Suomi, kiusaamisen luvattu maa
Artikkeli koulukiusaamisesta johon on moni nuori tullut osaksi kiusaamaan ja ahdistelemaan yhtä oppilasta, Joonasta. Motiivia kiusaamiseen ei tunneta. Joonas ei saa tarvitsemaansa apua ja kiusaamista on kestänyt kauan. Todella surullista ettei koulut, poliisi tai muukaan taho saa hoidettua ongelmaa. Mielestäni syy on kiusaajien vanhempien sekä koulun jossa ei oteta ongelmaa tarpeeksi vakavasti, esim kouluun otettaisiin kiusaamisvastaiset vartijat jotka pitävät kuria kun opettajat eivät selvästi nykyään osaa sanoa vastaan nuorille. Ja vahemmat sekä koulu saisivat opettaa emotionaalista älykkyyttä kun se puuttuu niin monilta
"Kiusaajat tulevat 15-vuotiaan nuoren perheen pihalle ja kotiovelle, vahingoittavat perheen omaisuutta ja käyttäytyvät uhkaavasti jopa vanhempia kohtaan. Kukaan ei ole saanut tilannetta kuriin."
:( Olen itse ollut kiusattu ja syrjitty, hiljainen ja rauhallinen. En pysty itse kiusaamaan ketään enkä ole verbaalisesti lahjakas että olisin osannut sanoa vastaan sukkelasti. Kukaan ei silloinkaan auttanut- Nykyään yritän miettiä tapoja miten saisi kiusamista kuriin, haluisin olla osana tätä ongelman ratkaisua! Mutta ihmisten kanssa olen edelleen arka ja tilanteiden haltuunotto vaikeaa! Ymmärrän että on vaikea saada tilannetta haltuun mutta se ettei edes ihmiset joidenka työ on saada tilanteet turvallisksi saa mitään aikaseksi, se eniten surettaa!
Kommentit (87)
Suomalaisilta on kadonnut kaikki moraali, omatunto, kaikki mikä tekee ihmisestä ihmisen. Niinpä kiusaaminen ja kaikenlainen pahuus, toisten riistäminen ja alistaminen työelämässäkin rehottaa, samoin koulukiusaaminen ym.
Typeristä sanonnoista kuten: "tyhmyydestä sakotetaan" on tullut useimmille suorastaan elämänohje ja niinpä toisia yritetään kusettaa niin paljon kuin suinkin pystytään.
En tiedä mikä tässä maassa on mennyt näin pahasti pieleen, mutta pielessähän tämä jokatapauksessa on ja pahasti. Punaisten ja valkoisten välinen vihanpito? Sota-ajat?
Minkähänlaisia suomalaiset olivat esim. 1800-luvulla, varmaan tavoitteena oli itsenäinen Suomen kansa, puhallettiin yhteen hiileen sen saavuttamiseksi, sitten sen saavutettuamme jokin rikkoi tämän kansan niin että tänä päivänä suomalaisen pahin vihollinen on toinen suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttääkö tämä jotakuta?
Katsokaa ympärinne. Aikuiset kiusaavat toisiaan ihan samalla tavalla. Tämä palsta esimerkiksi ja julkiset somelynkkaukset on ihan hyviä esimerkkejä ihan tästä läheltä. Miksi lapset käyttäytyisivät yhtään paremmin?! Malliahan ne vaan katsovat.Että kehtaat tosissasi rinnastaa palstapölhöilyt ja järkyttävän koulukiusaamisen. Palstahäröily korkeintaan vituttaa hetken, mutta kiusaaminen jättää ikuiset jäljet tai ajaa jopa itsemurhaan. Kasvattakaa niitä lapsianne, kun ne on kerran pitänyt hankkia. Ja jos ei kiinnosta tehkää itse lasu.
Kylläpä vaan nuo asiat liittyvät toisiinsa. Jos yleinen ilmapiiri on sitä, että kenelle saa sanoa mitään tahansa ja julkisia saa lykätä joka asiasta, niin antaahan se mallin lapsillekin, että on oikeutettu sanomaan mitä tahansa kenelle tahansa.
Valitettavasti myös aikuisissa on kiusaajia, jopa "paremmissa piireissä" se mitä kotona puhutaan ja miten käyttäydytään vaikuttaa lapsiin. Kiusaajat ovat heikkoja ja menevät porukan mukana. Vaatii rohkeutta olla erilainen ja ajatella omilla aivoillaan. Porukalla kiusaaminen on halveksittavaa ja pelkurimaista, olivatpa kyseessä sitten lapset tai aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos kiusaaminen määriteltäisiin ja kiellettäisiin laissa rikoksena ja tätä lakia sovellettaisiin niin alaikäisiin kouluissa ja sen ulkopuolella kuin aikuisiin työpaikoilla. Ehkä saataisiin koulut ja työpaikat hiukan vetovoimaisimmiksi. Loppuisi turhat ongelmat kun kaikki olisivat keskittyneitä oikeisiin asioihin kuten oppimiseen ja työntekoon.
