Muita aikaisin (ennen 4kk) kiinteät aloittaneita??
Me aloitettiin kiinteät 3,5 kk iässä. kun lukee näitä sivuja niin taidan olla nykyään vähemmistö... no, ihan hyvin on mennyt meillä. nyt siis syöty kiinteetä reilu kuukausi. mitä tahtia olette edenneet puuroihin tai lihaan, jos aloititte kiinteän alle 4 kk iässä?
Kommentit (24)
Aloitimme, koska tyttö söi hurjia määriä maitoa vuorokaudessa(oli syntyessään 4305g ja rintamaito ei missään vaiheessa kerennyt siihen tahtiin kuin oli tarvetta, joten sai lisänä siis korviketta)) ja alkoi myös keräämään painoa sellaista vauhtia että päättelin kiinteistä olevan enemmän vatsan täytteeksi.
Ja näin olikin, tytöstä tuli iloisempi ja rauhallisempi kun sai vatsansa täyteen.
Me alotettiin sekottamalla kasvissosetta korvikkeen joukkoon, eli tehtiin pirtelöä, ja kun siitä ei tullut oireita alettiin n. 3,5kk iässä maistelemaan lusikallisia joita pikkuhiljaa lisättiin.
Puurot kuitenkin aloitettiin vasta 5kk iässä(ehkä päivää ennen synttäreitä)kuten myös lihat.
Puuroissa ja velleissä(viljoissa siis) halusin odottaa tuota suositusikää(5kk), koska viljat ovat allergisoivampia ja kehittymättömässä suolistossa saattavat saada kipua aikaan, enkä halunnut sen vuoksi siis hoppuilla.
Lihoissa taas odotettiin suositusikää koska kasvissoseet riitti hyvin.
Oikeastaan vasta 6kk jälkeen alkoi tytöstä huomaamaan että pelkkä kasvis ei pidä enää nälkää. Aloitettiin lihat kuitenkin 5kk iässä.
Noista kasvissoseista saatiin tuhdimpaa evästä illaksi yötä vasten tekemällä pirtelöä joen ajoi vähän niin kuin vellin asemaa, vaikkei kyllä joka ilta annettukaan, mutta totuteltiin.
5kk iässä alotettiin iltavellit ja aamupuurot ja samalla kaavalla mennään edelleen.
Jade ja tyty 11,5kk
meillä 3.5 kk-saa joka ilta 100ml riisivelliä, eikä mitään mahajuttuja ole ollut.ennen vanhaa aloitettiin kiinteät jo 3kk iässä. muita ei olla vielä maiseltu. mutta piakkoin aloitan peruna-porkkana vellin jne.
Äidinmaito riittää ainoana ravintona hyvin 8-9 kuukauteenkin asti, myös isokokoisille vauvoille. Mikä kiire on aloittaa kiinteät noin aikaisin? Välillä voi tietty tuntua, ettei maito riitä, kun vauvalla on kasvukausi menossa, mutta jos imetyksen suhteen kaikki on normaalisti, niin kyllä sitä maitoa tulee vaan sitä mukaan lisää kuin ulos menee. Ja jos jostakin syystä ei tosiaan maito riitä, niin voihan sitä korvikkeella vauvan kasvattaa ilman kiinteitä. Mun mielestä kyllä se vauva niitä kiinteitä ehtii sitten myöhemminkin ihan tarpeeksi syömään, ettei tarvi kiirehtiä sen suhteen.
Kannattaa tosiaan ainakin keskustella asiasta ensin lääkärin kanssa, eikä vain aloittaa kiinteiden antamista noin pienelle vauvalle. Niissä purkissa olevat ikärajat ovat ihan ehdottomia alarajoja, jotka ei siis päde kaikkiin vauvoihin. Osa vauvoista ei ole alarajojen kohdalla valmiita kiinteisiin. Tottakai se menee alas, mutta vauvan edun mukaisempaa olis siis antaa sen kehityksen mukaista ravintoa ja nuo vauvanruokafirmat tietenkin laittaa mahdollisimman alhaiset ikäsuositukset niihin purkkeihin, että saa niitä sitten mahdollisimman paljon myytyä.
