Miksi Helsinkiläiset eivät maksa terkkarikäynneistä?
Muutin muualta Suomesta Helsinkiin kesän aikana. Tarvitsin ensimmäistä kertaa terveydenhuollon palvelua ja pääsin lähimmälle terkkarille vastaanotolle. Koska laskua en koskaan saanut, olin ihan varma, että lasku olisi mennyt vanhaan kotiosoitteeseeni. Kyselin laskun perään, mutta minulle todettiin terkkarilta, ettei käynnit maksa mitään.
Mitä ihmettä, miksi odotin Helsinkiin muuttoa näin pitkään, jos lääkärille pääsee ilmaiseksi?!
Kommentit (47)
Koska Helsingissä on tähän asti ollut varaa maksaa nuo kulut.
Ei muuallakaan Suomessa joka ikinen käynti terveyskeskuksessa maksa.
Meillä maksaa kolme ensimmäistä käytiä terveyskeskuksessa,
20,90 € käynti.
Kolmannen käynnin jälkeen, loppuvuoden käynnit ovat ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kroonien sairaus jonka takia minun pitäisi käydä kerran vuodessa kontrollissa. Tästä on nyt 16 vuotta knu sairaus alkoi ja tasan kerran olen päässyt lääkäriin vuositarkastukseen.
t. helsinkiläinen
Höpö höpö. Itse olen päässyt hyvin vuositarkastuksiin. Tietysti aika tulee kyselemättä sopiiko se minulle. Vaihtoja on vaikea tehdä, mutta onnistuu nekin.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän on ollut ainakin Hesarissa viime aikoina juttua, että Helsinkiin saattaa tulla terveyskeskusmaksut kuten kaikkialla Suomessa. (Liitty kai myös ihan tasa-arvoon, aikä vain siihen, että tarvittaisiin lisää rahaa?) Mutta näin luin, että Helsinki on sen verran varakas, että ei ole tarvetta ottaa maksua.
Erikoisairaanhoidossa HUS:ssa Helsingissä kuitenkin poliklinikkamaksu (noin 42 €).
Sote vei Stadista 1100:n lääkärin vuosipalkan verran soterahaa muualle maahan. Tämän vuoksi Stadi joutuu alkaa perimään tk -maksua, koska raha ei muuten riitä. Sen sijaan toisin kuin Pirha, Stadi ei aio lähteä yt -tielle ja vähentää väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisin kun ei niitä ikinä saa???
Aina olen päässyt, kun on tarvetta ollut.
No sehän ei minua mitenkään auta.
Laitappa Maisan kautta viestit ja pyydä aikaa. Lautat sen viestin kerran vuodessa, niin varmaan saat sen ajan. Vai odotatko, että sitä tarjotaan kysymättä?
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisverolla ne maksetaan
Kyllä mellåkin ne kunnallisverolla maksetaan.
Mutta lain mukaan terveyskeskuksilla on oikeus periä terveyskeskuskäynti maksu.
Mutta vain tietyn suuruinen. Joku 20 euroa pari kolme kertaa vuodessa, ei vie ketään vararikkoon.
Maksaahan ne sairaalassaolo päivätkin 50 € vuorokausi.
Sekä keskussairaalan poliklinikalla, erikoislääkärin luona
40 euroa / käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kroonien sairaus jonka takia minun pitäisi käydä kerran vuodessa kontrollissa. Tästä on nyt 16 vuotta knu sairaus alkoi ja tasan kerran olen päässyt lääkäriin vuositarkastukseen.
t. helsinkiläinen
Höpö höpö. Itse olen päässyt hyvin vuositarkastuksiin. Tietysti aika tulee kyselemättä sopiiko se minulle. Vaihtoja on vaikea tehdä, mutta onnistuu nekin.
Mikä ihmeen tarve sinulla on vastata noin? Minä en ole saanut yhtäkään kertaan mitään tarjottua aikaa. Kerran pääsin kun tivasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitappa Maisan kautta viestit ja pyydä aikaa. Lautat sen viestin kerran vuodessa, niin varmaan saat sen ajan. Vai odotatko, että sitä tarjotaan kysymättä?
Minulla meni nyt neljä kuukautta aikaa pelkästään tivata edes elintärkeä lääke itselleni. Viisi Maisa-viestiä, kolme kertaa soitin, kahdesti jätin reseptin uusintapyynnön ja kerran apteekki. Huhtikuussa aloitin ja elokuussa sain sen lääkityksen vihdoin. Ja tosiaan kuolen ilman sitä. Onneksi oli jemmassa sitä jonkin verran.
Toista lääkettä sain viime viikolla, kun senkin uusimisen olin aloittanut huhtikuussa. Edelleen odotan lääkärin soittoa tutkimuksesta, joka tehtiin heinäkuussa ja tulokset tuli 12.7. Sitäkin joutui tivaamaan, siis sitä soittoa ja tuloksiahan minä en saa auki edes, että olisin voinut näyttää niitä jollekin muulle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pääse silti. Meillä jono kiireettömään hoitoon 2kk. Taitaa olla Helsingin pahin tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisverolla ne maksetaan
Kyllä mellåkin ne kunnallisverolla maksetaan.
Mutta lain mukaan terveyskeskuksilla on oikeus periä terveyskeskuskäynti maksu.
Mutta vain tietyn suuruinen. Joku 20 euroa pari kolme kertaa vuodessa, ei vie ketään vararikkoon.
