Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi, kiusaamisen luvattu maa

Vierailija
10.09.2023 |

https://yle.fi/a/74-20048619

Artikkeli koulukiusaamisesta johon on moni nuori tullut osaksi kiusaamaan ja ahdistelemaan yhtä oppilasta, Joonasta. Motiivia kiusaamiseen ei tunneta. Joonas ei saa tarvitsemaansa apua ja kiusaamista on kestänyt kauan. Todella surullista ettei koulut, poliisi tai muukaan taho saa hoidettua ongelmaa. Mielestäni syy on kiusaajien vanhempien sekä koulun jossa ei oteta ongelmaa tarpeeksi vakavasti, esim kouluun otettaisiin kiusaamisvastaiset vartijat jotka pitävät kuria kun opettajat eivät selvästi nykyään osaa sanoa vastaan nuorille. Ja vahemmat sekä koulu saisivat opettaa emotionaalista älykkyyttä kun se puuttuu niin monilta

"Kiusaajat tulevat 15-vuotiaan nuoren perheen pihalle ja kotiovelle, vahingoittavat perheen omaisuutta ja käyttäytyvät uhkaavasti jopa vanhempia kohtaan. Kukaan ei ole saanut tilannetta kuriin."

:( Olen itse ollut kiusattu ja syrjitty, hiljainen ja rauhallinen. En pysty itse kiusaamaan ketään enkä ole verbaalisesti lahjakas että olisin osannut sanoa vastaan sukkelasti. Kukaan ei silloinkaan auttanut- Nykyään yritän miettiä tapoja miten saisi kiusamista kuriin, haluisin olla osana tätä ongelman ratkaisua! Mutta ihmisten kanssa olen edelleen arka ja tilanteiden haltuunotto vaikeaa! Ymmärrän että on vaikea saada tilannetta haltuun mutta se ettei edes ihmiset joidenka työ on saada tilanteet turvallisksi saa mitään aikaseksi, se eniten surettaa!

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurieroja?

Helsingin kantasuomalaisin peruskoulu.

Vierailija
42/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä vaikeissa tapauksissa. Siis jos kiusaaja on jotenkin sairas. Sairaasta ympäristöstä.

Mutta itse olin kanssa koulukiusattu.

Joskus about 10 vuotiaana sanoin yhdelle kaverille ilkeästi ja muut kaverit ympärillä sanoivat minulle "ettei noin saa sanoa". Vielä aikuisenakin muistan sen häpeän tunteen. Ja se tuli nimenomaan ikätovereilta. Se palaute. Enkä ikinä enää uskaltanut sanoa mitään niin tyhmää.

Myöhemmin sitten esiteininä jouduin itse kiusatuksi. Siinä yksi suosittu alkoi kiusaamaan ja muut menivät mukaan. Joko pelosta,ettei itse joudu kiusatuksi tai sitten muista syistä. Ei ollut enää "cool" olla kaverini. Vietin välitunnit vessassa.

Mutta sanoisin myös,että vanhempien pitäisi puuttua asiaan ja opettaa lapsensa siihen mikä on oikein ja väärin. Lisäksi ikätovereilla iso osa asiassa. Lopulta vaihdoin koulua (menin eri paikkakunnalle lukioon sen kiusaamisen takia). Meni vuosia ennenkuin ymmärsin, että joku jopa halusi viettää kanssani aikaa. Ja puutuin kiusaamiseen joka paikassa. Maksoi kerran jopa työpaikan,kun puolustin toista työntekijää pomolle. (Sopimustani ei uusittu).

Mutta tosiaan. Vanhemmatkaan eivät osaa käyttäytyä enää. Ainakaan somessa.

Lisään vielä. Menin naapuripaikkakunnan lukioon,johon oli korkein keskiarvo pääsyraja. Siellä ei kiusattu,kun ihmiset olivat keskittyneet siihen koulunkäyntiin. En itse todellakaan ollut varakas.