Seirana
ja ollut pulloruokinnalla koko ikänsä!! Hän painoi syntyessään 4300g ja on aina ollut tosi nälkäinen kaveri, sairaalassakin joi jo kerralla 80ml maitoa, kun muut saman ikäiset joivat vielä 20-40ml!!
Me aloitimme neuvolantädin suosituksella iltavellit pojan ollessa alle 3kk (vaikka suositushan noissakin on 4kk) ja peruna-porkkanasosetta aloitimme maistella 3½ kuisena, myöskin neuvolan ohjeena!!
Seiranalle tiedoksi, että pienellä (en muista tarkalleen ikää, oisko alle 4kk?) jonka ainoa ravinto on neste, ei nesteenmäärä vuorokaudessa saisi ylittää 1000ml... Siksi monille " määrätään" tukusampaa ruokaa!! Liiansuuri nestemäärä vaikuttaa munuaisten toimintaan (eli siis pienet munuaiset eivät jaksa suodattaa niin suurta nestemäärää... ja varmasti on muitakin syitä)!! Tämän syyn ja ohjeistuksen olen saanut lastenlääkäriltä, joten turha " ihmetellä" asiaa mitään siitä tietämättä!! Meillä alkoi 3kk iässä maitoa mennä 1200ml, joten siksi meillä aloitettiin " lisäravinnon" antaminen!!
Joten ainakin minä voin hyvällä omallatunnolla suositella kiinteiden aloitusta niitä tarvitseville, aloittakaa jollakin " turvallisella" ruoalla, esim. peruna-porkkanalla, ruusunmarjalla jne. Mut tietty kannattaa aina kysyä mitä se oma terkka on asiasta mieltä...
Mellu ja iloinen poika 9kk
Tyttö painoi syntyessään 3350g, eli ihan hyvin. Tuon jälkeen paino ei kuitenkaan noussut toivotulla tavalla vaikka kuinka imetin ja imetin. Joten lääkärin suosituksesta aloitimme kiinteät sitten 3kk 1vk iässä.
Puuroa aloin antamaan noin 4.5kk iässä ja lihaa noin 5kk iässä.
Red_Cat & Tyttönen 7kk
Esikoinen oli iso jo syntyessään(5440g) ja rinnalla " pärjäsi" 2kk ikään asti.Lainausmerkit siksi että itki tosi paljon mutta paino nousi todella hyvin,korvikkeet kun tuli mukaan itkut loppui.
No asiaan..Söi maitoa yli 1,5l. vrk:ssa niin aloimme antamaan kiinteitä,ikää taisi olla 2,5 kk.
Nyt neljäs lapsemme syö kanssa paljon,korviketta menee 1,2l. päivässä tai enemmänkin.Ikää 2kk1vko.Tämä tulokas oli myös iso syntyessään (4225g).
Muilla maito riittänyt tosi hyvin sinne yli 4kk ikään asti.
Melike77:
Seiranalle tiedoksi, että pienellä (en muista tarkalleen ikää, oisko alle 4kk?) jonka ainoa ravinto on neste, ei nesteenmäärä vuorokaudessa saisi ylittää 1000ml... Siksi monille " määrätään" tukusampaa ruokaa!! Liiansuuri nestemäärä vaikuttaa munuaisten toimintaan (eli siis pienet munuaiset eivät jaksa suodattaa niin suurta nestemäärää... ja varmasti on muitakin syitä)!!
Sorry, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Ohjeellinen äidinmaidonmäärä esim. 3-5 kk:n ikäisille on 700-1200 ml/vrk (*).
Edelleen näkee viljeltävän tämmöistä " korvike tuhoaa munuaiset" -huuhaata. Ennen kuin korvikkeiden koostumusta muutettiin enemmän äidinmaidon kaltaiseksi tuo varoittelu on varmaan ollut aiheellistakin. Ennen vanhaan kun lapsille annettiin ns. puolimaitoa eli puolet vettä ja puolet tavallista maitoa maidon korkea proteiinipitoisuus rasitti munuaisia -kuormitus on kolminkertainen verrattuna äidinmaitoon.
