Iäkkään vanhemman törkeä käytös
Taustaa...olen auttanut iäkästä vanhempaani nyt viikottain usean vuoden ajan. Hän jäi leskeksi ja olen yrittänyt välillä pitää seuraa ja auttaa siivoamisesssa yms. Tämän vanhempani pakkomielteenä on raha. Se on oikeastaan ainoa arvo elämässä. Nyt hän oli tehnyt erikoisen laskelman asioista, johon hän on kuluneiden vuosien aikana käyttänyt rahaa (en jaksa mennä nyt yksityiskohtiin). Kerroin hänelle, että laskelma on omintakeinen ja että siinä on hyvin paljon virheitä. Hän sanoi sitten minulle, että voin pyyhkiä perseeni laskelmalla....
Siis oikeasti... en ole häntä sivistyneenä ihmisenä ikinä pitänyt, mutta ehkä nyt alkaa mennä liian pitkälle. Ehkä ihan kaikkea ei pidä vanhoiltakaan ihmisiltä sietää...
Kommentit (34)
Ap: lle on raha aivan yhtä tärkeää kuin sille, jota hän haukkuu. Harvinaisen tylsä ketju.
Jos laskelma olk ap:n mielestä perusteeton niin sehän on hän jonka olisi pitänyt ko.repliikki esittää.
Jos perukirja on jo tehty ja toimitettu verottajalle niin sama mitä te horisette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä ikäihmiseltä osuva kuitti nuoremmalle, että voit pyyhkiä per*eesi laskemalla.
Anteeksi kamalasti, mutta nauratti. Ihan sketsiainesta.Kiva että nauratti! Puhutko itsekin jälkikasvullesi tuolla tavalla?
Minua ei huvittanut. Vaan päinvastoin hävetti hänen puolestaan.
Ap
Ihminen nauraa parhaiten itselleen. Vanhempi sukupolvi jo saateltu rajan taakse, osa sairastui muistisairauteen. Oli joskus hatusta kiinni pitämistä ja meinasi tavarat tippua käsistä, kun tuli kommenttia. Tärkeintä on ymmärtää, että se johtuu sairaudesta, eikä vanhus itsessään ole ilkeä.
Itse olen seuraavana jonossa, toivottavasti jälkipolvella huumori riittää, jos käy niin, että pää ei pelaa mutta jalat toimii,
Kaikkea hyvää toivon sinulle, että saatte asiat kuntoon ja omaisesi pysyy terveenä.
Kerropa Ap yksityiskohtia ko. laskelmasta.
Minä taas ymmärrän ap:tä hyvinkin, koska isä oli samanlainen. Kävin (toisesta kaupungista käsin) hoitamassa hänen asioitaan, sekä raha- että kauppa-. Oli pakko, kun ei ollut enää ketään muutakaan eikä hyväksynyt minkäänlaista yhteiskunnan apua.
Rupesi kerran, ma-aamuna huutamaan lähtiessäni, eteisessä, et en (muka) osaa hoitaa hänen asioitaan. En vastannut huutamalla vaan korotin vähän ääntäni: Siinä tapauksessa sinun on itse ruvettava hoitamaan omat asiasi. Rauhoittui, kun sanoin, et tulen taas loppuviikosta.
Niin, joissain raha-asioissa tuli hirveän nuuka toisissa taas se "antaa mennä vaan". Alkoholia hän ei enää käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos laskelma olk ap:n mielestä perusteeton niin sehän on hän jonka olisi pitänyt ko.repliikki esittää.
Jos perukirja on jo tehty ja toimitettu verottajalle niin sama mitä te horisette.
Kuitenkin perukirjan teon jälkeenkin kun rahaa pesään tulee on vähintään kohtuullista maksaa kulut sille joka ne on maksanut.
Mieheni maksoi isänsä hautajaiskulut. Kun isän yksiö oli myyty, kuittien mukaan hänelle maksettiin päältä pois nämä kulut, tekivät osituskirjan jaosta. Loppusumma sitten puoliksi sisarensa kanssa.
Vainaja maksaa kulunsa. Vaikka vasta sitren kun on omaisuutta myyty. Jos maksaja esittää laskun.
Aloittaja vihastui kun hänen perinnöstään pois äitinsä maksamat pesään kuuluvat kulut joista äiti esitti laskelman.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olin sitten epäselvä...
Olen vuosien ajan auttanut leskeksi jäänyttä vanhempaani. Pitänyt seuraa ja auttanut siivoamisessa yms. Hänellä ei kovin paljoa muita ihmissuhteita ole.