Itse siis ajattelen, että lukiossa ei kiusattu enää,koska ei ollut tiedossa kuka olin, eikä siellä ollut näitä muutamaa pääkiusaajaa. Toinen syy oli, ettei ollut häiriköitä vaan opiskeluun keskittyviä ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näitä saa syytettyä? Nuorisovankilaan , kodit? Nyt nämä kermaperseet saavat lopettaa

tämän! Korkeastikoulutettu alue ja vanhempia ei kiinnosta?

Vierailija
44/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoret eivät kiusaisi? Kannattaa ottaa ilo irti siitä, kun on alle 15-vuotiaana lain yläpuolella. Näin toimii demariyhteiskunta.

Vierailija
45/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joonas on ilmiselvä porvariskakara. Asuu omakotitalossa Helsingissä. Me vihervassarit tykkäämme vähän kouluttaa sellaisia, perheineen.

Vierailija
46/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoret eivät kiusaisi? Kannattaa ottaa ilo irti siitä, kun on alle 15-vuotiaana lain yläpuolella. Näin toimii demariyhteiskunta.

Kyllä pitää olla päässä vikaa jos ei muuten saa "iloa" elämään kuin toisia kiusaamalla. Ei tuo ole edes mitään ilonpitoa vaan henkisesti sairaan olion toimintaa. Kunnon ihminen ei kiusaa toisia.

Vierailija
47/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää olla päässä vikaa jos ei muuten saa "iloa" elämään kuin toisia kiusaamalla. Ei tuo ole edes mitään ilonpitoa vaan henkisesti sairaan olion toimintaa. Kunnon ihminen ei kiusaa toisia.

Kuinka kehtaat? Suomessa pitää tuntea empatiaa sadisteja kohtaan.

Vierailija
48/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuoret eivät ole sosio/psykopaatteja. Mutta lakia tulee kyllä päivittää asap.

Vierailija
49/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko rikosvastuurajaa laskea 13 vuoteen? Korvauksia maksettavaksi. Ja lisäksi vanhemmille puhuttelut poliisin toimesta. Sosiaalitoimi on kyllä jo ylityöllistetty, mutta näkisin, että koko perheen pitäisi olla seurannassa, jos kiusaavaa lasta ei saa kuriin. Tarkkailukäyntejä.

Vierailija
50/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluehan on porvarillinen. Jos edes luit jutun.

Vierailija
51/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on yli 10 v aikaa, mutta sain yhden kiusaajan lopettamaan, kun yks bodari kävi nostamassa pojan ilmaan.

Ei lopettanut kerrasta, vaan piti käydä vielä kotiovelle koputtamassa.

Jälkikäteen sain tietää pojan kotona oli asiat huonosti ja bodarin kohtaaminen aiheutti kiusaajalle pienen trauman. Vanhempien vähättelyä myös saatiin takas.

Se, että koulut laittaisivat kiusaajat jonnekin tiettyyn kouluun rangaistukseksi, silläkin voisi olla jotain merkitystå

Vierailija
52/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko rikosvastuurajaa laskea 13 vuoteen? Korvauksia maksettavaksi. Ja lisäksi vanhemmille puhuttelut poliisin toimesta. Sosiaalitoimi on kyllä jo ylityöllistetty, mutta näkisin, että koko perheen pitäisi olla seurannassa, jos kiusaavaa lasta ei saa kuriin. Tarkkailukäyntejä.

Vanhemmille rapsuja, niin alkaa kiinnostamaan mitä se oma mussukka puuhailee. Pahimmissa tapauksissa lapsi otettava huostaan, jotta saa mahdollisuuden kasvaa vielä normaaliksi ilman häiriintyneitä vanhempiaan.

Vierailija
53/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aloittajalla jotain tilastoa tai tutkimusta tukemaan väitettään, että Suomi olisi kiusaamisen luvattu maa?