En ole lääkäri, joten fiksummat korjatkoon.
KL.
(*) http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/09/pr1095673148360…
Meidän neuvolan ohjeen mukaan kaikki pelkkää korviketta saavat vauvat " siirtyvät" kiinteälle ruualle 4 kk iässä. imetetyt vauvat ovat asia erikseen. meillekin neuvolasta suositeltiin kiinteän aloitusta viimeistään 4kk täytettyään, koska paino ei meidän aktiivisella ja liikkuvaisella vauvalla noussut odotusten mukaan pelkällä maidolla (= 400g /kuukaudessa)
tämä aihe taitaa olla punainen vaate kaikille imetyshysteerikoille,
mutta eiköhän me kaikki toimita oman vauvamme parhaaksi vai mitä???
muutama päivä ennen kun tuli 3kk täyteen! Ja tämä ihan vain sen takia kun meidän neiti syntyi keskosena. Ensin aloitettiin maissilla sitten peruna-porkkanaa ja aika nopeasti saatiin mukaan myös liha.
Velli aloitettiin muistaakseni tytön ollessa parikuinen.
Oletpa melko tyhmä kyllä ne ovat vain vauvoille ikä suosituksia..Jokaisella äidillä oma järki annettu ja itse hän sitä vauvansa nälkäitkunsa kuuntelee eikä neuvolan hoitajat tai lääkärit...Ja ota se huomioon et kaikilla ei etes omaa maitoa tule tai tulee mut ei riittävästi...Itse olen alottanut 1,5kk ikäselle jo kiinteää jos maito ei riitä ym..en tarvi kenenkään lupia lapseni ruokien antamiseen...HYVÄT VANHEMMAT KÄYTTÄKÄÄ VAIN OMAA JÄRKEÄNNE RUUAN ANTAMISEENNE...JO HYVÄ ONMKI ALOTTAA JO KIINTEÄT VIIM.3KK IÄS,JOS NÄYTTÄÄ ET VAUVA TARVII...YLEENSÄ NÄMÄ KIINTEIDEN ALOTTAJIEN ARVOSTELIJAT ON 1-3 LAPSEN VANHEMPIA JOTKA HUUHDATTAVAT LAPSIANSA NÄLÄS VAIN OMAN PAKONOMAISEN TARPEEN HALUSTA VAIN IMETTÄÄ TYHJÄÄ TISSIÄNSÄ ET VOI MAMMOJEN KAHVIPÖYDIS KEHUA ET OLEN IMETTÄNYT NIIN JA NIIN KAUAN....
On toki jokaisen äidin oma asia, milloin aloittaa kiinteät, mutta ei niitä ikäsuosituksia ole ihan hatusta vetäisty.
Itse aloitin esikoisella maissivellin muistaakseni 3 kk iässä, pieniä määriä aluksi, kun paino ei noussut tarpeeksi pelkällä maidolla. 4 kk iässä alkoi saamaan soseita, sitä suositeltiin neuvolasta koska ei ollut täysimetetty lapsi. Täysimetetyillähän soseiden aloittamista suositellaan vasta 6 kk iässä.
