Opintolaina ja toimeentulotuki
Jos on opiskelija ja on oikeus saada opintolainan, niin riippumatta siitä et nostatko 0 € tai sit 1000€ niin eikö kela laskee toimeentulotuki laskelmassa sen 650€ mut nyt jos on elokuun alkupäivinä nostanut opintolainaan esim. 1500€ ja nyt sit syyskuussa joutunut keskeyttämään opinnot ja nyt ois tarkoitus syyskuulle hakea toimeentulotukea ja tietenkin olen hakenut kaikki ensisijaiset etuudet mut laskeeko ne sit syyskuulle sen minkä olen nostanut elokuussa yli sen 650€? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan
Kommentit (21)
Mut eikö ne laske 650€ kuukaudelle niin kauan kuin on oikeutettu opintolainaan eli jos syyskuussa joutuu keskeyttämään opinnot nii eihän silloin enään ole oikeutettu eikä siitä eteenpäin
Jos olet nostanut lainaa 1500€ niin todellakin vaikuttaa kolmen kuukauden ajan toimeentulotukeen.
Ostan ap:lle pisteen, tai pari. (Sinne lauseiden loppuun.)
Tiedätkö ihan omasta kokemuksesta, että vaikuttaa 3 kk eteenpäin?
Oletko käyttänyt jo opintolainat? Haitko elokuulle toimentulotukea? Vaikea vastata kun ei tiedä kaikkia yksityiskohtia.
t.sossu
Vaikuttaa ikävä kyllä. N.3-4 kk jolloin et saa toimeentulotukea.
Joo olen käyttänyt opintolainan, en hakenut toimeentulotukea elokuulle.
Eikö ainoastaan voi ottaa toimeentulotuessa huomioon opintolaina jos siihen on oikeutettu?
Kysymysmerkkinä kirjoitti:
Joo olen käyttänyt opintolainan, en hakenut toimeentulotukea elokuulle.
Hyvä. Ns. "uutena" toimeentulotuen hakijana ei välttämättä katsota sun tuloksi tuota. Ehditkö vielä syyskuussa saada opintorahan? Syyskuun laskelmalla melko varmasti siinä tapauksessa huomioidaan myös lainaa tuloksi, mutta ei luultavasti enää lokakuussa.
t.sossu
Eihän ne koko nostettuu opintolainaa voi huomioida syyskuulle, ei aineskaan minun mielestäni!
Ok, joo syyskuussa kerkesin saada opintotukea.
Olet nostanut rahaa ja humputtanut ja nyt odotat, että saisit tukia? Olet saanut lainan kolmeksi kuukaudeksi niin oletetaan kyllä, että sinulla on tuota rahaa kolme kuukautta. Siksi ne tiliotteet pitää toimittaa kelaan.
Sinäkö tiedät mistä? Että olen humputtanut rahat menemään. se on helppoa täällä anonyyminä tuomita toista, taidat itse voida huonosti kun tuollaisella asenteella olet😥
Sinäkö tiedät mistä? Että olen humputtanut rahat menemään. se on helppoa täällä anonyyminä tuomita toista, taidat itse voida huonosti kun tuollaisella asenteella olet😥
Missä ne rahat on sitten? Ne on opintojen aikaiseen elämiseen tarkoitettu. Noinhan voisi jokainen toimeentulotuen saaja toimia ja saada lisärahaa noin vain.
Jos olet käyttänyt rahat omiin välttämättömiin menoihin kuten tekohampaisiin tai silmälaseihin eikä vaikkapa kissan eläinlääkäriin, toimeentulolaskelma voi mennä miinukselle, vaikka opintolainaa lasketaan seuraavillekin kuukausille.
Vierailija kirjoitti:
Olet nostanut rahaa ja humputtanut ja nyt odotat, että saisit tukia? Olet saanut lainan kolmeksi kuukaudeksi niin oletetaan kyllä, että sinulla on tuota rahaa kolme kuukautta. Siksi ne tiliotteet pitää toimittaa kelaan.
Ennen saattoi nostaa vaikka koko lukuvuoden opintolainan syyskuussa. Olisiko vähän reilua hakea loppuvuodeksi toimeentulotukea, kun olisi keskeyttänyt opinnot.
Tiedätkö sinä mitä sana humputella tarkoittaa? Joo olen kuluttanut rahat mutta en humputtanut niitä menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen saattoi nostaa vaikka koko lukuvuoden opintolainan syyskuussa. Olisiko vähän reilua hakea loppuvuodeksi toimeentulotukea, kun olisi keskeyttänyt opinnot.
Ja tämä on kyllä mahdollista.
t.sossu
Vierailija kirjoitti:
Missä ne rahat on sitten? Ne on opintojen aikaiseen elämiseen tarkoitettu. Noinhan voisi jokainen toimeentulotuen saaja toimia ja saada lisärahaa noin vain.
Hei, jos hän on nostanut 1600 elokuun alussa, niin sehän riittää elo- ja syyskuun asumiskuluihin, mahdollisiin opiskeluvälinehankintoihin ja elämiseen noin suurin piirtein. Ei tarvitse edes humputtella.
t.sossu
Laskee tietenkin. Sinun pitää viedä tiliotteet, josta näkyy tuo laina ja et saa rahaa.