Olen 57-vuotias ja kremppaa on. Pystyisinkö kotihoitoon töihin?
Mulla on eri alan yliopistotutkinto.
Nivelissä häikkää ja silmissä. Voiko oppisopimuksella kokeilla, sopiiko ala.
Kommentit (98)
Voisit työllistyy vaikka nuorten kehitysvammaisten työhön. Vaihtoehtoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Entä tartunnat. Saako siinä työssä helposti vaikka ruusun tai tulin (vanhalla voi olla se ollut piilossa vuosikymmeniä) tai vaikka pestessä sukupuolitaudin käteensä, vaikka herpeksen.
Syyhyä ja täitä saattaa olla kotihoidon asiakkailla, joissakin paikoissa myös luteita.Narkkipaikoissa kannattaa katsoa ettei tökkää kättään väärään paikkaan jätettyyn ruiskuun.
P.S asiakkaita hoidettaessa käytetään vähintään vinyylihanskoja, sekä oman kuin myös asiakkaan turvallisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä tartunnat. Saako siinä työssä helposti vaikka ruusun tai tulin (vanhalla voi olla se ollut piilossa vuosikymmeniä) tai vaikka pestessä sukupuolitaudin käteensä, vaikka herpeksen.
Pesut tehdään tietysti hanskat kädessä.
Tubia en ikinä osannut edes pelätä tai ajatella kotihoidossa työskennellessäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelta 57-vuotiaalla on kremppaa kropassa, myös lähihoitajilla. Pääsääntöisesti hommat hoituu.
Mikä ihme on häikkää silmissä? Jos näet riittävästi niin ei mitään ongelmaa.
Tämä. Ja meillä kyllä keskustellaan töissä, jos jollain on jotain kremppaa niin hän voi ottaa kevyempiä hoidettavia ja hoitaa vaikka enemmän ruokapuolta jne. Otan jokaisen alasta kiinnostuneen mielelläni työkaveriksi, vaikka olisikin jotain rajoitteita.
" Alasta kiinnostuneen". Jaa. Vaikka ei olisi koulutusta ja joutuist itse tekemään kaikki kirjaamiset, lääkehoidon, raskaammat nostot, siirrot. No mikä ettei.
Eli parempi vain valittaa ja hoitaa kaikki hoidettavat yksin sen sijaan että olisi työkaveri, joka voisi vaikka auttaa käveleviä jne?
Valittaa? Nuo on faktoja. Jos työnantaja palkaa, niin mikä ettei.
Kyllä se keventää hoitajien kuormaa, jos mukana on edes joku vajaakuntoinenkin auttamassa. Mieluummin minä otan kollegaksi jalkavaivaisen suomalaisen, kuin terveen suomea taitamattoman ulkomaalaisen.
Kuten sanoin, työt tulevat meilläkin hoitokodissa hoidetuksi, vaikkei läheskään kaikki kollegat ole priimakuntoisia. Työvoimapulaa ja kuormitusta valitellaan, mutta apua ei haluta ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia haluat juuri kotihoitoon jonka ongelmat ovat pitkälti tunnettuja?
Kun siellä on työvoimapula ja olen huonosti työllistyvä.
Miten olisi joku hoiva-avustaja tai vastaava ammatti jossa tehdään hoitoalaa tukevia töitä? Syötetään vanhuksia, huolehditaan pyykeistä jne. Sellaiseen paikkaan jossa ei ole varsinaisia raskaampia hoitotoimenpiteitä. Olisi lyhyempi koulutuskin.
Anteeksi??? Ei sellaisissa paikoissa tarvita hoiva-avustajia.
Tarkoitin tietenkin että sellaiseen hoiva-avustajan paikkaan/hommaan jossa ei tarvitse tehdä noita nostoja ja kääntöjä vaan muut tekevät. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia haluat juuri kotihoitoon jonka ongelmat ovat pitkälti tunnettuja?