Kuopus sai pelkkää rintamaitoa melkein 6 kk, käytännössä kuukauden pidempäänkin koska alussa sosemäärät olivat todella pieniä, lusikallinen tai kaksi päivässä. Kasvoi rintamaidolla yli 10-kiloiseksi, eikä todellakaan huutanut nälkäänsä, söi 3-4 h välein. Nyt poika on jo melkein yksivuotias, maitoa tulee edelleen hyvin, joten vieläkään en joudu tyhjää tissiä tarjoamaan ;) Enkä tarjoaisi, en imettäisi pelkästä imettämisen ilosta. Imetys ei ole minulle mikään pakkomielle, ei tosiaankaan, olen aina ollut sitä mieltä että kasvaa lapset korvikkeellakin ihan hyvin. Mutta kun maitoa riittää, ja sekä minä että vauva olemme tykänneet imetyksestä ja kaikki on sujunut hyvin, en ole nähnyt vielä syytä lopettaa. Sen toki ymmärrän, ettei pitkä imetys tee minusta mitään superhyvää äitiä :p
Ymmärrän hyvin, että esim. pienipainoisille suositellaan kiinteiden aloittamista aikaisemmin. Mutta sitä en tajua, että joku alkaa tunkemaan 2 kk ikäiselle perunaa suuhun, koska vauva itkee " nälkäänsä" (vauvat itkevät usein, vaikka ei olisikaan nälkä: voi olla maha kipeä, läheisyyden tarve, märkä vaippa...), tai koska eivät enää jaksa herätä öisin syöttämään vauvaa. Meillä tosin esikoinen nukkui 12 h yöunia jo parikuisena vaikka sai pelkkää maitoa, ja kuopus herää yhä öisin vaikka täyttää pian jo vuoden ja syö ihan samaa ruokaa kuin muukin perhe. Jos oma maito loppuu, pienelle vauvalle voi antaa korviketta, joka on suositeltavampaa kuin soseet.
Mutta kuten totesin jo alussa, jokainen loppujen lopuksi päättää ihan itse, minkä ikäiselle alkaa soseita antamaan.
suurperh.äiti:
Oletpa melko tyhmä kyllä ne ovat vain vauvoille ikä suosituksia..Jokaisella äidillä oma järki annettu ja itse hän sitä vauvansa nälkäitkunsa kuuntelee eikä neuvolan hoitajat tai lääkärit...Ja ota se huomioon et kaikilla ei etes omaa maitoa tule tai tulee mut ei riittävästi...Itse olen alottanut 1,5kk ikäselle jo kiinteää jos maito ei riitä ym..en tarvi kenenkään lupia lapseni ruokien antamiseen...HYVÄT VANHEMMAT KÄYTTÄKÄÄ VAIN OMAA JÄRKEÄNNE RUUAN ANTAMISEENNE...JO HYVÄ ONMKI ALOTTAA JO KIINTEÄT VIIM.3KK IÄS,JOS NÄYTTÄÄ ET VAUVA TARVII...YLEENSÄ NÄMÄ KIINTEIDEN ALOTTAJIEN ARVOSTELIJAT ON 1-3 LAPSEN VANHEMPIA JOTKA HUUHDATTAVAT LAPSIANSA NÄLÄS VAIN OMAN PAKONOMAISEN TARPEEN HALUSTA VAIN IMETTÄÄ TYHJÄÄ TISSIÄNSÄ ET VOI MAMMOJEN KAHVIPÖYDIS KEHUA ET OLEN IMETTÄNYT NIIN JA NIIN KAUAN....
enkä enää näillä tiedoilla aloittais. Vauva kasvoi ihan hyvin omalla käyrällään, vaikkakin miinuksen puolella (siellä edelleen painonsa puolesta). Kannattaa kuitenkin muistaa, että pienen vauvan suolinukka on niin kehittymätön, että vaikka mitään mahavaivoja ei heti ilmenekään, niin seuraksia saattaa saada maksaa vasta vuosikausien kuluttua diabeteksen muodossa.
En herranjumala alkais missään tapauksessa antamaan 1,5kk ikäiselle kiinteitä, toi kuulostaa ihan järjettömältä, anteeks vaan. Kyllä, olen imetyshysteerikko, koska en itse tajunnut täysimettää sitä suositeltua puolta vuotta. Ja olen siitä todella pahoillani.
suurperh.äiti:
Eikä kirjoitustaitoakaan. No, eikös se oo ihan tieteellisesti todistettu asia että aivot pienenee raskausaikana? Joillain ne näköjään kutistuu olemattomiin lukuisten raskauksien myötä.
Miten joku voi olla suurperheen äiti, eikä ole koskaan kuullut äidinmaidonkorvikkeesta? Sitä annetaan 1,5 kk ikäiselle vauvalle jos tämä itkee nälkäänsä. Ei tyhjää tissiä, eikä ainakaan soseita.