Määrittele kiusaaminen niin, että siitä voitaisiin laki säätää. Väkivalta on asia erikseen, siitä on jo laki.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kiusaaminen on lasten hiekkalaatikkoleikkejä vastaavaa jos verrataan miten Isossa Maailmassa kiusataan.
Googlaa Luna, Yuusuf, Petar och Omar – fyra av gängkrigets offer (expressen.se) eli jengisodan viattomat uhrit
Nykyään ei ole mitään kuria.
Ennen jos jotain tapahtui niin Veikko otti niskasta kiinni ja heitti luokasta ulos, ei siinä kukaan alkanut vastaan urputtaa.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiasta Oliviaakin kiusattiin niin paljon, ettei hän enää kestänyt vaan teki itsemurhan. Luokkatoverit ja entiset ystävät asialla. Aivan järkyttävää.
Tätä tapahtuu Ruotsissa koko ajan.Kiusaaja saa jäädä kouluun, kiusattu pakotetaan muuttamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla jotain tilastoa tai tutkimusta tukemaan väitettään, että Suomi olisi kiusaamisen luvattu maa?
Johan se jo täälläkin näkyy ilman tilastoja. kamalaa lynkkaamista ......
En minä kiellä, etteikö Suomessa olisi ongelma kiusaamisen ja kouluväkivallan kanssa, mutta en minä ainakaan tiedä mikä tilanne on esim. Ranskassa tai Japanissa, saatikka Boliviassa tai Sansibarissa.
Miksi tähän täytyy koko maailma vetää.Nyt puhutaan Suomesta .Tuskinpa niissäkään maissa aletaan vetää Suomea mukaan vertailuun.
Noi kiusaajaporukat pitää hajottaa niinkuin vankilajengeille tehdään. Kyllä Helsingissä kouluja riittää, sinne vaan ripotellen ympäri kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkiin tuleminen! En keksi muuta, mutta tolkuissaan oleminen vähentää kiusaamista. Yleensä kaikkein fiksuimmat ei kiusaa. Voi olla kiusaajalla kotona ongelmia tai olla itse entinen kiusaamisen uhri.
AP vastaa
Niin se on helppo sanoa, mutta mistä se johtuu että kiusataan? Miksi tilanteen annetaan mennä niin pitkälle? Minkälainen on lasten kasvatus ja millaista solidaarisuutta kotona ja koulussa opetetaan? Entä tunteiden hallinta? Uskon että kiusaajia on harva mutta kiusaamisen hiljaiset sivusta katselijat ovat suurin osa ihmisistä kun ei uskalleta puuttua, eli tilanteet antavat vapauden kiusata. Pitäisikö nuoria opettaa olemaan rohkeampia eikä pelätä tuoda epäkohtia esille niissä tilanteissa missä se tapahtuu? Kiusaajiltahan tällainen pelko puuttu, he sanovat ja tekevät mitä haluavat ja luottavat siihen ettei muut uskalla tai jaksa tapella. Kiusaajat ovat hyviä saamaan ihmisiä puolelleen myös koska ovat niin äänekkäitä ja dominoivia eli jotain vikaa on päässä, ei hallita impulsseja. Ihminen on laumaeläin niin hyvässä kuin pahassakin :/ En vain ymmärrä miksi se paha pitää olla voimakkaampi kuin hyvä? Joonaksen tilanteessa voin kuvitella mitkä traumat tuo jättää, aikuisuudesssa saa sitten itseään hoitaa kuntoon tai kärsiä ikuisista mielenterveysongelmista kuten moni muukin.
Mutta vaikka olen itse kiusattu ja mielenterveysongelmainen siitä syystä niin en minä silti ajattele että rupean muita kiusaamaan, minulla on hirveästi empatiaa muita kohtaan. Mielessä ei käy kosto. :/ Elän elämääni. Ihme ettei muut voi tehdä samoin, tarkoita kiusaajia
Kiusaajat monesti nousevat merkittäviin asemiin ja kun toitotetaan että ihmisen pitää saada vapaasti 'toteuttaa itseään' niin seuraahan siitä että joillekin tuollainen vapaus merkitsee riskitöntä tietä sadistisen tyydytyksen hakemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla jotain tilastoa tai tutkimusta tukemaan väitettään, että Suomi olisi kiusaamisen luvattu maa?
Johan se jo täälläkin näkyy ilman tilastoja. kamalaa lynkkaamista ......