Kun siellä on työvoimapula ja olen huonosti työllistyvä.
Miten olisi joku hoiva-avustaja tai vastaava ammatti jossa tehdään hoitoalaa tukevia töitä? Syötetään vanhuksia, huolehditaan pyykeistä jne. Sellaiseen paikkaan jossa ei ole varsinaisia raskaampia hoitotoimenpiteitä. Olisi lyhyempi koulutuskin.
Hoiva-avustajan työnkuva se vasta raskas onkin, hehän tekevät kaikki pesut, syötöt, pukemiset, siirtämiset jne.
Toisaalta miksi ihmiset kuvaittelevat että kaikki edes sopivat hoiva-alalle?
Työ fyysisen vaativuuden lisäksi vaaditaan muutakin.
Lähärithän nuo tekevät, tosin nykyään jossain hoiva-avustajatkin kun ei ole lähäreitä mikä on välillä jo riskialtista mutta se on toinen juttu
Kun täällä näkyy olevan tätä äo 70-jengiä enemmänkin niin väännetään nyt rautalangasta että heikkolahjaisillekin menee jakeluun: hoivakodeissa on paikoin tarjolla avustavia tehtäviä eli pyykkihuoltoa ja lähinnä hoitajien avustamista, pikku siivouksia ja petauksia jotka eivät niin fyysisiä, syöttämistä jne. Olkoot sitten hoitoapulainen mutta voitko mitenkään ymmärtää mitä ajoin takaa? Please?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi siis.
Pystyisitkö toimimaan rakennusalan töissä rakennuksilla,eli yhtä fyysiseen työhön?
Jos vastaus on ei,niin sitten et kykene lähihoitajan työhön. Hoitajan työhön on fyysisesti yhtä raskasta,kuin raksatyö.
Olen ollut raksalla kesätöissä nuorena. Niin raskasta en pystyisi tekemään. Liikaa kävelyä.
Työnjohtajana siten, että kiersin autolla kohteesta toiseen kykenin toimimaan. Siinä ei ollut paljoa kävelyä.
Olisiko kotihoito vähän samanlaista.
Ap
Ei ole. Autoa et saa oven eteen,vaan joudut kävelemään paljon. Kotona joudut auttamaan asiakasta esim wc pöntölle,pukemisessa,vaipan vaihto- huonot työasennot ja fyysisesti raskasta. Kirjaaminen tehdään sähköisesti, ja sitä riittää. Myös koulussa joudut tekemään paljon tehtäviä tietokoneella.
Mitenkään en väheksy, mutta olettaisin sen koulun olevan mulle aika helppo.
Onnistuuko oppisopimuksella. Voiko keskeyttää, jollei kroppa kestä.
Huolettaa kyllä sekin, että onko noissa kodeissa vaarallisia mt-tapauksia. Siis nuoria ja vahvoja sellaisia.
Siis eiväthän nämä kysymykset ole enää todellisia. Et näe kunnolla, et pysty kävelemään kunnolla, et usko kun sanotaan että on fyysistä. Koulu on varmaan helppo joo mutta jos et kykene edes harjoitteluja tekemään heikon fysiikan takia niin etsi joku fyysisesti helpompi työ joka sivuaa sos.terv. alaa ja johon on lyhyt koulutus.
No mulla on työkavereita jotka ei todellakaan kävisi hoitoalalle. Eivät osaa muuta kuin valittaa. Raskas työyhteisö, onneksi pääsee tosiaan sinne kotihoito työtä tekemään. Saa yksin tehdä töitä. En koe alaa raskaaksi
Vierailija kirjoitti:
Lähhoitajahan voi työllistyä mitä erilaisimpiin töihin.
Ei ainoa vaihtoehto ole vanhustenhoito.
Jo opiskelessa voi suuntautua vaikka lapsi- nuorisotyöhön.Jolloin voi vaikka työllistyä psykiatrisen sairaalan nuoriso-osastoille, joissa ei ole fyysistä lainkaan.
Tai muihin lähitehtäviin, eri laitoksiin.
Kotihoito on kyllä kiireistä ja raskasta työtä, jossa hyvää fyysistä kuntoa vaaditaan.
Kyllä sairaalan nuoriso-osastoilla fyysistä on, ei kylläkään mitään vuodepesuja, vaan silloin tällöin joutuu erilaisiin hallintatilanteisiin. Tosin omassa työpaikassa (nuorisopsyatrian osasto) hälytetään vartijat, jotka tulevat paikalle minuuteissa, jos joku meinaa käydä käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisit työllistyy vaikka nuorten kehitysvammaisten työhön. Vaihtoehtoja löytyy.
Koen, että kehitysvammaiset ei ole mun juttu.
Ennemmin vanhukset.
Osastotyö on myös kivaa. Tauot saadaan pidettyä hyvin. Ei mitään stressiä.
Kotihoito ihan mahtavaa. Monelle viedään vaan lääkkeet tai ruoan lämmitys. Ei todellakaan haastavaa. Lähde ihmeessä! Toki pesuja on mutta kotona asuvat kävelee itse pesulle rollaattorin avulla. Jos on haastavampia asukkaita niin on nostolaitteet.
Eläkkeellä mutta teen töitä vielä. Todellakin kouluttautua lähihoitajaksi. Niin mukavaa työtä. Ei stressaa yhtään.Oma asenne kun on kunnossa niin pärjää hyvin
Lukuunottamatta ikäviä työkavereita aivan mahtavaa!
Ryhdy hammashoitajaksi. Töitä on. Töitä sielläkin toki tehdään, mutta lähinnä istutaan satulatuolilla. Kävelyä tulee kun haetaan potilas hoitohuoneeseen, viedään likaisia instrumentteja välinehuoltoon ja samalla puhtaita tilalle. Niin ja röntgenkuvaa ottaessa poistutaan ainakin ovensuuhun. 🤣 Mutta enimmäkseen siis istumatyötä ja pieni jaloittelu tekee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy hammashoitajaksi. Töitä on. Töitä sielläkin toki tehdään, mutta lähinnä istutaan satulatuolilla. Kävelyä tulee kun haetaan potilas hoitohuoneeseen, viedään likaisia instrumentteja välinehuoltoon ja samalla puhtaita tilalle. Niin ja röntgenkuvaa ottaessa poistutaan ainakin ovensuuhun. 🤣 Mutta enimmäkseen siis istumatyötä ja pieni jaloittelu tekee hyvää.
Olen vain kerran nähnyt suunnilleen ikäiseni hammashoitajan. Taidetaan palkata vain nuoria.
Toinen ongelma olisi, että en pysty pitämään hanskoja koko päivää. Kotihoidossahan niitä käytetään aina vaan lyhyesti (haavanhoito, pepun pesu, lääkkeenjako) ja on paljon hanskatonta hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vain kerran nähnyt suunnilleen ikäiseni hammashoitajan. Taidetaan palkata vain nuoria.
Toinen ongelma olisi, että en pysty pitämään hanskoja koko päivää. Kotihoidossahan niitä käytetään aina vaan lyhyesti (haavanhoito, pepun pesu, lääkkeenjako) ja on paljon hanskatonta hommaa.
No höpsis, kyllä heitä on aivan kaikenikäisiä. Ja hanskoja pystyt kyllä pitämään kaiken päivää, niin se onnistuu muiltakin. Sori nyt, mutta jotenkin tuntuu että sulla on aika paljon kaikenlaisia ennakkoasenteita siitä mitä et voi tehdä. Opiskelemaan mennään oppimaan, ja siinä samalla kasvetaan alan ammattilaiseksi. Ei kannata ruokkia noita vailla pohjaa olevia ennakkoasenteita, varsinkin kun ne tuppaavat olemaan ihan vain oman mielen tekemiä kuvitelmia.
Hyppykuppa on yleinen.