Siis sen YLE:n dokumentin nimi on tuo Kiusaajien luvattu maa.

Vierailija
54/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on yli 10 v aikaa, mutta sain yhden kiusaajan lopettamaan, kun yks bodari kävi nostamassa pojan ilmaan.

Ei lopettanut kerrasta, vaan piti käydä vielä kotiovelle koputtamassa.

Jälkikäteen sain tietää pojan kotona oli asiat huonosti ja bodarin kohtaaminen aiheutti kiusaajalle pienen trauman. Vanhempien vähättelyä myös saatiin takas.

Se, että koulut laittaisivat kiusaajat jonnekin tiettyyn kouluun rangaistukseksi, silläkin voisi olla jotain merkitystå

Haa, varsinkin pakilalaisiin vanhempiin tehoaisi!

Vierailija
55/87 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkohan tämä keskustelu poistetaan? Muistan kuinka yritin tehdä keskustelun siitä kuinka Suomi on kiusaajien paratiisi, mutta koko keskustelu poistettiin hyvin nopeasti. Tässä maassa puolustellaan ja suojellaan kiusaajia.

Vierailija
56/87 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan omatkin ongelmat, mutta vihervasemmisto halusi sitten vuonna 2015 lisää näitä "hädänalaisia ressukoita":

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009815245.html

Vielä ennen vuotta 2015 nuorten väkivaltarikollisuuden kehitys Suomessa oli laskemaan päin. Siitä eteenpäin suunta on ollut huolestuttava. Alaikäisiin, erityisesti alle 15-vuotiaisiin, kohdistuvat rikosepäilyt alkoivat kasvaa merkittävästi.

Vierailija
57/87 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinkohan tämä keskustelu poistetaan? Muistan kuinka yritin tehdä keskustelun siitä kuinka Suomi on kiusaajien paratiisi, mutta koko keskustelu poistettiin hyvin nopeasti. Tässä maassa puolustellaan ja suojellaan kiusaajia.

Meillähän yrityselämässä ja politiikassa palvotaan ja pärjätään juurikin kiusaamalla! Narsistiset ja psykopaattiset piirteet rulettaa, muiden hyväksikäyttö, empatian puute. Ja tämä sairas kasvusto lisääntyy lapsissa, mallioppiminen uppoaa. Ihan järkyttävää!

Vierailija
58/87 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kanssasi, että kiusaaminen koulussa on erittäin vahingoittavaa ja tuomittavaa.

Mutta monien lasten kotona kiusaamista vastustavatkin vanhemmat saattavat keskustella naureskellen ja ivaillen keskenään esim. vähemmistöistä. Lapsi kuulee tämän, ja "oppii" että joitakin ihmisiä voi pilkata, kuin heille ei kuuluisi sama ihmisarvo, ja kiusaaminenkin on heitä kohtaan sallittua.

Vierailija
59/87 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

violetti virvatuli kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi, että kiusaaminen koulussa on erittäin vahingoittavaa ja tuomittavaa.

Mutta monien lasten kotona kiusaamista vastustavatkin vanhemmat saattavat keskustella naureskellen ja ivaillen keskenään esim. vähemmistöistä. Lapsi kuulee tämän, ja "oppii" että joitakin ihmisiä voi pilkata, kuin heille ei kuuluisi sama ihmisarvo, ja kiusaaminenkin on heitä kohtaan sallittua.

No tämähän se on. Kun isä kotona jo heittelee epänormaali-läppää, on itse kiusaajan prototyyppi, niin millainen nassikka sinne kouluun sitten painelee isottelemaan ja olemaan jeesuksesta seuraava. Senhän tietää 🙄

Vierailija
60/87 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kehtaat? Suomessa pitää tuntea empatiaa sadisteja kohtaan.

Sulla on selvästi johdot kytketty väärin ristiin aivokopassasi. Aivan käsittämättömän viallinen asenne sulla! Joutaisit johonkin laitokseen oiennettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä