käydessä äidin luona päivittäin.
Sinulla ei ilmeisesti ole kokemusta takertuvasta vanhuksista tai sitten olet itse sellainen tai sitten sinulla ei ole muita hommia/läheisiä kuin se vanhus.
Eikä miehen äiti ole niin huonossa kunnossa ettei pärjäisi yksin kotona, käy kaverinsa kanssa 150km päässä autolla jne. Ap
Äitini jatkuva soittelu rauhoittui, kun aloin itse soittaa hänelle päivittäin tiettyyn aikaan. Hän tietää, että soitan n. klo 18, joten hänellä ei ole tarvetta soitella pitkin päivää. Lisäksi puhelut pysyvät lyhyempinä ja positiivisemman sävyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ovat vanhemmat itsekkäistä syistä hankkineet ja sen takia saavat myös hoitaa. Se ei velvoita yhtään mihinkään myöhemmin.
Totta tuokin mutta, jos vanhus ei enää pärjää siellä kotona ilman muitten apua, niin silloin pitäisi keksiä jokin muu ratkaisu siihen että,
a) se asuin ympäristö on turvallinen
b) kotona ei pelota olla öitä yksin
c) ruuan laiton jälkeen ei jää hellat päälle
d) vanhus muistaa syödä, juoda, käydä pesulla ja pystyy hoitamaan vessa-asiansa.