En minä kiellä, etteikö Suomessa olisi ongelma kiusaamisen ja kouluväkivallan kanssa, mutta en minä ainakaan tiedä mikä tilanne on esim. Ranskassa tai Japanissa, saatikka Boliviassa tai Sansibarissa.
Miksi tähän täytyy koko maailma vetää.Nyt puhutaan Suomesta .Tuskinpa niissäkään maissa aletaan vetää Suomea mukaan vertailuun.
Johan se muu maailma vedettiin mukaan otsikossa. Jos aikoo väittää, että Suomi on jotenkin erityisen kiusaamisongelmainen maa, pitäisi olla jotain millä perustelee väitteen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei edes yritetä poistaa kiusaamista kouluista... ja kiusaamista saa jatkaa armeijassa ja työpaikalla... tämä ns. maailman onnellisin maa on todellisuudessa kaikkea muuta kuin tuo Marin ex viisikko hallinnon valtava valhe...
Ja jos ajatellaan koulukiusaamista niin eliitin / rikkaiden lapset saavat etenkin kiusata aivan rauhassa ketä haluavat, kukaan opettaja ei uskalla puuttua asiaan ja kaiken oikeuden voi ostaa rahalla Suomessa... mädäntynyt järjestelmä...
Jep juurikin näin ja kun Joonaksen perhe asuu eliittialueella niin koulu on täynnä rikkaita pikkunilkkejä jotka ovat aina saaneet haluamansa ja oppineet kotoa "kaikki on itsestä kiinni" ja "heikot sortuu elon tiellä" mentaliteetin.
Siksikin en ymmärrä taannoista keskustelua siitä, että joku hyvän alueen koulu olisi varmempi valinta mitä tulee koulurauhaan. Ei todellakaan aina ole! Pikku sadisteja ja hemmoteltuja ainoita lapsia voi olla jopa enemmän rikkaissa!
Vierailija kirjoitti:
Suomen kiusaaminen on lasten hiekkalaatikkoleikkejä vastaavaa jos verrataan miten Isossa Maailmassa kiusataan.
Sano tämä sille pojalle joka kidutettiin kuoliaaksi Koskelassa. Tai hänen äidilleen. Häpeäpaaluun tekijöiden vanhemmat ja luonnevikaisille tappajille on aina tilaa saunan takana. Toivon että joku keksii vankilassa että kuka on kuka ja toimii karman välikappaleena.
Kiusaajat pitää tappaa, vain se auttaa.
Pakila on täynnä kusipäisiä aikuisia, niin eipä paljon yllätä.
En tiedä vaikeissa tapauksissa. Siis jos kiusaaja on jotenkin sairas. Sairaasta ympäristöstä.
Mutta itse olin kanssa koulukiusattu.
Joskus about 10 vuotiaana sanoin yhdelle kaverille ilkeästi ja muut kaverit ympärillä sanoivat minulle "ettei noin saa sanoa". Vielä aikuisenakin muistan sen häpeän tunteen. Ja se tuli nimenomaan ikätovereilta. Se palaute. Enkä ikinä enää uskaltanut sanoa mitään niin tyhmää.
Myöhemmin sitten esiteininä jouduin itse kiusatuksi. Siinä yksi suosittu alkoi kiusaamaan ja muut menivät mukaan. Joko pelosta,ettei itse joudu kiusatuksi tai sitten muista syistä. Ei ollut enää "cool" olla kaverini. Vietin välitunnit vessassa.
Mutta sanoisin myös,että vanhempien pitäisi puuttua asiaan ja opettaa lapsensa siihen mikä on oikein ja väärin. Lisäksi ikätovereilla iso osa asiassa. Lopulta vaihdoin koulua (menin eri paikkakunnalle lukioon sen kiusaamisen takia). Meni vuosia ennenkuin ymmärsin, että joku jopa halusi viettää kanssani aikaa. Ja puutuin kiusaamiseen joka paikassa. Maksoi kerran jopa työpaikan,kun puolustin toista työntekijää pomolle. (Sopimustani ei uusittu).
Mutta tosiaan. Vanhemmatkaan eivät osaa käyttäytyä enää. Ainakaan somessa.
Alanuolitusta palstalla. Himoalanuolittajien luvattu maa. Onko ymmärrystä muille vai ei.
Yksi vanhemmista kertoi viestitse Lawlle, etteivät perheen postilaatikolla käyneet nuoret tehneet hänen mielestään mitään kiellettyä.
Mitä tällaisen aikuisen ihmisen päässä liikkuu? Oikeasti näitä vanhempia pitäisi saada vastuuseen.
15-vuotiasta Oliviaakin kiusattiin niin paljon, ettei hän enää kestänyt vaan teki itsemurhan. Luokkatoverit ja entiset ystävät asialla. Aivan järkyttävää.