Olen 57-vuotias ja kremppaa on. Pystyisinkö kotihoitoon töihin?
Mulla on eri alan yliopistotutkinto.
Nivelissä häikkää ja silmissä. Voiko oppisopimuksella kokeilla, sopiiko ala.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on lapsellinen provo.
Yököttävä.
Tämä ei ole provo. Yritän epätoivoisesti etsiä uutta ammattia. Kotihoidon lähihoitaja tuntuisi kiinnostavalta. (Saitaanhoitaja olisi vielä parempi, mutta en sitten ehtisi juuri työskennellä)
Kotihoidon lähihoitajilla voi olla kymmeniä asiakaskäyntejä yhden työvuoron aikana, osa potilaista hyvin pitkälle avustettavia, pestäviä,puettavia, syötettäviä. Kuinka hyvin fysiikkasi kestää tuntikausia kestävää aikuisten ihmisten myös fyysistä avustamista, entä kuinka näkökykysi riittää havannoimaan potilaan kuntoa, hapenpuutteen havaitseminen ihon sävystä, ja muut ihomuutokset? Entäpä lääkkeet, lääkkeiden jaossa ei voi tehdä virheitä.
Kuinka empaattinen ja pitkäpinnainen olet? Pystytkö miten kohtaamaan sekavia ja jopa väkivaltaisia ihmisiä itse hermostumatta? Kotihoidossahan on runsaasti myös päihde- ja mielenterveyspuolen asiakkaita, ei pelkkiä vanhuksia, myös kuolevia potilaita hoidetaan mahdollisimman pitkään kotona, onko sinulle kuolema vaikea asia? Voit siis hyvinkin löytää vainajan mennessäsi kotikäynnille.
Kotihoidossa työskentelytilat, eli asiakkaiden kodit voivat olla hygieniatasoltaan hyvinkin vaihtelevia ja työskentelytilat ahtaita ja myös asiakaskäyntejä saattaa tulla päivän aikana lisää, jopa niin että et ehdi syömään tai vessaan. Jos kaikki edellämainittu ei tuota sinulle ongelmia, niin toki kannattaa lähteä opiskelemaan, minimissään taitaa olla se kaksi vuotta, jos on hyväksiluttavia opintoja alla. Tsemit opintoihin, vaikka trolli taidat olla.
Lääkejako sujuu hyvin ja osaan varmasti lääkelaskut jo nyt tai pienellä opettelulla.
Näkökyky on hyvä, mutta silmät rasittuvat paljossa näyttöpäätetyössä niin, että en voi sitä tehdä lähes lainkaan.
Olen superempaatrinen. Pinna kyllä voi palaa.
Hulluja ja päiteenkäyttäjiä pelkään.
Tuo kymmenen potilaat per päivä mietityttää. Onko kukaan mitannut, millaisen matkan kävelee työpäivän aikana, jos liikkuu välimatkat autolla.
Hyväksiluvut: Di-opintoihin sisältyi minulla 5 op ihmisen fysiologiaa, matikkaa fysiikkaa ja kemiaa luin paljon ja ne hallitsen, jos opinnoissa vaaditaan.
Ilman muuta lähihoitajaksi. Mukavaa työtä. Ja ei ikärasismia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi siis.
Pystyisitkö toimimaan rakennusalan töissä rakennuksilla,eli yhtä fyysiseen työhön?
Jos vastaus on ei,niin sitten et kykene lähihoitajan työhön. Hoitajan työhön on fyysisesti yhtä raskasta,kuin raksatyö.
Olen ollut raksalla kesätöissä nuorena. Niin raskasta en pystyisi tekemään. Liikaa kävelyä.
Työnjohtajana siten, että kiersin autolla kohteesta toiseen kykenin toimimaan. Siinä ei ollut paljoa kävelyä.
Olisiko kotihoito vähän samanlaista.
Ap
No ei olisi. Miten avustat jonkun satakiloisen vessanpöntölle ja suihkuun jos et jaksa edes kävellä.[/quote
Jos ei ole apuvälineitä siirtymiseen kotona asukkaalla niin sitten niitä pitää hankkia. Ei se sen kummempaa ole
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli. Jos on ko vaivojen takia joutunut työttömäksi, niin te toimisto ei edes suosittele lähihoitajan työtä. Ja jos itse hakisi, niin tyssäisi lääkärintarkastukseen ja haastatteluun.
En keksi muutakaan alaa. Tuolla alalla on niin suuri pula työvoimasta, että eikös ne voisi yrittää ottaa vähän kremppaisenkin. Siksi sitä mietin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yököttävä.
Tämä ei ole provo. Yritän epätoivoisesti etsiä uutta ammattia. Kotihoidon lähihoitaja tuntuisi kiinnostavalta. (Saitaanhoitaja olisi vielä parempi, mutta en sitten ehtisi juuri työskennellä)
Kotihoidon lähihoitajilla voi olla kymmeniä asiakaskäyntejä yhden työvuoron aikana, osa potilaista hyvin pitkälle avustettavia, pestäviä,puettavia, syötettäviä. Kuinka hyvin fysiikkasi kestää tuntikausia kestävää aikuisten ihmisten myös fyysistä avustamista, entä kuinka näkökykysi riittää havannoimaan potilaan kuntoa, hapenpuutteen havaitseminen ihon sävystä, ja muut ihomuutokset? Entäpä lääkkeet, lääkkeiden jaossa ei voi tehdä virheitä.
Kuinka empaattinen ja pitkäpinnainen olet? Pystytkö miten kohtaamaan sekavia ja jopa väkivaltaisia ihmisiä itse hermostumatta? Kotihoidossahan on runsaasti myös päihde- ja mielenterveyspuolen asiakkaita, ei pelkkiä vanhuksia, myös kuolevia potilaita hoidetaan mahdollisimman pitkään kotona, onko sinulle kuolema vaikea asia? Voit siis hyvinkin löytää vainajan mennessäsi kotikäynnille.
Kotihoidossa työskentelytilat, eli asiakkaiden kodit voivat olla hygieniatasoltaan hyvinkin vaihtelevia ja työskentelytilat ahtaita ja myös asiakaskäyntejä saattaa tulla päivän aikana lisää, jopa niin että et ehdi syömään tai vessaan. Jos kaikki edellämainittu ei tuota sinulle ongelmia, niin toki kannattaa lähteä opiskelemaan, minimissään taitaa olla se kaksi vuotta, jos on hyväksiluttavia opintoja alla. Tsemit opintoihin, vaikka trolli taidat olla.Lääkejako sujuu hyvin ja osaan varmasti lääkelaskut jo nyt tai pienellä opettelulla.
Näkökyky on hyvä, mutta silmät rasittuvat paljossa näyttöpäätetyössä niin, että en voi sitä tehdä lähes lainkaan.
Tuo kymmenen potilaat per päivä mietityttää. Onko kukaan mitannut, millaisen matkan kävelee työpäivän aikana, jos liikkuu välimatkat autolla.
Hyväksiluvut: Di-opintoihin sisältyi minulla 5 op ihmisen fysiologiaa, matikkaa fysiikkaa ja kemiaa luin paljon ja ne hallitsen, jos opinnoissa vaaditaan.
No näitä sekopäisiä hoitajia löytyy kyllä joku työpaikasta. Vai puhuitko asiakkaista?
Vierailija kirjoitti:
Etkö, ap, pääse työkokeiluun kotihoitoon? Voisit käydä itse kokeilemassa, ja näkemässä, etyä mitä työ on. Sittenpähän tietäisit. Jos ei sovi, niin sitten muun alan työhön.
Ei kotihoidossa voi tehdä työkokeilua ilman vaadittavia opintoja. Kesätöihin voi päästä jos on tarvittava määrä opintoviikkoja suoritettuna lähihoitajaopinnoissa.
Työ pitää sisällään salassapidettävien potilastietojen käsittelyä, myös lääkeluvat täytyy olla kunnossa, sekä tietenkin asiakkaiden sekä fyysistä- että psyykkistä hoivaa, joten myös ergonomiaa täytyy myös hallita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yököttävä.
Kotihoidossa työskentelytilat, eli asiakkaiden kodit voivat olla hygieniatasoltaan hyvinkin vaihtelevia ja työskentelytilat ahtaita ja myös asiakaskäyntejä saattaa tulla päivän aikana lisää, jopa niin että et ehdi syömään tai vessaan. Jos kaikki edellämainittu ei tuota sinulle ongelmia, niin toki kannattaa lähteä opiskelemaan, minimissään taitaa olla se kaksi vuotta, jos on hyväksiluttavia opintoja alla. Tsemit opintoihin, vaikka trolli taidat olla.Lääkejako sujuu hyvin ja osaan varmasti lääkelaskut jo nyt tai pienellä opettelulla.
No näitä sekopäisiä hoitajia löytyy kyllä joku työpaikasta. Vai puhuitko asiakkaista?
Siis pelkään, jos on hulluja tai päihdepotilaita asiakkaina.
Asiakkaiden saattohoito ei pelota. Empaattisena ehkä surisin turhan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö, ap, pääse työkokeiluun kotihoitoon? Voisit käydä itse kokeilemassa, ja näkemässä, etyä mitä työ on. Sittenpähän tietäisit. Jos ei sovi, niin sitten muun alan työhön.
Ei kotihoidossa voi tehdä työkokeilua ilman vaadittavia opintoja. Kesätöihin voi päästä jos on tarvittava määrä opintoviikkoja suoritettuna lähihoitajaopinnoissa.
Työ pitää sisällään salassapidettävien potilastietojen käsittelyä, myös lääkeluvat täytyy olla kunnossa, sekä tietenkin asiakkaiden sekä fyysistä- että psyykkistä hoivaa, joten myös ergonomiaa täytyy myös hallita.
Voisiko sen työkokeilun tehdä tavallaan oppisopimuksen kautta ja keskeyttää, jollei ala sovi terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Lähhoitajahan voi työllistyä mitä erilaisimpiin töihin.
Ei ainoa vaihtoehto ole vanhustenhoito.
Jo opiskelessa voi suuntautua vaikka lapsi- nuorisotyöhön.Jolloin voi vaikka työllistyä psykiatrisen sairaalan nuoriso-osastoille, joissa ei ole fyysistä lainkaan.
Tai muihin lähitehtäviin, eri laitoksiin.
Kotihoito on kyllä kiireistä ja raskasta työtä, jossa hyvää fyysistä kuntoa vaaditaan.
Mutta pääsääntöisesti vanhemmat opiskelijat kouluttautuu vanhuspuolelle. Jos työkkärin koulutus.
Tuttavani kouluttautui hoiva- avustajaksi 54 -vuotiaana. Koulutus kesti syksystä seuraavaan kevääseen ja hän teki samalla alan työtä vanhusten hoitokodissa. Tykkää työstä eikä ole liian raskasta. On tyytyväinen. Paikkaa voi vaihtaa jos haluaa, töitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ pitää sisällään salassapidettävien potilastietojen käsittelyä, myös lääkeluvat täytyy olla kunnossa, sekä tietenkin asiakkaiden sekä fyysistä- että psyykkistä hoivaa, joten myös ergonomiaa täytyy myös hallita.Voisiko sen työkokeilun tehdä tavallaan oppisopimuksen kautta ja keskeyttää, jollei ala sovi terveydelle.
Työkokeilu ja oppisopimuksella työn tekeminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Ei voi.
Entä tartunnat. Saako siinä työssä helposti vaikka ruusun tai tulin (vanhalla voi olla se ollut piilossa vuosikymmeniä) tai vaikka pestessä sukupuolitaudin käteensä, vaikka herpeksen.
En lähtisi edes yrittämään jos epäilisin etten jaksa.
Eikö ole muuta alaa? Kouluavustaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ pitää sisällään salassapidettävien potilastietojen käsittelyä, myös lääkeluvat täytyy olla kunnossa, sekä tietenkin asiakkaiden sekä fyysistä- että psyykkistä hoivaa, joten myös ergonomiaa täytyy myös hallita.Voisiko sen työkokeilun tehdä tavallaan oppisopimuksen kautta ja keskeyttää, jollei ala sovi terveydelle.
Työkokeilu ja oppisopimuksella työn tekeminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Ei voi.
Voiko sitten työkokeiluun mennä kotihoitoon?
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi edes yrittämään jos epäilisin etten jaksa.
Eikö ole muuta alaa? Kouluavustaja?
Kouluavaustaja taitaa kulkea runsaasti koulun käytävillä. Ja palkka on todella surkea ja siellä ei ole vastaavaa työvoimapulaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelta 57-vuotiaalla on kremppaa kropassa, myös lähihoitajilla. Pääsääntöisesti hommat hoituu.
Mikä ihme on häikkää silmissä? Jos näet riittävästi niin ei mitään ongelmaa.
Tämä. Ja meillä kyllä keskustellaan töissä, jos jollain on jotain kremppaa niin hän voi ottaa kevyempiä hoidettavia ja hoitaa vaikka enemmän ruokapuolta jne. Otan jokaisen alasta kiinnostuneen mielelläni työkaveriksi, vaikka olisikin jotain rajoitteita.
" Alasta kiinnostuneen". Jaa. Vaikka ei olisi koulutusta ja joutuist itse tekemään kaikki kirjaamiset, lääkehoidon, raskaammat nostot, siirrot. No mikä ettei.
Eli parempi vain valittaa ja hoitaa kaikki hoidettavat yksin sen sijaan että olisi työkaveri, joka voisi vaikka auttaa käveleviä jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli. Jos on ko vaivojen takia joutunut työttömäksi, niin te toimisto ei edes suosittele lähihoitajan työtä. Ja jos itse hakisi, niin tyssäisi lääkärintarkastukseen ja haastatteluun.
En keksi muutakaan alaa. Tuolla alalla on niin suuri pula työvoimasta, että eikös ne voisi yrittää ottaa vähän kremppaisenkin. Siksi sitä mietin.
Vaikka alalla on työvoimapula, niin en usko, että saat oppiaopimusta, jos sinulla on fyysisiä rajoitteita. En palkkaisi esimiehenä sellaista, koska on liian riskialtista sekä työntekijälle, että asiakkaille. Jos on tiedossa nuo fyysiset rajoitteet, ja sattuu jotakin, niin vakuutukset eivät korvaa.
Terveisin esimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelta 57-vuotiaalla on kremppaa kropassa, myös lähihoitajilla. Pääsääntöisesti hommat hoituu.
Mikä ihme on häikkää silmissä? Jos näet riittävästi niin ei mitään ongelmaa.
Tämä. Ja meillä kyllä keskustellaan töissä, jos jollain on jotain kremppaa niin hän voi ottaa kevyempiä hoidettavia ja hoitaa vaikka enemmän ruokapuolta jne. Otan jokaisen alasta kiinnostuneen mielelläni työkaveriksi, vaikka olisikin jotain rajoitteita.
" Alasta kiinnostuneen". Jaa. Vaikka ei olisi koulutusta ja joutuist itse tekemään kaikki kirjaamiset, lääkehoidon, raskaammat nostot, siirrot. No mikä ettei.
Eli parempi vain valittaa ja hoitaa kaikki hoidettavat yksin sen sijaan että olisi työkaveri, joka voisi vaikka auttaa käveleviä jne?
Valittaa? Nuo on faktoja. Jos työnantaja palkaa, niin mikä ettei.
Harvoinpa on kodeissa nostolaitteita tai muita apuvälineitä. Pienet tilat, pienet vessat- eihän iso nostolaite
edes mahdu niihin.
Ja kävelemään kyllä joutuu. Vanhoissa kerrostaloissa ei ole hissejä joten rappujen nousuakin on.
Mutta kokeillahan voi jos pääset harjoitteluun.
Työ on myös vaihtelevaa ja mielenkiintoista. Näkee erilaisia koteja, kuulee kaikenlaisia elämänkohtaloita.
Et kotihoitoon töihin, mutta asiakkaaksi kylläkin.