Hansu-81:
enkä enää näillä tiedoilla aloittais. Vauva kasvoi ihan hyvin omalla käyrällään, vaikkakin miinuksen puolella (siellä edelleen painonsa puolesta). Kannattaa kuitenkin muistaa, että pienen vauvan suolinukka on niin kehittymätön, että vaikka mitään mahavaivoja ei heti ilmenekään, niin seuraksia saattaa saada maksaa vasta vuosikausien kuluttua diabeteksen muodossa.En herranjumala alkais missään tapauksessa antamaan 1,5kk ikäiselle kiinteitä, toi kuulostaa ihan järjettömältä, anteeks vaan. Kyllä, olen imetyshysteerikko, koska en itse tajunnut täysimettää sitä suositeltua puolta vuotta. Ja olen siitä todella pahoillani.
ja mitä olisit luullut saavuttavsi sillä 6kk. täys imetyksellä??Rintaruokitut lapset eivät ole sem tervempiä kuin muutkaan...faktaa ja siitä voitte lukea kaksplus lehden sivuilta...viime vuoden lehtiä.Tiesithän että äidinmaidon " suojaavuuteen" vaikuttaa äidin syömä ruoka eli ei ole ihan sama mitä sitä suuhunsa nakkaa
Kaikki 3 isompaa lasta alkaneet saada kiinteitä miltei heti 3kk täytettyään.
Täysimetystähän suositellaan 6kk ikään asti, mutta kuten joku jo mainitsikin, niin jos vauva syystä tai toisesta syö kokonaan /pääasiassa korviketta, niin ainakin meilläpäin suositellaan silloin kiinteitä 4kk iästä lähtien.
Käsittääkseni kiinteiden aloitussuositus muuttui v. 1995-1996 aikoihin 3kk:sta 4kk:een. Esikoisemme syntyi 1999 ja kysyin silloin kolmelta (!) eri terveydenhoitajalta, että miksi tuo muutos tehtiin. Yksi vastasi, että koska asiaa on tutkittu ja todettu, että maito on parempi ravinto 4kk ikään saakka kuin kiinteät. Toinen sanoi, että hän ei ole saanut asiaan mitään järkevää selitystä ja hänen mielestään on vauvasta kiinni kannattaako kiinteät aloittaa 3kk vai 6kk iässä vai jossain siinä välissä. Kolmas sanoi, että muutos liittyy siihen, kun Suomi liittyi EU:iin ja sieltä kautta tuli uudet suositukset. Eli uskoo sitten mitä haluaa.
Jokatapauksessa, meillä kaikki 3 aiempaa lasta ja myös tämä neljäs ovat 3kk iässä olleet korviketta saavia, imetys on loppunut / olen sen lopettanut 2,5kk ikään mennessä. Jokainen on nukkunut 2kk:n ikään mennessä täydet yöt (10t) heräämättä, mutta tuossa 3kk iän nurkilla on yhtäkkiä alkanu yölliset nälkään heräämiset pari kertaa yössä. Tästä olen ihan itse päätellyt, että pelkkä maito ei enää riitä pitämään nälkää niinkuin aiemmin ja olen aloittanut perunan, porkkanan ja maissivellin antamisen.
Neuvolan suhtautuminen on vaihdellut, koska jokaisella vauvalla on ollut eri terveydenhoitaja. Esikoisen aikana th sanoi, että niin monta vuotta oli tuo aloitusikäsuositus 3kk, että hänen mielestään on ihan ok, että ne aloitetaan silloin.
Toisen kohdalla th sanoi, että äiti itse kyllä tietää, mikä on omalle lapselle parhaaksi ja jos vauva on tyytyväisempi kiinteitä saadessaan, ei ole mitään estettä ettei niitä saisi silloin antaa. Lisäksi lääkäri suositteli jopa kiinteiden aloitusta 3kk iästä + puuroja 4,5kk iästä, koska tyttö kasvoi hitaanlaisesti, vaikka söi suht isoja määriä Tuttelia.
Kolmannen kohdalla th oli aika järkyttynyt ja sanoi, että ehdottomasti ei saa antaa kuin aivan pieniä makuannoksia tuonne 4kk ikään saakka ja sitten vähitellen lisätä määrää.