Tämän vanhempani tärkein arvo elämässä on ollut raha. Raha määrittää kaiken. Nyt hän oli tehnyt rahalaskelman. Haluaisi rahaa jakamattomasta kuolinpesästä. Rahalaskelma sisälsi kovin paljon omituisia asioita ja sanoin siitä hänelle. Vanhempi ei pitänyt siitä, että oikaisin häntä ja sanoi, että voin pyyhkiä perseeni tällä laskelmalla...
Kiva kuulla oman vanhemman suusta tuollaista kielenkäyttöä...
Miksi kuolinpesää ei ole jaettu?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja vihastui kun hänen perinnöstään pois äitinsä maksamat pesään kuuluvat kulut joista äiti esitti laskelman.
Olet harvinaisen väärässä. En todellakaan ole rahan perässä. Näin on vain jostakin syystä aina helppo sanoa, kun on kyseessä kuolinpesän asiat. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole rahanahneita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet harvinaisen väärässä. En todellakaan ole rahan perässä. Näin on vain jostakin syystä aina helppo sanoa, kun on kyseessä kuolinpesän asiat. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole rahanahneita.
Ap[/qu
Jos äitosi on kuolinpesän kuluja maksanut eikö pesän kuulukin korvata ne hänelle kun pesään ilmeisesti on tullut rahaa?
Ihan niitä hautajaiskuvan kehyksiä ja tulostuskuluja myöten.
Olen neljän kuolinpesän hoitaja ollut, kyllä joka kulu huomioidaan.
Pesissä on kyllä ollut rahaa. Mutta jos joku olisi maksanut kuluja itse tottakai ne oliai hänelle pesä korvannut.
Esim. Välittäjän palkkio on selkeästi pesän kulu ja kuuluu korcata äidillesi.
"Voit pyyhkiä p**seesi" tai "pyyhin p**seeni" xxx:llä on ihan yleisesti tunnettu sanonta tai ilmaisu. Sillä pyritään mitätöimään sen xxx:n (tässä tapauksessa laskelma) ja/tai sen esittäjän arvo.
Leski käytti ilmaisua väärin. Hän tuli mitätöineeksi itse laskelmansa uskottavuutta tai arvoa.
Ihmiset nyt suuttuessaan saattavat puhua rumasti toisilleen. Se ei tietenkään ole kohteliasta, mutta pahempiakin asioita tässä maailmassa ihmisten välillä tapahtuu.
Ehkä ap:n kannattaisi yrittää päästä yli siitä (yksittäisestä?) kommentista ja jos moinen käyttäytyminen alkaa olla toistuvaa, miettiä mitä tilanteelle voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
"Voit pyyhkiä p**seesi" tai "pyyhin p**seeni" xxx:llä on ihan yleisesti tunnettu sanonta tai ilmaisu. Sillä pyritään mitätöimään sen xxx:n (tässä tapauksessa laskelma) ja/tai sen esittäjän arvo.
Leski käytti ilmaisua väärin. Hän tuli mitätöineeksi itse laskelmansa uskottavuutta tai arvoa.
Ihmiset nyt suuttuessaan saattavat puhua rumasti toisilleen. Se ei tietenkään ole kohteliasta, mutta pahempiakin asioita tässä maailmassa ihmisten välillä tapahtuu.
Ehkä ap:n kannattaisi yrittää päästä yli siitä (yksittäisestä?) kommentista ja jos moinen käyttäytyminen alkaa olla toistuvaa, miettiä mitä tilanteelle voisi tehdä.
Ja ymmärtää: jos pesässä on rahaa kuolinpesä maksaa pesän kulut. Jos äiti on niitä maksanut pesä korvaa ne jälkikäteen.
Hae isällesi edunvalvoja digi ja väestövirastosta. Muistisairaat on ihan törkeitä ihmisiä usein.
Muuten joudut hänen piakseen ja kuuntelemaan ...
Sanoit itse ylisuoraan, töksähtävästi ja kylmästi "omintakeinen ja paljon virheitä". Et ollut kovin ystävällisen kuuloinen tai korjannut virhettä. Sitten ihmettelet kun toinen ei ilahdu. Paitsi rumat sanamuodot toki oli vastauksessa hänellä. Voit katsoa peiliin. Vaikka on varmasti tilanteita joissa vanhempi voi olla se kylmis, ainakin muilla on.