Maksaahan ne sairaalassaolo päivätkin 50 € vuorokausi.
Sekä keskussairaalan poliklinikalla, erikoislääkärin luona
40 euroa / käynti.
Helsingissä on väestö nuorempaa kuin muualla Suomessa. Lisäksi työssäkäyvillä on mahdollisuus hoidattaa tautinsa työterveyden piirissä, joten eivät rasita kunnallista tarjontaa.
Mistä Helsinki saa niin paljon rahaa asukkaidensa terveyskäynteihin ym kuluihin? Miksi muualla Suomea vaan nostetaan maksuja. Miksi Helsinkiläiset ovat etuoikeutettuja ilmaisiin lääkärikäynteihin? Mistä Helsinki saa niin paljon rahaa lääkärin palkkoihin ym kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Noin pitäisi olla kaikkialla!
Mutta kun jonossa on tämän johdosta 100 tuhatta oudon väristä kaveria, niin siinä saa terveyskeskusen pihassa odotella sen 2 vuotta, että ottavat sisään!
Todella aiheellinen kysymys. Helsinkiläisenä olen nähnyt useampia malleja vuosien mittaan, tämä maksuttomuus on ollut voimassa nyt useampia vuosia. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, muutaman kympin veloitus pitäisi olla itsestään selvyys. Jonot lyhenisivät huomattavasti, kun ihmiset tulisivat vastaanotolle vain ja ainoastaan silloin, kun on oikea tarve. Nythän siellä puolet porukasta vie henkilökunnan aikaa, kun kerran on aivastettu ja pikkusen sattuu varpaaseen, muutenkin kiva päästä " ilmaiseksi" jorisemaan. Oikea sana on tietysti maksuton, mikä kyllä tuntuu työtätekevän kukkarossa. Maksuttomuutta on perusteltu sillä, että maksamatta jätettyjen laskujen karhuaminen on kallista. En tiedä, miten nämä asiat on ratkaistu muualla. Täällä väkiluku kasvaa hurjaa vauhtia, tulokkaille on luonnollisesti samat oikeudet maksuttomaan terkkarihoitoon kuin kantiksillakin. Kuinka kauan Helsingin rahat riittää tähän. Kävin tuossa lääkärillä terkkarissa, odotushuoneessa olin ainut kantis eikä lääkärikään puhunut suomea kuin muutaman sanan. Olo oli aika hämmentynyt, olin vähän niinkuin vieras omalla maalla.
S o m p u t siellä täyttää kaikki käytävät kun käy lääkärissä. Maksakaa vaan hesalaiset.
Meilläkään ei pääse terveyskeskukseen ellei ole akuuttia toimenpiteen tarvetta.
Työnantaja kuitenkin vaatii sairauslomatodistuksen joten palkattomaksi menevät, tuntuu väärältä kun työttömät saa pötkötellä täydellä korvauksella.
Yksityiseen ei ole varaa meidän palkoilla ja hinnat on noussu jonnekin sataseen kun lääkäreillä on tämä "pitää saada vähintään 10 poreammetta ja 6 urheiluautoa" pihaa heti - kampanja.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei pääse terveyskeskukseen ellei ole akuuttia toimenpiteen tarvetta.
Työnantaja kuitenkin vaatii sairauslomatodistuksen joten palkattomaksi menevät, tuntuu väärältä kun työttömät saa pötkötellä täydellä korvauksella.
Yksityiseen ei ole varaa meidän palkoilla ja hinnat on noussu jonnekin sataseen kun lääkäreillä on tämä "pitää saada vähintään 10 poreammetta ja 6 urheiluautoa" pihaa heti - kampanja.
Täälläkin lähti työterveyskin pois edellisen kilpailutuksen yhteydessä kun kaikki pitää leikata.
Super hullua, että ihmiset, jotka eivät tarvitse toimenpiteitä, vain paperin, pakotetaan ruuhkauttamaan tätä valmiiksi ylikuormittunutta järjestelmää.
Lisäksi pakotetaan kuumepotilaat lähtemään ahtaisiin julkisiin välineisiin tekemään sitä matkaa sinne lääkäriin, tämäkin on hullua, pakko lähteä tartuttamaan kaikki kun pitäisi levätä.
Siirtäisin tässä vastuun rekrylle, eli palkatkaa väkenne taitavasti, niin ei ole ongelmaa, että työtekijät olisivat vilpillisesti poissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä Helsinki saa niin paljon rahaa asukkaidensa terveyskäynteihin ym kuluihin? Miksi muualla Suomea vaan nostetaan maksuja. Miksi Helsinkiläiset ovat etuoikeutettuja ilmaisiin lääkärikäynteihin? Mistä Helsinki saa niin paljon rahaa lääkärin palkkoihin ym kuluihin?
Helsingissä asuu varakkaita ihmisiä, joilta kertyy kivasti kunnallisveroja, joilla maksaa terveyskeskuksen maksuttomuus.
helsinkiläinen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kaupungille yhtään kalliimmaksi antaa ilmainen terkkari käynti kuin maksattaa siitä parikymppiä.
Perinnän järjestäminen ja velan perintä esim kolmen maksullisen käynnin osalta on taannoin ollut kannattamatonta.
Ei meilläkään terkkarin (hoitaja) käynti maksanut mitään. Nyt taas erikoissairaanhoidon maksut nousevat hurjasti. Mutta olen kiitollinen, että saan tautiini hoitoa.