Mielenkiinnolla odotan, miten nykyisen vauvan (taas eri) th asiaan suhtautuu, sillä neljäskin lapsemme tulee saamaan kiinteitä 3kk iästä, mikäli katson sen tarpeelliseksi. Sitä aikaisemmin en kyllä " uskalla" aloittaa ja viimeistään aloitan 4kk iässä, vaikka maito pitäiskin nälkää.
Ja sen vaan sanon, että on täyttä hevonkukkua se, että KAIKILLA äideillä tulisi maitoa niin paljon kuin vauva tarvitsee.
Samoin on yhtä suurta hevonkukkua se, että KAIKKI täysimetetyt vauvat näkis nälkää.
Mutta se lienee totta, että kaikki TÄYSJÄRKISET äidit tuntevat vauvansa parhaiten ja toimivat lapsensa parhaaksi.
Tuohon väitteeseen, että äidit antaa kiinteitä liian aikasin vaan sen vuoksi, etteivät viitsi nousta yöllä syöttämään lastaan.. Mitäköhän haittaa siitä sitten lapselle on, jos hän nukkuu kylläisenä koko yön? Itse perustan oman kiinteiden aloituksen nimenomaan sille, että vauvat ovat jo hyvän aikaa nukkuneet yönsä, mutta yhtäkkiä selkeesti heräilevät nälkään. Mielestäni se kertoo paljon.
eli siinä kolmen kuukauden iässä. Meillä vauvat ovat suurimmaksi osaksi olleet korvikkeella.
Keskimmäinen lapsi painoi 5kg syntyessään, ja kolmikuisena jo yli kahdeksan kiloa...
Olen " sopeutunut" ajatukseen että meillä korvikkeet kuuluu vauva arkeen ja iän myötä soseet ja vellit.
Kun tuokin vauva 8kk ikäisenä joi velliä/korviketta sen 1,2 litraa päivässä, kahden puuro sekä lihasose aterian päälle.
Niin uskon olevani tarpeeksi tietoinen valinnoistani, myös neljännen lapsen syntyessä.
Kyllä meillä hankitaan Nan´ia kaappiin ja maissivelliä saa sitten 4kk tai vauvan kasvusta riippuen aikaisemminkin.
(Itse olen suosinut velliä sen takia että se on vähentänyt pulautusten määrää.)
mrs.virtanen:
Hansu-81:
enkä enää näillä tiedoilla aloittais. Vauva kasvoi ihan hyvin omalla käyrällään, vaikkakin miinuksen puolella (siellä edelleen painonsa puolesta). Kannattaa kuitenkin muistaa, että pienen vauvan suolinukka on niin kehittymätön, että vaikka mitään mahavaivoja ei heti ilmenekään, niin seuraksia saattaa saada maksaa vasta vuosikausien kuluttua diabeteksen muodossa.En herranjumala alkais missään tapauksessa antamaan 1,5kk ikäiselle kiinteitä, toi kuulostaa ihan järjettömältä, anteeks vaan. Kyllä, olen imetyshysteerikko, koska en itse tajunnut täysimettää sitä suositeltua puolta vuotta. Ja olen siitä todella pahoillani.
ja mitä olisit luullut saavuttavsi sillä 6kk. täys imetyksellä??Rintaruokitut lapset eivät ole sem tervempiä kuin muutkaan...faktaa ja siitä voitte lukea kaksplus lehden sivuilta...viime vuoden lehtiä.Tiesithän että äidinmaidon " suojaavuuteen" vaikuttaa äidin syömä ruoka eli ei ole ihan sama mitä sitä suuhunsa nakkaa
Tässä nyt on ihan sama, että antaako korviketta vai imettääkö. Mun kohdalla imetys ois onnistunut ja maitoa tuli lapsen tarpeiksi. Kuitenkin kiinteät on ihan eri asia ja niistä luen mieluummin ihan tieteellistä faktaa kuin mistään kaksplussista, joissa jatkuvasti esitetään virheellistä tietoa. En pidä niitä lehtiä minään raamattuna, enkä suosittele muidenkaan pitävän.
