Millainen asunto perhepäivähoitajalta vaaditaan?
Onko joku neliömäärä määritelty? Vaikuttaako myös oman perheen koko siihen?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu perhepäivähoitaja ei saanut jatkaa työtään kaksiossa, vaikka asui siinä yksin. Hän oli aloittanut työt omakotitalossa. Ohjaajan mielestä kaksio oli liian pieni neljän lapsen hoitamiseen. Ihan hyvin siinä olisi voinut töitä tehdä.
Kaksioita voi olla kovin monen kokoisia, esim 62,5 m2 tai sitten huomattavasti pienempi.
Helsingissä päiväkodeissa voi olla neljä lasta pienessä noin max 15 neliön huoneessa ja ruokailu vastaavassa toisessa tilassa. Lapsia voi olla jopa 15 tällaisissa kahden huoneen tiloissa. Ihmettelen, miksei sama sopisi perhepäivähoitajalle. Ei järjen häivää, kun näistä on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aivan varma, korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni siitä ei ole yleisiä säädöksiä, vaan jokainen kunta saa itse määritellä asunnon soveltuvuuden.
Joo, ei ole mitään määritelmiä. Mutta toki esim. voi miettiä sitä veisitkö alle kolmevuotiaan kolmannen kerroksen hissittömään yksiöön hoitoon ( tai välttämättä isompaankaan asuntoon).
Näistä paikoista on niin suuri pula, että kyllä paikat hissittömässäkin talossa 6. kerroksessa menevät kuin kuumille kiville.
Mikä vika siinä hissittömyydessä edes on? Toki portaiden kävely on liikuntaa, mutta siihen luulisi lisääntymisikäisten perheiden kykenevän.
Ei muuta vikaa kuin vaunujen roudaus ja pienten lasten kanto rapussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Espoossa ei ole mitään määritelmiä. Kaupungin viranomainen käy asunnon tarkastamassa ja tekee tapauskohtaisesti päätöksen onko se kelvollinen. Eli sitä voidaan myös tarvittaessa käyttää tekosyynä, jos hoitaja tuntuu muuten epäilyttävältä.
Turvallinen asunto pitää olla eli sisällä ei tupakoida, lukollisessa säilytyksessä aseet alkoholit ja lääkkeet, mahdolliset lemmikit muissa tiloissa, pitää olla asiallinen lepopaikka sänkyineen lapsille ja erillinen leikkitila. Lisäksi tietysti asialliset keittiö-, ruokailu- ja pesutilat. Lisäksi pitää olla säällisen siistiä, siis ihan normaalia ettei ole lattiat tahmassa ja ulkoleikkimahdollisuus.
Sänkyinä käytetään patjoja, jotka siirretään pois leikin ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aivan varma, korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni siitä ei ole yleisiä säädöksiä, vaan jokainen kunta saa itse määritellä asunnon soveltuvuuden.
Joo, ei ole mitään määritelmiä. Mutta toki esim. voi miettiä sitä veisitkö alle kolmevuotiaan kolmannen kerroksen hissittömään yksiöön hoitoon ( tai välttämättä isompaankaan asuntoon).
Kerrostalo on ok mutta enemmänkin olen huolissani ihmisten psyykkisestä terveydestä sekä yleisestä elämäntyylistä. Kodin on tietty oltava sen kokoinen että lapset soveltuvat sinne sekä turvallinen. On heillä luvat oltava mutta en suosittele nykyisin, ei ole niin hyviä ihmisiä olemassa kovinkaan paljon. Julkisen puolen päivähoito on ehdottomasti turvallisempaa sekä valvotumpaa. Siellä on kaupungin työntekijöitä ja koko paikka on avoimempi kaikilta osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä paikoista on niin suuri pula, että kyllä paikat hissittömässäkin talossa 6. kerroksessa menevät kuin kuumille kiville.
Mikä vika siinä hissittömyydessä edes on? Toki portaiden kävely on liikuntaa, mutta siihen luulisi lisääntymisikäisten perheiden kykenevän.
Ei muuta vikaa kuin vaunujen roudaus ja pienten lasten kanto rapussa.
Miksi vaunut pitäisi ylös roudata? Hoitajan omat vaunut voivat olla pyörävarastossa ja vanhemmat voivat taas jättää vaununsa ulos siksi aikaa, kun vievät tai tuovat lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on ok mutta enemmänkin olen huolissani ihmisten psyykkisestä terveydestä sekä yleisestä elämäntyylistä. Kodin on tietty oltava sen kokoinen että lapset soveltuvat sinne sekä turvallinen. On heillä luvat oltava mutta en suosittele nykyisin, ei ole niin hyviä ihmisiä olemassa kovinkaan paljon. Julkisen puolen päivähoito on ehdottomasti turvallisempaa sekä valvotumpaa. Siellä on kaupungin työntekijöitä ja koko paikka on avoimempi kaikilta osin.
Lapselle on parempi olla kodinomaisessa ympäristössä ja pienessä ryhmässä kuin missään suuressa varhaiskasvatuslaitoksessa.
Jos ajatellaan, että tavallisen ihmisen hoidettavana oleminen on uhka lapselle, niin sittenhän myös lapsen oma koti on uhka koska harvoin vanhemmat mitään superihmisiä ovat.