Kiinteiden aloitus ei ole suositeltavaa juuri sen suolinukan kehittymättömyyden vuoksi. Vauvan suolisto ei ole siis tarpeeksi kehittynyt käsittelemään kiinteää ruokaa. Imetys, korvike, ihan sama. Kiinteitä en antaisi, enkä tule seuraavalle antamaan, alle puolivuotiaalle, mikäli kasvussa tm. ei ole mitään vikaa.
Mutta tais nyt jotenkin kolahtaa suhun tää imetys, joten pahoittelut siitä. Puhuin omakohtaisesta kokemuksesta. Mulla se täysimetys 6kk:een asti ois onnistunut. Ja ellei ois, olisin ottanut korvikkeet lisäksi, en kiinteitä.
Ja mitä olisin sillä saavuttanut? Terveemmän lapsen ja hänen aikuisuutensa todennäköisesti. Suoliston terveys kun vaikuttaa pitemmällä tähtäimellä muuhunkin terveyteen ja monen sairauden syntyyn. Aikaisella kiinteiden aloituksella luulin monen muun äidin lailla saavani pitemmät yöunet, vaan en saanutkaan. Sai vielä n. 8kk odotella lisää.
Meillä reilu 3kk vauva ja täysimetyksellä. Täysimetystä suositellaan 8kk ikään asti, koska lapsellamme diabetekselle altistava geeni. Nykyään kovasti tutkitaan sitä, että alle 8kk-ikäiselle annettava lehmänmaito eli siis myös lehmänmaitopohjaiset korvikkeet saattaisivat " auttaa" diabeteksen puhkeamisessa. Eli lääkärien suosituksesta, jos oma rintamaitoni ehtyy, mielummin kiinteiden aloitus alle 8kk kuin tutteli tai muu korvike. Jos maito loppuu kokonaan, niin sain reseptin apteekista saatavaan korvikkeeseen, mikä ei ole lehmänmaitopohjainen.
Esikoiselle aloin antamaan tuttelia 2,5kk ikäisenä, ja hänellä on nyt 3-vuotiaana tuo inhottava diabetes. Vaikka syytä diabeteksen puhkeamiseen ei varmaksi tiedetä, niin kieltämättä välillä mielessä itsesyytöksiä tuon korvikkeen antamisen suhteen.
Tätä kolmatta lastamme haluan täysimettää mahdollisimman pitkään, koska ennenkaikkea se on niin helppoa. aina sopivan lämpöinen ruoka mukana. Mutta kaikki tekee tyylillään!
Mukavaa uutta vuotta kaikille!
Kiinteitä 1,5-kuiselle? En oo juttuukaan kuullu sitten 70-luvun. Ihminen on siitä vinha olento, että se kehittyy sekä yksilönä että lajina, oppii virheistään ja muuttaa käsityksiään uusien tietojen myötä. Mitä jos minun " maalaisjärkeni" sanoo, ettei vauvani tarvitse turvakaukaloa, koska minäkään en 30 vuotta sitten tarvinnut? Täyspäinen nykyäiti antaa 1,5-kuiselle korviketta, jos ei äidinmaito riitä tai sitä ei ole saatavilla.
Meillä aloitettiin kiinteät kun lopetin imetyksen n.3kk iässä.Tuttu lastenlääkäri antoi " siunauksensa" asialle ja olin muitakin tapauksia kuullut niin uskalsin aloittaa.Annoin peruna-porkkanasosetta ja luumusosetta ensin ja siitä sitten aloin laajentaa ruokalajeja.Kyllä meillä syötiin lihaa jo kun tyttö oli alle 5kk,eikä mitään vahinkoa näytä tapahtuneen (tyttö nyt 10kk),päin vastoin meidän typykkä on pienikokoinen,että enemmänkin sais painaa.Oon huomannut ihan saman kun on lukenut näitä juttuja,että monet on paljon varovaisempia noiden kiinteiden kanssa.Mutta tosiaan tiedän myös monia jotka on aloittanut aikaisin ja hyvin on kaikki mennyt.